Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slechte vacht

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Slechte vacht

Ongelezen bericht door mirriejj »

Pff bezig blijf ik wel met de honden. Een hele tijd geleden een topic geopend omdat tender allerlei vage klachten had. De hele medische molen gehad, en na een periode van 6 weken rust en pijnstiller loopt hij nu goed.
Hij had toen ook al een slechte vacht en verhaarde veel.

3 weken geleden opende ik een topic omdat de honden ineens meer roken, vooral Tender was heel erg. Ze waren een paar weken ervoor van brok naar vlees gegaan en het klonk me niet gek in de oren dat het daarvan kwam.
Nu is de geur nog altijd niet weg en blijft zijn vacht heel dof en hij staat een beetje uit. Ook haart hij nog altijd gigantisch, ondertussen al bijna 2 maanden lang. Nu is mijn eerste stap om hem terug te zetten op zijn oude brok en zien wat dat doet, maar ik denk nu zelf misschien aan een allergie of gisten. Jeuken doet hij zelf niet, maar als ik zijn flanken kriebel, dan merk je wel dat het voor hem jeukt.

Iemand dit dit herkent? Tender is een gecastreerde reu van 5.5 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Slechte vacht

Ongelezen bericht door Emma »

En een keer lekker in bad doen?
Ruikt ie misschien weer even lekker, en zo haal je ook veel loszittende haren los. Soms knapt eem vacht er weer vanop. En ook de huid. Als de huid nu stinkt, zit er misschien veel huidvet op. Ook afvalstoffen kunnen zich tot huidvet ophopen.

En dan eens weer terug op brok zetten?
Kvv is niet altijd het beste voer voor elke hond.

Op de foto's trouwens zie ik niet een heel erge vacht. Maar dat is soms moeilijk op een foto te zien.
mirriejj
Zeer actief

Emma schreef:En een keer lekker in bad doen?
Ruikt ie misschien weer even lekker, en zo haal je ook veel loszittende haren los. Soms knapt eem vacht er weer vanop. En ook de huid. Als de huid nu stinkt, zit er misschien veel huidvet op. Ook afvalstoffen kunnen zich tot huidvet ophopen.

En dan eens weer terug op brok zetten?
Kvv is niet altijd het beste voer voor elke hond.

Op de foto's trouwens zie ik niet een heel erge vacht. Maar dat is soms moeilijk op een foto te zien.
Hij heeft altijd een mooi glanzende en plat liggende vacht gehad. De vacht lijkt nu heel dun en losjes en staat ook flink uit voor zijn doen.
Ik heb hem afgelopen maand 2 keer met shampoo gewassen. Ook om de loszittende haren weg te krijgen. Maar dat lijkt verder weinig te doen voor hem.

Zodra hun oude brokken weer binnen zijn, gaat hij in eerste instantie ook eerst terug om te kijken wat dat doet. Maar misschien dat iemand het hier wel herkent.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Kan de vacht niet gewoon zo zijn, omdat hij in de rui is?
En wanneer is hij gecastreert? misschien krijgt hij wat meer een castratenvacht. Dit kan zich na jaren nog ontwikkelen.
Ik probeer ook even hardop mee te denken :wink:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Als ik de foto's zie vind ik het wel meevallen.
Mijn reu heeft wel een iets andere vacht gekregen na de castratie. Maar eigenlijk valt dat wel mee.
Ik weet uit ervaring dat de vachten van borders bijna niet ruiken.
Ik heb er 3 rondlopen en hoor van mensen die in huis komen dat ze niet ruiken dat er honden zijn.
Als de beagle komt logeren, dan ruiken wij wel dat er een hond in huis is. Die is wel eens een maand geweest, hij kreeg toen alleen maar kvv van tammenga en tamro en de geur verdween op het laatst.
Dus wellicht ligt het toch aan het soort vlees dat je voert?
Ik heb mijn teven ooit 1 keer gewassen, omdat ze in iets vies hadden gerold.
Verder in dik 11 jaar nooit mijn honden gewassen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
mirriejj
Zeer actief

Emma schreef:Kan de vacht niet gewoon zo zijn, omdat hij in de rui is?
En wanneer is hij gecastreert? misschien krijgt hij wat meer een castratenvacht. Dit kan zich na jaren nog ontwikkelen.
Ik probeer ook even hardop mee te denken :wink:
Hij is met een jaar geholpen, heeft ook niet eerder een slechte vacht gehad. Ik kan me ook niet herinneren dat hij eerder met het verharen zulke vacht kreeg.

De vacht is ook niet dikker geworden, hij voelt juist veel dunner en luchtiger dan voorheen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Een klein beetje olie over het voer wil ook weleens helpen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mirriejj
Zeer actief

gonnie schreef:Een klein beetje olie over het voer wil ook weleens helpen.
Vergeten erbij te vermelden, ze krijgen dagelijks paardenvet over het voer :) Al sinds ruim een jaar.

Dit is een foto van iets minder dan een jaar geleden :

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heb je hem geborsteld? Ik vind de vacht er ook niet heel slecht uit zien, maar misschien heb je een voor foto?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik dacht dat de haren ook uit konden gaan staan als ze zich niet lekker voelen maar ik weet niet waar ik dat nou weer vandaan heb.
mirriejj
Zeer actief

Apple schreef:Heb je hem geborsteld? Ik vind de vacht er ook niet heel slecht uit zien, maar misschien heb je een voor foto?
Zie foto hierboven. Wel borstelen of niet borstelen maakt geen verschil. Het droogt gewoon zo uiteen staand op. Ik vind de vacht er ook niet schrikbarend uitzien, maar het is wel flink veranderd.
Gollum schreef:Ik dacht dat de haren ook uit konden gaan staan als ze zich niet lekker voelen maar ik weet niet waar ik dat nou weer vandaan heb.
Ik weet het er in eerste instantie ook aan dat hij last van zijn poot had. Maar op dat gebied vertoond hij geen klachten meer.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”