Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kennelijk giftig: Espree outdoorproducten (tekenbestrijding)
Moderator: moderatorteam
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Kennelijk giftig: Espree outdoorproducten (tekenbestrijding)
Van FB :
Mensen gebruik AUB NIET!!! de producten van Espree Knock out of Espree outdoor!!!
Er zit puur GIF in !!!!!!!
Daar zit namelijk Sodium Laureth Sulfate in en Kaliumsorbaat.
2 Giftige ingrediënten, die onderandere kanker,
Wat doet Sodium Laureth Sulfate
* kan het immuunsysteem schaden, verwijdering van huidlagen veroorzaken en de huid doen ontsteken.
* dringt diep door in de huid en de ogen en wordt ook in de hersenen, hart en lever vastgehouden. Een enkele druppel blijft enige dagen in de hersenen en het lichaam.
*verandert de proteïnen van oogweefsel - waardoor het de oogontwikkeling permanent aantast.
* is een mutageen. Het is in staat de genetische informatie in de cellen te veranderen. SLS wordt in onderzoek gebruikt om mutaties in bacteriën te veroorzaken
* Het is kankerverwekkend
E202 – Zeer gevaarlijk
Kaliumsorbaat, synthetisch conserveermiddel, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: Gaat een chemische reactie aan met andere nitraten, veroorzaakt geboorteafwijkingen, astma, netelroos, neusverkoudheid, darmstoornissen.
Suzanne
Mensen gebruik AUB NIET!!! de producten van Espree Knock out of Espree outdoor!!!
Er zit puur GIF in !!!!!!!
Daar zit namelijk Sodium Laureth Sulfate in en Kaliumsorbaat.
2 Giftige ingrediënten, die onderandere kanker,
Wat doet Sodium Laureth Sulfate
* kan het immuunsysteem schaden, verwijdering van huidlagen veroorzaken en de huid doen ontsteken.
* dringt diep door in de huid en de ogen en wordt ook in de hersenen, hart en lever vastgehouden. Een enkele druppel blijft enige dagen in de hersenen en het lichaam.
*verandert de proteïnen van oogweefsel - waardoor het de oogontwikkeling permanent aantast.
* is een mutageen. Het is in staat de genetische informatie in de cellen te veranderen. SLS wordt in onderzoek gebruikt om mutaties in bacteriën te veroorzaken
* Het is kankerverwekkend
E202 – Zeer gevaarlijk
Kaliumsorbaat, synthetisch conserveermiddel, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: Gaat een chemische reactie aan met andere nitraten, veroorzaakt geboorteafwijkingen, astma, netelroos, neusverkoudheid, darmstoornissen.
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 06 mei 2013 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- lilalila
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een pippa
- Aantal honden: 1
Re: Kennelijk giftig: Espree outdoorproducten
Wat is Espree outdoorproducten ? Waar moet ik dan aan denken ?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Kennelijk giftig: Espree outdoorproducten (tekenbestrijd
Kennelijk gaat het om teken/vlooienbestrijdingsmiddelen.
Suzanne
Suzanne
-
29996D
Wat is je bron, behalve dan dat het op Facebook staat?
Even Googlen leert namelijk dat deze beweringen ungefundeerd zijn, ik kan er ook geen enkel onderzoek over vinden dat zegt dat dit inderdaad zo is, wel meerdere onderzoeken die dit tegenspreken.
Even Googlen leert namelijk dat deze beweringen ungefundeerd zijn, ik kan er ook geen enkel onderzoek over vinden dat zegt dat dit inderdaad zo is, wel meerdere onderzoeken die dit tegenspreken.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Jamaar teken en vlooienmiddelen zijn per definitie een insecticide, en dus erg giftig toch?
D'r zit volgens mij altijd iets van permethrin of een equivalent daarvan in.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Sodium Laureth Sulfate zit in bijna alle soorten shampoo, dan dringt het zeker extra makkelijk door tot in de hersenen 
- dagmar88
- Zeer actief
Complete onzin.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Waarschijnlijk ontstaat het probleem als honden het binnenkrijgen.Lin851 schreef:Sodium Laureth Sulfate zit in bijna alle soorten shampoo, dan dringt het zeker extra makkelijk door tot in de hersenen
Omdat dit een spray is, kunnen hodnen het (spelenderwijs) binnenkrijgen en dat zal heus kwaad kunnen.
Suzanne
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Vast een bericht van iemand die ruzie heeft met de fabrikant 
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
~Suzanne~ schreef:Waarschijnlijk ontstaat het probleem als honden het binnenkrijgen.Lin851 schreef:Sodium Laureth Sulfate zit in bijna alle soorten shampoo, dan dringt het zeker extra makkelijk door tot in de hersenen
Omdat dit een spray is, kunnen hodnen het (spelenderwijs) binnenkrijgen en dat zal heus kwaad kunnen.
Suzanne
Doe eens niet zo dramatisch zeg
Als je al een dergelijke waarschuwing wilt geven doe dat dan met een degelijke bron waarin liefst ook nog beschreven staat "waarom" iets gevaarlijk is
Machie schreef:Vast een bericht van iemand die ruzie heeft met de fabrikant
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Goldendelicious
Nouja, het is nu ook weer niet bepaald onschuldig en benoemt wat in het bericht van TS naar vorenkomt........even scrollen naar de 'wetenschap' onderaan de pagina.
http://www.pureearthgawler.com.au/beta/ ... 8&Itemid=8
Ik verkoop zelf bij voorkeur verzorgingsproducten zonder SLS/SLES, conserveringsmiddelen en parabenen. Er is wel degelijk onderzoek bekend dat ze schadelijk kunnen zijn. Wat SLS/SLES betreft zijn dat voornamelijk allergische reacties en huidirritaties die wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Met name de parabenen (kankergevoeligheid) zijn hierin ook redelijk goed gedocumenteerd.
Zelf verwacht ik niet dat de 0,75% in dit product zo'n enorm effect op de gezondheid gaat hebben.
De hoeveelheid Kalium sorbaat staat niet vermeld.
Mensen moesten zich eens druk maken om wat zij zelf dagelijks aan E202 en afgeleiden binnen krijgen uit fabriekmatige voeding. Daar zie ik op FB nooit van die verontrustende berichtjes van.
http://www.pureearthgawler.com.au/beta/ ... 8&Itemid=8
Ik verkoop zelf bij voorkeur verzorgingsproducten zonder SLS/SLES, conserveringsmiddelen en parabenen. Er is wel degelijk onderzoek bekend dat ze schadelijk kunnen zijn. Wat SLS/SLES betreft zijn dat voornamelijk allergische reacties en huidirritaties die wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Met name de parabenen (kankergevoeligheid) zijn hierin ook redelijk goed gedocumenteerd.
Zelf verwacht ik niet dat de 0,75% in dit product zo'n enorm effect op de gezondheid gaat hebben.
De hoeveelheid Kalium sorbaat staat niet vermeld.
Mensen moesten zich eens druk maken om wat zij zelf dagelijks aan E202 en afgeleiden binnen krijgen uit fabriekmatige voeding. Daar zie ik op FB nooit van die verontrustende berichtjes van.
- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Natriumlaurylsulfaat (0,75%)
Natriumlaurylsulfaat (SLS), is een tenside in vaste vorm. Het wordt in Europa vooral veel in tandpasta
gebruikt, en in reinigende producten voor huid en haar. In de VSA, maar ook elders is het een erg
veel gebruikt middel in shampoo, douchegel en aanverwante producten.
Natriumlaurylsulfaat (SLS) wordt wereldwijd niet alleen veel gebruikt in cosmetica, het is ook de
standaardstof om de gevoeligheid voor irritatie te meten. Door deze twee feiten behoort het ook tot
de cosmeticaingrediënten waar de meeste onzin over wordt verkocht door opruiende websites en
weinig deskundige cosmeticafabrikanten. Aan natriumlaurylsulfaat worden de meest nare
eigenschappen toegekend of ze worden zeer overdreven. De eerste reden hiervoor is dat het zoveel
wordt gebruikt, althans in de VS, je kan dus veel mensen bang maken door maar één "gevaarlijke"
stof te noemen.
Veel Nederlandse sites nemen deze Amerikaanse waarschuwingen klakkeloos over.
Niet alleen maken deze sites zich belachelijk door hun gebrek aan kennis over de eigenschappen van
natriumlaurylsulfaat, maar ook is het onzinnig te waarschuwen voor douchegel en shampoo met
natriumlaurylsulfaat omdat dit in Europa in zeer kleine percentages wordt gebruikt. Omdat het een
standaardstof is voor het testen van irritatie (niet omdat het extreem irriteert, maar omdat het een
veel voorkomende stof is en omdat deze makkelijk met water is af te wassen waardoor de irritatie
weer verdwijnt) is er veel literatuur over de irritatie van natriumlaurylsulfaat, dat zal een andere
reden zijn waarom het veel genoemd wordt als irriterende stof.
Natriumlaurylsulfaat (SLS) is een goede reinger en schuimt prima. Het wordt verkocht voor inwendig
gebruik in bruisballen en andere schuimende cosmetica in vaste vorm, maar het kan ook in oplossing
worden gebruikt in handzeep, shampoo en dergelijke. Ook geschikt voor tandpasta. De INCI naam is
Sodium Lauryl Sulfate. Het percentage wasactieve stof is 100%.
Natriumlaurylsulfaat is relatief irriterend, om die reden is het verstandig niet teveel (>25%) te
gebruiken, of anders te mengen met tensiden die de irritatie verminderen zoals Betaine. In
bruisballen en dergelijke is een lager percentage bijvoorbeeld 5-10% gebruikelijk, in tandpasta 1-3%.
Omdat het niet met water is verdund is het sterker dan de meeste andere tensiden en kan het
stuiven wat irritatie aan ogen en longen kan veroorzaken. Ga er dus zorvuldig mee om.
In een product verwerkt spelen deze aspecten geen belangrijke rol meer.
Kaliumsorbaat (1%) mag onder andere worden toegevoegd aan dranken (fruitsap, wijn, cider),
gedroogde vruchten, kaas-, melk- en eiproducten, brood en banketwaren en sauzen. Het remt de
aangroei van schimmels, bacteriën en gist. In gezoete wijn verhindert het de secundaire fermentatie
van toegevoegde residuele suiker.
Natriumlaurylsulfaat (SLS), is een tenside in vaste vorm. Het wordt in Europa vooral veel in tandpasta
gebruikt, en in reinigende producten voor huid en haar. In de VSA, maar ook elders is het een erg
veel gebruikt middel in shampoo, douchegel en aanverwante producten.
Natriumlaurylsulfaat (SLS) wordt wereldwijd niet alleen veel gebruikt in cosmetica, het is ook de
standaardstof om de gevoeligheid voor irritatie te meten. Door deze twee feiten behoort het ook tot
de cosmeticaingrediënten waar de meeste onzin over wordt verkocht door opruiende websites en
weinig deskundige cosmeticafabrikanten. Aan natriumlaurylsulfaat worden de meest nare
eigenschappen toegekend of ze worden zeer overdreven. De eerste reden hiervoor is dat het zoveel
wordt gebruikt, althans in de VS, je kan dus veel mensen bang maken door maar één "gevaarlijke"
stof te noemen.
Veel Nederlandse sites nemen deze Amerikaanse waarschuwingen klakkeloos over.
Niet alleen maken deze sites zich belachelijk door hun gebrek aan kennis over de eigenschappen van
natriumlaurylsulfaat, maar ook is het onzinnig te waarschuwen voor douchegel en shampoo met
natriumlaurylsulfaat omdat dit in Europa in zeer kleine percentages wordt gebruikt. Omdat het een
standaardstof is voor het testen van irritatie (niet omdat het extreem irriteert, maar omdat het een
veel voorkomende stof is en omdat deze makkelijk met water is af te wassen waardoor de irritatie
weer verdwijnt) is er veel literatuur over de irritatie van natriumlaurylsulfaat, dat zal een andere
reden zijn waarom het veel genoemd wordt als irriterende stof.
Natriumlaurylsulfaat (SLS) is een goede reinger en schuimt prima. Het wordt verkocht voor inwendig
gebruik in bruisballen en andere schuimende cosmetica in vaste vorm, maar het kan ook in oplossing
worden gebruikt in handzeep, shampoo en dergelijke. Ook geschikt voor tandpasta. De INCI naam is
Sodium Lauryl Sulfate. Het percentage wasactieve stof is 100%.
Natriumlaurylsulfaat is relatief irriterend, om die reden is het verstandig niet teveel (>25%) te
gebruiken, of anders te mengen met tensiden die de irritatie verminderen zoals Betaine. In
bruisballen en dergelijke is een lager percentage bijvoorbeeld 5-10% gebruikelijk, in tandpasta 1-3%.
Omdat het niet met water is verdund is het sterker dan de meeste andere tensiden en kan het
stuiven wat irritatie aan ogen en longen kan veroorzaken. Ga er dus zorvuldig mee om.
In een product verwerkt spelen deze aspecten geen belangrijke rol meer.
Kaliumsorbaat (1%) mag onder andere worden toegevoegd aan dranken (fruitsap, wijn, cider),
gedroogde vruchten, kaas-, melk- en eiproducten, brood en banketwaren en sauzen. Het remt de
aangroei van schimmels, bacteriën en gist. In gezoete wijn verhindert het de secundaire fermentatie
van toegevoegde residuele suiker.
- Sarah5
- Zeer actief
Dat dus juist weer nietJaap* schreef:Jamaar teken en vlooienmiddelen zijn per definitie een insecticide, en dus erg giftig toch?
- Jaap*
- Zeer actief
Nouja, hoe dan ook, die teken gaan niet dood van iets onschuldigs wil ik maar zeggen. Als het echt werkt zal het nooit gezond zijn, en als de teken er niet dood van gaan heeft het geen zin om het op je hond te spuitenSarah5 schreef:Dat dus juist weer nietJaap* schreef:Jamaar teken en vlooienmiddelen zijn per definitie een insecticide, en dus erg giftig toch?
- Sarah5
- Zeer actief
Het is ook geen middel om teken te doden het voorkomt dat er teken op je hond komen.Jaap* schreef:Nouja, hoe dan ook, die teken gaan niet dood van iets onschuldigs wil ik maar zeggen. Als het echt werkt zal het nooit gezond zijn, en als de teken er niet dood van gaan heeft het geen zin om het op je hond te spuitenSarah5 schreef:Dat dus juist weer nietJaap* schreef:Jamaar teken en vlooienmiddelen zijn per definitie een insecticide, en dus erg giftig toch?
De meningen zijn verdeeld over het wél of niet willen doden of voorkomen van teken. Helaas zijn de werkzame stoffen in de middelen die ongedierte bij aanraking doden wél giftig en dus ook niet zo veilig voor mens en dier. Zeker niet wanneer het in de bloedbaan van de hond komt.
Het jammere is dat daar héél weinig over te lezen valt op inet of FB maar over de natuurlijke alternatieven komen dan direct dit soort verhalen aan het licht.
Maar goed.....daar waar het meeste geld zit vallen de minste klappen zal ik maar zeggen...
- Jaap*
- Zeer actief
Dat geloof ik absoluut, hoewel er ook genoeg kritiek is op de reguliere middelen hoor. Maar ik maak mij geen enkele illusie als het over diervoeding en verzorgingsproducten gaat. De mafia kan er waarschijnlijk nog wat van lerenSarah5 schreef:Maar goed.....daar waar het meeste geld zit vallen de minste klappen zal ik maar zeggen...
Ik kan me persoonlijk alleen heel weinig voorstellen bij een middel dat én werkt (ook al gaat het enkel om het "wegpesten" van teken of vlooien) én niet schadelijk is.
Maar eigenlijk ben ik nog méér benieuwd naar een wetenschappelijk aangetoonde effectiviteit van welk tekenbestrijdingsmiddel dan ook maar.
Hoeveel dat nou precies uitmaakt, zegmaar.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies dat heb ik ook, als zo'n beest er van doodgaat dan is het alles behalve onschuldig...Jaap* schreef:Dat geloof ik absoluut, hoewel er ook genoeg kritiek is op de reguliere middelen hoor. Maar ik maak mij geen enkele illusie als het over diervoeding en verzorgingsproducten gaat. De mafia kan er waarschijnlijk nog wat van lerenSarah5 schreef:Maar goed.....daar waar het meeste geld zit vallen de minste klappen zal ik maar zeggen...![]()
Ik kan me persoonlijk alleen heel weinig voorstellen bij een middel dat én werkt (ook al gaat het enkel om het "wegpesten" van teken of vlooien) én niet schadelijk is.
Maar eigenlijk ben ik nog méér benieuwd naar een wetenschappelijk aangetoonde effectiviteit van welk tekenbestrijdingsmiddel dan ook maar.
Hoeveel dat nou precies uitmaakt, zegmaar.
Ik gebruik het dan ook niet, alleen als het echt nodig zou zijn, en dat echt nodig dat is echt echt nodig
Net zoals miljoenen mensen hun honden ontwormen, ik heb gezien wat dit gif kan aanrichten bij een hond zelf... dus als ik maar enigszins denk dat het niet nodig is gebeurd het ook niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
En zo kan je van elk stofje wel iets vinden, sinds zowat elke stof in onverdunde vorm giftig of irriterend is vb:
Welke stof zou dit zijn? Vitamine C.
Of wat dacht je van:
= caffeine.
Nog wat meer van dit kan je hier vinden:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcs/dutch.html
En alleen van toepassing in overdunde vorm in chemische bedrijven.
EFFECTEN BIJ KORTSTONDIGE BLOOTSTELLING: De stof is irriterend voor de ogen , de huid en de luchtwegen. Bij aanraking met de huid roodheid, je moet handschoenen dragen.
Welke stof zou dit zijn? Vitamine C.
Of wat dacht je van:
Bij inslikken: Hoofdpijn. Duizeligheid. Buikkrampen. Misselijkheid. Braken. Stuiptrekkingen. Bevingen.
= caffeine.
Nog wat meer van dit kan je hier vinden:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcs/dutch.html
En alleen van toepassing in overdunde vorm in chemische bedrijven.