Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Takkie kan slecht eten, drinken maar wil wel, rare tong

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Takkie de Teckel
Actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Takkie kan slecht eten, drinken maar wil wel, rare tong

Ongelezen bericht door Takkie de Teckel »

Lieve mensen,

Dit is een beetje een vervolg op mijn vorige topic: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=302918
In het kort: Takkie, mijn Teckel, was ernstig ziek, Leptospirose, maar heeft t uiteindelijk gered. We zijn er echter nog niet. Dit topic gaat over niet kunnen maar wel willen eten/drinken.

Het gaat naar omstandigheden goed met Takkie. De ziekte is duidelijk op zijn retour/weg, het gelige is bijna verdwenen. Een bijkomende complicatie is dat hij last van zijn ruggetje begon te krijgen. Hij heeft al eens een hernia aanval gehad, dus ik weet wat dit is. Hij zit nu in een bench en we doen korte wandelingetjes. Ook de hernia begint weer een beetje weg te trekken, dus alles wijst erop dat ook dit straks weg is.

Maar...

Nadat hij in het ziekenhuis en de eerste twee dagen thuis wel at en drink, doet hij dat nu niet meer zo goed en voer ik hem weer bij. Het rare is dat hij wel wil eten, maar dat het eten er in kleine brokjes weer uitvalt. Niet dat hij het laat vallen, het valt er gewoon weer uit. Ook met drinken krijgt hij minder binnen dan normaal. Ik zie dat zijn tongetje door het water lebbert (doorzichtige bak) maar het niveau van het water in de bak verandert niet veel. Ook is zijn stem sinds het zkh verandert, veel lichter en kefferiger terwijl hij altijd een stoere volle woef-stem had. Ook hiervan dacht ik dat het wel weg zou trekken, maar het blijft zo.

Het lijkt er sterk op dat zijn tongetje niet zo goed werkt om alles binnen te krijgen/houden. Toen hij uit het zkh kwam, was zijn tongetje wat bleekjes. Ik zocht daar niks achter, hij had immers net een week aan infusen gehangen. Ook leek zijn tong wat kleiner.

Gisteravond ontdekte ik echter ineens aan de rand van zijn tong een halve cirkel bruinig met een donkere rand. Alsof hij op zijn tong had gebeten. Inmiddels is nu zijn hele tong heel raar verkleurd en stinkt hij uit zijn bek, wat hij nooit heeft gedaan. :(

Alles gaat dus vrij de goede kant op, maar dit is wat hem nu weerhoudt van een volledig herstel: zijn tong werkt niet goed met eten en drinken.

Ik heb net het zkh gebeld, en de assistente zou het met de DA openem en deze belt mij dan vandaag terug.

Wat kan dit zijn? Iemand hier enig inzicht in? Ik hoop van ganser harte dat dit niet iets ernstigs is en we er iets aan kunnen doen. Als hij zijn tong weer terugheeft, is het laatste obstakel overwonnen om weer vrolijk verder te kunnen leven.

liefs van Takkie en mij
Afbeelding

Afbeelding
Kimmie

Re: Takkie kan slecht eten, drinken maar wil wel, rare tong

Ongelezen bericht door Kimmie »

oh jeetje,dit klinkt niet goed,ik hoop dat je vandaag nog langs kan bij een dierenarts....
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Lijkt wel of de tong afgekneld is geweest? Hopelijk kan de DA je vandaag verder helpen. Wat een narigheid weer nu. Sterkte er maar weer mee.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk zorgwekkend klinken en zou niet afwachten tot je teruggebeld wordt, maar zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan met dit verhaal en uiteraard Takkie.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als ik het zo lees lijkt het bijna wel of de tong aan het afsterven is, maar ik hoop dat dat niet het geval blijkt te zijn.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik zou ook naar een DA gaan en het telefoontje niet afwachten... Dit klinkt niet goed, ook dat hij zo stinkt en de verkleuringen.. Liever een keer teveel terug naar de DA dan een keer te weinig!
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

LongFields schreef:Als ik het zo lees lijkt het bijna wel of de tong aan het afsterven is, maar ik hoop dat dat niet het geval blijkt te zijn.
Dat idee krijg ik ook. Maar ik hoop dat het niet zo is en mee valt. Denk dat je Takkie nu beter meteen naar de DA kunt brengen. Dan weet je het snelst wat er loos is. Vanaf de telefoon zal de DA ook weinig kunnen doen.
Afbeelding
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Helaas moet ik wel wachten op het telefoontje, of nu hele rare sprongen maken om even aan wat meer financiën te komen. Alles heeft er tot nu toe al aardig in gehakt :( Als dat moet dan doe ik dat, maar ik wacht wel eerst het telefoontje af.

Ik heb nog eens goed gekeken, buiten in het zonlicht. Het midden van zijn tong is nog roze, dus dat is op zich een goed teken hoop ik. Aan de randen is hij een strook gelig/bleekjes verkleurd, met op 1 plek aan de rechter-rand een donkerbruine plek.

Ik hooooooooooooooooooooooooooppppp dat het iets is wat redelijk makkelijk te behandelen is... Misschien heeft t nog wat met de lever te maken? In verband met de kleur? Hij krijgt wel voldoende eten binnen, ongeveer 1,3 blikje A/D voer, aangelengd met water met de spuit in zijn bekkie. Telkens ongeveer 1/3 blikje en dan om de paar uur. Met wat spuitjes water daarna om te spoelen en voor vocht.

Hij voelt ook al wel ietsje zwaarder weer aan. Misselijkheid is helemaal weg, eten houdt hij goed binnen, geen gerommel in zijn buikje meer. Hij voelt zich naar omstandigheden wel ok. Geniet van de buitenlucht, heeft interesse voor alles, loopt met de staart omhoog half te kwispelen, blaft zoals normaal (behalve de toon). En gaat dus regelmatig even proberen wat te eten, maar krijgt zelf weinig binnen omdat het niet in zijn bekje blijft.

Hij is vandaag ook nog eens jarig :( 5 jaar is hij geworden nu! Gelukkig toch gehaald, dat wel, maar nog geen algehele feeststemming
Afbeelding

Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Yara schreef:
LongFields schreef:Als ik het zo lees lijkt het bijna wel of de tong aan het afsterven is, maar ik hoop dat dat niet het geval blijkt te zijn.
Dat idee krijg ik ook. Maar ik hoop dat het niet zo is en mee valt. Denk dat je Takkie nu beter meteen naar de DA kunt brengen. Dan weet je het snelst wat er loos is. Vanaf de telefoon zal de DA ook weinig kunnen doen.
Ik moest ook gelijk aan zoiets denken. Zou ook zo snel mogelijk er naar laten kijken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Is hij geintubeerd bij de dierenarts?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bah dat klinkt niet goed :(
Ik snap wel dat je spaarpot leeg is, maar ik zou toch langs de DA gaan en niet wachten tot je een keer word terug gebeld, als dit foute boel is en je wacht te lang, dan zijn die andere uitgave ook voor niks geweest moet je maar denken :wink:

Heel veel sterkte, duimen draaien dat het meevalt :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Gollum schreef:Is hij geintubeerd bij de dierenarts?
Ja.. daar dacht ik ook aan. Hij heeft bijna een week een neussonde in gehad. En infuss aan zn pootje en urineweg, maar die in de neus moest ik ook aan denken. Wat bedoelde je ermee? Had je een ingeving?
Afbeelding

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Sterre schreef:
Yara schreef:
Ik moest ook gelijk aan zoiets denken. Zou ook zo snel mogelijk er naar laten kijken.
Had inderdaad al onderweg geweest. Klinkt niet lekker.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Takkie de Teckel schreef:
Ja.. daar dacht ik ook aan. Hij heeft bijna een week een neussonde in gehad. En infuss aan zn pootje en urineweg, maar die in de neus moest ik ook aan denken. Wat bedoelde je ermee? Had je een ingeving?
Via de neus dus niets in de keel?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou er niet mee wachten die ene keer zou er dan ook maar bij moeten nog
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Het kan ook een schimmelinfectie zijn door de verminderde weerstand en de antibiotica. Ik zou hem ook snel na laten kijken.

Sterkte!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Sterkte ermee, ik zou inderdaad alles willen weten wat ze met hem gedaan hebben toen hij in het zkh was. Hebben ze klemmetjes op zijn tong gehad? (om de hartslag te meten) weet niet of dat kan?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mensen die geintubeerd zijn hebben ook vaak last van hun keel en tong daarna. Vandaar dat ik daar aan moest denken..
Maar met een neussonde beschadig je niet zo snel iets denk ik?

Geen idee hoor, ik probeer maar een beetje mee te denken. Het klinkt wel zorgelijk.
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Zijn er hier op het forum eigenlijk ook (dier-)medisch geschoolde gebruikers/DA's?
Afbeelding

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Gollum schreef:
Mensen die geintubeerd zijn hebben ook vaak last van hun keel en tong daarna. Vandaar dat ik daar aan moest denken..
Maar met een neussonde beschadig je niet zo snel iets denk ik?

Geen idee hoor, ik probeer maar een beetje mee te denken. Het klinkt wel zorgelijk.
Als ik geintubeerd ben geweest dan heb ik dagenlang geen stem en dan voel heel mijn mond geïrriteerd, dat heb ik ook via een neussonde want deze gaat via je neus naar je keel ;)
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik ben geen dierenarts ,maar krijgt hij antibioticum tabletten? Zo ja, misschien is het een optie om hem een (langwerkende)injectie te geven. Dan wordt het maag/darmstelsel wat minder aangetast.

Antibiotucum is rotzooi eigenlijk. Je kan helaas niet zonder, maar het haalt de toch al slechte weerstand naar beneden waardoor schimmels vrij baan hebben.

ik hoop dat het allemaal meevalt.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Phoe, wat naar weer.
Ik zou toch echt proberen naar een dierenarts te gaan hoor. Als het dezelfde is kan je wellicht een betalingsregeling treffen? Zeker als je eerste rekening al volledig betaald heb.

Ik heb verder geen idee. Een (schimmel) lijkt me niet onmogelijk, maar bv een allergische reactie of afsterven ook niet en het lijkt me dat daar heel snel actie op ondernomen moet worden! Heb je het idee dat hij wel helemaal goed kan slikken? Zo niet, dan niet meer voeren met een spuitje en rap naar de dierenarts hoor.
Eventuele schimmelinfectie kan je wellicht de tong met honing deppen? Dat werkt schimmeldodend en is lekker verzachtend voor hem. Mits hij wél goed kan slikken natuurlijk...
Afbeelding
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Hij zit inderdaad op de antibiotica nog. Hij slikt wel goed, met zijn keel lijkt niks aan de hand. Ik heb net weer gebeld, ze gaan opschieten (assistente moet met DA overleggen, DA is bezig).
Afbeelding

Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief

alinelaila schreef:
Takkie de Teckel schreef:Zijn er hier op het forum eigenlijk ook (dier-)medisch geschoolde gebruikers/DA's?
Ja, die zijn er. Maar ik vind dat je niet via een beeldscherm moet gaan lopen 'dokteren'.
Ik zou het echt bij je eigen da even laten nakijken.
Helemaal mee eens, dit forum zit vol met "experten" :wink: Allemaal welgemeend :ok:
We kunnen je advies en ideeën geven zodat je misschien wat meer "bagage" hebt als je met de DA praat, maar uiteindelijk is het echt het best om naar hem te luisteren. Je kunt eventueel een second opinion vragen aan een andere DA.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:
alinelaila schreef:
Takkie de Teckel schreef:Zijn er hier op het forum eigenlijk ook (dier-)medisch geschoolde gebruikers/DA's?
Ja, die zijn er. Maar ik vind dat je niet via een beeldscherm moet gaan lopen 'dokteren'.
Helemaal mee eens, dit forum zit vol met "experten" :wink: Allemaal welgemeend :ok:
We kunnen je advies en ideeën geven zodat je misschien wat meer "bagage" hebt als je met de DA praat, maar uiteindelijk is het echt het best om naar hem te luisteren. Je kunt eventueel een second opinion vragen aan een andere DA.

Dat wat mosquito schrijft!!!

Hoop overigens dat je inmiddels wel wat verder bent gekomen dan enkel de assistente via de telefoon.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

mosquito1980 schreef:
alinelaila schreef:
Nou ehhhh, even nuanceren.... dit forum zit niet vol met dierenartsen hoor! Wel een paar, die zijn helaas wat minder actief (tegenwoordig). Ik zou subiet naar je DA gaan!
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

En dat gebeurt uitgerekend in een weekend. :pffff:
Als mensen antibiotica slikken is de kans op een schimmelinfectie behoorlijk groot
omdat het lichaam vaak al verzwakt is door de ziekte waarvoor die ab geslikt wordt.
Als dat bij honden ook zo werkt is die kans op schimmel aanwezig en wat jij omschrijft
doet daar idd aan denken.
Helaas weet je het pas zeker als er een da naar gekeken heeft.
mosquito1980
Zeer actief

Heb je inmiddels meer nieuws van de DA?
Takkie de Teckel
Actief
Contacteer:

Telefoontje naar het zkh heeft weinig opgeleverd. Zij kon zo niet bepalen wat er was, en raadde mij aan het vandaag goed in de gaten te houden of het stabiel blijft. Mocht het echt verergeren, dan moest ik weer contact opnemen. Beter maandag naar de eigen DA. Ik heb daar al een afspraak voor bloedonderzoek, dus ben er toch. Aan de hand van de beschrijving, dat de tong in het midden en onder de tong nog roze is, zag zij niet in dat het aan het afsterven was. Er is ook in het zkh niks beknellends geweest.

In overleg nu wel met huismiddeltjes anti-bacterieel en anti-schimmel aan het 'dokteren'. Heb gevraagd of dit kon en dat was geen probleem in combinatie met de medicijnen. Ik heb een anti-bacterieel honden-mondwatertje gekocht, 10 ml op een liter water in de drinkbak. Ik heb honing om af en toe met mijn vinger op de tong te doen. En een heel lichte oplossing van tea-tree olie in zoete amandelolie, eveneens met de vinger op de tong.

Feitelijk kan ik eigenlijk ook pas weer in dat zkh terecht als mijn rekening (over de 1000,-) door de verzekering is gedekt. In het verleden ben ik kennelijk ook bij een Caressa zkh geweest, nadat hij door een Pitbull gebeten was. Dit is uiteindelijk door de WA verzekering van de Pitbull eigenaar vergoed, maar dat heeft even geduurd, en nu sta ik met een aantekening in hun systeem. Geen schuld bij hen, maar ze zijn kennelijk voorzichtig hiermee. Dit vertelden ze me toen ik Takkie vorige week zaterdag ophaalde.

Alles is momenteel nog zoals het was, ik ga het goed in de gaten houden, kijk bijna elk uur, maar het blijft hetzelfde. Een paar dagen geleden was zijn voer wat te lang blijven staan en het stonk wat. Het is bijna dezelfde geur als nu uit zijn bek. Ik denk dat dit het is, maar maandag weet ik meer.

Intussen heb ik wel alles in huis om ervoor te zorgen dat hij voldoende binnen krijgt, en lijkt het bij hem niet tot andere dingen te leiden. Het herstel gaat nog steeds goed, vandaag probeerde hij alweer en mol op te graven (al liet ik dat nog niet toe) en heeft hij een flinke tak mee naar huis gesleept in zijn bek.

Pff... hij krijgt het wel allemaal achter elkaar, dus ben nu erg voorzichtig met hem, ik wil nu eerst dat dit alles hersteld, zijn ziekte, zijn hernia en zijn tong. Ziekte is wel vrijwel weg, hernia ging vandaag al iets beter dan gisteren, nu de tong nog. Het is een vreselijk dapper mannetje! Zelfs de dwangvoeding ondergaat hij zonder tegenstribbelen (met veel lieve woordjes en langzaam genoeg voor hem om normaal te verwerken). Hij sabbelt na een spuitje eten zelfs nog even aan de spuit.

I'm keeping my fingers crossed en blijf zorgen voor hem.
Afbeelding

Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief

Succes er mee. Het zijn vervelende dingen. Het is misschien een reactie op een van de medicijnen? Who knows.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”