Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mij?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Op aanraden van forummers die in mijn voorsteltopic reageerden heb ik dit topic geopend: ik zoek namelijk een hond! :D . Ik heb gelezen dat ik hier aan het juiste adres zou zijn voor enthousiaste meedenkers, dus ik hoop hierop en wacht als een ongeduldige puppy af. ;)

Over mij:
- Wel ervaring met honden, maar lang geleden dat ik met 'n hond in huis geleefd heb. Wel goede feeling en ervaring in de omgang met honden (en paarden en katten), ook het een en ander geleerd over gedrag.
- Ik werk graag op een positieve manier met dieren. Ben gewend om consequent te zijn.
- Weinig diepgaande raskennis (vandaar ook mijn hulpvraag).
- Ik hoop te horen in hoeverre mijn wensen reëel zijn, zodat ik ze waarnodig aan kan passen.
- Ik zoek een bepaald ras of kruising indien het een pup wordt (en ben me bewust dat dit een grote investering qua tijd en inspanning met zich meebrengt) of een herplaatser (jong of jong volwassen).
- Ik heb geduld en verstand en neem geen overhaaste beslissingen (ondanks dat ik soms zo enthousiast als een puppy kan zijn) ;)

Huisvesting:
- Mag binnen/ binnen en buiten / buiten
- Aanwezige dieren: katten en paarden
- Redelijk afgelegen woonboerderij met 2000m2 tuin en 2 hectare weide (met heuveltjes en een vennetje).
- Geen kinderen in huis (zitten in de tuin) [grapje, hebben geen kinderen]
- Rustige omgeving, rustige baas (oha)
- Hond zal niet vaak alleen hoeven zijn, wel regelmatig met de auto mee (lange rit)

Mijn wensen (Ik realiseer me dat veel punten ook te maken hebben met opvoeding, maar ik zet ze er bewust bij omdat ik de invloed van opvoeding niet wil overschatten: wat er niet in zit kun je er ook niet uithalen en andersom):
- Waaks: moet levende have en huis willen bewaken. Niet aggressief, maar moet zich niet laten intimideren (indringer moet zelf de juiste keuze willen maken, namelijk die van het hazepad).
- Gezonde hond, van een gezond ras (of lijn of kruising). Geen ras met schadelijke raskenmerken bijv.
- Behoefte aan beweging met de baas: middelmatig (tot laag). Hond moet max. anderhalf uur als minimumbehoefte hebben per dag. (daarnaast mag hij/zij onbeperkt vrij buiten lopen)
- In huis moet de hond rustig kunnen zijn. Absoluut geen neuroot of continue volger.
- Middelgroot tot groot formaat. Ik ben er nog niet over uit of ik een hele grote hond binnen zou willen houden, buiten zie ik dat op zich wel zitten. Mocht het op mijn pad komen dan wil ik dit wel verder onderzoeken.
- Blaffen: graag, in de zin van waaksheid. Wel fijn als ik het kan doen stoppen. Niet continu blaffen om bijvoorbeeld aandacht (of omdat hij/zij alleen is).
- KATTEN: héél belangrijk dat de hond met katten kan en rustig met ze omgaat (dat laatste zal vast een flinke uitdaging zijn in geval van een pup).
- Kinderen: fijn als het samen kan, niet noodzakelijk.
- Bepaalde mix van zelfstandigheid en samenwerking. Ik vind het leuk om (naast de grote ronde) meermaals per dag even samen wat te doen (rondje door de wei, even spelen, klusjes doen samen) maar tussendoor moet de hond zichzelf ook wel kunnen vermaken (op een gezonde manier wel te verstaan).
- Alleen zijn: komt niet structureel voor. Af en toe een paar uur in huis (of buiten) of in de auto moet mogelijk zijn.
- Extra beweging: als het kan zou het leuk zijn als hij/zij af en toe mee kan met hardlopen/paardrijden/fietsen. Geen must, gezien ik andere wensen belangrijker vind.
- Loslopen tijdens de wandeling (onder goed appèl): zou ik erg leuk vinden als dat kan, maar andere wensen gaan voor.
- Omheining: móet binnen een 'onzichtbare' omheining kunnen blijven (zoals radio fence). **Ter verduidelijking: dit is ter ondersteuning van een zichtbare omheining. Rond de wei staat stroomdraad, verder staan er hagen en voor een deel zal er nog een hek geplaatst moeten worden. De zichtbare afsluiting van het terrein zal vooral tot doel hebben dat mensen (voor hun eigen veiligheid) niet zomaar het erf kunnen betreden wanneer er een waakhond losloopt. Er zal ook een waarschuwingsbord op komen.**
- Vachtverzorging: liefst weinig en bij voorkeur niet enorm verharen.
- Uiterlijk: ik wel bepaalde voorkeuren, maar vooralsnog vind ik dit een sluitpost. Uiteraard moet er een bepaalde aantrekking zijn, maar ik wil niet in het hoekje gaan zitten bij 'wat de boer niet kent vreet ie niet' en 'onbekend maakt onbemind'.
- Bij voorkeur 1 hond, maar indien het beter voor de hond is ga ik voor 2 (zie onderaan voor de uitleg*).

Pff, en nu ben ik héél erg benieuwd waar jullie mee aan komen zetten (kan de stuiterbalsmily niet vinden). Ik zou het trouwens erg leuk/fijn vinden als jullie erbij zouden willen zetten waarom je vindt dat een bepaald ras/kruising (of bepaalde herplaatser) goed zou passen.

*Bij voorkeur ga ik (in ieder geval in eerste instantie) voor 1 hond. Maar ik heb hier geen andere honden in de buurt en zal na opvoedingscursussen niet nog naar hondenactiviteiten gaan (dat past niet bij mij, ik moet dus ook geen hond hebben die dat nodig heeft). De hond zal dus heel weinig contact hebben met andere honden verwacht ik. Als het voor de hond beter is om dan niet zonder soortgenoot te wonen dan zal ik zeker voor twee honden gaan.
Misschien klinkt dit wat vreemd? Maar ík wil graag een hond en 'in ruil' daarvoor vind ik het niet meer dan normaal dat ik dan ook in alle basisbehoeften van die hond voorzie. Zoals ik ook meer dan genoeg zou hebben aan 1 paard, maar haar niet solitair wil houden omdat ik dan niet in haar basisbehoeften voorzie en dus heb ik een soortgenoot erbij gekocht. Welke overigens net zo welkom en geliefd is en net zo goed verzorgd wordt uiteraard. Maar als het niet nodig was geweest dan had ik 1 genoeg gevonden. Deze visie geldt voor alle dieren waar ik voor kies, dus ook voor een hond.

P.S. Bovenstaand verhaal was eigenlijk de samenvatting, de oorspronkelijke tekst was véél langer :engel: .

EDIT: Wat toegevoegd over de omheining.
Laatst gewijzigd door Zamunda op 13 mei 2013 19:38, 5 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mi

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sorry, ik ben ergens halverwege in de lach geschoten bij :

- Geen kinderen in huis (zitten in de tuin)

en ik vond dat voor je kinderen best sneu, dat ze niet in huis mogen ;-)

Ik denk dat er best rassen zijn die afvallen maar wellicht kom je ergens met een rottweiler, een beauceron, een herder...? Of een kruising? Let wel hoe dan ook op waar je je hond vandaan haalt, er zullen veel rotte appels tussen zitten. Dit zijn dan ook meteen rassen waarvan ik denk dat het best handig is om dat meer dan gemiddeld met kinderen te begeleiden, ZEKER als het gaat om andere kinderen dan die uit de eigen roedel.

Op zich kan denk ik elke hond wel leren om binnen een fence te blijven; ik ben allang blij dat je aangeeft dat Fikkie niet alleen de hort op mag en dat je dus ook probeert om 'm op je eigen terrein te houden.

Sommige rassen zullen vanuit zichzelf waaks zijn en uit zichzelf snappen wat "waken" is... andere honden/rassen zul je dat aan moeten leren.

Ik denk juist dat je een pup makkelijker kunt leren met de kat om te gaan dan een herplaatser.

Loslopen... bij het uitlaten bedoel je... dat verschilt niet alleen per ras, maar ook per individu natuurlijk, je kunt zomaar pech hebben.

Je denkt er goed over na... al kan ik niet gericht helpen, het komt vast goed.. en wel heel benieuwd waar je uiteindelijk mee "thuiskomt"!

Suzanne
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Zo, dat is uitgebreid! Goed hoor :ok:
Wat bedoel je met "Geen kinderen in huis (zitten in de tuin)"
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik heb een duitse herder.
En wat jij beschrijft zou een duitse herder heel goed bij je kunnen passen!
Mijn hond is rustig binnen, buiten kan hij druk zijn maar ook rustig.
Hij loopt niet weg, hij wilt het liefste bij de baas zijn.
Blaft alleen als er iemand op het pad loopt.
In de rui hoef ik hem maar 1 keer te kammen.
(Ligt er ook aan wat voor voer hij krijgt, en of hij gecastreerd is ja of nee)
Wij voeren hem kvv en is niet gecastreerd.
Wij hebben ook een grote tuin van een hectare, en is ideaal om hem in te trainen!
En is lief voor kinderen.
Ik beschrijf eigenlijk hoe mijn duitse herder is.
Want ik kom ook wel is duitse herders tegen die totaal anders zijn.
Maar het ligt ook aan de opvoeding.
Ik heb mijn hond altijd positief getraind, en weinig gestraft(ik vind dat je met straffen weinig bereikt)
Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn duitse herder.
Alleen dat mensen nog wel eens bang kunnen zijn, en je hoort veel vooroordelen wat minder leuk is.
Als je meer over mijn duitse herder wilt weten kan je me altijd een prive berichtje sturen!
Succes met zoeken!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou juist geen duitse herder aanraden
voor een duitse herder is het samenwerken met de baas het allerbelangrijkste dat er is, zelfstandig werken zullen ze misschien wel kunnen (alhoewel ik dat betwijfel) maar daar doe je hem geen plezier mee.
en aangezien ik in jouw post lees dat je wel degelijk belang hecht aan wat goed voor je hond is denk ik dat een ander soort hond veel meer in de richting komt.
bovendien is het alles behalve een gezond ras en ook dat is een van je eisen waaraan een dh niet voldoet.

ik denk dat een 'hofbewaker' als bijvoorbeeld een hovawart veel meer is wat jij zoekt, maar ik laat het graag aan de kenners van die rassen over om daar wat meer over te zeggen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

En de Hollandse Herder? De ruwhaar verhaart weinig, is waaks en heeft volgens mij ook een behoorlijke mate van zelfstandigheid.
Alleen vraag ik me af of hij toe kan met weinig tot middelmatige beweging. En met katten... daar zal je wel wat energie in moeten steken, denk ik.

En inderdaad, de Hovawart kwam ook in mijn gedachten. Ik weet niet zoveel van dat ras maar er zijn hier wel mensen die je er alles over kunnen vertellen.
Irta
Zeer actief

Ik zat meteen te denken aan een molosser (zijn er meerdere die geschikt zouden kunnen zijn) . Zou heel goed kunnen passen, alleen gezondheid is wat twijfelachtig.... Of misschien een Akita. Heel wat anders, maar zou ook kunnen passen denk ik.
Irta
Zeer actief

Esther12 schreef:En de Hollandse Herder? De ruwhaar verhaart weinig, is waaks en heeft volgens mij ook een behoorlijke mate van zelfstandigheid.
Alleen vraag ik me af of hij toe kan met weinig tot middelmatige beweging. En met katten... daar zal je wel wat energie in moeten steken, denk ik.
Katten moet denk ik wel lukken, maar weinig beweging lijkt me geen goed plan. Tenzij de hond bv overdag veel vrij rond kan lopen op het erf (wat dus behoorlijk groot is) en je hem in en om huis genoeg "taken" geeft (meehelpen met vanalles, bv tuinonderhoud, de was, andere beesten voeren, hokken verschonen etc etc etc), veel geestelijke uitdaging geboden wordt
Laatst gewijzigd door Irta op 10 mei 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik dacht aan een wetterhoun,
Die zijn zelfstandig, goed erf vast te maken, erg vriendelijk en redelijk gezond ras zover ik weet.
Waaks maar toch goedmoedig. Ik ken niet zo heel veel wetterhounen, maar ik zie ze wel heel vaak in de situatie die jij beschrijft (typisch zo'n hond die de friese erven (on)veilig maakt. Zover ik weet hebben ze niet een bijzonder hoog energie niveau en vermaken ze zichzelf ook goed.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Kuvasz? Berghond van de Maremmen? Hovawart?

Ik moet zeggen (en dat zeg ik niet snel, want ik ben fel voorstander van dat mensen zélf het ras vinden en bewust ervoor kiezen) dat een beauceron wellicht inderdaad ook wel past. Zeker als je die minimale behoefte van anderhalf uur ook echt geeft en de hond ook binnen mag. Want een beauce werkt graag samen met de baas (maar zal dan ook zeker wel een deel "achter je aan lopen")
En dan nog lekker langs de fiets cq paard of mee hardlopen. Eventueel tzt een tweede, want dat twee is toch echt wel leuker dan één, denk ik dan toch, in jullie situatie.
Maar....misschien wel een eenzaam bestaan (of komt er regelmatig één en ander aanwaaien) en beaucerons worden soms minder sociaal (als in "gewend aan drukte" ) als ze vooral en alleen op een erf wonen.
Niet dat dat erg is als de hond er toch nooit meer vandaan komt en feitelijk zijn ze daar ook voor "gemaakt". Ook weet ik van beaucerons die gewoon schakelden: De ene helft van het jaar waaks op de boerderij, de andere helft van het jaar na een gewen-periode gewoon aanpassen aan dat er een druk kampeergebeuren is op het erf.

Ik denk dus dat je in de hoek van de "zelfstandiger" herders en/of hofhonden/berghonden de meeste kans maakt dat je vindt wat je zoekt.
Laatst gewijzigd door Madelief op 10 mei 2013 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Een ridgeback zou best passen geloof ik. Erg trouw aan eigen familie, eigen dieren. Waaks, kan lekker actief buiten zijn een heel lui binnen. Het is wel een hond waar je consequent mee moet zijn en geen slaafsheid van moet verwachten. Dus erg baasgericht maar niet op een slaafse manier.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat leuk dat jullie zo meedenken!

Hihi, over de kinderen die in de tuin zitten: dat was een grapje. We hebben geen kinderen, voor de duidelijkheid. Wat hier aan kinderen langskomt zijn voornamelijk een neefje en nichtje van rond de 10j nu. Ze wonen ver weg en zijn hier maar eens in de paar maanden. Ze hoeven er van mij niet mee te kunnen spelen, maar veilig rondlopen terwijl de hond op het erf loopt zou wel prettig zijn. Zoniet, dan zou ik aanpassingen maken voor die dagen.

Ik zie er al een paar rassen bij staan die me op het eerste gezicht al aanspreken. Verder wat (voor mij) onbekendere rassen. Ik vind het leuk om te volgen wat jullie erover schrijven en ga me zeker in de rassen verdiepen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk inderdaad dat een wetterhoun goed zou passen.
Wetters zijn heel baasgericht en hechten ook zeer aan hun baas. Ze zijn erg graag buiten maar dan wel bij voorkeur als die baas in zicht is of liever nog, ook buiten.
Het zijn rustige, erg stabiele honden. Hoewel ze wel energiek zijn, nemen ze met veel genoegen en dat kan dus ook wat minder zijn.
Ze waken goed maar zullen de confrontatie niet zelf opzoeken.

Wetters ben je eigenlijk nooit kwijt, daarvoor zijn ze te zeer op de baas gericht. Achter wild aanjakkeren doen ze nauwelijks tot niet, dat vinden ze niet erg boeiend. Het doorspitten van alle holen van de gravende dieren doen ze wel; daar zijn ze ook deels voor gefokt: het erf vrijhouden van ongedierte als mollen, ratten, muizen.

Het is wel van belang dat je wat energie steekt in het opbouwen van de band.
Dat zeg ik met opzet zo: als die band er is zal een wetter makkelijk allerlei dingen doen voor zijn baas. Hij zal daar ook zelf zijn best voor doen, want zijn baas pleziert hij graag. Wetters doen echt hun best te begrijpen wat je van ze wilt. Als je die communicatie eenmaal doorhebt kun je alles van ze gedaan krijgen.
Het is wel een gevoelige hond, dus schreeuwen en een harde hand moet je niet doen.
Voor zichzelf is hij wel hard overigens.
Hier lees je meer over dit ras.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ja, Wetterhoun lijkt me ook een hele goede keus inderdaad :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik dacht ook meteen aan een molosser, bij je voorsteltopic al. Maar uitkijken met de gezondheid inderdaad.
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik dacht aan een molosser. Bijvoorbeeld en Cane Corso of een Boerboel. Dat zijn beide goede terrein honden.
Wel opletten op de gezondheid.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
jolanda.S
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door jolanda.S »

Een Yaden,lijkt me een heerlijke hond,die prima bij jullie past.

Afbeelding

http://www.haagsdierencentrum.nl/
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Irta schreef:
Esther12 schreef:En de Hollandse Herder? De ruwhaar verhaart weinig, is waaks en heeft volgens mij ook een behoorlijke mate van zelfstandigheid.
Katten moet denk ik wel lukken, maar weinig beweging lijkt me geen goed plan. Tenzij de hond bv overdag veel vrij rond kan lopen op het erf (wat dus behoorlijk groot is) en je hem in en om huis genoeg "taken" geeft (meehelpen met vanalles, bv tuinonderhoud, de was, andere beesten voeren, hokken verschonen etc etc etc), veel geestelijke uitdaging geboden wordt
Ik lees dat de beweging náást het vrij lopen op het erf is, dus dan lijkt de ruwhaar Hollander me een prima keuze.
Ze zijn zo leuk!

Verder denk ik dat veel molossers prima in het plaatje kunnen passen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

jolanda.S schreef:Een Yaden,lijkt me een heerlijke hond,die prima bij jullie past.

Afbeelding

http://www.haagsdierencentrum.nl/
Wat is Jayden leuk! Ik zou hem zeker even checken want wat een lieve schat is dat. Het zou een broer van Bruno kunnen zijn, zoveel lijken ze op elkaar. Zeker als ik dat filmpje bekijk, ik ben al een beetje verliefd. Mijn vriend is al aan het zeuren dat ie hem wil maar wij hebben Bruno al en die is net zo leuk. Dat gaat ook niet leuk voor ze worden, denk ik. Maar het zou echt familie kunnen zijn.

Jayden is volgens mij wel een hond die af en toe wel met andere honden wil spelen, dus dat zou ik wel aanraden, dat ie wel wat contacten zal willen hebben, bijv in een loslooppark. Wat wel lastig is, is dat mensen snel denken dat een molosser altijd onaardig zal zijn maar dat is zeker niet bij alle molossers zo. Ik weet niet of Jayden met alle honden zo leuk omgaat, maar als dat zo is, is ie wel echt geweldig leuk. Maar dan moet je dus aan mensen uitleggen dat ie erg lief is met alle honden, ze kunnen bang op hem reageren, hou daar rekening mee. Bruno kan met sommige honden ook zo leuk spelen, we weten met welke wel en met welke niet, hebben we met de tijd geleerd. Maar Jayden lijkt me een veel socialere hond dan Bruno. Wat een schatje, die Jayden.

http://www.haagsdierencentrum.nl/onze-honden
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Heel uitgebreid wensenlijstje :lol1:
Ik moest denken aan een Bouvier, zelf in het verleden gehad (wel wat vachtonderhoud) al waren die van ons waaks maar minder moedig/onverschrokken dan de Boxer die we toen ook hadden.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Inge schreef:
Irta schreef:
Ik lees dat de beweging náást het vrij lopen op het erf is, dus dan lijkt de ruwhaar Hollander me een prima keuze.
Ze zijn zo leuk!
:ok: Dan, zoals ik ook aangeef, is de HH idd wel geschikt. En ook nog eens superleuk! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Irta op 11 mei 2013 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb niet zoveel rassenkennis dus daar kan ik je niet echt verder mee helpen. Ik zou wel twee honden nemen in jouw situatie, het lijkt mij toch wel prettig met een soortgenoot samen te kunnen leven aangezien er niet veel andere honden in de buurt wonen. Twee pups zou ik niet aanraden, dat lijkt me een hels karwei. Een pup en een stabiele herplaatser of twee herplaatsers lijkt me wel wat.

Neem iig geen labrador, die helpen de inbrekers mee de spullen uit het huis te sjouwen :F:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Er past veel denk ik wel. Leonberger, een berghond of een molosser. Misschien zelfs een amerikaanse akita. Bouvier of een herdershond die niet te baasgericht is.
Wat niet gaat werken iig is een hond als de mijne. Die waken niet, vreten de kat op en bijkans ook ander vee en gaan er van tussen door het onzichtbare hek.
Heb je zelf een bepaald uiterlijk wat je leuk vind? Staande oren of flappers bijvoorbeeld?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Er zijn al goede suggesties gegeven. De wetter, hollandse herder en molossers zullen goed passen, daar sluit ik me bij aan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Renske schreef:Er zijn al goede suggesties gegeven. De wetter, hollandse herder en molossers zullen goed passen, daar sluit ik me bij aan.
Waarbij ik nog wil aanvullen dat een wetter in veel dingen op een molosser lijkt: stabiel, mensgericht, vriendelijk, waaks, beschermend.
Twee voor de prijs van één, zeg maar ;)

Weet niet waar je woont, Zamunda, maar kom gerust eens met de dames hier kennis maken :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik dacht meteen aan een hovawart. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het ras niet super goed ken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:
Renske schreef:Er zijn al goede suggesties gegeven. De wetter, hollandse herder en molossers zullen goed passen, daar sluit ik me bij aan.
Waarbij ik nog wil aanvullen dat een wetter in veel dingen op een molosser lijkt: stabiel, mensgericht, vriendelijk, waaks, beschermend.
Twee voor de prijs van één, zeg maar ;)
Hoe bedoel je dat? In de zin van blafferig of door de houding? Bijt een wetter ook als er indringers zijn of blaft een wetter alleen? En blaft de wetter bij alles wat beweegt of is het, net zoals een molosser, geen blaffer? Een molosser schrikt vaak af door zijn formaat en houding, maar een wetter heeft het postuur wat minder mee.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Veel rassen die al genoemd zijn passen in jouw wensenlijstje waaronder ook de Hovawart. Normaal gesproken ben ik niet zo snel van het noemen van mijn eigen ras maar in dit geval denk ik dat de Hovawart heel goed overeenkomt met je wensen :ok:

Mocht je uitgebreide informatie willen lezen over de Hovawart en niet de standaard rasbeschrijving, kan ik je de website http://www.vandehuppelhoeve.be zeer aanbevelen. Daar staat het karakter van de hovawart zeer goed en op een leuke manier geschreven. Toevallig :mrgreen: is het ook de fokker van mijn 2 hovawarts en zit zelf hier ook op het forum (Inge O).

Er zijn wel 3 kleine kanttekeningen die ik wil plaatsen bij je wensenlijstje mocht je interesse hebben in een hovawart :wink:

Een hovawart is geen hond om echt in een kennel te houden. Ze zijn ontzettend graag buiten, de boel een beetje in de gaten houden :mrgreen: , maar 's avonds zijn ze toch wel erg graag bij de baas binnen :lol1: Ze maken graag deel uit van het gezin.

Als je vrij afgelegen woont en je komt zelden of nooit honden tegen en zal dit niet ook bewust opzoeken, zou een hovawart een vriendje of vriendinnetje wel erg kunnen waarderen maar ik denk dat 98% van de honden dat wel zullen hebben.

Bij de meeste rassen die al genoemd zijn en dat geldt ook voor de hovawart, is een goede socialisatie wel belangrijk en dat meer omdat je zo afgelegen woont :wink: Dan heb ik het meer over vreemde mensen (waaks blijven ze toch wel) en wat drukkere situaties bijvoorbeeld. Je hoeft niet een heel lijstje af te werken van dingen die ze moeten zien :mrgreen: . De grens van terughoudendheid/wantrouwend (dat hebben bijna eigenlijk alle waakhonden) en angst, is vrij dun. terughoudend is goed, angst niet.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”