Over mij:
- Wel ervaring met honden, maar lang geleden dat ik met 'n hond in huis geleefd heb. Wel goede feeling en ervaring in de omgang met honden (en paarden en katten), ook het een en ander geleerd over gedrag.
- Ik werk graag op een positieve manier met dieren. Ben gewend om consequent te zijn.
- Weinig diepgaande raskennis (vandaar ook mijn hulpvraag).
- Ik hoop te horen in hoeverre mijn wensen reëel zijn, zodat ik ze waarnodig aan kan passen.
- Ik zoek een bepaald ras of kruising indien het een pup wordt (en ben me bewust dat dit een grote investering qua tijd en inspanning met zich meebrengt) of een herplaatser (jong of jong volwassen).
- Ik heb geduld en verstand en neem geen overhaaste beslissingen (ondanks dat ik soms zo enthousiast als een puppy kan zijn)
Huisvesting:
- Mag binnen/ binnen en buiten / buiten
- Aanwezige dieren: katten en paarden
- Redelijk afgelegen woonboerderij met 2000m2 tuin en 2 hectare weide (met heuveltjes en een vennetje).
- Geen kinderen in huis (zitten in de tuin) [grapje, hebben geen kinderen]
- Rustige omgeving, rustige baas (oha)
- Hond zal niet vaak alleen hoeven zijn, wel regelmatig met de auto mee (lange rit)
Mijn wensen (Ik realiseer me dat veel punten ook te maken hebben met opvoeding, maar ik zet ze er bewust bij omdat ik de invloed van opvoeding niet wil overschatten: wat er niet in zit kun je er ook niet uithalen en andersom):
- Waaks: moet levende have en huis willen bewaken. Niet aggressief, maar moet zich niet laten intimideren (indringer moet zelf de juiste keuze willen maken, namelijk die van het hazepad).
- Gezonde hond, van een gezond ras (of lijn of kruising). Geen ras met schadelijke raskenmerken bijv.
- Behoefte aan beweging met de baas: middelmatig (tot laag). Hond moet max. anderhalf uur als minimumbehoefte hebben per dag. (daarnaast mag hij/zij onbeperkt vrij buiten lopen)
- In huis moet de hond rustig kunnen zijn. Absoluut geen neuroot of continue volger.
- Middelgroot tot groot formaat. Ik ben er nog niet over uit of ik een hele grote hond binnen zou willen houden, buiten zie ik dat op zich wel zitten. Mocht het op mijn pad komen dan wil ik dit wel verder onderzoeken.
- Blaffen: graag, in de zin van waaksheid. Wel fijn als ik het kan doen stoppen. Niet continu blaffen om bijvoorbeeld aandacht (of omdat hij/zij alleen is).
- KATTEN: héél belangrijk dat de hond met katten kan en rustig met ze omgaat (dat laatste zal vast een flinke uitdaging zijn in geval van een pup).
- Kinderen: fijn als het samen kan, niet noodzakelijk.
- Bepaalde mix van zelfstandigheid en samenwerking. Ik vind het leuk om (naast de grote ronde) meermaals per dag even samen wat te doen (rondje door de wei, even spelen, klusjes doen samen) maar tussendoor moet de hond zichzelf ook wel kunnen vermaken (op een gezonde manier wel te verstaan).
- Alleen zijn: komt niet structureel voor. Af en toe een paar uur in huis (of buiten) of in de auto moet mogelijk zijn.
- Extra beweging: als het kan zou het leuk zijn als hij/zij af en toe mee kan met hardlopen/paardrijden/fietsen. Geen must, gezien ik andere wensen belangrijker vind.
- Loslopen tijdens de wandeling (onder goed appèl): zou ik erg leuk vinden als dat kan, maar andere wensen gaan voor.
- Omheining: móet binnen een 'onzichtbare' omheining kunnen blijven (zoals radio fence). **Ter verduidelijking: dit is ter ondersteuning van een zichtbare omheining. Rond de wei staat stroomdraad, verder staan er hagen en voor een deel zal er nog een hek geplaatst moeten worden. De zichtbare afsluiting van het terrein zal vooral tot doel hebben dat mensen (voor hun eigen veiligheid) niet zomaar het erf kunnen betreden wanneer er een waakhond losloopt. Er zal ook een waarschuwingsbord op komen.**
- Vachtverzorging: liefst weinig en bij voorkeur niet enorm verharen.
- Uiterlijk: ik wel bepaalde voorkeuren, maar vooralsnog vind ik dit een sluitpost. Uiteraard moet er een bepaalde aantrekking zijn, maar ik wil niet in het hoekje gaan zitten bij 'wat de boer niet kent vreet ie niet' en 'onbekend maakt onbemind'.
- Bij voorkeur 1 hond, maar indien het beter voor de hond is ga ik voor 2 (zie onderaan voor de uitleg*).
Pff, en nu ben ik héél erg benieuwd waar jullie mee aan komen zetten (kan de stuiterbalsmily niet vinden). Ik zou het trouwens erg leuk/fijn vinden als jullie erbij zouden willen zetten waarom je vindt dat een bepaald ras/kruising (of bepaalde herplaatser) goed zou passen.
*Bij voorkeur ga ik (in ieder geval in eerste instantie) voor 1 hond. Maar ik heb hier geen andere honden in de buurt en zal na opvoedingscursussen niet nog naar hondenactiviteiten gaan (dat past niet bij mij, ik moet dus ook geen hond hebben die dat nodig heeft). De hond zal dus heel weinig contact hebben met andere honden verwacht ik. Als het voor de hond beter is om dan niet zonder soortgenoot te wonen dan zal ik zeker voor twee honden gaan.
Misschien klinkt dit wat vreemd? Maar ík wil graag een hond en 'in ruil' daarvoor vind ik het niet meer dan normaal dat ik dan ook in alle basisbehoeften van die hond voorzie. Zoals ik ook meer dan genoeg zou hebben aan 1 paard, maar haar niet solitair wil houden omdat ik dan niet in haar basisbehoeften voorzie en dus heb ik een soortgenoot erbij gekocht. Welke overigens net zo welkom en geliefd is en net zo goed verzorgd wordt uiteraard. Maar als het niet nodig was geweest dan had ik 1 genoeg gevonden. Deze visie geldt voor alle dieren waar ik voor kies, dus ook voor een hond.
P.S. Bovenstaand verhaal was eigenlijk de samenvatting, de oorspronkelijke tekst was véél langer
EDIT: Wat toegevoegd over de omheining.

[/url]