Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op de fiets met twee honden

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Op de fiets met twee honden

Ongelezen bericht door Leonie. »

Voor degenen die zin hebben om mee te denken over mijn dilemma :ok:

Als het goed is heb ik volgend jaar twee hondjes, een kleintje en een middelmaat. Ik heb geen rijbewijs dus doe alles in principe met de fiets (of OV). Het gaat dan voornamelijk om korte ritjes naar het park of bos, of wat langer (25 min) naar de hondenschool bijvoorbeeld. Nou is 1 hondje natuurlijk een stuk makkelijker te vervoeren op de fiets. Lou gaat in een klein mandje achterop. Maar hoe ga ik dit met twee honden doen... Misschien heeft iemand van jullie ditzelfde 'probleem'? Welke oplossing zouden jullie kiezen?

1. Bakfiets kopen. Lijkt me erg gemakkelijk, bakfiets staat altijd klaar, je zet zo de hondjes erin en fietst weg. Ook handig bij boodschappen ed. Nadeel: kost al snel 1000 euro en ik zie het niet zo zitten om ook zonder hondjes met een bakfiets te fietsen. Ik heb nu een heel licht en snel fietsje, maar ik denk dat ik deze zou moeten verkopen als ik een bakfiets zou kopen.

2. Doggyride gebruiken. Ik heb een hondenfietskar gescoord op Koningsdag. Hier zouden de twee hondjes makkelijk in passen. Nadeel: Ik zou hem waarschijnlijk elke dag los moeten koppelen en thuis moeten inklappen en opbergen. Dat gaat vrij veel tijd kosten denk ik. Ook vind ik het wat minder veilig voor in de stad.

3. Alles lopend doen tot hond nummer 2 naast de fiets kan rennen. Nadeel: lijkt me duidelijk.

4. Rijbewijs halen en auto kopen. Nadeel: geen geld over om hond te kopen ;)

En misschien zie ik nog iets over het hoofd?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Op de fiets met twee honden

Ongelezen bericht door -Lilo- »

optie 3 is 's zomers ooi niet altijd handig denk ik. Ik zou de doggyride doen. Al is het rijbewijs het handigst natuurlijk ;) ook voor lange termijn.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik zeg: rijbewijs halen. Voor die 1000 euro die je eventueel zou willen spenderen aan je bakfiets heb je wel je rijbewijs voor. Ergens een aanbieding? Zo heb ik hem ook gehaald.
Voor mij was het wel een eis voordat ik tweede hond nam, rijbewijs + auto.
Het geeft je in alles meer vrijheid en gemak.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou de kleine hond in een mand voorop doen en de andere achterop in een andere mand. Tot de middenslag naast de fiets kan.
Rijbewijs is leuk maar een klap geld en niet van levensbelang.
Zat plekken die fietsend bereikbaar zijn voor jou met je hond(en).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb ook hard nagedacht over vervoer toen ik besloot fix te houden. Voor mij scheelt het onwijs dat ik een rijbewijs heb en een auto deel met mijn moeder. Had ik dat niet gehad, dan had ik ook niet aan een 2e hond begonnen. Het is hier sowieso een half uur fietsen om naar een fatsoenlijk en veilig losloopgebied te komen dus als het warm zou zijn zoals nu, zouden we verplicht thuis moeten blijven
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Nerazi schreef:Ik zeg: rijbewijs halen. Voor die 1000 euro die je eventueel zou willen spenderen aan je bakfiets heb je wel je rijbewijs voor. Ergens een aanbieding? Zo heb ik hem ook gehaald.
Voor mij was het wel een eis voordat ik tweede hond nam, rijbewijs + auto.
Het geeft je in alles meer vrijheid en gemak.
Ja dat was mijn wens/ eis ook voor een tweede hond, een rijbewijs en auto. Maar toen bleek rijden niet mijn talent te zijn (zachtgezegd :F: ) en was ik een hele hoop geld kwijt en had ik niks, ook geen tweede hond. Ik heb het O.V. dus maar omarmd, dat ging prima. Gelukkig is de tweede hond er na een tijdje toch nog gekomen.
Met twee kleine hondjes zou je ook nog een mandje voorop en een mandje achterop kunnen nemen.
Gollum
Zeer actief

Laura84 schreef:Ik heb ook hard nagedacht over vervoer toen ik besloot fix te houden. Voor mij scheelt het onwijs dat ik een rijbewijs heb en een auto deel met mijn moeder. Had ik dat niet gehad, dan had ik ook niet aan een 2e hond begonnen. Het is hier sowieso een half uur fietsen om naar een fatsoenlijk en veilig losloopgebied te komen dus als het warm zou zijn zoals nu, zouden we verplicht thuis moeten blijven
Alles is mogelijk hoor, als het warm was ging ik gewoon heel vroeg of heel laat lopen. Ik moest ook bijna een half uur lopen naar een losloopgebied, Gol en Mika zijn niks tekort gekomen. Inmiddels woon ik haast naast een losloopgebied dus dat is helemaal mooi.
Het zou zonde zijn om een droom te laten varen wegens beren op de weg.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zit in een soortgelijke situatie en wilde weten of het me zou bevallen met twee honden. Daarom heb ik een paar keer een buitenlands opvanghondje gehad. Het viel me tegen dat je zoveel minder mobiel bent met twee honden. Ik wil nog wel eens opvangen maar voor een tweede hond wil ik echt een auto. Ook omdat ik dan de honden in de auto kan laten als ik ergens op bezoek kom waar ze niet zitten te wachten op twee honden.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Gollum schreef:
Laura84 schreef:Ik heb ook hard nagedacht over vervoer toen ik besloot fix te houden. Voor mij scheelt het onwijs dat ik een rijbewijs heb en een auto deel met mijn moeder. Had ik dat niet gehad, dan had ik ook niet aan een 2e hond begonnen. Het is hier sowieso een half uur fietsen om naar een fatsoenlijk en veilig losloopgebied te komen dus als het warm zou zijn zoals nu, zouden we verplicht thuis moeten blijven
Alles is mogelijk hoor, als het warm was ging ik gewoon heel vroeg of heel laat lopen. Ik moest ook bijna een half uur lopen naar een losloopgebied, Gol en Mika zijn niks tekort gekomen. Inmiddels woon ik haast naast een losloopgebied dus dat is helemaal mooi.
Het zou zonde zijn om een droom te laten varen wegens beren op de weg.
Ik ben het absoluut met je eens dat het zonde zou zijn om een droom te laten varen, maar laten varen is iets anders als uitstellen tot de situatie misschien wat gunstiger is.

Neemt niet weg dat ik de tip van marjoleine wel een goede vind
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ik heb het niet genoemd, maar de belangrijkste reden dat ik geen rijbewijs ga halen is dat ik autorijden heel eng vind. Misschien doe ik het ooit hoor, maar niet binnenkort. Daarnaast woon en werk ik in Amsterdam en heb ik vrijwel nooit een auto nodig. De tweede hond zou de enige reden zijn. Dan heb je ook nog kosten van de auto zelf, parkeervergunning gedoe en van die dingen. Dus de rijbewijs optie is er eigenlijk geen.

Gelukkig fiets ik vanaf mijn huis in 10 minuten naar het Amsterdamse Bos en zijn er drie parken binnen 5 minuten te bereiken. En fietsen is gezond voor mij ;)
Leonie.
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik zou de kleine hond in een mand voorop doen en de andere achterop in een andere mand. Tot de middenslag naast de fiets kan.
Rijbewijs is leuk maar een klap geld en niet van levensbelang.
Zat plekken die fietsend bereikbaar zijn voor jou met je hond(en).
Dat zou inderdaad wel kunnen denk ik. De tweede hond wordt een Toller, dus de eerste paar maanden is dat sowieso wel te doen (het Markiesje is maar 7 kilo en daarvan merk ik amper dat hij achterop zit). Misschien kan ik voorop de fiets een stevig krat plaatsen en daar de Toller in doen. En dan kan ik de fietskar bewaren voor iets langere tochtjes.
Paisley
Zeer actief

Maar een Toller zit al snel op een kilotje of 20, op een leeftijd dat hij nog te jong is om naast de fiets te kunnen rennen.
Een krat achterop lijkt me slechts een tijdelijke oplossing voor als de pup klein is. Daarnaast ben je nogal afhankelijk van de mee werking van je hond. Mijn stabij zou er in ieder geval een hoop tumult om hebben gemaakt en gauw voor gevaarlijke situaties zorgen.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Inderdaad, dat zou ik ook alleen de eerste paar maanden doen hoor. In de groeicurve staat bij 5 maanden bijvoorbeeld 11,3 kilo. En volgens mij worden teefjes max 17-20 kilo. Maar 20 kilo vind ik inderdaad veel te zwaar voor op de fiets! Ik ken wel een man die een volwassen Tollerreu op de fiets meeneemt, maar dat zou ik niet aandurven.

En mocht het allemaal niet lukken dan wordt het toch de fietskar in en uit sjouwen, of sparen voor een bakfiets. Of iemand moet nog met een geniaal plan komen ;)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb pasha (18) kilo ook achterop de fiets gehad regelmatig, ging prima!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Onze vorige hond was ong. 18-20 kg, die heb ik vaak meegenomen achterop de fiets in een mand.
Hij vond het heerlijk om mee te kunnen op de fiets, hij zat altijd lekker om zich heen te kijken.
Ik hoefde hem niet eens vast te maken in de mand, hij bleef uit zichzelf zitten zo leuk vond hij het.
De optie fietsmand zou ik dus niet gelijk verwerpen, bij mij ging het ook alleen om de zomermaanden als het voor hem te warm was om mee te lopen. Als het koel genoeg was liep hij altijd, maar hij had ook een bereconditie.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Volwassen herplaatser die direct naast de fiets kan en van het bespaarde puppengeld ook nog een rijbewijs halen ;) nee, flauw, maar van een rijbewijs ga je sowieso geen spijt krijgen. OV tot de pup kan rennen naast de fiets zou ik ook nog serieus overwegen. Maar zoals nu, in de hitte, zou ik mijn honden niet in een doggyride willen geloof ik en ook niet naast de fiets.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Scooter met zijspan.
Kun je ook eens wat verder weg.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Leonie.
Zeer actief

Lothian schreef:nee, flauw, maar van een rijbewijs ga je sowieso geen spijt krijgen.
Ik ken erg veel mensen die dit wel hebben. Net zoals ik, mensen die rijden eng vinden, of die eigenlijk nooit een auto nodig hebben, of die aan de auto, vergunning, etc wel erg veel geld kwijt zijn. Dus het is nu echt niet aan de orde voor mij.

Volwassen herplaatser zou inderdaad een beter idee zijn, maar ja ik heb nou eenmaal mijn zinnen op een pup gezet ;)

Hitte ed zal geen probleem zijn hoor, want ik heb ook losloop- en zwemmogelijkheid op loopafstand! En zo nu en dan kan ik wel iemand om een lift vragen. Of ik vul een badje in de tuin en we lopen wat blokjes om.

Misschien kan ik beter maar een beetje kijken hoe het loopt. Of de pup de fietsmand of doggyride wel accepteert en of het gewicht inderdaad wel te doen blijkt op de fiets.

Maar ja ik moet alles altijd tot in de puntjes uitdenken, zucht...
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Mand voorop, mand achterop...volgens mij moet dat met die twee prima kunnen.
Afbeelding
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Zwaarste hond achterop de fiets moet toch kunnen? Als hij stil zit tenminste. Ik heb ook mijn dochter van 27 kilo wel eens achterop de fiets. Of is dat een kromme vergelijking? Het lastigst lijkt me dan nog om iets te vinden waar hij in past.

Maar goed, ik heb een grote hond die naast de fiets loopt, dus ik heb verder geen ervaring in honden op de fiets.
Leonie.
Zeer actief

Haha ja nou je het zegt, ik kan natuurlijk ook fietsen met een volwassen mens achterop, dus het gewicht zegt misschien wel helemaal niet zoveel.

Idd kijken of de hond goed stil kan zitten.

En een krat kun je toch ook voorop hebben zonder dat het met je stuur meedraait?
Gollum
Zeer actief

Leonie. schreef:Haha ja nou je het zegt, ik kan natuurlijk ook fietsen met een volwassen mens achterop, dus het gewicht zegt misschien wel helemaal niet zoveel.

Idd kijken of de hond goed stil kan zitten.

En een krat kun je toch ook voorop hebben zonder dat het met je stuur meedraait?
Ik zou niet zo snel weten hoe eigenlijk.. Ik zie wel eens mensen fietsen met een mand voorop met een soort kooiconstructie eroverheen, daar zou jouw Markiesje misschien wel in passen. Maar volgens mij bewegen die wel mee met het stuur.
Leonie.
Zeer actief

Voor mijn Markiesje heb ik ook een vooropmandje, maar dat beweegt mee met het stuur. Volgens mij kun je zo'n krat ding ook ergens anders aan (laten) bevestigen, maar ik zal het eens gaan uitzoeken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kilo of vijftien kan best achterop.
En een mandje aan het stuur kan best voor een Markiesje. Ik heb zoiets ook voor Fien, die weeg iets meer dan zeg en is een wriemel. Dat gaat ook goed.
Fien voor en een kind achter lukt ook, dan moet een hond ook gaan ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zeg; een transportfiets!
Afbeelding
Mandje voorop en mand achterop en dan met de nieuwe pup rustig aan oefenen, zodat hij op zijn gemak is in de mand achterop (of misschien zelfs wel voorop), dan moet dat best kunnen.
Leonie.
Zeer actief

Marjoleine schreef: En een mandje aan het stuur kan best voor een Markiesje.
Ja, die heb ik ook. Maar dat fietst toch wel iets minder prettig dan als de mand/het krat niet meedraait met het stuur. Het lijkt me ook prettiger om de pup voorop te hebben zodat je die in de gaten kunt houden, evt kunt belonen of gewoon tegenaan praten.

Transportfiets is idd wel mooi. Maar als er een hele nieuwe fiets komt wordt dat denk ik toch een bakfiets ;)
Paisley
Zeer actief

Ik heb nog nooit een krat voorop gezien die níet meedraait. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is door de krat te bevestigen aan het balhoofd. Lijkt me geen sterke constructie, en om je stuur voldoende stuuruitslag te geven, zal de krat ook een stukje voor je stuur moeten komen.
Heb je foto's van fietsen waarbij dit zo is?
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Volgens mij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Als tiener fietste ik met een krat achterop met een boxer er in rond.Ze was wat ouder geworden en kon toen niet meer naast de fiets mee.In die tijd bestonden er geen doggyride's of iets dergelijks.
Ik vind wel zwaarder gewicht achterop makkelijker als aan je stuur,zeker als het levend gewicht is,doordat ze gaan verzitten of gaan liggen wiebelt je stuur.Dus de lichtste voorop is het handigst.

Ik had twee hondjes in een krat voorop ,samen goed voor 11 kilo maar ik ben nu ook aan de doggyride en hoewel het nog niet naar de zin is van één vd doggy's ,vind ik het wel superhandig.
Het op je fiets zetten van twee honden vraagt ook al wat kunde en evenwicht vind ik,in de doggyride wippen ze zo zelf in.
Leonie.
Zeer actief

Oh, dat vind ik wel indrukwekkend, al helemaal voor een tiener :ok:

Inderdaad, Doggyride is veel makkelijker qua instappen. En misschien ook relaxter voor de honden om in te liggen. Mijn Markiesje vond het in elk geval wel fijn (op vakantie op Texel hebben we er eentje gehuurd).

Maar het lijkt me ook gevaarlijk om met een Doggyride door de stad te fietsen. Veel mensen fietsen hier zo gehaast, of bellend, of gewoon niet oplettend. Bakfietsen is iedereen dan wel weer gewend ;)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”