Dus als Dapper hier om de een of andere reden ooit nog even onder narcose moet laten wij hem steriliseren. Puur om alle risico's 100% uit te sluiten zonder daarvoor Dapper te moeten laten castreren.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sterilisatie reu zinvol?
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wij denken hier ook over na
Het zal hoe dan ook onrustig worden in huis maar de risico's zijn weg. Stel een van de teven wordt stil loops of je reu komt toch onverhoopt bij de teef terecht zonder dat je dat ziet. Dan is in ieder geval 100% zeker dat er geen pups komen
Dus als Dapper hier om de een of andere reden ooit nog even onder narcose moet laten wij hem steriliseren. Puur om alle risico's 100% uit te sluiten zonder daarvoor Dapper te moeten laten castreren.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wanneer je de reu gewoon bij de teef kunt laten is de situatie niet zo hectisch hoor. Het drukke en het gedram komt doordat ze er niet bij mogen. Wanneer je te pas en te onpas (visite ofzo) een gekoppeld stel om je heen kunt hebben gedurende 2x een aantal dagen per jaar dan is het de overweging waard.
Mijn dierenarts deed er nogal moeilijk over omdat hij erbij moest nadenken ipv hakkie takkie te doen. Eigenlijk vond hij geloof ik ook dat ik meer moest betalen.
Castratie van een Collie is, ivm te verwachten vachtproblemen daarna, niet aan te raden.
Mijn dierenarts deed er nogal moeilijk over omdat hij erbij moest nadenken ipv hakkie takkie te doen. Eigenlijk vond hij geloof ik ook dat ik meer moest betalen.
Castratie van een Collie is, ivm te verwachten vachtproblemen daarna, niet aan te raden.
-
Essy
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Alleen al om de risico van de narcose zou ik het al niet doenBoutje schreef:Ik heb het dus duidelijk over steriliseren en NIET over castreren.
Collies hebben geen castratenvacht nodig. Plus de verdoving is risicovoller, wordt dus een gasnarcose zonder andere medicatie, zal moeilijk zijn om iemand te vinden die dat wil doen.
En gekoppeld staan,... ach, ieder diertje zijn peziertje. Mogen ze mooi in de tuin doen als er visitie is ipv voor de bank.
Schiet me nu nog iets te binnen, Bonnie is amper 5-6 kg, James wordt er denk ik wel 25, lijkt me ook niet erg gezond voor het kleintje.
Ben ik er nog niet helemaal met sterilisatie, moet Bonnie misschien toch nog uit logeren.
Mijn vorige reu ging gewoon uit logeren als het echt niet anders kon.
ook de vacht word er vaak niet beter op :N:

Luna 25-11-2011 27-12-2017
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Leg dat eens uit?Jacan schreef:Alleen al om de risico van de narcose zou ik het al niet doenBoutje schreef:Ik heb het dus duidelijk over steriliseren en NIET over castreren.
Collies hebben geen castratenvacht nodig. Plus de verdoving is risicovoller, wordt dus een gasnarcose zonder andere medicatie, zal moeilijk zijn om iemand te vinden die dat wil doen.
En gekoppeld staan,... ach, ieder diertje zijn peziertje. Mogen ze mooi in de tuin doen als er visitie is ipv voor de bank.
Schiet me nu nog iets te binnen, Bonnie is amper 5-6 kg, James wordt er denk ik wel 25, lijkt me ook niet erg gezond voor het kleintje.
Ben ik er nog niet helemaal met sterilisatie, moet Bonnie misschien toch nog uit logeren.![]()
Mijn vorige reu ging gewoon uit logeren als het echt niet anders kon.
ook de vacht word er vaak niet beter op :N:
Vachtverandering treed toch op als gevolg van verandering in de hormoon huishouding?
En daar is toch geen sprake van bij sterilisatie?
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
-
Ennath
- Zeer actief
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik lees in de topics over fokken dat een teef nog wel eens in paniek raakt als de honden gekoppeld staan, en dat heeft me tegengehouden want ik heb er serieus over nagedacht toen ik Boy kreeg.
Ik zou ze dan toch niet helemaal met een gerust hart samen alleen laten als ik weg moet (misschien erg mieperig maar het is zo) en veilig scheiden kan ik ze ook niet hier in huis. Bovendien krijg je als je ze apart doet weer dezelfde situatie van de reu die helemaal gek wordt omdat hij niet bij zijn teefje kan.
Wij hebben Boy uit logeren gestuurd toen Saffie loops was. Na twee loopsheden hebben we inmiddels besloten om Saffie te laten castreren omdat ze heel erg depri en chagereinig is voor, tijdens en na de loopsheid.
Ik zou ze dan toch niet helemaal met een gerust hart samen alleen laten als ik weg moet (misschien erg mieperig maar het is zo) en veilig scheiden kan ik ze ook niet hier in huis. Bovendien krijg je als je ze apart doet weer dezelfde situatie van de reu die helemaal gek wordt omdat hij niet bij zijn teefje kan.
Wij hebben Boy uit logeren gestuurd toen Saffie loops was. Na twee loopsheden hebben we inmiddels besloten om Saffie te laten castreren omdat ze heel erg depri en chagereinig is voor, tijdens en na de loopsheid.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- CKS
- Zeer actief
Dit is terecht; het is namelijk een lastigere ingreep (meer tijd, meer narcose, soms een hulpje nodig terwijl een castratie alleen kan).Rosita Compagner schreef: Mijn dierenarts deed er nogal moeilijk over omdat hij erbij moest nadenken ipv hakkie takkie te doen. Eigenlijk vond hij geloof ik ook dat ik meer moest betalen.
Ik heb mijn reu wel gecastreerd voordat mijn teefje voor het eerst loops zou worden. Gescheiden houden is geen optie op zo'n klein appartement. Steriliseren heb ik wel over nagedacht, maar ik weet hoe mijn reu is met loopse teven in de buurt- dat zou 3 weken niet eten worden, en continu geloei. Het is nog net zo'n vent als daarvoor, wilde nog steeds dekken maar de druk was er wel een beetje af. Positieve ervaring dus.
Kees
-
Essy
het enige wat je met steriliseren voorkomt is een ongewenste dracht.Boutje schreef:Ik heb het dus duidelijk over steriliseren en NIET over castreren.
Ben ik er nog niet helemaal met sterilisatie, moet Bonnie misschien toch nog uit logeren.
Dekken, janken, niet eten, onrust enz. heb je dan nog net zo erg.
Dan zou ik eerder de reu uit logeren doen.
-
laeken
- Zeer actief
Het zou hier dan ook niet bepaald "laat maar lekker in de rondte dekken want het kan" worden hoor
Gewoon, hetzelfde als mensen met een reu en een teef maar dan zonder risico's als er toch iets verkeerd gaat.
Als het erg druk wordt gaat de reu gewoon even een paar daagjes weg. Is je teef stil loops of was je net 1 dag te laat met wegbrengen dan heb je tenminste geen nestje wat je niet wil
Wij hebben verder geen problemen met Dapper en loopse teven. Hij is hooguit wat lastiger met wandelen omdat hij ergens anders zit met zijn hoofd. Verder geen last van dus hij mag lekker reu blijven
Als het erg druk wordt gaat de reu gewoon even een paar daagjes weg. Is je teef stil loops of was je net 1 dag te laat met wegbrengen dan heb je tenminste geen nestje wat je niet wil
Wij hebben verder geen problemen met Dapper en loopse teven. Hij is hooguit wat lastiger met wandelen omdat hij ergens anders zit met zijn hoofd. Verder geen last van dus hij mag lekker reu blijven
-
Essy
Gijs is gecastreerd, maar die was 5 weken voor Isis loops was al niet meer te houden. Janken, janken en piepen. De hele dag gesodemieter omdat hij op zijn eigen moeder wou klimmen (die nog niet eens loops was). Dat is echt niet te doen als ze niet apart kunnen. En ik vind het ook erg zielig. Een reu die gek wordt van zijn eigen hormonen en een teef die niet meer durft op te staan uit angst lastig gevallen te worden.
Dan volstaat het dus echt niet om de reu tijdens de vruchtbare dagen weg te brengen.
Dan volstaat het dus echt niet om de reu tijdens de vruchtbare dagen weg te brengen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is toch geen normaal gedrag? Kom op zeg......Essy schreef:Gijs is gecastreerd, maar die was 5 weken voor Isis loops was al niet meer te houden. Janken, janken en piepen. De hele dag gesodemieter omdat hij op zijn eigen moeder wou klimmen (die nog niet eens loops was). Dat is echt niet te doen als ze niet apart kunnen. En ik vind het ook erg zielig. Een reu die gek wordt van zijn eigen hormonen en een teef die niet meer durft op te staan uit angst lastig gevallen te worden.
-
Essy
nee dat lijkt me ook niet. Maar je zit er maar mooi mee.Rosita Compagner schreef:Dit is toch geen normaal gedrag? Kom op zeg......Essy schreef:Gijs is gecastreerd, maar die was 5 weken voor Isis loops was al niet meer te houden. Janken, janken en piepen. De hele dag gesodemieter omdat hij op zijn eigen moeder wou klimmen (die nog niet eens loops was). Dat is echt niet te doen als ze niet apart kunnen. En ik vind het ook erg zielig. Een reu die gek wordt van zijn eigen hormonen en een teef die niet meer durft op te staan uit angst lastig gevallen te worden.
Joep die ruikt 1x aan Isis als ze loops is en dan neemt hij het voor kennisgeving aan (is ook gecastreerd).
Isis is nu weer loops 6 dagen en zelfs nu loopt Gijs zijn moeder weer te versieren. Maar gelukkig laat hij zich nu wel naar zijn plaats sturen en wordt er niet bij gejankt.
Overigens ruikt Isis blijkbaar al een week of 5 voor ze loops is ontzettend lekker.
Haar Mechel vriendje jankt ook al weken van te voren en probeert ook constant op haar te springen. Andere honden ook, ook al is ze nog lang niet loops.
-
laeken
- Zeer actief
O wat zonde zeg dat je Gijs nu al hebt laten castreren. Die hond is poepjong en nog niet eens uitgegroeid
Kon Isis dat zelf niet regelen of jij met een brul dat hij moet kappen? Het is een jonge hond die nog even opgevoed moest worden. Ik ken weinig reuen die als ze volwassen zijn zo hysterisch doen. Of de teef regelt het wel of ik verbiedt het en ze stoppen met het gezeik. 
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit zou voor mij wel een reden tot castratie zijn. Mijn 'water' voorziet een baarmoederontsteking. Maar da's het topic nietEssy schreef:
Overigens ruikt Isis blijkbaar al een week of 5 voor ze loops is ontzettend lekker.Haar Mechel vriendje jankt ook al weken van te voren en probeert ook constant op haar te springen. Andere honden ook, ook al is ze nog lang niet loops.
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
hier hebben de reuen het ook altijd al weken van te voren door dat er iets aan zit te komenRosita Compagner schreef:Dit zou voor mij wel een reden tot castratie zijn. Mijn 'water' voorziet een baarmoederontsteking. Maar da's het topic nietEssy schreef:
Overigens ruikt Isis blijkbaar al een week of 5 voor ze loops is ontzettend lekker.Haar Mechel vriendje jankt ook al weken van te voren en probeert ook constant op haar te springen. Andere honden ook, ook al is ze nog lang niet loops.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Essy
hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was. Dat gaat me toch echt te ver. Nee er viel niks aan op te voeden hij liep alleen maar te janken en te piepen. Het was gewoon vreselijk zielig een van beide moest sowieso geholpen worden omdat ik thuis niks kan scheiden.MARC_S schreef:O wat zonde zeg dat je Gijs nu al hebt laten castreren. Die hond is poepjong en nog niet eens uitgegroeidKon Isis dat zelf niet regelen of jij met een brul dat hij moet kappen? Het is een jonge hond die nog even opgevoed moest worden. Ik ken weinig reuen die als ze volwassen zijn zo hysterisch doen. Of de teef regelt het wel of ik verbiedt het en ze stoppen met het gezeik.
Hij heeft zich overigens gewoon heel mooi ontwikkeld. Is goed bespierd, zit geen gram te veel vet aan en hij is speels en vriendelijk. Ook zijn vacht is prima.

-
Essy
ze heeft dat altijd als ze loops moet worden. Verder is ze niet echt schijnzwanger na haar loopsheid. Heb jij daar ervaring mee dan?Rosita Compagner schreef:Dit zou voor mij wel een reden tot castratie zijn. Mijn 'water' voorziet een baarmoederontsteking. Maar da's het topic nietEssy schreef:
-
Ennath
- Zeer actief
Misschien wel, maar onze Eva heeft Collin bij zijn nek opgetild en door de keuken gesmeten. Hij mocht pas in haar buurt komen in de laatste periode van haar loopsheid (toen duidelijk was dat er geen andere reu in haar buurt kon komen). Dat kattige hebben er dus meer.saffie schreef:Heb ik dan zo'n kattige teef? Toen Saffie net loops was en Boy een poging deed tot opdringerig zijn kreeg hij genadeloos op zijn lazer.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Lijkt mij ook niet. Mijn reu is tijdens de loopsheden van de dames gemiddeld zo'n 4 á 5 dagen niet te harden, verschilt ook nog per teef, want sommige ziet hij niet staan. Maar dat zijn dan ook puur de echte dekdagen, de rest van de tijd zijn ze voor hem net zo interessant als de niet-loopse teven.Rosita Compagner schreef:Dit is toch geen normaal gedrag? Kom op zeg......Essy schreef:Gijs is gecastreerd, maar die was 5 weken voor Isis loops was al niet meer te houden. Janken, janken en piepen. De hele dag gesodemieter omdat hij op zijn eigen moeder wou klimmen (die nog niet eens loops was). Dat is echt niet te doen als ze niet apart kunnen. En ik vind het ook erg zielig. Een reu die gek wordt van zijn eigen hormonen en een teef die niet meer durft op te staan uit angst lastig gevallen te worden.
-
miekmiek
zo is het hier ook. Toen ik Tommie en Miah nog bij elkaar kon houden toen ze in haar eerste dagen van haar loopsheid was, was het best te doen. Pas toen het voor ons teveel risico werd en we ze gescheiden gingen houden ging hij helemaal over de zeik.Inge O schreef:
het wordt wel vaker aangegeven dat reuen met dekervaring perfect weten wanneer de teef zover is en zich voor de rest weinig druk maken, maar dat reuen die nooit aan dekken toekomen veel en veel langer heel erg over hun toeren zijn.
-
Essy
het zal wel aan mij liggen. Ik heb ook een keer een lawinehond vol in mijn kruis gehad toen ik 'loops' was. En die reddingswerker maar lachen, die wist gelijk wat er aan de hand was. Fijn zo'n hond die getraind is om menselijke luchtjes op te sporenInge O schreef:dan moet of jij naar de dokter omdat er iets fout zit met je cyclus, of gijs' neus is niet helemaal in orde, want als jij zogezegd 'loops' bent zit je in de fase die je met de schijndracht bij honden kan vergelijkenEssy schreef: hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was..
-
Essy
Gijs is gewoon een bloedhond i.p.v. een dogInge O schreef:dan moet of jij naar de dokter omdat er iets fout zit met je cyclus, of gijs' neus is niet helemaal in orde, want als jij zogezegd 'loops' bent zit je in de fase die je met de schijndracht bij honden kan vergelijkenEssy schreef: hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was..
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nee dat heb ik ook nog nooit meegemaakt... mijn reuen vinden het wel enorm interessant natuurlijk als mn teef loops is, al zijn er 2 (die overigens nog nooit gedekt hebben) maar pas 'vervelend' worden als ze echt dekrijp is... de rest vinden ze niet erg indrukwekkend.MARC_S schreef:O wat zonde zeg dat je Gijs nu al hebt laten castreren. Die hond is poepjong en nog niet eens uitgegroeidKon Isis dat zelf niet regelen of jij met een brul dat hij moet kappen? Het is een jonge hond die nog even opgevoed moest worden. Ik ken weinig reuen die als ze volwassen zijn zo hysterisch doen. Of de teef regelt het wel of ik verbiedt het en ze stoppen met het gezeik.
Mijn teef maakt ze erg hardhandig duidelijk dat ze dat gezeik niet wil als ze een poging tot toenadering doen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
**proest**Inge O schreef:dan moet of jij naar de dokter omdat er iets fout zit met je cyclus, of gijs' neus is niet helemaal in orde, want als jij zogezegd 'loops' bent zit je in de fase die je met de schijndracht bij honden kan vergelijkenEssy schreef: hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
laeken
- Zeer actief
Was jij dat?Essy schreef:het zal wel aan mij liggen. Ik heb ook een keer een lawinehond vol in mijn kruis gehad toen ik 'loops' was. En die reddingswerker maar lachen, die wist gelijk wat er aan de hand was. Fijn zo'n hond die getraind is om menselijke luchtjes op te sporenInge O schreef:dan moet of jij naar de dokter omdat er iets fout zit met je cyclus, of gijs' neus is niet helemaal in orde, want als jij zogezegd 'loops' bent zit je in de fase die je met de schijndracht bij honden kan vergelijkenEssy schreef: hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was..
Heb die hond meegetrokken en ben snel weggegaan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
MARC_S schreef:Was jij dat?Essy schreef:het zal wel aan mij liggen. Ik heb ook een keer een lawinehond vol in mijn kruis gehad toen ik 'loops' was. En die reddingswerker maar lachen, die wist gelijk wat er aan de hand was. Fijn zo'n hond die getraind is om menselijke luchtjes op te sporenInge O schreef:dan moet of jij naar de dokter omdat er iets fout zit met je cyclus, of gijs' neus is niet helemaal in orde, want als jij zogezegd 'loops' bent zit je in de fase die je met de schijndracht bij honden kan vergelijkenEssy schreef: hij liep klappertandend achter mij aan als ik 'loops' was..
Hahaha, nee zonder dollen, ik liep een keer op straat met Wuilus die ineens haar kop onder iemands rok stak.
Mevrouw bleef staan en liet het gewoon toe waarna ze plat zei, ruiken ze meteen he? :N:
![]()
Heb die hond meegetrokken en ben snel weggegaan.