Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onwaarschijnlijke kruisingen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Onwaarschijnlijke kruisingen

Ongelezen bericht door ranetje »

Zipya schreef:Kaya is niet alleen grappig om te zien, maar verder ook heel komisch in haar gedrag.

Ze heeft van beide rassen wel hele duidelijke gedragingen. Waaks, speels en jagen als een teckel en leergierig en graag apporteren als een lab.

Afbeelding
Ik vind het een geinig hondje :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marjoleine schreef:In dit nest moeten dus ook grijstijgers hebben gezeten (merle mag je ze natuurlijk ook noemen ;) ) en zwarte pups, en misschien ook wel bruine, dat kan ook.
Grijstijgers zijn toch niet hetzelfde als merle? Het is niet dezelfde merle als bijvoorbeeld bij collies. Grijstijgers hebben ook geen bruin/tan en dan hebben merle collie's wel.
Laatst gewijzigd door Scooby op 10 jul 2009 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Australian Shepherd x Husky (misschien niet al te bijzonder maar wel leuk hondje)

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Scooby schreef:Grijstijgers zijn toch niet hetzelfde als merle? Het is niet dezelfde merle als bijvoorbeeld bij doggen. Grijstijgers hebben ook geen bruin/tan en dan hebben merle collie's wel.
Karen toch! ;)
Tanpoint vererft totaal onafhankelijk van merle, hoor.
Er zijn merle collies met en zonder tan trouwens.
Iemand had er laatst een foto van, ik weet niet meer wie.
Maar merle vererft volledig onafhankelijk van het patroon waar het op voorkomt, of dat nou eenkleurig is of bont en met of zonder tan, en bruin of zwart, dat maakt allemaal niets uit.

En ja, grijstijgers zijn wel merle, en inderdaad is het anders dan "gewoon merle", omdat het merle dat je in bv collies ziet niet merle is op een eenkleurige hond maar op een hond met een bontpatroon (irish spotted over het algemeen). En dat patroon is dan met of zonder tanpoint. Overigens heb je grijstijgers ook met of zonder bontaftekening, en het uit zich inderdaad enigszins anders dan zoals het bekend is bij de diverse collies, maar het is en blijft merle: een mutatie die het pigment deels verhindert zich op normale wijze te uiten, met alle gevolgen van dien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
_Leonie
Zeer actief

Sheltie x Pomerian

http://www.dogtipper.com/dog-of-day/upl ... 771349.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

***aangepast door moderator ivm enorme foto afmetingen***
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:En ja, grijstijgers zijn wel merle, en inderdaad is het anders dan "gewoon merle", omdat het merle dat je in bv collies ziet niet merle is op een eenkleurige hond maar op een hond met een bontpatroon (irish spotted over het algemeen). En dat patroon is dan met of zonder tanpoint. Overigens heb je grijstijgers ook met of zonder bontaftekening, en het uit zich inderdaad enigszins anders dan zoals het bekend is bij de diverse collies, maar het is en blijft merle: een mutatie die het pigment deels verhindert zich op normale wijze te uiten, met alle gevolgen van dien.
Daar zit het 'm dus juist in; als je fokt met grijstijgers heeft dat dus geen gevolgen. Er zijn in Frankrijk en Duitsland proeven mee gedaan en dan vererven grijstijgers dus hetzelfde als zwart/witte doggen. Dus geen 'met alle gevolgen van dien'.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Daar zit het 'm dus juist in; als je fokt met grijstijgers heeft dat dus geen gevolgen. Er zijn in Frankrijk en Duitsland proeven mee gedaan en dan vererven grijstijgers dus hetzelfde als zwart/witte doggen. Dus geen 'met alle gevolgen van dien'.
Zolang DNA aantoont dat de mutatie merle is, geloof ik alleen in het ontbreken van de gevolgen die jij bedoelt als ik daar bewijs van zie.
Die bewijzen zijn er niet, zoals je ook wel weet, want de proeven die er zijn gedaan, zijn door fokkers gedaan en voor zover ik weet (maar misschien vergis ik me) is daar geen wetenschappelijk onderzoek of begeleiding mee gemoeid geweest.

Overigens bedoelde ik met "gevolgen" de invloed op de pigmenten ;)

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Scooby schreef:Daar zit het 'm dus juist in; als je fokt met grijstijgers heeft dat dus geen gevolgen. Er zijn in Frankrijk en Duitsland proeven mee gedaan en dan vererven grijstijgers dus hetzelfde als zwart/witte doggen. Dus geen 'met alle gevolgen van dien'.
Zolang DNA aantoont dat de mutatie merle is, geloof ik alleen in het ontbreken van de gevolgen die jij bedoelt als ik daar bewijs van zie.
Die bewijzen zijn er niet, zoals je ook wel weet, want de proeven die er zijn gedaan, zijn door fokkers gedaan en voor zover ik weet (maar misschien vergis ik me) is daar geen wetenschappelijk onderzoek of begeleiding mee gemoeid geweest.

Overigens bedoelde ik met "gevolgen" de invloed op de pigmenten ;)
Wat bedoel jij met begeleiding? Het is onder toezicht van de rasverenigingen gedaan.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Hier in de buurt loopt sinds kort een ontzettend leuk hondje dat 'verkocht' is als mops/boerenfoks, maar qua kleur en formaat meer doet denken aan een mops/mechelaar. Lief rond koppie met een goeie snuit, en net iets groter dan Lilo. En vreselijk sociaal, Lilo vindt hem helemaal geweldig en Jack vindt hem best okee. Echt zo'n hondje dat je zo in huis zou halen, maar er lopen er verder nul van omdat het geen ras is. Da's jammer van kruisingen, dat 'net zoiets' nergens te vinden is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

LéonieHonden schreef:Sheltie x Pomerian

http://www.dogtipper.com/dog-of-day/upl ... 771349.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

***aangepast door moderator ivm enorme foto afmetingen***
Wat een schatje :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Wat bedoel jij met begeleiding? Het is onder toezicht van de rasverenigingen gedaan.
DNA-testen en medische begeleiding bedoel ik.

En ik weet best dat DD-fokkers allemaal zeggen dat "hun" merle geen problemen geeft en dat dat alleen bij andere rassen zo is.
Alleen heb ik met dat soort stellingen altijd wat moeite, zeker als we het over een ras hebben dat voor kort grijstijgers gewoon liet afmaken door de dierenartsen (wat er in het buitenland gebeurt wil ik helemaal niet weten) en dat dat in Nederland ook wel móest doe omdat de RV grijstijgers niet bemiddelde.
Zo vreselijk veel ervaring is er daardoor dus helemaal niet met grijstijgers.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Marjoleine schreef:
Scooby schreef:Wat bedoel jij met begeleiding? Het is onder toezicht van de rasverenigingen gedaan.

En ik weet best dat DD-fokkers allemaal zeggen dat "hun" merle geen problemen geeft en dat dat alleen bij andere rassen zo is.
Alleen heb ik met dat soort stellingen altijd wat moeite, zeker als we het over een ras hebben dat voor kort grijstijgers gewoon liet afmaken door de dierenartsen (wat er in het buitenland gebeurt wil ik helemaal niet weten) en dat dat in Nederland ook wel móest doe omdat de RV grijstijgers niet bemiddelde.Zo vreselijk veel ervaring is er daardoor dus helemaal niet met grijstijgers.
:N: Dat gebeurt ook met Catahoula's. Als pups erg wit zijn, zoals Rhodin (hij was bij zijn geboorte bijna helemaal wit) dan maken ze die bij de geboorte vaak al af. Om dove pups en pups met oogproblemen te voorkomen. Rhodin zou bij menig fokker in Amerika ook afgemaakt zijn. De grijstijgers vind ik echt verschrikkelijk zonde, die pups hebben toch geen problemen? Het "excuus" voor het afmaken van de witte pups is omdat ze geen dove hond willen verkopen, maar het komt door de merle x merle kruisingen. :(
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef: De grijstijgers vind ik echt verschrikkelijk zonde, die pups hebben toch geen problemen? Het "excuus" voor het afmaken van de witte pups is omdat ze geen dove hond willen verkopen, maar het komt door de merle x merle kruisingen. :(
De grijstijgers zijn vaak "gewoon" M/m, en hebben inderdaad geen problemen.
Maar het is een ongewenste kleur.

In Nederland is er jarenlang ism dierenartsen afgemaakt, gelukkig is dat verleden tijd.
Maar ik durf niks te zeggen over het buitenland.
Ik weet alleen dat grijstijger in Amerika "vrijwel niet voorkomt", zegt men.
En de wet op de kansberekening geeft aan dat daar iets heel erg niet aan klopt.

Afbeelding

_Leonie
Zeer actief

Mizzsylver schreef:vandaag een leuke kruising gezien, dalmaat x ridgeback.

Deels platen, deels spotting in een andere kleur bruin dan die je bij de dalmaat en ridgeback ziet. En een rigde.
Wauw, en daar heb je zeker weer net geen foto van? :mrgreen:
Wat een mooi lichaam zal die gehad hebben, zowel de Dalmaat als de RB vind ik prachtige lichamen hebben.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Célie schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vader westie moeder labrador het hele nest !
Volgens mij kan dit toch ook niet echt met labrador/westie nest...

Zowel Labradors als Westies zijn volgens mij solid (eenkleurig), dan kan je dus nooit zulke bonte pups (piebald, extreem wit zelfs) krijgen lijkt me :idea:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Afbeelding

Deze heb ik opgeduikeld uit de krochten van m'n pc, dit was mopshond x iets hedder-achtigs als ik me het goed herinner. :hmmm:
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Inge O schreef:huhhh, lelijk :N: .
Ik vind het ook geen porem met die vreemde verhoudingen, volgens mij had ik het plaatje daarom ook opgeslagen destijds. :engel:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Saba schreef:Afbeelding

Deze heb ik opgeduikeld uit de krochten van m'n pc, dit was mopshond x iets hedder-achtigs als ik me het goed herinner. :hmmm:
Lol, geweldig, wat een apart beest. :mrgreen:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Alleen heb ik met dat soort stellingen altijd wat moeite, zeker als we het over een ras hebben dat voor kort grijstijgers gewoon liet afmaken door de dierenartsen (wat er in het buitenland gebeurt wil ik helemaal niet weten) en dat dat in Nederland ook wel móest doe omdat de RV grijstijgers niet bemiddelde.
Zo vreselijk veel ervaring is er daardoor dus helemaal niet met grijstijgers.
Klopt, hoor. Hoewel de meeste zwart/wit fokkers helemaal niet met grijstijgers zouden willen fokken, volgens mij?
Ik zeg ook helemaal niet dat er al heel veel ervaring is met het fokken van grijstijgers; ik schreef dat er nu een aantal nesten met grijstijgers zijn gefokt die niet anders lijken te vererven dan bij zwart/wit.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Zowel Labradors als Westies zijn volgens mij solid (eenkleurig), dan kan je dus nooit zulke bonte pups (piebald, extreem wit zelfs) krijgen lijkt me :idea:
Er komen ook gevlekte labradors voor.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Zowel Labradors als Westies zijn volgens mij solid (eenkleurig), dan kan je dus nooit zulke bonte pups (piebald, extreem wit zelfs) krijgen lijkt me :idea:
Dat er iets raars aan de hand is, is duidelijk, want uit lab x westie zou wel alles bearded moeten zijn en ik zie ook een non-bearded.
Qua kleur kan dit wel.
Westies zijn soms extreem bont en recessief geel, soms zijn ze solid recessief geel.
Combineer dat met zwart en je hebt zwartbont.

Natuurlijk zou je dan wel een lab moeten hebben die ook bont draagt en daar zit de crux: als een lab bont heeft, is dat altijd een lokale mutatie die niet erfelijk is.
En om bont te krijgen moet je twee bontgenen hebben: een van pa en een van ma.

Qua patroon kan het dus niet. En omdat ik ook al non-bearded zie, ga ik ervan uit dat geen van beide ouders raszuiver waren. Want de ene was dus niet fokzuiver voor bearded (en westies zijn dat altijd wel) en de andere was niet fokzuiver voor solid (en labradors zijn dat altijd wel).

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Klopt, hoor. Hoewel de meeste zwart/wit fokkers helemaal niet met grijstijgers zouden willen fokken, volgens mij?
Ik zeg ook helemaal niet dat er al heel veel ervaring is met het fokken van grijstijgers; ik schreef dat er nu een aantal nesten met grijstijgers zijn gefokt die niet anders lijken te vererven dan bij zwart/wit.
Of ze wel of niet met grijstijgers willen fokken weet ik absoluut niet.
Ik ken een fokker die zegt dat de grijstijgers vaak erg mooi zijn en dat ze er best mee zou willen fokken, maar ja, het mag dus niet.

Dat er op zich weinig problemen lijken te zijn bij de grijstijgers verbaast me niet: DD zijn nooit extreem bont, hooguit irish spotted en daardoor zijn de grijstijgers zelden tot nooit heel erg licht qua pigment. Daardoor hebben ze dus ook (voor een merle) relatief erg veel pigment op de kop en dat is gunstig voor de ontwikkeling van de zintuigcellen.
Gelukkig maar, en ook gelukkig dat er geen harlekijns worden gecombineerd met harlekijns, want dan zou je dus dubbel merles kunnen krijgen.
Maar voor zover ik weet is dat nergens toegestaan en dat is een goede zaak!

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Gelukkig maar, en ook gelukkig dat er geen harlekijns worden gecombineerd met harlekijns, want dan zou je dus dubbel merles kunnen krijgen.
Dan ben je niet goed op de hoogte, want dat mag in Nederland gewoon en wordt ook regelmatig gedaan... (met inderdaad; ook regelmatig hele witte pups in het nest...)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Marjoleine schreef: Gelukkig maar, en ook gelukkig dat er geen harlekijns worden gecombineerd met harlekijns, want dan zou je dus dubbel merles kunnen krijgen.
Dan ben je niet goed op de hoogte, want dat mag in Nederland gewoon en wordt ook regelmatig gedaan... (met inderdaad; ook regelmatig hele witte pups in het nest...)
De voorzitter van de DD club heeft me onlangs nog verzekerd dat het absoluut niet gewenst is en dat harlekijns alleen met zwart of mantel worden gecombineerd. Klopt dat niet?

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Scooby schreef:
De voorzitter van de DD club heeft me onlangs nog verzekerd dat het absoluut niet gewenst is en dat harlekijns alleen met zwart of mantel worden gecombineerd. Klopt dat niet?
Het is zeker niet gewenst, maar in Nederland wel toegestaan en het wordt dus ook gedaan. Zoek maar eens wat sites gevlekte doggenfokkers op.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Het is zeker niet gewenst, maar in Nederland wel toegestaan en het wordt dus ook gedaan. Zoek maar eens wat sites gevlekte doggenfokkers op.
Misschien moeten dit dan ook worden bekeken als ze gaan kijken naar regelgeving betreffende merle-fokkerij?
Dat lijkt me nou eens geen gek idee.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Scooby schreef:Het is zeker niet gewenst, maar in Nederland wel toegestaan en het wordt dus ook gedaan. Zoek maar eens wat sites gevlekte doggenfokkers op.
Misschien moeten dit dan ook worden bekeken als ze gaan kijken naar regelgeving betreffende merle-fokkerij?
Dat lijkt me nou eens geen gek idee.
Ja, er zou ook meer moeten worden bekeken binnen de hele doggenfokkerij... Dat zou ook geen gek idee zijn...
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik kom elke week op een paardenstal (voor instructie) en daar heeft iemand een kruising JRxBullTerrier pup :I: Ik zal binnenkort eens een foto maken, hij is echt zo leuk :lol1:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Marjoleine schreef:
Bons schreef: :denken: ik dacht dat merle dominant was, als in dat een drager van merle altijd uiterlijk merle is? Maar goed, stel je hebt een grijstijger dog x een rr dan komen er nog steeds alleen zwartneus pups uit tenzij zowel de dog als de ridgeback Bb zijn (of 1 of beide bb natuurlijk).
Nee Bons, zo werkt het niet met harlekijn.
DD's hebben een gen dat alleen bij de DD voorkomt. In combinatie met merle krijg je dan een harlekijn.
Oftewel: het bijzondere aan deze pup is niet dat ie harlekijn is, maar dat ie bruin harlekijn is.
Want dat betekent dat de DD B/b moet zijn geweest en dat is behoorlijk zeldzaam, zwak uitgedrukt.
Dat er bij RR b voorkomt is natuurlijk bekend, dat is niet zo bijzonder. ;)

Deze pup heeft dus zowel M/m als het gen dat van merle harlekijn maakt.
Een grijstijger heeft dat harlekijn-gen niet, daarom is ie dus geen harlekijn maar merle.

In dit nest moeten dus ook grijstijgers hebben gezeten (merle mag je ze natuurlijk ook noemen ;) ) en zwarte pups, en misschien ook wel bruine, dat kan ook.
Dus harlekijn is dominant?
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”