Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

melkkliertumor en sterilisatie, update na operatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

melkkliertumor en sterilisatie, update na operatie

Ongelezen bericht door Kirra »

Sinds 4 weken hebben wij een hond in huis. Een vreselijk lief teefje van 8 jaar. :I:
Ze zat 3 maanden in het asiel. Bij het asiel was niet bekend of ze gesteriliseerd was.
Iets meer dan een week geleden zagen wij een bult van ongeveer 4 cm op haar buik.
Mijn ratjes moesten voor controle langs de dierenarts en voor de zekerheid hebben wij de hond ook even laten checken.
De dierenarts constateerde dat het een melkkliertumor was. De dierenarts vertelde dat de bult bij één van de twee extra tepels zat.
Bovendien had ze melkproductie. Wat rekenwerk brengt ons tot de conclusie dat ze voor ze bij ons was al loops moet zijn geweest.
Vrijwel zeker in het asiel, alhoewel deze dus niets hebben gezien of gemerkt. Mochten er nog andere mogelijkheden zijn, ben ik hier wel benieuwd naar. :U:
Overigens was deze bult niet gezien door de dierenarts van het asiel. Dus het is aannemelijk dat de bult er zit sinds de laatste loopsheid.

Maar goed, onze dierenarts heeft ons aangeraden om de bult te laten verwijderen en haar dan ook meteen te laten steriliseren. Ik ben het eens dat de bult moet worden verwijderd, maar heeft het eigenlijk nog nut om te steriliseren om de kans op andere bulten te verkleinen? :denken:
We zijn niet van plan om het weefsel te laten onderzoeken. Volgens mij kan het weefsel bewaard worden en kan het dan alsnog onderzocht worden als er andere dingen naar voren komen.
Laatst gewijzigd door Kirra op 30 jun 2014 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: melkkliertumor en sterilisatie

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waarom zou je de bult laten verwijderen?
Vaak triggert dat alleen maar de groei van nog meer bulten en je wint er niks mee, want die bult zit er toch al. En ze is acht jaar.

En ja, dan is ze loops geweest. Zat teven die nauwelijks vloeien dus zo gek is dat niet. Dat zal waarschijnlijk geweest zijn toen ze nog niet zolang in het asiel was, want die melkproduktie is over het algemeen op het einde van de schijndracht en dat duurt negen weken.
Voor zover ik weet heeft het op latere leeftijd geen zin om te laten castreren (dat is het namelijk) ter voorkoming van bulten, en zeker niet als er toch al een zit.
Dus ik weet zo net niet of ik dat zou doen.

Wat voor hond is het?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zie ook de noodzaak niet van verwijderen op die leeftijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kirra
Zeer actief

Het asiel zegt dat het niet mogelijk is dat ze daar loops is geweest, maar daar heb ik ook mijn vraagtekens bij.
We wilden de bult laten verwijderen omdat dat het advies is van onze dierenarts.
Ook omdat het mogelijk is dat het kwaadaardig is, ik geloof dat die kans 20% is.
Zou het dan beter zijn om eerst te testen of de bult kwaadaardig is?

Ze is een kruising schnauzer volgens het asiel. Als het goed is werkt deze link met een foto van haar.
https://drive.google.com/file/d/0BzuFwx ... xEX1k/edit
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Leuk beestje. Kruising herder zou ik eerder denken.

Dat je dierenarts dat zegt begrijp ik, dat die gelijk heeft neem je aan maar ik ben het er niet mee eens.
Zoals ik al zei, verwijderen triggert vaak de aanwas van meer tumoren.
Bovendien is het geen fris jong hondje en moet je afwachten of ze een dergelijke operatie aankan.

Kijk, als het kwaadaardig is kun je niks. Als het goedaardig is hoeft ie niet weg.
Dus waarom zou je gaan snijden?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb een teefje gehad die op 2-jarige leeftijd is gecastreerd en rond haar 10e toch melkkliertumoren ontwikkelde. Dus preventief castreren vind ik in het geval van melkkliertumoren redelijk nutteloos. We hebben haar eenmalig laten opereren aan zo'n tumor, inderdaad ook op advies van de DA. Een half jaar later zat er weer een bult :ugh: Die hebben we laten zitten en ze is er uiteindelijk 14 mee geworden :wink:

Dus nee, ik zou er ook niets mee doen. Tenzij ze echt last heeft van zo'n bult natuurlijk.
Kirra
Zeer actief

Marjoleine schreef:Leuk beestje. Kruising herder zou ik eerder denken.

Dat je dierenarts dat zegt begrijp ik, dat die gelijk heeft neem je aan maar ik ben het er niet mee eens.
Zoals ik al zei, verwijderen triggert vaak de aanwas van meer tumoren.
Bovendien is het geen fris jong hondje en moet je afwachten of ze een dergelijke operatie aankan.

Kijk, als het kwaadaardig is kun je niks. Als het goedaardig is hoeft ie niet weg.
Dus waarom zou je gaan snijden?
Alhoewel ik in eerste instantie de mening van de dierenarts aanhoor, ga ik niet zomaar in elk advies mee.
Ik twijfelde ook enigszins, vandaar dat ik hier een topic heb geopend. Dus ik neem zeker elk antwoord mee in de beslissing.

En ik had zelf het idee dat er nog wel mogelijkheden waren als het kwaadaardig zou zijn.
Zoeken naar uitzaaiingen etc., bovendien zou de kans op uitzaaiingen toch kunnen verkleinen als je de bult weghaalt?

Ik wist niet dat het verwijderen van een tumor de kans vergroot op andere tumoren.
Ze is 8 jaar, maar nog heel energiek. Zeker nog geen oude tante. :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Idd. Ik heb er eentje gehad die met 1,5 jr gecastreerd is en die bleef bulten krijgen. Tot 3x toe weggehaald (goedaardig) en binnen een maand zat ie er weer daarna gewoon gelaten en dat bleef ook de enige. Ze had er geen last van dus lekker laten zitten. Ze is bijna 12 geworden en overleden aan nierfalen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kirra
Zeer actief

malinois schreef:Idd. Ik heb er eentje gehad die met 1,5 jr gecastreerd is en die bleef bulten krijgen. Tot 3x toe weggehaald (goedaardig) en binnen een maand zat ie er weer daarna gewoon gelaten en dat bleef ook de enige. Ze had er geen last van dus lekker laten zitten. Ze is bijna 12 geworden en overleden aan nierfalen.
Goh, toch wel veel voorbeelden waarbij weghalen geen nut had en laten zitten beter was...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe lang zat ze al in het asiel?
Als dat lang genoeg is om daar (verborgen?) loops te zijn geweest mag ik voor je hopen dat er geen nestje op komst is :wink:

Bij zulke verhalen moet ik steeds weer denken aan een vroegere collega die een nogal harige "reu" uit het asiel haalde en zelf direct constateerde dat het een teef was.
Vond ze niet erg........ een teef was ook goed en de hond was leuk.....................
Na een aantal weken werd ze wat dikker .................. en toen bleek dat het een zwangere teef was :8): :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kirra
Zeer actief

ranetje schreef:Hoe lang zat ze al in het asiel?
Als dat lang genoeg is om daar (verborgen?) loops te zijn geweest mag ik voor je hopen dat er geen nestje op komst is :wink:

Bij zulke verhalen moet ik steeds weer denken aan een vroegere collega die een nogal harige "reu" uit het asiel haalde en zelf direct constateerde dat het een teef was.
Vond ze niet erg........ een teef was ook goed en de hond was leuk.....................
Na een aantal weken werd ze wat dikker .................. en toen bleek dat het een zwangere teef was :8): :F:
Daar zit je dan ook mooi mee. :LOL:

Ik denk niet dat de kans erg groot is. Ze zat 3 maanden in het asiel, en heeft nu melkproductie (ik denk al wat langer eigenlijk).
Ze is niet dik.
Maar ja, als een hond ongemerkt loops kan worden, dan kan ze ook zo maar ongemerkt zwanger zijn...
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hier wel al 2 tumoren laten weghalen. (1 met tepel erbij, andere enkel bult).
Ondertussen al wel tijdje geleden en enige keren loops geweest sindsdien, zonder groei van nieuwe tumoren.
hond was ook 8 jaar oud.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik zou het niet doen. dat de da in het asiel niets heeft gezien zegt helemaal niets. quinty zit helemaal vol met tumoren, ook in haar melkklieren, maar de da van het asiel had zogenaamd niets gemerkt. vaak zeggen ze niets omdat het de plaatsingskans verkleint.
mijn vorige hond nam ik ook in huis met melkkliertumoren, maar die dingen groeien bijna nooit hard.
de kans dat het goedaardig is is groter dan dat het kwaadaardig is.
een teefje van mij is overleden na sterilisatie, dus onderschat die operatie niet op oudere leeftijd.
alleen het bultje verwijderen helpt ook niet, dan moeten haar melklijsten weg gehaald worden, en dat zijn 2 hele zware operaties.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ben ik de enige die 8jaar niet zo oud vind voor een middelmaat kruising :denken:
Ik zou dus wel opereren. Hond ziet er hartstikke fit uit, en als het kwaadaardig is kan het snel afgelopen zijn.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn middenslag poedel indertijd kreeg ook melkkliertumoren toen ze acht was.
ik heb er op advies van mijn da niks aan gedaan.
ze is ruim 13 geworden en overleden omdat het haar tijd was ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Madam kadetje heeft ook een knobbeltje en de da vanmiddag adviseerde sterilisatie en 2 tepels weghalen waartussen het knobbeltje zit, maar als ik het hier zo lees, laat ik het maar zo, ze wordt volgende maand 9, en wat ik begrijp Apple komen ze ook weer terug :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn da zei toen dat ze nog minstens 5 jaar had als ik ze liet zitten en dat er een grote kans was dat hij de boel alleen maar activeerde als hij ze weg zou halen en er een grote kans was dat ze dan binnen de kortste keren weer tumoren zou krijgen.
ik ben afgegaan op wat hij zei en hij heeft gelijk gekregen met die 5 jaar.
het was zelfs ruim 5 jaar en ze is niet overleden aan melkklierkanker of een andere vorm van kanker, het was gewoon haar tijd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kirra
Zeer actief

Poeh, ik vind het geen simpele keuze.
Ik denk dat steriliseren geen nut (meer) heeft, na het advies wat hier gegeven is en wat googelen.

Maar over die tumor zit ik toch nog te twijfelen. Beide kanten hebben zijn nadelen denk ik en het blijft ergens toch een gok. :ugh:
Om nou te zeggen dat deze tumoren altijd weer terugkomen, lijkt me te kort door de bocht. Die kans is er duidelijk wel...

Oh ons hondje, Vita :wink: , is nog super fit. Ik hoef de operatie niet te laten om haar leeftijd.
Maar ja we weten helemaal niets over haar medische geschiedenis. Ik kan niet eens zeggen hoe lang dat bultje er al zit...
Plus dat het een zware operatie is, naar wat ik hier lees. Ik denk dat ik nog eens met mijn dierenarts ga overleggen na alle nieuwe informatie die ik hier heb op gedaan.

Met mijn ratjes was het altijd duidelijk. Als ze nog fit genoeg waren om te opereren dan liet ik dat doen. Tenzij er meerdere tumoren waren...
Want die stomme dingen groeien binnen een paar maanden enorm en voor je het weet sleept het arme beestje een tennisbal met zich mee (voor die tijd liet ik ze dan al gaan.)

Billy, hopelijk kan je een goede beslissing maken waar je achter staat. Jij kreeg dus eigenlijk hetzelfde advies als ik. Best vreemd dat steriliseren blijkbaar wel vaker meteen wordt aangeraden.
lunaquinty
Zeer actief

preventief steriliseren helpt alleen als het voor de 1ste loopsheid gebeurt.
volgens mijn da zijn de tumoren meestal goedaardig, en kun je ze alleen testen als ze weg zijn gehaald. daarnaast zaaien ze zelden uit naar de rest van het lichaam, en kan opereren ze inderdaad onrustig maken.
cash had die tumoren al heel lang. ze kwam in het asiel met tumoren, en zat daar meer dan een jaar. de da van het asiel had gezegd dat ze terminale kanker had, wat helemaal niet zo bleek te zijn. ja, ze had tumoren, maar ze is overleden omdat ze zoveel pijn kreeg aan haar artrose dat ik haar in heb laten slapen.
al die tijd zijn de tumoren niet gegroeid, ondanks dat ze loops werd en flink schijnzwanger.
echt, de operatie is gevaarlijker dan de tumoren.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

lunaquinty schreef: alleen het bultje verwijderen helpt ook niet, dan moeten haar melklijsten weg gehaald worden, en dat zijn 2 hele zware operaties.

Zoals ik al schreef, is hier wel telkens enkel het bultje weggenomen. (1 keer incl tepel).
Geen nieuwe tumoren,

Hond is nu bijna 10 en huppelt melkkliertumor vrij, intact en met melklijsten vrolijk door het leven.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Bij Mowgli is vorig jaar een groot deel van haar melklijst verwijdert omdat ze melkkliertumoren had. Bij haar zat er ook nog een ontsteking vlak bij een tepel waardoor er een grote wond is ontstaan, ze had hier erg veel last van. We hebben uiteindelijk besloten om haar ondanks dat ze acht jaar was te laten opereren. Wel zijn er voor de operatie foto's van haar longen gemaakt om te kijken of hier geen uitzaaiingen in zaten, die waren gelukkig schoon. Ik ben blij dat we de keuze hebben gemaakt om haar te laten opereren, Mowgli is er erg van opgeknapt.
We zijn nu een jaar verder en Mowgli heeft een klein bultje op haar buik, we houden het in de gaten maar laten er niets meer aan doen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Joy was nog in het asiel ook geholpen aan een melkkliertumor.
Toen ze bij ons kwam was ze een jaar of 6/7. Ze kreeg weer 2 tumoren. Wij zaten te aarzelen of we haar zouden laten castreren of niet. Uiteindelijk besloten om haar te laten castreren en de tumoren weg te laten halen in 1 operatie. Ze is daar prima doorheen gekomen. Ze bleek een vergrote baarmoeder en cystes op de eierstokken te hebben, dus ook achteraf hebben we er geen spijt van.
Sindsdien (nu 2,5 jaar geleden) geen bultjes meer, en ze heeft nog 4 tepels over.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Aangezien iedereen wel voor- en tegen- argumenten heeft genoemd, schiet je er dus niets mee op. Je DA heeft je hond gezien en kan wellicht het beste inschatten of het zin heeft of niet.
Als je toch besluit de melkkliertumor weg te laten halen, dan zou ik ook steriliseren. Ze is dan toch onder narcose, en als de BM nog ok is, hoeven ze alleen maar de eierstokken weg te halen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb besloten om het bultje in de gaten te houden en niets te laten doen, anders kan ik altijd nog alleen het bultje weg laten halen ik zie voor nu geen reden tot een toch grote ingreep :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij Nozem heb ik ook een bultje laten weghalen toen ze zo'n 8 jaar oud was en voor sterilisatie onder het mes ging. Het bultje bleek achteraf goedaardig te zijn, en tot nu toe (ze is inmiddels 10) is er niets teruggekomen aan melkkliertumoren.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

billy schreef:Madam kadetje heeft ook een knobbeltje en de da vanmiddag adviseerde sterilisatie en 2 tepels weghalen waartussen het knobbeltje zit, maar als ik het hier zo lees, laat ik het maar zo, ze wordt volgende maand 9, en wat ik begrijp Apple komen ze ook weer terug :19:
Maar dat risico loop je altijd.
Dan zou je nooit meer bultjes moeten opereren.
Ik vind 8 jaar in ieder geval absoluut geen belemmering voor een operatie.
Ook mbt sterilisatie zou ik dat maar meteen meenemen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

je kunt het bultje ook aan laten prikken en onderzoeken. is het goedaardig laat je het zitten is het kwaadaardig dan haal je het weg.
Afbeelding
gevni havanezers
Kirra
Zeer actief

Nog even een update.
In de tussentijd werd het steeds duidelijker dat Vita veel dronk.
Maar hoeveel dan precies? We zijn het gaan bijhouden.
Ze dronk 1.2-1.5 liter per dag, en dat voor een hondje van 12-13 kilo.
Ook plaste ze wel eens in huis. Altijd een grote plas, altijd zodat wij het niet zagen, en altijd was ze daarna erg ontdaan. En nooit meer dan 1-2 uur nadat we haar hadden uitgelaten.
Urineonderzoek laten doen, kwam niets uit.
Daarna een bloedonderzoek. Alkalisch fosfatase was verhoogd en kalium. De dierenarts kon geen aandoening bedenken waarbij dit samen de uitslag zou moeten zijn.

Toen zei de dierenarts: het zou ook kunnen dat er iets mis is met haar baarmoeder zonder dat dat in het bloedonderzoek naar voren is gekomen. Toen was de beslissing eigenlijk gemaakt. Ik weet niet of dat je het een optelsom kan noemen of een gevoel, maar we besloten haar te steriliseren en dan ook meteen die bult bij de tepel weg te laten halen.
Afgelopen donderdag is ze geopereerd.
Van te voren is een echo gemaakt en röntgenfoto, beide waren goed.
Haar baarmoeder zag er helemaal oke uit, dus die is blijven zitten. Dat was het dus niet.
Wel vertelde de dierenarts dat haar eierstokken er erg onrustig uitzagen. Dat zou niet moeten, aangezien de loopsheid en schijnzwangerschap voorbij was. Mogelijk moest ze hierdoor zoveel drinken.

De eerste 2 dagen was ze er goed ziek van. Misselijk, en heel erg zielig.
Ondertussen is ze gelukkig weer vrolijk en eet en drinkt ze weer goed. Ze is weer de oude.
Alleen misschien iets meer verwend :LOL: Als je ziek bent mag je natuurlijk net even wat meer. :oohja:
Het drinken lijkt stérk verminderd. Maar dat is nog even afwachten.
lunaquinty
Zeer actief

Kirra schreef:Nog even een update.
Ook plaste ze wel eens in huis. Altijd een grote plas, altijd zodat wij het niet zagen, en altijd was ze daarna erg ontdaan. En nooit meer dan 1-2 uur nadat we haar hadden uitgelaten.
Daarna een bloedonderzoek. Alkalisch fosfatase was verhoogd en kalium. De dierenarts kon geen aandoening bedenken waarbij dit samen de uitslag zou moeten zijn.

Toen zei de dierenarts: het zou ook kunnen dat er iets mis is met haar baarmoeder zonder dat dat in het bloedonderzoek naar voren is gekomen. Toen was de beslissing eigenlijk gemaakt. Ik weet niet of dat je het een optelsom kan noemen of een gevoel, maar we besloten haar te steriliseren en dan ook meteen die bult bij de tepel weg te laten halen.
Haar baarmoeder zag er helemaal oke uit, dus die is blijven zitten. Dat was het dus niet.
Wel vertelde de dierenarts dat haar eierstokken er erg onrustig uitzagen. Dat zou niet moeten, aangezien de loopsheid en schijnzwangerschap voorbij was. Mogelijk moest ze hierdoor zoveel drinken.

Ondertussen is ze gelukkig weer vrolijk en eet en drinkt ze weer goed. Ze is weer de oude.
Alleen misschien iets meer verwend :LOL: Als je ziek bent mag je natuurlijk net even wat meer. :oohja:
de alkalische fosfatase was bij quinty fors verhoogd( mag 30 zijn, was 1500), en dat wees op cushing.
ik moest toen haar urine laten controleren, en daaruit bleek dat ze idd cushing had.
ik hoop dat dat bij jouw hond niet het geval is, want het is een rotziekte.
bij cushing gaan ze trouwens ook heel veel drinken, vreemd dat de da de link niet legt. :scratch:
Kirra
Zeer actief

lunaquinty schreef:
Kirra schreef:Nog even een update.

de alkalische fosfatase was bij quinty fors verhoogd( mag 30 zijn, was 1500), en dat wees op cushing.
ik moest toen haar urine laten controleren, en daaruit bleek dat ze idd cushing had.
ik hoop dat dat bij jouw hond niet het geval is, want het is een rotziekte.
bij cushing gaan ze trouwens ook heel veel drinken, vreemd dat de da de link niet legt. :scratch:
Cushing is inderdaad ter sprake gekomen, maar daarbij hoort een verlaagde kalium. En verhoogd is dus juist niet wat je dan verwacht.
En bij het tegenovergestelde van Cushing, de ziekte van Addison, hoort wel een verhoogde kalium, maar dan een verlaagde akalische fosfatase.

Beide zijn dus niet te rijmen.
Uiteraard houden we het wel in de gaten.
Bij haar was de alkalische fosfatase trouwens iets boven de 500.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”