Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie van reuen en teven en de voor- en nadelen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Castratie van reuen en teven en de voor- en nadelen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Naar aanleiding van vragen hierover ben ik gaan spitten en er is inderdaad een onderzoek gedaan naar dit onderwerp.
Ik zal het rapport niet helemaal vertalen want dat wordt iets te lang, maar ik zal er wel een verslag met de belangrijkste conclusies uit halen.

Reuen:
Positieve kanten:

-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)

De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.

Voor teven ligt het ingewikkelder. Soms houden de zaken elkaar daar enigszins in balans, mits er wordt uitgegaan van een gezonde hond.

Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.

Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

Het volledige rapport is hier te vinden:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf

Laatste edit: de correcties zijn gelukt!! :cheer:
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 15 nov 2008 21:51, 5 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.

bovenstaande zou ik gewoon op nul stellen;-) Niet vrijwel.

Verder wordt er volledig voorbij gegaan aan alle 'geestelijke' voordelen voor reu én teef. De meeste castraties worden gedaan om het gedrág te 'verbeteren' of te veraangenamen en dan nog vooral voor de hond zelf. Ik denk aan hyperende reuen en schijnzwangere teven.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Verder wordt er volledig voorbij gegaan aan alle 'geestelijke' voordelen voor reu én teef.
Nee, dat mag je zo niet stellen.
Dit is waar dit onderzoek zich op gericht heeft: de medische voor- en nadelen.
Dat die massale castratie, met name op zeer jonge leeftijd, desastreus kan zijn voor rassen met een kleine genenpoel, is ook een gegeven, en ook niet genoemd.

Ik vind dit een goede start, want al die medische "voordelen" is wel wat als argument gebruikt wordt door veel dierenartsen.
Door dit rapport kunnen die argumenten in elk geval van tafel geveegd.

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef: Ik vind dit een goede start, want al die medische "voordelen" is wel wat als argument gebruikt wordt door veel dierenartsen.
23 tot 23 % van de intacte teven ontwikkelt voor het tiende levensjaar baarmoederonsteking, en circa 26% van de intacte teven en de teven die na de vierde loopsheid gecastreerd zijn ontwikkelt mammatumoren, die in 50% van de gevallen kwaadaardig zijn.

En dat is volgens jou geen voordeel omdat als je OP ZEER JONGE LEEFTIJD castreert de minieme kans op bepaalde zeldzame problemen toeneemt.

Tja.

Kees
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef:
Marjoleine schreef: Ik vind dit een goede start, want al die medische "voordelen" is wel wat als argument gebruikt wordt door veel dierenartsen.
23 tot 23 % van de intacte teven ontwikkelt voor het tiende levensjaar baarmoederonsteking, en circa 26% van de intacte teven en de teven die na de vierde loopsheid gecastreerd zijn ontwikkelt mammatumoren, die in 50% van de gevallen kwaadaardig zijn.

En dat is volgens jou geen voordeel omdat als je OP ZEER JONGE LEEFTIJD castreert de minieme kans op bepaalde zeldzame problemen toeneemt.

Tja.

Kees
Jij doet me altijd aan een Amerikaanse cloon denken. :wink: Je doet alsof je een soort van dierenarts bent en dat je pro-castratie bent was al wel duidelijk. Nu even iets anders. Wat is de prognose als je gewoon op je hond let? Die is dus goed. Je kan piepkleine knobbeltjes ook gewoon weg laten halen. Je hoeft niet je tuinhond met tennisballen aan de buik te laten lopen zoals in Amerika omdat je te verrot bent op dat beestje te letten. Als je je teef elke week even goed over de buik voelt en gewoon naar de DA gaat als ze uitvloeiing heeft kan ze simpel alsnog gecastreerd worden en is er niets aan de hand. Meer dan 75% van de teven leeft een prima leven zonder enige noodzaak tot castratie. Ja, het gaat wel eens verkeerd. Maar er gaat dus ook een heleboel verkeerd met sommige gecastreerde honden. Hoeveel problemen geeft overgewicht? Ik geloof dat meer dan de helft van de honden medische problemen heeft gerelateerd aan overgewicht. Hoe leuk dat wij hier kunnen voeren zoveel we willen en de honden slank blijven en gespierd. Dapper geef ik rustig een halve kilo vlees en hij blijft strak. Jammer als ik hem 2 rodischijfjes mag geven anders wordt hij te dik. Dat vind ik sneu. Mijn vorige gecastreerde teef kon slechts 300 gram eten en ze woog 35 kilo en had altijd honger. Over welzijn gesproken. Voor reuen is het domweg ongezond. Voor teven wegen de voors en tegens wel ogeveer tegen mekaar op. Maargoed, hoeveel nadeel heeft een castratie en hoeveel teven lopen aan de lijn omdat ze lelijk zijn gaan doen tegen andere honden na hun castratie? Zomaar een dwarsstraatje.
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Hoeveel problemen geeft overgewicht?

Maargoed, hoeveel nadeel heeft een castratie en hoeveel teven lopen aan de lijn omdat ze lelijk zijn gaan doen tegen andere honden na hun castratie? Zomaar een dwarsstraatje.
Over gewicht heb je zelf in de hand als je met de teven lekker actief bezig bent komen ze niet aan.
En hier hebben ze altijd honger of ze nu geholpen zijn of niet het zijn net kliko`s

Dat een teef feller kan worden is helemaal waar maar hoeft natuurlijk niet, meestal zijn dit al teven die voor de castratie ook al dominanter waren en feller tegen andere honden.
Onze teven zijn niet veranderd kwa karakter gewoon lekker stabiel gebleven. Ook de herplaats teef die pas op 5 jarige leeftijd is geholpen zag ik absoluut geen fellere reacties bij.
Ik ken meer teven die niet zijn veranderd dan wel
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

MARC_S schreef: Jij doet me altijd aan een Amerikaanse cloon denken. :wink:
Wat is een Amerikaanse cloon? Is dat een kloon maar dan fout geschreven? En van wie ben ik dan een kloon?
Je doet alsof je een soort van dierenarts bent
Ik doe niet of ik een soort van dierenarts ben, ik ben student diergeneeskunde en dat is voor iedereen die zo af en toe een topic van mij gelezen heeft duidelijk.
en dat je pro-castratie bent was al wel duidelijk.
En dat is dus pertinent onjuist. Ik ben voor- nog tegen castratie. Ik ben er voor dat mensen weloverwogen beslissingen nemen, op rationele gronden en met de juiste informatie. Niet op basis van onjuiste vooroordelen. Voor de duidelijkheid: ik heb 1 gecastreerde reu en 1 intacte teef. Ik ben dus zeker niet altijd voor castratie. Ik ben er wel heel erg op tegen dat men zich hier in excuses uit moet putten als je besluit een hond te laten castreren. Dat slaat namelijk helemaal nergens op.
Nu even iets anders. Wat is de prognose als je gewoon op je hond let? Die is dus goed. Je kan piepkleine knobbeltjes ook gewoon weg laten halen. Je hoeft niet je tuinhond met tennisballen aan de buik te laten lopen zoals in Amerika omdat je te verrot bent op dat beestje te letten.
Het probleem is dat de bobbeltjes juist komen op het moment dat de teef al ouder is. En tja, doe je je teef dan de operatie nog aan? Het is maar zo'n klein bobbeltje, is dat nou echt nodig? En voor je het weet loopt de teef met een stel tennisbalgrote tumoren rond. Je maakt mij niet wijs dat dat in NL niet gebeurt.
Dat kleine knobbeltjes weghalen niet zoveel voorstelt is overigens ook helaas niet waar. Als je er behoefte aan hebt wil ik je wel wat fotos sturen van een (overigens door mij zelf geopereerde) teef met wat kleine knobbeltjes. Door de ligging en de snelle groei van die knobbeltjes werd dat helaas een radikale mastectomie. Voor de duidelijkheid: een operatie waarbij in 1 keer beide melklijsten volledig weggenomen zijn. Dat wil je een hond dus echt niet aandoen, Marc.
Als je je teef elke week even goed over de buik voelt en gewoon naar de DA gaat als ze uitvloeiing heeft kan ze simpel alsnog gecastreerd worden en is er niets aan de hand.
Een teef met gesloten baarmoederontsteking vloeit niet. De tekenen zijn vaag en kunnen makkelijk verward worden met allerlei andere kwaaltjes. En soms is een baarmoederonsteking zelfs slecht zichtbaar op röntgenfoto of echo. En al die tijd woekeren de bacteriën vrolijk door en kunnen naar de nieren verhuizen- met alle gevolgen van dien. Prima als je tegen castratie bent maar doe dat niet door de risicos te bagataliseren, ok?
Meer dan 75% van de teven leeft een prima leven zonder enige noodzaak tot castratie.
als ik de kans op baarmoederontsteking (23 a 24%) en de kans op mammatumoren (26%) optel kom ik op bijna 50% van de teven die toch een keer een operatie nodig heeft. De grote voorkeur is dan uiteraard om die operatie uit te voeren onder gecontroleerde omstandigheden als de teef nog jong en sterk is, en niet te wachten tot je een ziek oud beestje op de operatietafel hebt liggen. Shoot me.
Ja, het gaat wel eens verkeerd.
Het gaat vaak verkeerd. Als je dat risico wilt nemen: prima, doe ik zelf ook met mijn intacte teef. Maar ik neem dat risico op basis van de risicos die ik zelf prima ken en ik kan schatten, niet omdat mij wijs is gemaakt dat de risicos niet bestaan of slechts marginaal zijn.
Maar er gaat dus ook een heleboel verkeerd met sommige gecastreerde honden. Hoeveel problemen geeft overgewicht? Ik geloof dat meer dan de helft van de honden medische problemen heeft gerelateerd aan overgewicht.
Overgewicht is één van de nadelen van castratie, en dat heb je mij nooit horen ontkennen. Ik weet trouwens niet of de helft medische problemen heeft door overgewicht (lijkt me aardig aan de hoge kant, misschien heeft 50% overgewicht maar het percentage dat daar medische problemen aan over houdt zal veel kleiner zijn).
Maargoed, hoeveel nadeel heeft een castratie en hoeveel teven lopen aan de lijn omdat ze lelijk zijn gaan doen tegen andere honden na hun castratie? Zomaar een dwarsstraatje.
En hoeveel reuen lopen aan de lijn omdat ze niet gecastreerd zijn, of gecastreerd zijn pas nadat ze hondagressie ontwikkeld hebben? Hier bij mij thuis alvast 1 ;) Waarbij de scherpste kantjes er overigens na de castratie wel af gegaan zijn. Zomaar een dwarsstraatje ;)

Kees
laeken
Zeer actief

Als je twee kansen optelt is dat geen realistische manier als je over een groep praat. Die kansen zijn allebei los van toepassing als ze kloppen. Dus er is overlap. 25% van de teven en 25% van de teven is geen 50% van de teven omdat er ook teven zijn die en en hebben. Maar mijn 75% bewering was ook niet goed hoor. :mrgreen: Wij dikken dus duidelijk aan richting hetgeen we aanhangen dus vandaar dat ik jou in het hokje pro heb gezet. :ok:

Ik vind overigens niet dat je overgewicht zelf in de hand hebt en dat het daarom dus geen enkel probleem is. Er lopen hier genoeg topics over overgewicht en dit soort overgewicht is wel even een hormoon gerelateerd overgewicht en niet iets dat aan teveel eten zou liggen. Als mensen waaronder ikzelf de ervaring hebben dat een hond gewoon bijna niks meer kan eten is dat wel degelijk sneu. Honden veel minder moeten geven dan ze aan voedingsstoffen nodig hebben is niet goed. Een herderkruising van 70 cm op 3 ons Rodi per dag slaat nergens op. Zij at dus alles wat ze kon pakken omdat ze altijd echt honger had. Mijn honden eten 400-600 gram vlees per dag en wegen allemaal tussen de 20-25 kilo. Die lusten ook altijd nog wel wat extra's maar dat is echt anders dan bij mijn gecastreerde teef die hele broden wegvrat als ze ze kon pakken. Als ik de gecastreerde teef meer voer wordt ze dik, de reu en de niet gecastreerde teef worden sowieso niet dik. Die krijgen iets spek en daar blijft het bij. Mijn gecastreerde teven hadden/hebben altijd vachtproblemen gehad. Mijn oudste was incontinent en moest daarvoor enurace. Ja dat was wel een nadeel van castratie zei de DA achteraf. Die hond werd elke dag wakker in een plasje en voelde zich daar enorm rot over. Hijgen, likken, piepen en dat 2 uur na de vorige wandeling. Elke avond weer. Eerder wandelen kon ook niet want ze had artrose en direct wandelen na het eten terwijl je voor het eten ook al gewandeld hebt kan niet met zo'n hond. Verder hielp dat ook niet en liep ze soms al plassend door het huis waar ze echt heel erg onder geleden heeft geestelijk. Ik ruimde alles op, gaf geen krimp en werd natuurlijk nooit boos. Toch vind zo'n hond dat echt drama schijnbaar.

Hier zijn ook allebei de teven pittig en humeurig geworden na de castratie. Dominanter en sneller geïrriteerd.

Wat ik ook gemerkt heb is dat veel teven met 12 jaar of ouder tumoren krijgen. Dan kan dat de eerste tijd probleemloos blijven zitten in veel gevallen. Dan moet de hond ingeslapen worden. Maargoed, dat is dan ook wel de leeftijd. Mijn vorige teef kreeg met 12 jaar kanker aan een melkklier. Zij is 14 geworden zonder operatie maar valt wel degelijk onder de 25% groep. :wink: Voor mij valt een groot deel van de tumoren dus ook onder normaal ouderdom wanneer een hond toch al op zijn einde loopt. De meeste honden van 10 jaar kun je ook nog gewoon normaal laten opereren over het algemeen. Als ze daar te oud of ziek voor zijn rek je daar toch al niet veel meer mee denk ik dan :19:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

ridgebackfan schreef:

Over gewicht heb je zelf in de hand als je met de teven lekker actief bezig bent komen ze niet aan.
En hier hebben ze altijd honger of ze nu geholpen zijn of niet het zijn net kliko`s
Ben ik niet helemaal met je eens hoor. Belle is gecastreerd en haar krijg ik dus niet meer echt slank. We zijn behoorlijk actief en ze krijgt nauwelijks eten. Haar portie is bijna de helft van wat Catootje krijgt (ze zijn bijna even groot) en maar nauwelijks meer dan Chiva (klein hondje van nog geen 20 kilo) krijgt. Ze heeft bijna altijd honger. Ik heb haar weleens nog minder gevoerd en dan is ze wel slank, is ze tijdens de wandelingen alleen maar bezig met zoeken naar iets eetbaars.
Catootje is niet gecastreerd en haar kan ik voeren wat ik wil, ze blijft slank. Hetzelfde geldt voor Chiva, die met haar 18 jaar nog steeds slank is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jee, zag nou niemand dat er een stukje was weggevallen???

Hoe dan ook: ik heb het aangevuld.
Het deel over positieve kanten bij de teef was er niet en enkele negatieve aspecten waren er ook niet.

Afbeelding

Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Om een goed beeld te krijgen is het verstandig om het hele rapport door te lezen. Er staat nog zoveel info in wat niet snel is samen te vatten..... :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Belle schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens hoor. Belle is gecastreerd en haar krijg ik dus niet meer echt slank. We zijn behoorlijk actief en ze krijgt nauwelijks eten. Haar portie is bijna de helft van wat Catootje krijgt (ze zijn bijna even groot) en maar nauwelijks meer dan Chiva (klein hondje van nog geen 20 kilo) krijgt. Ze heeft bijna altijd honger. Ik heb haar weleens nog minder gevoerd en dan is ze wel slank, is ze tijdens de wandelingen alleen maar bezig met zoeken naar iets eetbaars.
Catootje is niet gecastreerd en haar kan ik voeren wat ik wil, ze blijft slank. Hetzelfde geldt voor Chiva, die met haar 18 jaar nog steeds slank is.
Hier idem met (gecastreerde) Saar. Ze is niet dik omdat ik enorm op haar eten let, maar dat betekent dat Saar van 5-6 kilo per dag maar 50 gram Rodi mag. Van Energique en smuldier komt ze op 50 gram zelfs nog aan.
Nu mag zo'n klein hondje natuurlijk sowieso al niet veel, maar 100-150 gram zeker toch wel meestal. 50 gram kvv is een volle eetlepel per dag...
En ze is op die 50 gram ook niet zo slank als ik haar zou willen hebben, maar minder geven kan ik gewoon niet maken.
Ze beweegt zo'n 2.5 uur op een dag buiten, en speelt vaak ook nog binnen met Vera.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Moos schreef:
Belle schreef:
Hier idem met (gecastreerde) Saar. Ze is niet dik omdat ik enorm op haar eten let, maar dat betekent dat Saar van 5-6 kilo per dag maar 50 gram Rodi mag. Van Energique en smuldier komt ze op 50 gram zelfs nog aan.
Nu mag zo'n klein hondje natuurlijk sowieso al niet veel, maar 100-150 gram zeker toch wel meestal. 50 gram kvv is een volle eetlepel per dag...
En ze is op die 50 gram ook niet zo slank als ik haar zou willen hebben, maar minder geven kan ik gewoon niet maken.
Ze beweegt zo'n 2.5 uur op een dag buiten, en speelt vaak ook nog binnen met Vera.
Die ervaring heb ik dus ook en ik vind dat persoonlijk toch wel een probleem. De hormonen worden verwijderd, de stofwisseling vertraagd enorm en dus kan de hond niet meer functioneren op een normale voeding. Dat wordt redelijk gebagatelliseerd door bv de dierenarts die zegt gewoon lekker bewegen en niet teveel voeren. Bij mij en schijnbaar ook bij jullie werd dat veel bewegen en bijna niks meer kunnen voeren en een hond die werkelijk verging van de honger de hele dag. Ik had dan ook nog eens een hond met artrose die dus nog extra slank moest blijven ook. Mijn idee is dus dat dat best wel ernstig en ook best wel zielig is. Voor mij een reden om Eva sowieso niet te castreren. Moet er niet aan denken om haar eten tot 1/3 te moeten verminderen om een figuur in de hond te houden. Nu eet ze lekker een bak smuldier of Rodi en daarbij kippennekken en smorgens een bak yoghurt met ei of iets anders. Zij heeft nooit honger. Koekjes zijn ok, eten is smakelijk maar zoals Wuilus was is zij absoluut niet. Wuilus deed een moord voor een stukje brood en liep zo de weg op om een zakje brood met plastic en al op te vreten :N:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef:
Die ervaring heb ik dus ook en ik vind dat persoonlijk toch wel een probleem. De hormonen worden verwijderd, de stofwisseling vertraagd enorm en dus kan de hond niet meer functioneren op een normale voeding. Dat wordt redelijk gebagatelliseerd door bv de dierenarts die zegt gewoon lekker bewegen en niet teveel voeren. Bij mij en schijnbaar ook bij jullie werd dat veel bewegen en bijna niks meer kunnen voeren en een hond die werkelijk verging van de honger de hele dag. Ik had dan ook nog eens een hond met artrose die dus nog extra slank moest blijven ook. Mijn idee is dus dat dat best wel ernstig en ook best wel zielig is. Voor mij een reden om Eva sowieso niet te castreren. Moet er niet aan denken om haar eten tot 1/3 te moeten verminderen om een figuur in de hond te houden. Nu eet ze lekker een bak smuldier of Rodi en daarbij kippennekken en smorgens een bak yoghurt met ei of iets anders. Zij heeft nooit honger. Koekjes zijn ok, eten is smakelijk maar zoals Wuilus was is zij absoluut niet. Wuilus deed een moord voor een stukje brood en liep zo de weg op om een zakje brood met plastic en al op te vreten :N:
Ja, ik vind dat dus ook echt zielig, en het is 1 van de redenen om Vera niet 'zomaar' te laten castreren ook. Ik ben helemaal niet tegen castratie verder, en iedereen moet ook doen wat zij willen.
Moos (gecastreerd) was en Saar is ook enorm gefocussed op eten. Saar luistert eigenlijk 100% wil alleen maar braaf gevonden worden, maar als ze vreten vindt laat ze moeilijk los op commando, en blijft ze ook rustig 10 minuten in de bosjes staan vreten terwijl ik sta te roepen. Zelfs als ik "nee!" zeg als we iets te vreten naderen op straat zie ik dat het haar heel heel veel moeite kost om het ook daadwerkelijk te negeren.
Het kan toeval zijn, maar Vera is mijn eerste hond die dat niet heeft. En Vera is dol op eten hoor, begrijp me niet verkeerd, ze vreet zelfs slablaadjes. Maar dat enorm gefixeerd erop zijn heeft zij niet. Saar was op Vera's leeftijd al gecastreerd, en als ik hun fixatie op eten bekijk is dat toch een behoorlijk verschil ondanks dat beide vreetschuren zijn.
Vera signaleert vreten in de bosjes wel, maar als ik haar terugroep komt ze zonder moeite terug. Naderen we samen iets te vreten dan is een "nee" genoeg om haar door te laten lopen en bovendien zal ze dat dan ook negeren al komen we er nog 10 keer langs. Saar probeert elke keer toch iets mee te snaaien, en vaak lukt dat ook nog.
Vera kwat soms ook gewoon beloningskoekjes uit als ze eigenlijk de bal in gedachten had. Dan wil ze de bal, en dat koekje dus niet.
De keer dat Saar iets lekkers uit zal kwatten, dat zou de dag zijn :mrgreen:
Vera neemt trouwens ook al heel snel geen koekjes meer aan als ze gespannen is (bijvoorbeeld oren druppelen, vindt ze niet leuk, en dan moet ik echt met het lekkerste van het lekkerste aankomen om het leuk te maken voor haar. Iets 'gewoon lekkers' neemt ze dan niet aan). Saar at vorig jaar zelfs nog koekies tijdens het vuurwerk. Ze was aan het hijgen, bibberen, een hoop ellende, maar koekies at ze op.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat dat eten betreft, ik denk dat het wel heel erg van de hond afhangt hoor, zo zwart/wit is het niet, en ik vraag me ook af of je van te voren geen inschatting kunt maken.

Orson b.v. at veel meer dan Rio, mocht ook veel meer, en was toch ranker. Orson gecastreerd, Rio niet. Toch geloof ik wel b.v. dat als je Rio gaat castreren je ontzettend op zijn gewicht en eten moet gaan letten, en dat hij bij lange na niet gaat krijgen wat hij wil. Ik vind dat dan ook wel zielig, die constante honger.

Sien b.v. , gecastreerd, mag nu ook niet meer onbeperkt eten en snoepen, maar echt op letten hoef ik ook niet, en zielig is ze zeker niet.

Ik denk dat als ik Spok zou castreren hij als Sien wordt. Zoals hij is mag hij eten zoveel hij wil.

Oftewel, volgens mij is het wel voorspelbaar hoe je hond na castratie zal zijn.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Oftewel, volgens mij is het wel voorspelbaar hoe je hond na castratie zal zijn.
Oh, dat zou voor veel honden best op kunnen gaan natuurlijk :wink: Ik denk alleen dat dit niet echt iets is waar veel mensen over na gaan denken als ze denken over castreren of niet :wink:
Ik zie Vera gecastreerd net als Saar worden qua eten. Ze is nu al een vreetschuur, alleen mist het gefixeerd erop zijn. Ik zie dat bij haar zeker wel ontstaan na een castratie. En naast het permanente honger gevoel zit je dan ook nog met een hond die opeens niet meer luistert buiten als er vreten in het spel is. Zal ook niet altijd bevorderlijk zijn voor de baas/hond relatie...
Ik ken ook honden die ongecastreerd al bijna niks lusten, nooit de bak leeg aten, geen enkel koekje hoefden, en die gecastreerd nu eindelijk eens met koekjes te trainen zijn maar ook niet meer dan dat (kortom, zijn geen vreetschuren geworden wat ze al nooit waren).
Ik denk dat dat ook wel redelijk voorspelbaar is dan inderdaad.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:Ik heb verschillende gecastreerde honden gehad en nooit problemen gehad met voer (dat ik dus zó krap moest voeren dat het zielig werd).
Ze aten eigenlijk net zoveel na als voor de castratie.
Neem Tops. Nu anderhalf jaar gecastreerd en ze krijgt lekker ruim rauw vlees. Nou beweegt ze natuurlijk ook heel veel met haar gejaag.
Maar niemand ziet aan haar af dat het een castraat is.
Lekker slank, gespierd en glanzend.
De enige die in negatieve zin veranderd is (qua vacht) is Simone. Die is dus pluiziger geworden. Verder heb ik nog nooit van ene castraat iets in negatieve zin vernomen.
Wil niet zeggen dat dat niet kan hoor, de voorbeelden zie ik op straat te over ;-)
nietus :pffff:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:Ik heb verschillende gecastreerde honden gehad en nooit problemen gehad met voer (dat ik dus zó krap moest voeren dat het zielig werd).
Ze aten eigenlijk net zoveel na als voor de castratie.
Neem Tops. Nu anderhalf jaar gecastreerd en ze krijgt lekker ruim rauw vlees. Nou beweegt ze natuurlijk ook heel veel met haar gejaag.
Maar niemand ziet aan haar af dat het een castraat is.
Lekker slank, gespierd en glanzend.
De enige die in negatieve zin veranderd is (qua vacht) is Simone. Die is dus pluiziger geworden. Verder heb ik nog nooit van ene castraat iets in negatieve zin vernomen.
Wil niet zeggen dat dat niet kan hoor, de voorbeelden zie ik op straat te over ;-)
nietus :pffff:
Niet? Vergis ik me nu zó deerlijk? Ik meende dat ik haar met anderhalf heb laten castreren (ze wordt volgende maand 3).
nou gezien je eerdere eventuele fokplannen ( juli 2007) en definitief niet door in sept 2007, lijkt het me stug dat ze al anderhalf jaar geleden gecastreert is :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ridgebackfan schreef:Over gewicht heb je zelf in de hand als je met de teven lekker actief bezig bent komen ze niet aan.
nou dat denk ik niet... Toen Dusty gecastreerd werd heb ik direct haar voeding en beweging aangepast maar ze werd zo rond als een tonnetje...
Volgens de DA idd. een gevolg van de castratie...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike heeft een castratenvacht ontwikkeld en hij is te zwaar geworden.

Inmiddels zijn er al een paar kilo's af, maar er moeten nog ong. 2 kilo's af.

Hij is 60cm hoog en hij weegt nu 29.8 kg.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

de teven en reuen die hier gecastreerd zijn zitten nog steeds op hetzelfde gewicht. Naf is al geholpen toen ze net 2 was en is nu bijna 8 , ze zit na al die jaren nog steeds op de 74 kilo. De enige die hier aankomt is de teef die niet gecastreerd is :19:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
laeken
Zeer actief

Mickie schreef:
Casey schreef:23 tot 23 % van de intacte teven ontwikkelt voor het tiende levensjaar baarmoederonsteking
Pyometra can usually be treated surgically or medically, but 4% of pyometra cases led to death.
Combined with the incidence of pyometra, this suggests that about 1% of intact female dogs will die from pyometra.

Ter volledigheid.
Had ik het toch goed dat deel te bagatelliseren. :mrgreen: Ik weet dat er wel eens een teef dood gaat maar ik had nu ook niet bepaald het idee dat je je teef de dood in jaagt als je haar niet steriliseert. :ok:
Afbeelding
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Yaro en Luca zijn allebei geholpen en kan toch echt niet zeggen dat ze dik zijn. Ze zien er gewoon erg goed uit en krijgen gewoon normaal te eten. Ze pikken nooit eten en worden niet onrustig tegen etenstijd. Vooral Yaro is buiten super actief samen met Fahim. Zodra ze los zijn gaan die 2 rennen en dat doen ze tot het eind van de wandeling. Yaro's wondjes genezen wel langzamer als die van Fahim.

Fahim is ongecastreerd en kan ik eten blijven geven, aankomen doet hij niet. ZOu hem graag een paar kilo zwaarder zien.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Meeste problemen met gewicht heb ik hier gehad met Job... de enige die niet gecastreerd was. Die kreeg 2 handjes brokken 2 keer per dag, anders kwam ie aan. Ook vrat ie alles wat los en vast zat :19:
Voor de rest heb ik (gelukkig) nooit problemen gehad qua gewicht. En ze krijgen gewoon normale hoeveelheden (Benno en Jip ieder 200 gram per dan).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Er zit helaas nog steeds een fout in de tekst, er ontbreekt een deel.
Ik krijg het niet goed, de modjes zijn ermee bezig momenteel.
De negatieve kanten van de teef en een stukje positieve kanten van de teef missen.
Geen idee waarom het niet kan worden gewijzigd, maar er wordt aan gewerkt.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mickie schreef:
Rosita Compagner schreef:-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
Rarely, spayed female dogs can
develop “stump pyometra” related to incomplete removal of the uterus.

Toch 'vrijwel' dus ;)
Het kan aan mijn Engels liggen.
Maar staat daar dat een baarmoeder niet volledig is verwijderd?

Hoe zou het zijn als die gewoon zou zijn blijven zitten, zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan?
Bij alleen de eierstokken weghalen krimpt de baarmoeder vanzelf.
Als je er niet aanzit (incompleet weghalen) kan er toch geen probleem zijn?

Het ontbrekende deel komt nog wel Marjoleine. :ok:
Anders zet je dat nu gewoon in een nieuwe posting neer.
Dan kunnen we het zelf in gedachten invoegen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mickie schreef:
Rosita Compagner schreef:-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
Rarely, spayed female dogs can
develop “stump pyometra” related to incomplete removal of the uterus.

Toch 'vrijwel' dus ;)
Ja, daar heb ik hier op het forum zelfs wel eens op gewezen, bij deze of gene die een castraatteef met uitvloeïing had. Maar dan nog.... stompontsteking is geen baarmoederontsteking.

En, ik heb natuurlijk geen cijfers maar ik denk zomaar dat er meer dan 1 procent van de teven bijna het loodje legt aan baarmoederontsteking. En die gedachte baseer ik ook op de forumervaringen die ik lees. Daarnaast hoor ik in de trimsalon natuurlijk nog wel eens wat. Veel te vaak hoor/lees ik over een narrow escape en een spoedoperatie.

Mij teveel risico hoor, mijn teven worden castraat als ze zo rond de 8 jaar zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Het ontbrekende deel komt nog wel Marjoleine. :ok:
Ik krijg het niet geplaatst :boos:

Blijkbaar zit er op onverklaarbare wijze een code ergens die de tekst verminkt.
Ik snap het ook niet, maar ik blijf het proberen.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Het ontbrekende deel komt nog wel Marjoleine. :ok:
Ik krijg het niet geplaatst :boos:

Blijkbaar zit er op onverklaarbare wijze een code ergens die de tekst verminkt.
Ik snap het ook niet, maar ik blijf het proberen.
Schrijf het over en typ het dan zelf in zonder copiëren.
Misschien lukt het dan? :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

vind het heel leuk om andere reacties te lezen,

ik had echt het idee dat het vaak aan het voeren lag dat ze dan dikker werden.
tot nu toe dan geluk gehad dat er helemaal geen negatieve dingen kwamen na de castratie van de teven hier
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”