Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gist en gluten?
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Gist en gluten?
Ik zit met een brandende vraag.
Bij de ingrediënten van sommige brokken zie ik gist staan.
Nu twijfel ik heel erg of ik deze brokken kan proberen bij een hond die heel slecht reageert op graan, en dus waarschijnlijk op gluten.
Gist is een schimmel, dus wat dat betreft zou het geen gluten moeten bevatten.
Maar toch lees ik op veel internetsites dat dat wel zo is?
Wie kan mij verder helpen, want ik zou graag weten of het veilig is om een brok waar gist in zit te geven als snoepje aan een hond die niet tegen graan/gluten kan.
Bij de ingrediënten van sommige brokken zie ik gist staan.
Nu twijfel ik heel erg of ik deze brokken kan proberen bij een hond die heel slecht reageert op graan, en dus waarschijnlijk op gluten.
Gist is een schimmel, dus wat dat betreft zou het geen gluten moeten bevatten.
Maar toch lees ik op veel internetsites dat dat wel zo is?
Wie kan mij verder helpen, want ik zou graag weten of het veilig is om een brok waar gist in zit te geven als snoepje aan een hond die niet tegen graan/gluten kan.

-
Mojuan
- Zeer actief
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Gist en gluten?
Jawel, ik wel 
Maar. Dan gestoeld op kennis bij ménsen. Ik zou het niet doen, omdat er aanwijzingen zijn dat glutenintolerantie in verband staat met gistintolerantie.
Even kijken of ik het uit kan leggen.
We hebben allemaal immuuncellen, die horen bij het immuunsysteem. Sommige van die cellen breken steeds stukjes eiwit af (vooral van "vreemde stoffen" ; virussen, bacteriën etc.) en laten kleine reepjes eiwit van dat eiwit zien aan de andere cellen van het immuunsysteem. Zo van....dit stukje eiwit heb ik gevonden, moeten we in actie komen of niet? Als het lichaamseigen eiwit is, komt het immuunsysteem niet in actie, als het lichaamsvreemd is wel.
Nu wil het geval dat die "eiwit-signaleerders" van slechte gisten (bijvoorbeeld Candida) een stukje laten zien waartegen het lichaam dan in actie komt. Dat is natuurlijk heel goed, maar sommige van de "eiwit-signaleerders" laten een stukje zien dat niet alleen een afweer oproept, maar dat ook kan binden aan het lichaamseigen transglutaminase, een eiwit dat gluten afbreekt. Die kan nu zowel de Candida binden als gluten, en als immuuncellen dan zo'n complexje gaan aanvallen, kunnen ze geen onderscheid maken tussen de Candida en de gluten en zijn afbreekeiwit. Die zullen dan tegelijk aangepakt worden en er worden antilichamen tegen gevormd, waarna er weer nieuwe stukjes eiwit gepresenteerd worden die nu ook als lichaamsvreemd herkend zullen worden... Een volgende keer worden er sneller antilichamen gemaakt omdat die al "in herinnering" klaar liggen voor productie. Zo wordt dan een glutenintolerantie (het is namelijk technisch gezien geen allergie maar een autoimmuunreactie) getriggerd. En datzelfde stukje eiwit zit ook in andere gisten waardoor je vergelijkbare reactie van het lichaam krijgt op zowel gluten als gisten.
Althans, dat is de theorie. Vereenvoudigd natuurlijk, maar zo ongeveer. En dat van die stukjes is wel bewezen
Ik kan je er artikelen over sturen, maar ze lezen niet heel gemakkelijk als je geen imunologische kennis hebt.
Maar. Dan gestoeld op kennis bij ménsen. Ik zou het niet doen, omdat er aanwijzingen zijn dat glutenintolerantie in verband staat met gistintolerantie.
Even kijken of ik het uit kan leggen.
We hebben allemaal immuuncellen, die horen bij het immuunsysteem. Sommige van die cellen breken steeds stukjes eiwit af (vooral van "vreemde stoffen" ; virussen, bacteriën etc.) en laten kleine reepjes eiwit van dat eiwit zien aan de andere cellen van het immuunsysteem. Zo van....dit stukje eiwit heb ik gevonden, moeten we in actie komen of niet? Als het lichaamseigen eiwit is, komt het immuunsysteem niet in actie, als het lichaamsvreemd is wel.
Nu wil het geval dat die "eiwit-signaleerders" van slechte gisten (bijvoorbeeld Candida) een stukje laten zien waartegen het lichaam dan in actie komt. Dat is natuurlijk heel goed, maar sommige van de "eiwit-signaleerders" laten een stukje zien dat niet alleen een afweer oproept, maar dat ook kan binden aan het lichaamseigen transglutaminase, een eiwit dat gluten afbreekt. Die kan nu zowel de Candida binden als gluten, en als immuuncellen dan zo'n complexje gaan aanvallen, kunnen ze geen onderscheid maken tussen de Candida en de gluten en zijn afbreekeiwit. Die zullen dan tegelijk aangepakt worden en er worden antilichamen tegen gevormd, waarna er weer nieuwe stukjes eiwit gepresenteerd worden die nu ook als lichaamsvreemd herkend zullen worden... Een volgende keer worden er sneller antilichamen gemaakt omdat die al "in herinnering" klaar liggen voor productie. Zo wordt dan een glutenintolerantie (het is namelijk technisch gezien geen allergie maar een autoimmuunreactie) getriggerd. En datzelfde stukje eiwit zit ook in andere gisten waardoor je vergelijkbare reactie van het lichaam krijgt op zowel gluten als gisten.
Althans, dat is de theorie. Vereenvoudigd natuurlijk, maar zo ongeveer. En dat van die stukjes is wel bewezen
Ik kan je er artikelen over sturen, maar ze lezen niet heel gemakkelijk als je geen imunologische kennis hebt.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
-
Mojuan
- Zeer actief
Dankje!
Over glutenintolerantie heb ik al veel gelezen, en idd was me bekend dat het in feite een auto-immuunziekte is.
Wat de gevolgen zijn weet ik ook, zowel van internet als vanuit de praktijk (bij Julia).
Julia was nml ondervoed, we dachten echt dat ze jong zou sterven.. ze at als een dijker, maar poepte altijd dun en het leek soms wel onverteerd te zijn, ze werd steeds magerder.
Nou ja, het volledige verhaal zal ik je besparen.
Ik begrijp je verhaal, en dus begrijp ik nu ook waarom gist vermeden moet worden.
Heel erg bedankt voor deze info, daar heb ik echt iets aan!
Ik twijfelde nml heeeeel erg of ik een brok met gist als ingrediënt veilig kon uitproberen, dat kan dus niet.
Over glutenintolerantie heb ik al veel gelezen, en idd was me bekend dat het in feite een auto-immuunziekte is.
Wat de gevolgen zijn weet ik ook, zowel van internet als vanuit de praktijk (bij Julia).
Julia was nml ondervoed, we dachten echt dat ze jong zou sterven.. ze at als een dijker, maar poepte altijd dun en het leek soms wel onverteerd te zijn, ze werd steeds magerder.
Nou ja, het volledige verhaal zal ik je besparen.
Ik begrijp je verhaal, en dus begrijp ik nu ook waarom gist vermeden moet worden.
Heel erg bedankt voor deze info, daar heb ik echt iets aan!
Ik twijfelde nml heeeeel erg of ik een brok met gist als ingrediënt veilig kon uitproberen, dat kan dus niet.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
ik zou het niet doen.... mijn hond heeft een gluten allergie en reageert ook op gist.... en dan met bovenstaand verhaal zou ik het zeker niet doen.
- Siggy
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd
Wat voeren jullie je honden met gluten intolerantie ?(als ik even van de oorspronkelijke vraag mag afwijken
) Mijn pup krijgt nu Orijen, maar de ontlasting is nog steeds niet 100%, wel veeeel beter dan op graanhoudende brokken, maar niet zo goed als op vers vlees.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bowie van mij krijgt als brok Canex Fish en als kvv smuldier glutenvrij... ik heb ook de andere merken gebrpobeert maar die zijn tegrof en zitten stukjes in en dat eet ze niet.
Tevens maak ik zelf ook veel van haar lekkertjes en hapjes in de droogmachine, dus long, konijn en paardestukjes etc.
Tevens maak ik zelf ook veel van haar lekkertjes en hapjes in de droogmachine, dus long, konijn en paardestukjes etc.
-
mwillow
Ik stel de voeding van mijn honden zelf samen en graan is zo'n beetje uit den boze hier. Het gaat al jaren prima zo en ik bind de kat niet meer op het spek door toch graan (en gluten) uit te gaan proberen.Siggy schreef:Wat voeren jullie je honden met gluten intolerantie ?
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Kai heeft dan niet de traditionele gluten intolerantie, het uit zich allemaal wat anders dan bij de meeste honden, maar hij heeft problemen met graan en rijst. Ik stel ook zelf samen, hij krijgt vanalles wat konijn, parelhoen, rund, kip, lam,....Siggy schreef:Wat voeren jullie je honden met gluten intolerantie ?(als ik even van de oorspronkelijke vraag mag afwijken) Mijn pup krijgt nu Orijen, maar de ontlasting is nog steeds niet 100%, wel veeeel beter dan op graanhoudende brokken, maar niet zo goed als op vers vlees.
Kai reageert ook op een brok met rijst zoals Canex vis en rijst (hebben ze hier jaren gehad), dus rijst kan ook problemen geven.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Hier krijgen ze zelfsamengesteld rauw, komt geen graantje aan te pas.Siggy schreef:Wat voeren jullie je honden met gluten intolerantie ?(als ik even van de oorspronkelijke vraag mag afwijken) Mijn pup krijgt nu Orijen, maar de ontlasting is nog steeds niet 100%, wel veeeel beter dan op graanhoudende brokken, maar niet zo goed als op vers vlees.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik stel hier eigenlijk alles zelf samen.
Dus overwegend rauw vlees/bot/orgaan.
Aangevuld met van alles zoals groente, eitje, vis, geitenkaas etc etc.
En dan verwen ik ze af en toe met wat blikvoer dat uit puur vlees bestaat, of uit vlees met groente, absoluut graanvrij dus.
Het enige dat ze wel eens krijgen aan graan, is rijst.
Dat gaat wel goed, al ging dat in het verleden dus ook mis bij Julia, maar daar is ze overheen 'gegroeid'
Dus overwegend rauw vlees/bot/orgaan.
Aangevuld met van alles zoals groente, eitje, vis, geitenkaas etc etc.
En dan verwen ik ze af en toe met wat blikvoer dat uit puur vlees bestaat, of uit vlees met groente, absoluut graanvrij dus.
Het enige dat ze wel eens krijgen aan graan, is rijst.
Dat gaat wel goed, al ging dat in het verleden dus ook mis bij Julia, maar daar is ze overheen 'gegroeid'

-
Mojuan
- Zeer actief
Geldt dit hele verhaal trouwens ook voor biergist?
En wat ís biergist eigenlijk precies? (ik zal vast even googlen)
En wat ís biergist eigenlijk precies? (ik zal vast even googlen)

-
mwillow
Als je al gegoogled hebt, zul je zien dat het een puur gist is, dat gebruikt wordt om producten mee te fermenteren c.q. te laten rijzen. Een hond met een vermoeden van graan- en glutenintolerantie heeft absoluut geen baat bij biergist. Darmpatiënten en mensen met een zware huidaandoening dienen ook verre te blijven van dit soort pilletjes, aangezien het juist voor schimmelvorming kan zorgen. Het nestelt zich in de darm en is in staat om zich heel snel te vermenigvuldigen en vanuit de darm andere delen van het lichaam op te zoeken en schade aan te richten (lees: zware schimmel- en gistinfecties bij individuen die daar gevoelig voor zijn). Mocht ik een B-complex nodig hebben, dan zou ik dat uit andere zaken halen dan uit biergisttabletten. Als je het wel geeft, is het verstandig daar een goed probioticum bij te gebruiken.
-
Mojuan
- Zeer actief
Bedankt voor je uitleg.
Ik denk er niet over om biergist te geven hoor, maar ik kwam het tegen als ingredient in een brok, en vroeg me dus af of het schadelijk was.
Ik had al grote twijfels want de dierenarts heeft het ook al vaker over gisting in de darmen gehad, dus leek het mij al ongezond.
Waarschijnlijk zorgt het dus ook nog eens voor winderigheid.
Ik denk er niet over om biergist te geven hoor, maar ik kwam het tegen als ingredient in een brok, en vroeg me dus af of het schadelijk was.
Ik had al grote twijfels want de dierenarts heeft het ook al vaker over gisting in de darmen gehad, dus leek het mij al ongezond.
Waarschijnlijk zorgt het dus ook nog eens voor winderigheid.

-
mwillow
Ja, biergist dient als afvalproduct zeker geen nut. Het wordt overgewaardeerd om zijn vitamine B's, maar het is verstandiger om een organische gist- en glutenvrije vitamine B complex te nemen indien nodig, dan biergist toevoegen als supplement in voeding. Laat staan dat dit in brok voorkomt en dan zal ik me maar niet uitlaten over een brok an sich en de algehele effecten van gistvorming in de darm.
-
Mojuan
- Zeer actief
Nou, ik vind het wel interessant om wat meer te weten over gistvorming in de darmen en de gevolgen daarvan.
Dus als je wat uitleg wilt geven, graag (of linkjes naar interessante pagina's).
Ik heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept om eerlijk te zijn.
Ik weet alleen maar dat mijn DA dacht (een tijdje terug) dat Julia misschien gistvorming had in de darmen, en dat dat zou komen door het eten van konijnenkeuteltjes.
Ik leg eerder een link met gist in voeding en dus ook biergist.
Ze had het trouwens niet hoor, ze had gewoon een virusje te pakken.
Dus als je wat uitleg wilt geven, graag (of linkjes naar interessante pagina's).
Ik heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept om eerlijk te zijn.
Ik weet alleen maar dat mijn DA dacht (een tijdje terug) dat Julia misschien gistvorming had in de darmen, en dat dat zou komen door het eten van konijnenkeuteltjes.
Ik leg eerder een link met gist in voeding en dus ook biergist.
Ze had het trouwens niet hoor, ze had gewoon een virusje te pakken.

-
Mojuan
- Zeer actief
Ze had het erover dat er schimmels in de darmen groeiden volgens mij, maar nu ga ik twijfelen hoor.Inge O schreef:maar bedoelde je da daarmee dat de inhoud van haar darmen gistte (werkwoord = fermenteren) of dat er gisten (eencellige schimmels) in haar darmen groeiden?Paulala schreef:
Ik weet alleen maar dat mijn DA dacht (een tijdje terug) dat Julia misschien gistvorming had in de darmen,
Het zou van het eten van konijnenkeutels kunnen komen volgens haar.

-
Mojuan
- Zeer actief
Maar ik denk niet dat dat het soort gist is (de probiotica) dat wordt gebruikt in de brokken.
Zoals ik lees, is dat soort gist (van de konijnenkeutels) ook te vinden in caviakeutels, nou... daar zou ze het dan veel eerder van hebben, want die eet ze nogal graag hahaha.
Maar de da had het alleen maar over konijnenkeutels, ik vertelde dat ze wel vaak caviakeutels pakt en eet, maar daar kreeg ik geen reactie op
Mwa, weer iets bijgeleerd, kan ik dat de volgende keer aankaarten mocht ze weer zo'n vermoeden hebben.
Dan zal ik wel eens zeggen dat het ook in de caviakeutels zit, en dat het dus ALS ze het krijgt, daarvan komt.
Zoals ik lees, is dat soort gist (van de konijnenkeutels) ook te vinden in caviakeutels, nou... daar zou ze het dan veel eerder van hebben, want die eet ze nogal graag hahaha.
Maar de da had het alleen maar over konijnenkeutels, ik vertelde dat ze wel vaak caviakeutels pakt en eet, maar daar kreeg ik geen reactie op
Mwa, weer iets bijgeleerd, kan ik dat de volgende keer aankaarten mocht ze weer zo'n vermoeden hebben.
Dan zal ik wel eens zeggen dat het ook in de caviakeutels zit, en dat het dus ALS ze het krijgt, daarvan komt.

-
mwillow
Het is simpel te testen door de ontlasting te laten centrifugeren......dan weet je exact of ze toevallig brillendoosjesgist heeft of iets anders. Ik heb niet zoveel met giswerk...een dierenarts gaat dan maar via een simpel onderzoekje de juiste diagnose geven om onduidelijkheid weg te nemen.
Jij bent altijd met het 'identificeren' van brokvoeding bezig. Hier een link over de ingrediënten, waaronder yeast: http://www.dogfoodproject.com/index.php ... ngredients" onclick="window.open(this.href);return false;
Stanley is erg vatbaar voor de malassezia gist..........komt bij een hond met een optimale darmflora en weinig suppressie op het immuunsysteem in normale hoeveelheden voor in die darm en op de huid. Bacteriën en enzymen zijn dan de blokkers om o.a. dit type gist onder controle te houden. Bij verstoringen is juist die malassezia een type gist dat voor enorme woekeringen kan zorgen. Elk type gist dat in normale hoeveelheden in een darmflora hoort te zitten, voedt zich met suikers. Complexe koolhydraten zijn hier wat dat betreft echt uit den boze.
Jij bent altijd met het 'identificeren' van brokvoeding bezig. Hier een link over de ingrediënten, waaronder yeast: http://www.dogfoodproject.com/index.php ... ngredients" onclick="window.open(this.href);return false;
Stanley is erg vatbaar voor de malassezia gist..........komt bij een hond met een optimale darmflora en weinig suppressie op het immuunsysteem in normale hoeveelheden voor in die darm en op de huid. Bacteriën en enzymen zijn dan de blokkers om o.a. dit type gist onder controle te houden. Bij verstoringen is juist die malassezia een type gist dat voor enorme woekeringen kan zorgen. Elk type gist dat in normale hoeveelheden in een darmflora hoort te zitten, voedt zich met suikers. Complexe koolhydraten zijn hier wat dat betreft echt uit den boze.
-
Mojuan
- Zeer actief
Haar ontlasting is toen onderzocht, zowel op gisten als op parasieten.
Alles was gewoon in orde, ze bleek een simpel virusje te hebben en het was dus ook vrij snel weer over.
Ik ga even de rest van je reactie lezen, en de link bekijken
Alles was gewoon in orde, ze bleek een simpel virusje te hebben en het was dus ook vrij snel weer over.
Ik ga even de rest van je reactie lezen, en de link bekijken

-
mwillow
OK, gelukkig maar. Dat kon ik niet uit je post halen.Paulala schreef:Haar ontlasting is toen onderzocht, zowel op gisten als op parasieten.
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik was ook niet geheel duidelijk.SandraH schreef:OK, gelukkig maar. Dat kon ik niet uit je post halen.Paulala schreef:Haar ontlasting is toen onderzocht, zowel op gisten als op parasieten.