Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Ongelezen bericht door luna2906 »

Marjoleine schreef:
luna2906 schreef: Het tan gen kan op de s-locus en de a-locus voorkomen (op nog wel meer, maar voor LUna's geval niet van toepassing) het ierse patroon (irish spotting) bevindt zich op de s-locus.
Jouw boek is oud en achterhaald ;)

Tan ligt op a. A-locus kan zich uiten als er op K fokzuiver ky aanwezig is.
Bij mechels is dat zo, die zijn sable en dat is ay.
Bij stabijs komt tan soms voor, ze zijn vrijwel allemaal at (tan) maar doordat ze KB zijn kan zich dat niet uiten.
Maar mechels hebben geen at. Gewoon niet.

Verder zijn mechels eenkleurig (S) en stabijs zijn fokzuiver sp. Iers is si.
Mechels hebben dat niet en stabijs ook niet. Dus dat patroon kan niet, want dat zal echt van twee kanten moeten komen.
Het feit dat de ouders gendragend zijn, betekent niet dat zij niet zuiver zijn. Genen kunnen niet alleen telkens recessief worden doorgegeven en dus onzichtbaar blijven, maar ook door middel van mutatie bij een nakomeling ontstaan.
Jaja.
Nou, neem van mij aan dat er niet spontaan nieuwe patronen ontstaan.
Dat gebeurt gewoon niet en zeker niet dit soort patronen, die zijn gewoon bestaand namelijk ;)

Bij de meeste hondenrassen is gewoon bekend wat erin zit aan mogelijke opties op kleurengebied.
Natuurlijk hoef je me niet te geloven maar helpt het als ik zeg dat ik zeker weet dat jouw boek van voor november 2004 is?
Haha dat klopt, boek is van november 2004. Dit maakt me wel een beetje verdrietig, want dat betekent dat al die kennis (jaja) die ik heb op gedaan in het onderdeel genetica van mijn biologie dus achterhaald is... ;) Hihi nou ja, Luna is in ieder geval mooi, lief, eigenwijs, ondeugend, zeer intelligent en luistert goed, dus wat willen we nog meer in een hond?! In vervolg zeg ik wel: ze is een kruising van mechelse herder en... nog iets! Ik ben in ieder geval trots op d'r, dus het maakt mij verder ook niet uit wat ze is, zolang ze maar gezond is :D Thanks voor je uitleg trouwens, vind het altijd leuk om dingen te leren! (hoewel ik wel moet zeggen dat ik het moeilijk vind het verschil te zien tussen een zogeheten iers patroon en 'het' patroon van de friese stabij. Mijn vriend had ooit een friese stabij en ik vind zijn tekeningen zoveel lijken op die van onze Luna. Maar daar moet je vast kenner voor zijn en dat ben ik absoluut niet, want voor onze Luna heb ik nooit een hond gehad. Ik ben blij met je info!
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

luna2906 schreef: Afbeelding
Echt een enorm leuke en knappe hond om te zien! Tja en wat voor kruizing het is maakt dan eigenlijk niet uit, maar ik in jouw schoenen stond ook ontzettend nieuwsgierig zijn naar wat 't wel is...snap 't helemaal.
Ze is in mijn ogen wat te zwaar gebouwd voor een collie, maar een collie kruizing (kort of langhaar is mogelijk, want kort haar is dominant) behoord zeker tot de mogelijkheden kijkend naar kleurpatroon, oortip etc.

Doe je ook sporten met haar?

Een test is dus wel mogelijk, weet iemand waar (online?) je dat kan aanvragen?
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij zijn mechelaars met stamboom zeker niet altijd fokzuiver effen. Als ik Eva neem heeft die al witte tenen, witte nagels en een borstvlek. Er zijn zelfs laekense die blesjes hebben. Ook bij mechelaars komt dat regelmatig voor. Zeker witte tenen en een borstvlek.

Verder ken ik toch ook wel heel wat stabij's die niet bont zijn. Deze zijn misschien niet raszuiver maar het oogt wel als 100% stabij. Ik vraag me af of er geen raszuivere stabij's zijn die niet bont zijn.

Want dit zijn toch een soort stabij's als je het mij vraagt:
Dit plaatje is zelfs van jachthondentraining.com
Afbeelding

In dit nest zgn stabij's zitten ook honden met Iers patroon:
Afbeelding

Ik weet dat je gelijk hebt en dat een overwegend zwarte stabij ook een hond met weinig wit in bont kan zijn. Maar toch zie ik wel eens stabijna's die patroon hebben en ook mechelaars met wit. Kan het dan nog steeds niet? Dat betekent absoluut dat de ouders misschien niet helemaal fokzuiver zijn maar wel bijna zeg maar en dus is vergissen menselijk. :wink:
Afbeelding
S@nne
Zeer actief

reactie op hierboven:
ja dat snap ik idd, maar dan blijft het nog de vraag waar de 'tan' aftekening vandaan komt...
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Bedankt voor je duidelijk uitleg, Marjoleine! :ok: Ik vond het al zo vreemd dat er uit die combinatie dit hondje kon komen......

@luna2906:
Maar hoe dan ook: het is een prachtige hond! Als er iemand vraagt wat voor kruising het is, zou je kunnen zeggen: Mechelse herder X Schotse herdershond. :wink:

edit: verbetering
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
luna2906
Zeer actief

laeken schreef:Volgens mij zijn mechelaars met stamboom zeker niet altijd fokzuiver effen. Als ik Eva neem heeft die al witte tenen, witte nagels en een borstvlek. Er zijn zelfs laekense die blesjes hebben. Ook bij mechelaars komt dat regelmatig voor. Zeker witte tenen en een borstvlek.

Verder ken ik toch ook wel heel wat stabij's die niet bont zijn. Deze zijn misschien niet raszuiver maar het oogt wel als 100% stabij. Ik vraag me af of er geen raszuivere stabij's zijn die niet bont zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat je gelijk hebt en dat een overwegend zwarte stabij ook een hond met weinig wit in bont kan zijn. Maar toch zie ik wel eens stabijna's die patroon hebben en ook mechelaars met wit. Kan het dan nog steeds niet? Dat betekent absoluut dat de ouders misschien niet helemaal fokzuiver zijn maar wel bijna zeg maar en dus is vergissen menselijk. :wink:
Dat zou dan volgens mij nog kunnen toch? Dat beide ouders gewoon niet fokzuiver zijn dat op die manier een 'foutje' (wel een donders leuk foutje ;)) als onze hond resulteert? De onzuiverheid bij één van of beide ouders zou dan kunnen resulteren in de tan. Want marjolein geeft aan de een stabij dat kan dragen. Het bont wijst dan uit dat de stabij niet fokzuiver is, maar mogelijk wel de tan heeft overgebracht. Aangezien vrijwel zeker is dat mama niet 100% mechelaar is, zou misschien daar ook tan terecht zijn gekomen? Heerlijk wat een speculatie! Haha ik vind het echt heel leuk om alle meningen enzo te horen, ik ben inderdaad super nieuwsgierig naar wat er nu dan precies inzet. Gelet op al het voorgaande hou ik het voorlopig maar op: mechelaar x stabij x onbekend? hihi.

Edit: aanvulling.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

luna2906 schreef:
laeken schreef:Volgens mij zijn mechelaars met stamboom zeker niet altijd fokzuiver effen. Als ik Eva neem heeft die al witte tenen, witte nagels en een borstvlek. Er zijn zelfs laekense die blesjes hebben. Ook bij mechelaars komt dat regelmatig voor. Zeker witte tenen en een borstvlek.

Afbeelding

Afbeelding

Dat zou dan volgens mij nog kunnen toch? Dat beide ouders gewoon niet fokzuiver zijn dat op die manier een 'foutje' (wel een donders leuk foutje ;)) als onze hond resulteert? Haha ik vind het echt heel leuk om alle meningen enzo te horen, ik ben inderdaad super nieuwsgierig naar wat er nu dan precies inzet. Gelet op al het voorgaande hou ik het voorlopig maar op: mechelaar x stabij x onbekend hihi.
Dat denk ik niet. Waar komt dan dat tan en ierse patroon van jouw hond dan vandaan? Dat moet van twee kanten komen. En bij de mechelaar komt het zeker niet voor.....De stabij heeft ook geen iers patroon, maar is bont. Ook een bijna zwarte stabij is bont.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
luna2906
Zeer actief

smscholte schreef:
luna2906 schreef: Afbeelding
Echt een enorm leuke en knappe hond om te zien! Tja en wat voor kruizing het is maakt dan eigenlijk niet uit, maar ik in jouw schoenen stond ook ontzettend nieuwsgierig zijn naar wat 't wel is...snap 't helemaal.
Ze is in mijn ogen wat te zwaar gebouwd voor een collie, maar een collie kruizing (kort of langhaar is mogelijk, want kort haar is dominant) behoord zeker tot de mogelijkheden kijkend naar kleurpatroon, oortip etc.

Doe je ook sporten met haar?

Een test is dus wel mogelijk, weet iemand waar (online?) je dat kan aanvragen?
Ik ben super nieuwsgierig! Mijn vriend wat minder, die vind het allemaal wel prima, maar ik wil dingen altijd tot op de bodem uitzoeken. Daarbij leer ik dan waarschijnlijk weer wat nieuws over onze luna, wat misschien ook wel weer tot een nog meer passende opvoeding zou kunnen leiden!

marjoleine gaf aan dat een dnatest misschien geen uitsluitsel geeft, omdat die uit amerika komen en de stabij daar niet bekend is. Dus dan weet ik nog niet of er wel stabij in haar zit of niet, snap je?

Heb het wel overwogen, om te sporten met haar, want ze is zoo levendig en actief en daarbij leert ze ook nog eens super snel. Ik wandel veel met haar en ik zoek wel eens routes waarbij ze over dingen heen kan springen, balken, slootjes etc, maar ik zou graag echt gaan sporten met haar (ook goed voor mezelf ;)). Probleem is alleen dat hier in de buurt (ruinen) niet echt iets dergelijks is. Dan zou ik al in de auto moeten, vind ik zelf niet zo'n probleem, maar Luna is wagenziek, dus dat wil ik haar eigenlijk niet aandoen. Misschien dat ze dan de sport gaat associeren met autorijden en autorijden vind ze eeeecht niet leuk! (begrijpelijk als je iedere keer beroerd bent natuurlijk..)

Oeh daarover gesproken, weet iemand of er ook dingen zijn die je kunt doen tegen wagenziekte bij honden? Ik ben wat huiverig voor medicijnen als het niet strikt noodzakelijk is, maar misschien zijn er nog andere methoden?
luna2906
Zeer actief

freskin schreef:
luna2906 schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Dat zou dan volgens mij nog kunnen toch? Dat beide ouders gewoon niet fokzuiver zijn dat op die manier een 'foutje' (wel een donders leuk foutje ;)) als onze hond resulteert? Haha ik vind het echt heel leuk om alle meningen enzo te horen, ik ben inderdaad super nieuwsgierig naar wat er nu dan precies inzet. Gelet op al het voorgaande hou ik het voorlopig maar op: mechelaar x stabij x onbekend hihi.
Dat denk ik niet. Waar komt dan dat tan en ierse patroon van jouw hond dan vandaan? Dat moet van twee kanten komen. En bij de mechelaar komt het zeker niet voor.....De stabij heeft ook geen iers patroon, maar is bont. Ook een bijna zwarte stabij is bont.

Nou gelet op wat hierboven door laekin werd gezegd, zou dat misschien het ierse patroon kunnen verklaren (omdat beide ouders dus dan niet zuiver zouden zijn. Een zuivere stabij heeft dat patroon niet, maar eentje die niet helemaal zuiver is, zou dat dan misschien wel kunnen hebben) en de tan zou verklaard kunnen worden doordat marjoleine al aangaf dat een stabij dat kan dragen, maar de mechelaar niet. De mechelaar is niet 100 % zuiver, dat weten we, dus dan zou daar misschien die tan weg kunnen komen? Jammer dat we niet weten waar die onzuiverheid bij de mechelaar weg komt.. Dat zou misschien een boel verklaren. Joh, ik zou bijna een heel onderzoek op gaan zetten om erachter te komen wat luna is haha.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Marjoleine schreef:
Hilde schreef: Ahja, ik snap het, dankjewel Marjoleine!

:ok:
Ben ik een erge frik als ik je vraag of je het houndpatroon genetisch kan uitleggen? :engel:
Ik plaag je, hoor...
:LOL: Ik wáág me er niet eens aan!
Afbeelding
S@nne
Zeer actief

wat betreft de wagen ziekte, heb je al eens een andere auto geprobeerd (van iemand lenen ofzo) met een strakkere vering of bladvering? Veel honden worden daar minder of niet meer wagenziek van. Heb dat in praktijk meegemaakt dat het type vering in de auto/type auto nog weleens behoorlijk wat verschil kan maken.

Qua medicijnen kan ik je niks aanraden geen ervaring mee.

Ik zie dat er hondenscholen bij jou zo'n 10 tot 15 minuten rijden zijn, is dat te doen of is ze dan al ziek?
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 12331&z=12
Afbeelding
Groetjes, Sanne
luna2906
Zeer actief

smscholte schreef:wat betreft de wagen ziekte, heb je al eens een andere auto geprobeerd (van iemand lenen ofzo) met een strakkere vering of bladvering? Veel honden worden daar minder of niet meer wagenziek van. Heb dat in praktijk meegemaakt dat het type vering in de auto/type auto nog weleens behoorlijk wat verschil kan maken.

Ik zie dat er hondenscholen bij jou zo'n 10 tot 15 minuten rijden zijn, is dat te doen of is ze dan al ziek?
Ja, hebben we al geprobeerd, andere auto's. Wat wel lijkt te helpen (als we bijvoorbeeld gaan zwemmen doen we dat zo) is dat als mijn vriend rijdt en ik achterin zit,
met haar half op schoot. Dan blokt dan misschien een deel van de deining denk ik? Maar dat is altijd maar 5 minuten, dus ik weet niet hoe dat op langere afstand zou
werken. Daarbij moet je dan altijd met z'n tweetjes (drietjes) heen, maar mijn vriend werkt in de horeca, dus dat is alweer wat lastig. Na tien minuten is ze inderdaad al ziek :(
S@nne
Zeer actief

luna2906 schreef:
smscholte schreef:wat betreft de wagen ziekte, heb je al eens een andere auto geprobeerd (van iemand lenen ofzo) met een strakkere vering of bladvering? Veel honden worden daar minder of niet meer wagenziek van. Heb dat in praktijk meegemaakt dat het type vering in de auto/type auto nog weleens behoorlijk wat verschil kan maken.

Ja, hebben we al geprobeerd, andere auto's. Wat wel lijkt te helpen (als we bijvoorbeeld gaan zwemmen doen we dat zo) is dat als mijn vriend rijdt en ik achterin zit,
met haar half op schoot. Dan blokt dan misschien een deel van de deining denk ik? Maar dat is altijd maar 5 minuten, dus ik weet niet hoe dat op langere afstand zou
werken. Daarbij moet je dan altijd met z'n tweetjes (drietjes) heen, maar mijn vriend werkt in de horeca, dus dat is alweer wat lastig. Na tien minuten is ze inderdaad al ziek :(
Nou dat wordt dan verhuizen zodat je lopend of op de fiets naar de hondenschool kan ;-) haha :LOL:

als ik jou was zou ik even een nieuw draadje (topic) openen over wagenziekte en wat er tegen te doen is, er komen dan vast reacties.
Afbeelding
Groetjes, Sanne
luna2906
Zeer actief

Haha dat is inderdaad de oplossing! ;)

Ga ik doen, bedankt voor de tip!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik wil nog wel iets aanstippen...
ALS het idd een kruising met een collie is (wat mij nog steeds .. eh.. meer dan zeer waarschijnlijk lijkt)... dan wijs ik je graag op het risico van MDR-1-gen defect.
Dit defect treedt op bij "collies", aanverwante rassen en kruisingen. Let dus goed op als je je hond een geneesmiddel moet geven of simpelweg iets tegen vlooien, teken of ontworming.
Veiligheidshalve zou ik als ik jou was wat dat betreft aanhouden dat een collie-kruising heel waarschijnlijk is EN dat je dus mogelijk met dit gendefect te maken hebt. Pas dus op wat je haar geeft / laat geven bij een DA. Als de hond een collie-kruising is en ze blijkt lijder van dit defect kan het je in een verkeerd geval het leven van de hond kosten. (En dat is geen grapje)
Op de website van de collieclub, maar ook op de site van de nederlandse sheltievereniging vind je meer info over welke medicatie verdacht is.

Suzanne
luna2906
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Hoi,
Ik wil nog wel iets aanstippen...
ALS het idd een kruising met een collie is (wat mij nog steeds .. eh.. meer dan zeer waarschijnlijk lijkt)... dan wijs ik je graag op het risico van MDR-1-gen defect.
Dit defect treedt op bij "collies", aanverwante rassen en kruisingen. Let dus goed op als je je hond een geneesmiddel moet geven of simpelweg iets tegen vlooien, teken of ontworming.
Veiligheidshalve zou ik als ik jou was wat dat betreft aanhouden dat een collie-kruising heel waarschijnlijk is EN dat je dus mogelijk met dit gendefect te maken hebt. Pas dus op wat je haar geeft / laat geven bij een DA. Als de hond een collie-kruising is en ze blijkt lijder van dit defect kan het je in een verkeerd geval het leven van de hond kosten. (En dat is geen grapje)
Op de website van de collieclub, maar ook op de site van de nederlandse sheltievereniging vind je meer info over welke medicatie verdacht is.

Suzanne
Oke, bedankt voor de informatie.
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ben wel benieuwd hoe het nu, bijna een jaar later, met TS en haar mechelaartje gaat.. Heeft ze nog wel eens wat laten horen?
luna2906
Zeer actief

Nelleke schreef:Ben wel benieuwd hoe het nu, bijna een jaar later, met TS en haar mechelaartje gaat.. Heeft ze nog wel eens wat laten horen?
Ik heb hoor nog een pb gestuurd in eerste instantie, want was erg nieuwsgierig, maar heb niks meer gehoord...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”