Bedankt voor t typen. Helemaal met je eens.Cleva schreef:Luister....*schenkt wijn in.* we moeten praten.
Je kunt je hond niet opvoeden zonder grenzen.
Het maakt niet eens uit hoe je die grens handen en voeten geeft of hoe vaak je hem toepast maar een hond die niet weet dat er zoiets bestaat als een baas die iets domweg niet tolereert kan niet ten volle functioneren.
Je kunt nadenken over wolven en leertheoriën tot je een ons weegt maar we hebben het over huishonden in een huis dat van iemand is.
Zelfs de grootste liefhebber van een natuurlijk hondenleven heeft grenzen en als je correcties per definitie vermijdt kun je die grenzen alleen maar bewaken door de hond fysieke grenzen op te leggen.
Dan moet de hond in een bench (hok) slapen of mag niet in bepaalde kamers komen.
Niet dat dat per definitie erg is maar ik vind het logischer om een hond te leren zich te gedragen dan hem te verbannen uit of naar bepaalde ruimtes.
Ik vind dat te weinig harmonieus. Dat klinkt vaag maar ik heb er weinig andere woorden voor.
Ik vind harmonie erg belangrijk. Ik streef er naar dat mijn honden overal en altijd weten wat ik van ze wil zodat ik ze een volwaardig onderdeel van mijn leven kan maken. Op die manier hebben ze ook een echte plek in mijn leven. Dan worden ze niet gereduceerd tot een behoeftig dier dat gerust gesteld moet worden met een wandeling of een gekozen kwartiertje op schoot.
Ik vind dat je een hond mee moet nemen in je eigen vaart. Dat hele idee dat een hond iets voor in je vrije tijd is is schadelijker dan welke correctie dan ook. Dat creëert afstand waar geen afstand zou moeten zijn.
Dat kan niet zonder af en toe een moment waarop je onomwonden “neen” zegt.
Ik ben een softie. Ik verwen mijn honden en ik vind dat mijn stijl echt recht doet aan alles wat een hond kan zijn. Het is 99% "goed zo" en "doe je ding".
Cleo mocht zelf weten of ze mee ging op wandelingen en dat wist ze. Ik vroeg geen kadaverdiscipline want dat hoorde niet bij haar.
Eva deed het vooral goed op begrip voor wie ze was en aanmoediging van gewenst gedrag en Heintje is enorm makkelijk maar hij kan af en toe wat omhoog zweven en dan moet hij even met de pootjes op de grond gezet worden.
Het gaat er niet om dat je je hond tot op drie posities na de komma verbetert maar het ja/nee-spelletje is lastig genoeg mét ja en nee. Nee is belangrijk.
Het is al duizend keer besproken in tientallen scenario's maar ik denk echt en ik vind het belangrijk dat mensen weten dat je een hond niet echt goed kunt opvoeden/verzorgen/een baas kunt geven zonder letterlijk ingrijpen en een verbod neerzetten.
Je moet er zorgvuldig mee omgaan maar "als je dit doet dan doe ik dat en dan is het niet leuk" is een onmisbaar onderdeel in een hondenleven.
Ik las net van een hond die niet komt als hij geroepen wordt als hij aan het zwemmen is.
Nou, ik kom je hálen. Geloof mij maar.
Hein heeft het in den beginne een keer bedacht dat hij postbodergewijs midden over mijn gezicht kon sprinten omdat hij "een geluidje hoorde". Dat was één keer. Driemaal raden waarom er geen tweede keer was.![]()
Een gemeende en dus begrepen correctie schept duidelijkheid en duidelijkheid maakt dat je geen afstand hoeft te nemen.
Is dit grieks of ben ik debiel aan het worden? Dan hoor ik het echt heel graag.
Ik vind een duidelijke (en dus welgemeende) correctie een onderdeel van eerlijk zijn naar je hond.
Er zijn (vrij veel) situaties waarin je domweg niet kunt of wil hebben dat je hond voor de vuist weg handelt. Soms is er sturing nodig en soms betekent die sturing een verbod met een onprettige consequentie.
Nou jullie. *neemt slok*
En ondanks dat ze hier buiten/in de kennel leven is dat niet om ze weg te sluiten en enkel voor de vrije tijd te "gebruiken" want het leven is hier ondenkbaar zonder de honden en ze zijn een volwaardig deel en geen onderdeel.