Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zonder aanleiding extreem angstig.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Zonder aanleiding extreem angstig.

Ongelezen bericht door h a n s »

Dit heb ik dus nog nooit meegemaakt: sinds anderhalve week heeft onze Sally (12 jaar) zo te zien zonder aanleiding, ineens extreem angstig gedrag.
Zoals vanmorgen; ik ging gewoon lekker lopen en dat ging heel goed, maar ineens als donderslag bij heldere hemel schiet ze naar voren met de staart tussen de benen alsof er een kanon naast 'r afgeschoten is en dan wil ze weg! Rillen, hijgen, en in mindere mate ook wat kwijlen. Het kost mij wel moeite maar ik krijg haar dan wel weer rustig; alleen wil ze naar huis en wel zo snel mogelijk en als ik haar gang laat gaan trekt ze me ondersteboven.
Van de week ook al een paar keer in huis dat ze verdwenen was en dan ligt ze in de douche achter het gordijn :piew: of onder de conifeer of ergens in een hoekje achter in de tuin of ergens tussen de kast en het bed. Ook afgelopen anderhalve week vaak 's avonds heel erg angstig zonder dat er een aanleiding voor is.
Ik heb het vermoeden dat er in dat kleine koppie iets aan de hand is, maar zoals nu is er helemaal niets aan de hand terwijl er hier onweer in de lucht zit...
Dan moet ik nog wel even vermelden dat ze wat staar heeft en redelijk doof begint te worden, maar nog best wel een blije hond is.
Iemand ervaring hiermee of soortgelijke gevallen meegemaakt?
(en nee, ik ben nog niet bij de DA geweest)
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Zonder aanleiding extreem angstig.

Ongelezen bericht door blacky »

dit doet spikey soms ook. Heeft dat in periodes. Hier denk ik vaak aan wormen gisteren had hij het ook weer. Nu een uur na het eten.

Hier kunnen we niets vinden. Bij onderzoek geeft hij geen pijn aan. Maar het is wel herkenbaar en heel zielig om te zien.
Afbeelding
gevni havanezers
h a n s
Zeer actief

Nanna schreef:Het enige dat ik kan verzinnen is dat ze een steek van pijn krijgt?
Zoiets dacht ik ook al, maar hoe kom je daar achter?
@ Blacky; wormen kan eigenlijk niet want daar behandelen we ze voor en het is inderdaad erg zielig om te zien.
Een kennis van mij had het over een tia, maar daar geloof ik dan weer niet zo in..
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn hond vertoonde dit - en ander - gedrag toen haar nieren niet meer goed functioneerden.
We koppelde het gedrag er totaal niet aan, want de typische kenmerken als veel drinken, slechte vacht, afvallen, die had ze niet. Het kwam bij haar tot uiting in haar gedragingen: soms om niets angstig, schrikachtig, een soort black-outs met agressie en dat soort dingen.
Maar pijn lijkt mij ook een logische verklaring.

Ik zou naar de dierenarts gaan voor een algemene check-up en het probleem voorleggen. Dan kan de dierenarts je hond overal bevoelen of ze ergens op reageert en even een bloedtest doen om zaken uit te sluiten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
h a n s
Zeer actief

Caro. schreef:Mijn hond vertoonde dit - en ander - gedrag toen haar nieren niet meer goed functioneerden.
We koppelde het gedrag er totaal niet aan, want de typische kenmerken als veel drinken, slechte vacht, afvallen, die had ze niet. Het kwam bij haar tot uiting in haar gedragingen: soms om niets angstig, schrikachtig, een soort black-outs met agressie en dat soort dingen.
Maar pijn lijkt mij ook een logische verklaring.

Ik zou naar de dierenarts gaan voor een algemene check-up en het probleem voorleggen. Dan kan de dierenarts je hond overal bevoelen of ze ergens op reageert en even een bloedtest doen om zaken uit te sluiten.
Dank je voor je antwoord, ik ga snel een afspraak maken, dan heb ik gedaan wat ik kon!
Gistermiddag was ik haar een half uur kwijt; ze had zich in het bos verstopt. Na een half uur wachten.... kwam ze eindelijk weer tevoorschijn, pfffff.
Vanmorgen een uurtje gelopen en niets aan de hand! Maar ze gaat zonet hier liggen en schiet na een minuut of twee overeind en zoef, weg, en heeft zich nu tussen bed en kast gewurmd..
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

misschien is ze dement ???
Sterkte hoor .Het lijkt mij moeilijk om je hond zo angstig te zien..
Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Wat zielig zeg....hoop dat de da je kan helpen...
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Dat klinkt niet leuk, vreselijk om je hond zo te zien steeds, ik zou idd medische oorzaak uitsluiten in elk geval!
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Achjee heel veel sterkte :roos:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Veel sterkte bij de dierenarts en laat je weten of er iets uitgekomen is?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Toen Dydo ouder begon te worden werd hij ook angstiger.Hij schrok soms al van een blaadje.
Bij hem was het onzekerheid.Hij werd ouder,voelde zich niet meer zo fit,en kreeg al wat staar.
Als een hond niet zo goed meer hoort en ziet kan hij zich onveilig voelen en het liefst thuis in vertrouwde omgeving zijn waar hij de weg weet.Het kan met dementie te maken hebben.

Pijnscheuten is natuurlijk ook mogelijk,daar worden ze ook erg onzeker van.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik herken wel iets, maar dan van mijn oude dementerende kater. Die kreeg 's nachts ineens angstig gedrag, dan ging ie heel hard miauwen en keek dan om zich heen of er iets te zien was. Hij hield pas op als ik hem ging aanhalen en hem geruststelde. Maar zoiets kan veel verschillende oorzaken hebben hoor, kan best lastig zijn om erachter te komen wat het precies is. Dat angstige gedrag van mijn kater ging over en daarna heeft hij nog 2 jaar geleefd. Hij werd wel steeds warriger en zag en hoorde slecht. Dat helpt allemaal niet om de wereld beter te begrijpen natuurlijk, als de zintuigen zijn versleten. Sterkte ermee iig.
nathalie71

Heel veel sterkte hoor straks bij de DA!

Ik zal voor je duimen :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:
h a n s
Zeer actief

Nou, net terug van de da en even een stuk wezen lopen wat voor geen meter ging. (oja, de eerste 75 meter gingen prima..)
De da kon eigenlijk niets vinden, vond het een moeilijk geval en denkt aan iets in de hersenen waar hoogstwaarschijnlijk weinig aan te doen is.(dementie, epilepsie, tumor o.i.d.)
Wel heb ik een zooi pilletjes, die normaal gesproken bij epilepsie gegeven worden, meegekregen en dat willen we een dag of 10 proberen; ik hoop dat ze er iets aan heeft want het is momenteel een zielig hoopje ellende. :cry:
Mocht het aanslaan dan laat ik het weten.
Fizgig
Zeer actief

Dat klinkt niet erg positief, sterkte de komende tijd. Ik duim voor je dat de medicatie voor wat verbetering zal zorgen. Zou het trouwens niet gvs kunnen zijn? http://www.dierenziekenhuizen.nl/honden ... j-de-hond/ Dat heeft met het evenwichtsorgaan te maken alleen, ik weet niet of ze zulke symptomen heeft. Sterkte iig, lijkt me erg moeilijk om aan te zien.
nathalie71

Ach jeetje! Maar kunnen ze dan geen foto maken van haar hoofd?
h a n s
Zeer actief

Voor zover ik het nu kan zien bieden die pillen (25 mg Phenoral) wel verlichting; ze is niet meer zo extreem angstig. Maar er is wel iets mis, haar hele patroon van wandelen op haar manier is in de war, ik kan haar nu ook niet meer loslaten want ze gaat gewoon de verkeerde kant op en een hond die behoorlijk doof is roep je dan ook niet meer zo eenvoudig terug..
Maar ik ben blij dat ze nu weer lekker op haar kleedje kan liggen in plaats van achter de wasmachine te liggen hijgen en rillen. We zien wel hoe het nu verder gaat.
nathalie71

Wat vreemd hè?
Lijkt dan misschien toch een beetje ook op dementie.

Fijn dat de pillen wat werk doen.Misschien gaat het met een paar dagen wel wat beter.

Sterkte hoor :roos: Dat is niet leuk om je meisje zo te zien hè?
Fizgig
Zeer actief

h a n s schreef:Voor zover ik het nu kan zien bieden die pillen (25 mg Phenoral) wel verlichting; ze is niet meer zo extreem angstig. Maar er is wel iets mis, haar hele patroon van wandelen op haar manier is in de war, ik kan haar nu ook niet meer loslaten want ze gaat gewoon de verkeerde kant op en een hond die behoorlijk doof is roep je dan ook niet meer zo eenvoudig terug..
Maar ik ben blij dat ze nu weer lekker op haar kleedje kan liggen in plaats van achter de wasmachine te liggen hijgen en rillen. We zien wel hoe het nu verder gaat.
Heeft ze last van evenwichtsproblemen dan? Wat bedoel je met de verkeerde kant? Als ze last heeft van evenwichtsproblemen, zou het GVS kunnen zijn. Daarover heb ik gelezen dat het tijdelijk kan zijn, maar dat het ook weer terug kan komen, en sommige sterven er ook vrij snel aan. Er is niet veel te zeggen over het verloop iig, dat is bij elke hond anders. Sterkte met haar, fijn dat ze nu even niet meer zo angstig is.
nathalie71

Fizgig schreef:
h a n s schreef:Voor zover ik het nu kan zien bieden die pillen (25 mg Phenoral) wel verlichting; ze is niet meer zo extreem angstig. Maar er is wel iets mis, haar hele patroon van wandelen op haar manier is in de war, ik kan haar nu ook niet meer loslaten want ze gaat gewoon de verkeerde kant op en een hond die behoorlijk doof is roep je dan ook niet meer zo eenvoudig terug..
Heeft ze last van evenwichtsproblemen dan? Wat bedoel je met de verkeerde kant? Als ze last heeft van evenwichtsproblemen, zou het GVS kunnen zijn. Daarover heb ik gelezen dat het tijdelijk kan zijn, maar dat het ook weer terug kan komen, en sommige sterven er ook vrij snel aan. Er is niet veel te zeggen over het verloop iig, dat is bij elke hond anders. Sterkte met haar, fijn dat ze nu even niet meer zo angstig is.

Ik denk dat ze bedoeld dat de hond de verkeerde weg neemt.Ik zie niet wat dit met GVS te maken heeft.
h a n s
Zeer actief

nathalie71 schreef:
Fizgig schreef:

Ik denk dat ze bedoeld dat de hond de verkeerde weg neemt.Ik zie niet wat dit met GVS te maken heeft.
Nee, met GVS heeft dit weinig te maken, ik heb gekeken en ze heeft daar de symptomen niet van, maar ze rent gewoon 'ergens' naar toe en het is moeilijk om haar dan weer terug te halen.
Maar sinds gistermidddag lijkt het wel of ik de oude Sally weer terug heb, wat ben ik blij! Vanmorgen zonder problemen gewandeld, niets aan de hand!
(Duimen heeft geholpen Jion) :E:
Ben benieuwd hoe het verder gaat, volgende week eerst weer naar de DA om te kijken wat we met die medicatie doen; doorgaan of afbouwen om te kijken wat er dan gebeurt. Ik heb in ieder geval een beter weekend dan dat ik me voor had kunnen stellen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Grote check-up qua bloed is gedaan?
Denk ook aan tekenziektes, en dan niet alleen aan Lyme, anaplasmose geeft vaker neurologische klachten en raar gedrag.
Schildklier ook meechecken?

Sterkte, het is rot je hond zo te zien.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Melanie 74 schreef:Grote check-up qua bloed is gedaan?
Denk ook aan tekenziektes, en dan niet alleen aan Lyme, anaplasmose geeft vaker neurologische klachten en raar gedrag.

Zat ik ook aan te denken. :ok:

Fijn dat de phenoral lijkt te helpen, maar ik zou zeker ook bij een oude hond wel graag een grondig onderzoek willen hebben :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie71

Fijn om te lezen!!! :ok:
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Fijn dat het al beter lijkt te gaan.
maar ze rent gewoon 'ergens' naar toe en het is moeilijk om haar dan weer terug te halen.
Dit doet een oud hondje van een vriendin van me ook, we hebben laatst 2x over een heel stuk moeten rennen omdat hij er als een gek vandoor gaat. Bij hem is het waarschijnlijk dementie.

Sterkte!
h a n s
Zeer actief

ranetje schreef:
Melanie 74 schreef:Grote check-up qua bloed is gedaan?

Zat ik ook aan te denken. :ok:

Fijn dat de phenoral lijkt te helpen, maar ik zou zeker ook bij een oude hond wel graag een grondig onderzoek willen hebben :wink:
Dat gaan we waarschijnlijk deze week ook doen, even zien of het blijft zoals het nu is.
@Boukje: En wat gaan ze daar aan doen, weet je dat?
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
een tumor in haar hersenen ?

dit kan hetzelfde gedrag zijn, als " rennen om de salontafel " , en die hond had dus een tumor in de hersenen !

Ik zou naar Utrecht ( is echt niet duurder ! ) gaan en haar helemaal van binnen naar buiten laten onderzoeken ..

NIET zelf dokteren, alsjeblieft niet !!!

.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Shit. Poppy doet dat ook. Blik op oneindig, verstand op nul en dan loopt ze zo een (voor haar wildvreemde) kant op.
Ik kan haar dan wel weer terug roepen maar je moet dan toch wel een ferme POPPY! laten horen wil ze omdraaien.
Ze komt er dan ook heel vrolijk aan rennen.
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Roompie schreef:Shit. Poppy doet dat ook. Blik op oneindig, verstand op nul en dan loopt ze zo een (voor haar wildvreemde) kant op.
Ik kan haar dan wel weer terug roepen maar je moet dan toch wel een ferme POPPY! laten horen wil ze omdraaien.

dat is een " absence" oftewel een kleine epileptische aanval , kan bij dieren al " in de staart " liggen
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Pakdebal schreef:
Roompie schreef:Shit. Poppy doet dat ook. Blik op oneindig, verstand op nul en dan loopt ze zo een (voor haar wildvreemde) kant op.

dat is een " absence" oftewel een kleine epileptische aanval , kan bij dieren al " in de staart " liggen
Ehh iets meer uitleg? Ik snap de 'in de staart' liggen niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”