Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het apporteerblok

Moderator: moderatorteam

JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Het apporteerblok

Ongelezen bericht door JML »

Cheeky vindt het apporteerblok helemaal niets.
Stokken, ballen, speeltjes, ze rent overal achteraan, brengt alles (meestal) terug, behalve dat blok.
Maddox is al helemaal hopeloos, maar apporteert tegenwoordig wel dennenappels :mrgreen:

Gisteren met 100% enthousiasme in de tuin met het blok en Cheeky gespeeld.
Maddox keek het even aan, maar scharrelde liever door de tuin. Hij was ook niet gewensd bij deze oefening.
Cheeks vond het niets, stom blok :tong: Ze heeft het wel even vastgehouden en rap weer uitgespuugd.

Cheeky vind het geweldig om te zwemmen en stokken uit het water te vissen. Vandaag het blok mee naar het bos en ven genomen. Komen de auto uit en tuthola vindt meteen een tennisbal. Dat is veel leuker.
Prima, als jij het blok vasthoudt, dan gooi ik met de bal als beloning. Na wat overtuigingskracht lukte het een keer of twee en daarna zijn we naar het ven gelopen.

Eerst wat stokken gegooid en ze heeft ze mooi teruggebracht. De energie zat erin, dus ik gooi het blok in het water. Niet te ver anders kan ik gaan zwemmen. Cheeks vliegt er achter aan, maar :neenee: echt niet dat ze dat blok brengt. Maar door haar gedoe in het water, dreef het blok verder weg. Ik stond me daar een partij moeilijk te doen, aan te moedigen en zag mezelf al het water in gaan. Tot Maddox een keer zuchtte, naar dat blok liep en het snel naar de kant sleepte. :O:

Knappe vent :E:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Het apporteerblok

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay wil inmiddels alles apporteren en daar heb ik wel wat moeite in gestoken. Mensen die het gezien en gehoord hebben zullen wel gedacht hebben dat ik gek ben :denken: . Ik sta soms te springen en te joelen met iets om de apporteren in mijn handen. Ik gooi het veel op en vang het zelf, ren er mee weg, totdat Kay ook zoiets heeft van wauw :eek: wat vrouwtje nu toch heeft dat moet ik ook hebben...... Dat doe ik een paar keer en daarna wil Kay het ook voor mij wel ophalen. Hij pakt nu zelfs mijn sleutels, en dat ijzer lijkt mij echt niet fijn voelen aan de tanden. Voor mij en Kay is apporteren dus een groot gek feestje. Dus als je niet bang bent dat de buren je uitlachen :smile2: is het het gokje wel waard....
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik zou helemaal van 0 beginnen om het blok aan te leren. Hier was dat ook nodig. Ik kon het blok weggooien en ja dat was heel fijn!! Tot het blok stil lag en dan was het helemaal niet meer interessant. Vastnemen :neenee: Terugbrengen deed ze al helemaal niet!

Dus ben ik beginnen clicken van het moment dat ze ook maar enige interesse vertoonde. Eerst de snuit eraan, click. En verder: even de tanden inzetten, click. Daarna begon ik toertjes rond mijn as te draaien met in mn ene hand de blok en ik deed er echt gek mee, daagde haar uit om het te pakken maar hield het altijd buiten haar bereik (in het toertje rond mijn as nog steeds). Op een bepaald moment liet ik het haar nemen en nam ze het een fractie van een seconde vast tussen haar tanden, click! Nog even daarna liet ik haar zitten en stond ik voor haar (net als in een zitvoor), ik gaf de apport aan zodat ze die kon vasthouden, click. Op dit moment spuugde ze die nog altijd direct uit dus het is even lossen en direct terug opnemen, anders valt het blokje op de grond. Dit ga je opbouwen, 1 tel, 2 tellen, 3 tellen,... en clicken maar.

Apporteren is een moeilijke oefening aangezien ze zoveel dingen apart moeten kunnen voor ze een goeie apport kunnen uitvoeren. Blijven zitten, wachten op bevel om te vertrekken, de apport vastnemen, terugbrengen, zitvoor komen zitten, apportje lossen, en aan de voet gaan zitten.
Train op elk onderdeel afzonderlijk. Wil je dat je hond de blok correct leert vastnemen, ga er zelf voorzitten en geef de blok aan. Wil je dat hij leert om het blok te brengen, laat je hond zitten, leg het blok even verder en loop zelf nog wat verder door, draai je om en vraag je hond de apport te halen. Wil je dat je hond leert om te blijven zitten, laat hem zitten, gooi de apport, belonen en ga dan zelf de apport terug halen,...
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Over het apporteren, de problemen en het aanleren is nog niet zo heel lang geleden een topic geweest

http://www.hondenforum.nl/plaza/gedrag/ ... 65730.html

Ik heb daar toen ook een link geplaatst naar een filmpje hoe je dat heel mooi kan aanleren met de clicker.

http://www.wiersdijk.nl/Nederlands/Kopf ... pport).wmv

Veel succes
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Charles vd B schreef:Ik heb daar toen ook een link geplaatst naar een filmpje hoe je dat heel mooi kan aanleren met de clicker.

http://www.wiersdijk.nl/Nederlands/Kopf ... pport).wmv
Ziet er goed uit hoor :ok: Wij moeten komend seizoen in de C ook gaan apporteren en ik hou nu al m'n hart vast met die kleine draak van me :N: :F:
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Goeie tips! :ok:

Succes Frenk! Die draak zal het zeker wel gaan doen hoor!

Ik heb het blok gewoon even laten zitten bij Cheeks.
We hebben allerlei andere dingen geapporteerd, die ze nu keurig aangeeft.

Het blok gaat ook beter. Laat haar nu zitten, loop weg en leg het blok neer en roep haar bij me terwijl ze het blok oppakt en brengt.

Maddox apporteert nog steeds alleen uit het water :lol1:
Van aangeven heeft ie nog nooit gehoord, maar hij gaat braaf achter een dennenappel aan en brengt hem weer op het droge. Dichter bij een apport zal ik met hem niet komen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”