Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steeds terug kerende pijn op verschillende plekken in lijf

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MollyRay
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

steeds terug kerende pijn op verschillende plekken in lijf

Ongelezen bericht door MollyRay »

Hallo allemaal,

ik moet even mijn ei kwijt denk ik want ik vind mijn hondje zo sneu op dit moment.

Morgen ochtend heb ik een afspraak staan bij de DA dus dat is al getackeld ;) ik zal mijn best doen om de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

een aantal maanden terug heeft onze Moll op onverklaarbare wijze last gekregen van 1 van haar achter pootjes, ze liep ineens mank en bij te veel belasten piepte ze. dus, haar voet zooltje na gekeken of ze ergens in was gaan staan, even het pootje gevoeld of ik kon ontdekken waar de pijn precies zat, geen kik. ik vertrouwde het niet dus toch maar even naar de dieren arts. ook zij kon na grondig onderzoek (voelen, trekken, duwen, hartslag, longen, temperaturen enz.) niet vinden dus dachten wij.. spiertje verrekt, pijnstillers mee weekje rust en dan gaat het wel over. dat klopte, na een paar dagen was Molly weer de oude.

Vorige maand kon Moll, weer op onverklaarbare wijze niet meer van de bank af komen, traplopen enz. bij iedere beweging die ze maakte gesteun. en als we aan een klopje op haar schouder gaven brulde ze het uit,dit keer was het dus haar linker schouderblad. weer naar de DA, same story (voelen, trekken enz.) weer geen kik, maar op het moment dat mijn vriend of ik haar onverwachts aanraak op de verkeerde plek piept ze. nu begon in te denken dat er misschien een verband zou kunnen zitten tussen de vorige keer dat ze zo'n onverklaarbare pijn had en nu. weer een pijnstiller mee gekregen een met een paar dagen was het weer over.

wel bleef ik na deze keer soms wat merken aan haar. een klein kreuntje bij het van de bank springen of een piepje als haar iets te hard op haar schouder klopte. even in de gate houden zijden we tegen elkaar en wat rustiger aan als we iets aan haar merkten.

vanochtend bij onze wandeling merkte ik dat ze weer iets (minimaal) mankte met haar achterpoot. dus, even mijn vriend een berichtje gedaan dat hij haar goed in de gaten moest houden wanneer hij thuis kwam van werk. daarna ben ik zelf naar mijn werk gegaan. 's middags is mijn vriend thuis gekomen om een hondje te vinden dat haar stoel niet af kan komen, geen gewicht meer zet op haar rechter achterpoot en piept bij te veel gewicht er op. jammer genoeg was de DA al gesloten dus hebben we een afspraak gemaakt voor morgen ochtend. ik heb haar net met een beetje hulp van de stoel kunnen krijgen en ben toch even een klein stukje met haar gaan lopen (ze moet toch haar behoefte doen) ik had het idee dat ze het ook wat moeilijk had met poepen. dus misschien komt de pijn van uit haar heup/bekken. wat ik wel merkte was dat ze naar mate ze iets gelopen had het wat beter ging. ze ging er weer wat gewicht op zetten en liep gewoon mee. het lijkt dus wel alsof het stijf/pijnlijk word als ze langer stil ligt.

iemand enig idee? misschien ideeën over wat ik morgen moet vragen bij de DA?

even wat info over onze Molly:
straathondje uit Rusland
ong. 2 jaar oud.
17 kilo, schoft hoogte ong. 40cm
middel actief
erg sportief, daarmee bedoel ik dat wij veel wandelen, hard lopen en bosritten maken van 15km per keer.

iets wat in mijn achterhoofd zit is dat zij iets meer als een jaar geleden met haar schouder ondereen paardenhoef is gekomen daar heeft ze een paar dagen last van gehad. misschien een terugkerende blessure daar van?

ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken. meningen, vragen en ideeen zijn van harte welkom!!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: steeds terug kerende pijn op verschillende plekken in li

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee.

Die paardenhoef zou daar best mee te maken kunnen hebben.
Zou dat ook even melden aan de Da voor of tijdens het onderzoeken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Ik heb echt geen idee maar wat afschuwelijk voor Molly en jullie.
Hopelijk kan de da jullie morgen helpen en geeft Molly daar nu wel aan waar ze precies last heeft.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
MollyRay
geregistreerd lid

@ranetje, ga ik zeker even melden inderdaad.

@yeufke, ja ik hoop ook dat ze het nu wel laat merken. De vorige keren leek het net alsof ze zich schapzette voor de pijn als de DA haar aanraakte. En als ze zich bij ons dan ontspande dan piepte ze ineens als we haar aanraakten.

Ik hou jullie op de hoogte morgen
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het zou op zich kunnen dat de pijn die ze op verschillende plaatsen in haar lijf aangeeft komt door het ongeluk met de paardenhoef, maar zo lang nadat dat voorgevallen is denk ik dat dat niet heel erg waarschijnlijk is.

Toen ik je verhaal las moest ik gelijk denken aan de hond van een kennis, die ook pijn had op wisselende plekken. Zij bleek de ziekte van Lyme te hebben en daardoor steeds op verschillende plekken gewrichtsontstekingen te krijgen. Dus misschien zou dat het kunnen zijn?
Misschien is het een idee je hond daarop te laten testen, als je dierenarts geen andere oorzaak kan vinden morgen.
Succes en sterkte!
MollyRay
geregistreerd lid

@LongFields, oei dat is niet eens zo heel gek idee.. ik heb een tijd geleden wel een teek bij haar weg gehaald die er volgens mij al even zat. ik moet wel zeggen dat vanochtend de dieren arts zij dat haar klieren niet opgezet waren. iets wat wel het geval is als er een ontsteking zou zitten.

Vanochtend dus bij de dierenarts geweest en die kon weer niets vinden. ze was dit keer veel gespannener dan de laatste keer waardoor het voor de dierenarts heel moeilijk was om goed te kunnen voelen. dus toen maar even buiten laten lopen en bewegen om daar iets wijzer van te worden. na wat heen en weer lopen op verharde ondergrond en onverharde ondergrond zij de dierenarts ineens dat ze ook wat dacht te zien aan links voor. het hangt dus waarschijnlijk wel samen met elkaar. we hebben besloten om foto's te laten maken om te zien wat daar uit komt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ben benieuwd wat de foto's gaan uitwijzen.
Honden laten vaak heel moeilijk pijn zien bij een onderzoek, dus dan kan je alleen maar wijzer worden d.m.v. een foto.

Ook na langere tijd kan er pijn opkomen na een hoeftrap van een paard.
Weet ik uit ervaring :blauwoog:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

ranetje schreef: Ook na langere tijd kan er pijn opkomen na een hoeftrap van een paard.
Ook nog na iets meer dan een jaar?
En dan afwisselend op steeds een andere plek van het lijf?
Ik lees dat een poosje terug een van de achterpoten pijnlijk was, en dat de trap op de linker voorpoot geweest is.
ranetje
Zeer actief

LongFields schreef:
ranetje schreef: Ook na langere tijd kan er pijn opkomen na een hoeftrap van een paard.
Ook nog na iets meer dan een jaar?
En dan afwisselend op steeds een andere plek van het lijf?
Ik lees dat een poosje terug een van de achterpoten pijnlijk was, en dat de trap op de linker voorpoot geweest is.
Hypothetisch zou je kunnen zeggen dat door het ontlasten van een pijnlijke poot andere poten/delen van het lijf overbelast kunnen worden en dus pijn gaan doen.
Of dat hier ook zo is, is de vraag.
Dat weet ik niet.

Ik zie dat Kruimel nog een voorbeeld geeft, dus mijn hypothese was niet eens zo slecht?
Afbeelding
MollyRay
geregistreerd lid

Kruimel53 schreef:Kátur had ooit een enorme opzaaier tegen zijn linkerschouder van mijn (toen) jonge paard gehad waarbij hij zeker 3 meter door de lucht vloog. Kats kreupel natuurlijk dus naar de da (die het niet zag, de kluns! ik moest uitleggen hoe je dat moest zien ...) nou ja niks gebroken dus ging wel weer over. Niet dus. Linksvoor kreupel, tijdlang goed lopen, rechtsvoor kreupel, slecht lopen met beide voorpoten, last aangeven in de polsen, in de schouder, in de rug, in de achterhand ... De da kwam niet verder dan 'hypermobiel'... (de fysio lachte zich er tranen over).

We zijn er nooit achtergekomen wat er nou gaande was. Ik ben met hem bij een orthopeed geweest die dacht dat het in de bicepspezen zat, dus prednison gespoten; hielp tijdelijk maar niet blijvend. Hij had een duidelijke titer voor Lyme dus ab-kuur, deed niks. Bij de osteopaat geweest, deed weinig en later niks meer. Bij de fysio, idem, dat was jaren later en die constateerde overal artrose, wsch als gevolg van verkeerd belasten vanwege pijn. Dus ook in de rug en de achterhand, en veel in de polsen. Hij heeft zelfs nog behandelingen met de Lechter-antenne, edelsteengedoe en onduidelijke pilletjes gehad van Erik Laarakker maar niks mocht echt baten.
oei.. dat klinkt als een lang en prijzig proces zonder goede uitkomst.. ik hoop dat ze bij Molly gelijk iets weten te vinden :(
LongFields schreef: Ik lees dat een poosje terug een van de achterpoten pijnlijk was, en dat de trap op de linker voorpoot geweest is.
Klopt maar de DA zij wel dat het zo kan zijn dat wanneer het van links voor komt ze anders gaat bewegen om links voor te ontzien waardoor ze misschien rechts achter overbelast heeft.

De foto's zijn inmiddels gemaakt en waarschijnlijk heeft de pijn die molly heeft iets te maken met teveel ruimte/speling in haar knie gewrichten (dus toch uit haar achterpootjes) Misschien heeft ze in het verleden een blessure gehad aan haar meniscus of de kruisbanden die nu steeds de kop op steekt. We wachten nog even op een telefoontje van de andere dierenarts van de kliniek, het was namelijk de laatste werkdag van de DA die ons geholpen heeft dus ze heeft het netjes overgedragen aan haar collega en zij zou er ook nog even naar kijken en laat ons dan weten hoe nu verder. de kans is aanwezig dat ze er aan geopereerd moet worden.

op mijn verzoek hebben ze ook een foto gemaakt van de het schouderblad en ook hier was iets op te zien. dit zou een verkalking van de biceps kunnen zijn ook door oude blessure. dit word ook nog nader bekeken en krijgen wij nog bericht van.

De dierenarts zei er nog bij dat als molly een 'gewone huis- tuin en keuken hond' was geweest we er misschien niets van gemerkt hadden. Maar omdat Molly een vrij actief leven lijd, mee met paardrijden, hardlopen, fietsen en lange wandelingen, is dit waarschijnlijk beter merkbaar.

we wachten dus geduldig af... *zucht* :wachten:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou in ieder geval niet meer zo extreem veel doen met je hond als er klachten zijn. Ze kan het nu blijkbaar niet aan, ook al wil ze mentaal vast nog wel.
MollyRay
geregistreerd lid

Nee zeker niet Brindlecardi, we houden haar nu rustig (hoe moeilijk dat ook is) want zo als al wel verwacht is de pijn inderdaad weer weg nu dus ze wil zelf zo graag van alles doen.

iemand suggesties om haar thuis toch mentaal een beetje moe te maken? heb wat spellen van "Karlie Flamingo" geprobeerd maar merk dat ze daar weinig aan vind..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zou je met haar kunnen speuren?
Afbeelding
MollyRay
geregistreerd lid

ranetje schreef:Zou je met haar kunnen speuren?
heb ik nog nooit geprobeerd. ik vermoed wel dat ze het zou kunnen. ze zoekt graag naar muisjes in hoog gras en zwemt achter eenden aan dus iets van een jacht instinkt zit er wel in denk ik.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MollyRay schreef:
ranetje schreef:Zou je met haar kunnen speuren?
heb ik nog nooit geprobeerd. ik vermoed wel dat ze het zou kunnen. ze zoekt graag naar muisjes in hoog gras en zwemt achter eenden aan dus iets van een jacht instinkt zit er wel in denk ik.
Misschien is speuren dan een optie.
Het laat de hond intensief werken maar de fysieke belasting is niet zo zwaar
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja het kan van alles zijn. Lyme inderdaad of polyartritis. Maar die blessure kan ook zeker een oorzaak zijn. Misschien zit er daardoor het een en ander vast in haar rug waardoor het nu uitstraalt naar haar ledematen? In dat geval is een fysiotherapeut die de boel subtiel los maak een optie, maar daarvoor zou ik wel eerst willen uitsluiten dat het iets anders is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”