Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

EHBO

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dollie
Actief

EHBO

Ongelezen bericht door Dollie »

Excuses als dit al lang en breed bestaat...... Heb via de zoekfunctie niet echt veel soeps kunnen vinden, maar dat kan ook aan het feit dat ik een absolute newby ben hier liggen.. :W:

Maar hebben jullie ook dingen (medicatie e.d.) in huis voor als je hond ziek wordt? Is dit noodzakelijk? Wat hebben jullie dan zoal?

Laat duidelijk zijn dat ik, als ik ook maar enigzins het idee heb dat één van mijn dieren niet in orde is, gelijk een dierenarts bel en ook nooit zo maar met medicatie ga prutsen.. Maar ik heb voor mijn konijnen een vrij uitgebreide 'apotheek' (pijnstilling, darmstimulerende middelen, dwangvoer, Panacur, probiotica en ga nog maar even door..) en eigenlijk nooit bij stil gestaan dat mijn hond ook wel eens ziek kan worden. Heb een gezonde hond van anderhalf, maar je weet maar nooit....... Kan nooit kwaad om een beetje te weten.

En wanneer is een hond ziek? Ik bedoel, wat zijn dingen waar je echt op moet letten, wanneer moet je gelijk aan de bel trekken?
Neeltje

Re: EHBO

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige dat ik altijd in huis heb is Surolan (voordat mijn hond ziek werd en ik nu een hele apotheek heb staan). Voor oren en wondjes.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ja ik heb van alles, van oogzalf tot metacam en van finidiar forte tot alcohol. Verder gaasjes, pleisers, spuiten, zalfjes, betadine etc. etc. etc.
Als ik denk dat het echt niet goed is dan ga ik naar de DA, maar als het iets is wat ik zelf kan, doe ik het zelf.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb Rymadil overgehouden van een vorige keer dat het nodig was, en heb dat bewaard. Verder wat simpel verbandmateriaal wat ik ook voor mezelf kan gebruiken. That's it...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Dollie
Actief

Ik heb Carprofen voor de konijntjes.. Kan ik dat ook aan mijn hond geven? Metacam geven we ook wel aan konijnen nl. Sowieso zijn er weinig (zeg maar geen dacht ik) geregistreerde geneesmiddelen voor konijnen.. Dus Carprofen zal ook wel niet voor konijnen zijn natuurlijk.

edit; Domme vragen kun je beter googlen.. Ja dus. Zie zelfs dat dat hetzelfde is als wat hierboven genoemt werd?
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cato »

Heb alleen finidar forte en verbandmiddellen in huis, om inderdaad zelf EHBO toe te kunnen passen. Er zijn ook dieren EHBO setjes te koop, maar ik heb hem de onze gewoon zelf samengesteld aan de maat/behoefte van cato.
Pijn stillers zou ik zelf niet ''zomaar'' toedienen, omdat het dan de symtomen kan verbloemen voor je bij de DA bent. Tenzij het natuurlijk overduidelijk is wat het probleem zou zijn. Gelukkig ook nog niet nodig gehad.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Hahha ik heb een mand vol voor spullen voor de hond, veel dingen zijn medicijnen die ik een keer heb gekregen maar wel al over datum zijn die moet ik weggooien, wat ik altijd heb is, tekentang, calendulanzalf, honing-wondzalf, oogzalf, schoonmaakspul voor de oren, Tea-three olie, Rimadyl, glucosamine, puur jeuk.
Groetjes Lianne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Metacam, Teatree, groene leem, fucidin-zalf, calendulan, tekentangen....dat is het wel zo'n beetje. Gaas en verbandmiddelen heb ik ook altijd in huis, maar dat is eerder voor mezelf :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Dollie
Actief

Cato schreef: Pijn stillers zou ik zelf niet ''zomaar'' toedienen, omdat het dan de symtomen kan verbloemen voor je bij de DA bent. Tenzij het natuurlijk overduidelijk is wat het probleem zou zijn. Gelukkig ook nog niet nodig gehad.
Ik ook niet hoor, zeker niet als ik snel terecht kan bij de dierenarts. Maar één van mijn konijntjes (daarvoor heb ik de Carprofen dus ook in huis, niet voor de hond) is overleden aan een acute blokkade in zijn darmen. 's Ochtends was er nog niks, en rond een uur of elf verging hij plots van de pijn. We konden twee uurtjes later terecht bij de dierenarts maar intussen is het allemaal wel steeds erger geworden, hij verkeerde bijna in shock toen we daar aankwamen. Voor zulke gevallen heb ik het in huis. Omdat in dergelijke gevallen het eerste (en op dat moment ook het enige wat er kan gebeuren) wat een dierenarts doet, stabiliseren is (dus o.a. pijnstilling toedienen) zal ik in vervolg ook echt niet aarzelen om dan wat te geven.

Bij mijn hond zou ik dat denk ik nooit doen, omdat ik van honden veel minder afweet dan van konijnen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”