Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De 'nee' oefening
Moderator: moderatorteam
-
Ήυs
De 'nee' oefening
Omdat ik deze al best vaak heb uitgelegd, zet ik deze oefening even in een topic, zodat ik deze link dan altijd kan geven.
De 'nee' oefening; Het is heel handig als je de hond met een simpel woord kunt weerhouden van het vertonen van ongewenst gedrag of dat je hem daarmee kunt laten ophouden. Hiervoor introduceren we het woordje 'nee' aan de hond. De uiteindelijke bedoeling is dat je hond bij het woordje 'nee' stopt waar hij mee bezig is, in elke situatie.
Hieronder de uitleg van de oefening, en een filmpje als voorbeeld met twee verschillende honden. De rode hond (toller) kende de oefening nog niet.
Methode: Twee brokjes
De oefening 'nee'
Je hebt er veel koekjes voor nodig, of echt iets heel lekkers, kaas, worst ofzo.
1. Neem in beide handen een brok en houd je handen voor het hoofd van de hond; handen ongeveer 30 cm uit elkaar houden. De hond mag beide brokjes pakken. Neem hierna weer in beide handen een brokje en herhaal dit een paar keer (3x)
Voorbeeld ter illustratie:
Deel 1 met Toller
Deel 1 met Kuvasz
2. Beide handen worden weer voor de kop van de hond gehouden. Zodra hij het eerste brokje wil pakken zeg je rustig 'nee' en doe je je hand dicht. Direct daarna mag de hond het brokje uit de andere hand pakken. (eventueel helpen door je hand te bewegen). Dit herhaal je telkens. De eerste had waar de hond zich tot richt wordt de 'nee-hand' en vervolgens mag hij het brokje uit je andere hand pakken.
Dit herhalen tot de brok bij 'nee' op de open hand kan blijven liggen zonder dat de hond deze pakt. (Dit doe ik in het filmpje ook al af en toe voor)
Deel 2 met toller
Deel 2 met Kuvasz
3. 'nee-brok' op de grond leggen, hand of voet er op. Afbouwen afdekken brok met hand/voet.
Deel 3 met toller
Deel 3 met Kuvasz
Succes!
De 'nee' oefening; Het is heel handig als je de hond met een simpel woord kunt weerhouden van het vertonen van ongewenst gedrag of dat je hem daarmee kunt laten ophouden. Hiervoor introduceren we het woordje 'nee' aan de hond. De uiteindelijke bedoeling is dat je hond bij het woordje 'nee' stopt waar hij mee bezig is, in elke situatie.
Hieronder de uitleg van de oefening, en een filmpje als voorbeeld met twee verschillende honden. De rode hond (toller) kende de oefening nog niet.
Methode: Twee brokjes
De oefening 'nee'
Je hebt er veel koekjes voor nodig, of echt iets heel lekkers, kaas, worst ofzo.
1. Neem in beide handen een brok en houd je handen voor het hoofd van de hond; handen ongeveer 30 cm uit elkaar houden. De hond mag beide brokjes pakken. Neem hierna weer in beide handen een brokje en herhaal dit een paar keer (3x)
Deel 1 met Toller
Deel 1 met Kuvasz
2. Beide handen worden weer voor de kop van de hond gehouden. Zodra hij het eerste brokje wil pakken zeg je rustig 'nee' en doe je je hand dicht. Direct daarna mag de hond het brokje uit de andere hand pakken. (eventueel helpen door je hand te bewegen). Dit herhaal je telkens. De eerste had waar de hond zich tot richt wordt de 'nee-hand' en vervolgens mag hij het brokje uit je andere hand pakken.
Dit herhalen tot de brok bij 'nee' op de open hand kan blijven liggen zonder dat de hond deze pakt. (Dit doe ik in het filmpje ook al af en toe voor)
Deel 2 met toller
Deel 2 met Kuvasz
3. 'nee-brok' op de grond leggen, hand of voet er op. Afbouwen afdekken brok met hand/voet.
Deel 3 met toller
Deel 3 met Kuvasz
Succes!
- Diaantje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen
- Aantal honden: 1
-
Wilm@
Re: De 'nee' oefening
Dit heb ik Barça als pupje al aangeleerd.
- Diaantje
- Zeer actief
Nee, want ik ben koos cameraloos, dus dat gaat niet 

♥ Tessa ♥ 3-03-2008 - 10-11-2011 †
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Dat kan Diaz ook ja maar ik gebruik geen nee of foei. Gewoon belonen als hij het wel goed doet.

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
pffff wat een topic :S Moet dit niet bij opvoeding ofzo? Of gewoon op de hondenschool waar je les geeft?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Hailfall
- Zeer actief
Ik vind het wel handig.. want dat is Kuda nooit aangeleerd eigenlijk (tja zusjes he...) maar daar ga ik wss wel mee beginnen.
-
Ήυs
Hoezo zo negatief? Er zijn al veel mensen geweest die hier wat aan hadden. Het honden forum is er toch voornamelijk om andere te helpen. Jij vindt het zelf ook erg leuk je hond vanalles aan te leren.Sanne!! schreef:pffff wat een topic :S Moet dit niet bij opvoeding ofzo? Of gewoon op de hondenschool waar je les geeft?
-
Ήυs
Hailfall schreef:Ik vind het wel handig.. want dat is Kuda nooit aangeleerd eigenlijk (tja zusjes he...) maar daar ga ik wss wel mee beginnen.
-
Ήυs
OhwDiaantje schreef:Nee, want ik ben koos cameraloos, dus dat gaat niet
Dan is jou eerste stap een camera kopen
- Zilla
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier
- Aantal honden: 2
Ik denk dat er heel wat honden vast nog wat bijscholing kunnen gebruiken
één van mijn honden wil ook nog wel eens na één keer 'nee' denken dat het nog eens mag
die krijgt dan ook even bijles. Niks mis mee toch, niet elke hond luisterd al gelijk perfect, en niet elke baas weet het zelf allemaal te goed.

-
Ήυs
Zilla schreef:Ik denk dat er heel wat honden vast nog wat bijscholing kunnen gebruikenéén van mijn honden wil ook nog wel eens na één keer 'nee' denken dat het nog eens mag
die krijgt dan ook even bijles. Niks mis mee toch, niet elke hond luisterd al gelijk perfect, en niet elke baas weet het zelf allemaal te goed.
En ik vond het een leuke oefening om mijn honden aan te leren en vind het nogsteeds leuk om te geven op de honden school. Het leuke vind ik de omschakeling die honden hebben dat je ze bijna ziet denken 'oh bij nee mag ik dat niet, maaarr krijg wel een ander koekje!'
Ze hebben het vrij snel door
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Shelly luistert wel naar "nee", maar als ze in de prullenbak zit te rommelen en ik zeg "nee", pakt ze toch een prop papier ofzo eruit en legt hem op de grond. Ze laat hem dan wel liggen. Moet ik eigenlijk wel om lachen meestal. Wel handig die oefening, niet iedereen komt hier al jaren natuurlijk dus dat mag best eens herhaald. Het is wel belangrijk, vind ik, om "nee" altijd op een rustige toon te zeggen. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik een paar octaven beklim: "nee....nee nee...neeeehee" Ik schreeuw niet hoor maar ga wel steeds hoger en dat klinkt gespannen. En één keer moet ook genoeg zijn natuurlijk. Dus wij gaan even oefenen.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nou, ik vind het wel handig dat het zo even duidelijk op een rijtje staat.
Maar wat nou als je pup zó onder de indruk is van het woordje 'nee' (ookal heb je het niet al te hard gezegd) dat ze daarna geen enkel koekje meer aan wilt nemen?
Maar wat nou als je pup zó onder de indruk is van het woordje 'nee' (ookal heb je het niet al te hard gezegd) dat ze daarna geen enkel koekje meer aan wilt nemen?

Iedere dag feest!
-
Ήυs
De 'nee' vervangen door een wat zachtere 'uh' of iets gebruiken wat echt extreem lekker is. Ham, rookworst, rodi? Enz.Magic schreef:Nou, ik vind het wel handig dat het even zo duidelijk op een rijtje staat.
Je kunt ook het eerst 3 keer aanbieden zoals in Deel 1.
En dan een tussenstapje doen: als ze naar je hand komt, die hand dicht doen zonder 'nee' te zeggen en het andere lekkers geven. En dat een paar keer herhalen dat als je je hand dicht doen ze automatisch naar je andere hand toe gaat om het lekkers te krijgen. En dan zachtjes 'nee' of 'uh' er aan toevoegen.
- TE$$
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dan moet je ophouden met de oefening en leuke oefeningen gaan doen.Magic schreef: Maar wat nou als je pup zó onder de indruk is van het woordje 'nee' (ookal heb je het niet al te hard gezegd) dat ze daarna geen enkel koekje meer aan wilt nemen?
Ik denk ook niet dat dit pupje het nog nodig heeft om nog de "nee" te oefenen, Als hij een keer gecorrigeerd moet worden, zal ie wel reageren denk ik.
- Magic
- Zeer actief
Dat doen we dan ook, deze puppendame geeft zelf haar tempo aanTE$$ schreef:Dan moet je ophouden met de oefening en leuke oefeningen gaan doen.

Iedere dag feest!
-
_Jules_
- Zeer actief
Of gewoon geen nee gebruiken.. het gaat om zelfbeheersing. Uh, foei of nee hoeft helemaal niet.

- TE$$
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Helemaal goed dan toch!Magic schreef:Dat doen we dan ook, deze puppendame geeft zelf haar tempo aan.
-
Ήυs
Zeker! Als ze het niet leuk vindt moet je het niet forceren. Het is een oefening die leuk is om te doen maar niet omdat het moet!TE$$ schreef:Helemaal goed dan toch!Magic schreef:Dat doen we dan ook, deze puppendame geeft zelf haar tempo aan.
-
_Jules_
- Zeer actief
En waar kunnen wij foto's vinden van deze puppendameMagic schreef:Dat doen we dan ook, deze puppendame geeft zelf haar tempo aanTE$$ schreef:Dan moet je ophouden met de oefening en leuke oefeningen gaan doen..

- Magic
- Zeer actief
Foto's volgen binnenkort!_Inge_ schreef:En waar kunnen wij foto's vinden van deze puppendameMagic schreef:Dat doen we dan ook, deze puppendame geeft zelf haar tempo aanTE$$ schreef:Dan moet je ophouden met de oefening en leuke oefeningen gaan doen..

Iedere dag feest!
-
Muk
Van jou had ik niets anders verwacht.Nanna schreef:Als ze hier iets doen wat niet mogen krijgen ze gewoon een schop
-
Muk
Nanna schreef:Lekker simplistisch en overzichtelijk.Muk schreef:Van jou had ik niets anders verwacht.Nanna schreef:Als ze hier iets doen wat niet mogen krijgen ze gewoon een schop
O, ik hóu d'r zo van
Wel zo makkelijk.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb 'nee' eigenlijk gewoon aangeleerd door 'nee' te zeggen en daarbij een strenge blik te werpen
Dat begrepen beide honden... jawel, zelfs Puch
Ook handig is een beweging eraan koppelen, ik schud gewoon mijn hoofd 'nee' en dat herkennen ze dan op afstand ook (motten ze
wel net even kijken natuurlijk
- Diaantje
- Zeer actief
JepFafo schreef:OhwDiaantje schreef:Nee, want ik ben koos cameraloos, dus dat gaat niet
Dan is jou eerste stap een camera kopen![]()

♥ Tessa ♥ 3-03-2008 - 10-11-2011 †
- Hanneke2
- Zeer actief
Nou..._Inge_ schreef:Of gewoon geen nee gebruiken.. het gaat om zelfbeheersing. Uh, foei of nee hoeft helemaal niet.
Honden die hier binnenkomen en de trap op willen achter een kat aan krijgen eerst een UH_UH!, en de volgende keer NEE! Proberen ze het nog een keer dan blok ik de trap en krijgen ze NEE! met een paar forse vloeken. Dingen die streng verboden zijn ga ik niet afleren met belonen, maar okee, honden die dan hijgend hun kop op de onderste tree leggen omdat inmiddels wel duidelijk is dat die trap verboden is kunnen wel een GOEDZO! krijgen, en dan roep ik ze voor een koekie.
Ik ben echt voor positief enzo, maar sommige dingen mogen niet. En NEE snappen ze gauw genoeg, dat ga ik ook niet aanleren met koekies.
Ik vraag me wel af hoe jij zonder uh of foei of nee alle honden die bij je in huis stappen kan weerhouden van de dingen die niet mogen. Hoe doe jij het dan met zo'n trap?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Eerlijk gezegd gebruik ik van alles door elkaar en heb ik ze niet actief aangeleerd en toch begrijpen ze prima wat ik bedoelHanneke2 schreef:Nou..._Inge_ schreef:Of gewoon geen nee gebruiken.. het gaat om zelfbeheersing. Uh, foei of nee hoeft helemaal niet.
Honden die hier binnenkomen en de trap op willen achter een kat aan krijgen eerst een UH_UH!, en de volgende keer NEE! Proberen ze het nog een keer dan blok ik de trap en krijgen ze NEE! met een paar forse vloeken. Dingen die streng verboden zijn ga ik niet afleren met belonen, maar okee, honden die dan hijgend hun kop op de onderste tree leggen omdat inmiddels wel duidelijk is dat die trap verboden is kunnen wel een GOEDZO! krijgen, en dan roep ik ze voor een koekie.
Ik ben echt voor positief enzo, maar sommige dingen mogen niet. En NEE snappen ze gauw genoeg, dat ga ik ook niet aanleren met koekies.
Ik vraag me wel af hoe jij zonder uh of foei of nee alle honden die bij je in huis stappen kan weerhouden van de dingen die niet mogen. Hoe doe jij het dan met zo'n trap?
Maar goed, dat heeft met deze oefening weinig te maken en het kan natuurlijk een prima houvast zijn.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
-
_Jules_
- Zeer actief
Als het mijn eigen honden zijn, kan je zoiets wel afleren met de clicker.. maar daar heeft deze oefening verder niets mee te maken..Hanneke2 schreef:Nou..._Inge_ schreef:Of gewoon geen nee gebruiken.. het gaat om zelfbeheersing. Uh, foei of nee hoeft helemaal niet.
Met honden die 1x langskomen is het anders, maar goed..dat zijn mijn honden niet. Die hoef ik niet op te voeden.