Iep is een van mijn twee bijzondere opvangertjes! Ze mogen nu wel uit de vethoek

Het begon met twijfel of ik het moest doen, maar uiteindelijk ben ik ervoor gegaan en heb teefje Spriet met haar pup Iep van toen 4 weken oud opgehaald. Dat bleek wel een enorm goede beslissing! Dit was de enige foto die ik had gezien:
Wegens persoonlijke omstandigheden konden ze niet bij de eigenaar blijven. Ze zaten lange dagen alleen thuis en de pup had nog bijna niks anders gezien dan de grote reismand die als bench diende. Het was echt uit liefde voor de honden dat ze herplaatst werden, haar andere honden had ze al een ander adres voor gevonden maar voor deze twee nog niet. Toen kwamen ze op mijn pad en nouja, lang verhaal kort, nu zitten ze hier.
Het was nog even spannend. Want eigenlijk wist ik niet zoveel over ze. Wel dat het teefje erg gek was op aandacht, goed was met andere honden en wel wat waaks was. Maar het kon natuurlijk heel goed dat ik haar moest gaan scheiden van mijn eigen Suze + opvanger Chika en misschien zou ik zelf ook wel niks met de pup mogen. Voorbereid en met goede moed ben ik ze gaan ophalen.
Eenmaal daar begon het blafconcert waarna ik werd onthaald door een paar kleine hondjes die alleen maar aandacht wilden. Het teefje was in de reismand gezet en vanuit daar blaften zij en de pup (jawel, kef kef kef) er op los, een vreemdeling in huis dus pup moest beschermd. Even later werden de hondjes allemaal naar hun bench gestuurd en mocht het teefje los. Eerst een minuut blaffen en nog geen minuut later lag ze op haar rug op schoot om zoveel mogelijk kriebels te kunnen ontvangen, hahah. De pup durfde de reisbench niet echt uit. Toen ze na een hele tijd een paar stappen buiten de reisbench zette was ze erg onzeker en ze was blij weer terug in de reisbench te zijn. De pup was nog maar weinig uit de reisbench geweest en dat was dus ook wel te zien. Daarin was haar veilige wereld en daarbuiten was het allemaal erg spannend. Maar verder zag ik een goed moedertje, een vrouw die echt het beste voorhad voor haar hondjes, een pup die nog jong genoeg was om veel te gaan leren en ik ging er dus voor. Dit is het gezinnetje, vader links, rechts het teefje met pup

De reisbench mocht ik overkopen en daardoor kon ik ze mooi daarin mee naar huis nemen. De reis ging erg goed en eenmaal thuis heb ik de reisbench in een ingericht rennetje gezet. Het teefje kwam al heel snel knuffelen en de ren waarin haar pup zat moest beschermd, maar al gauw liep ze gewoon tussen Suze en Chika zonder problemen. Aandacht was belangrijker, hahah. De pup durfde na een tijd heel voorzichtig uit de reisbench te komen.
Teef wil aandacht, op de achtergrond eerste stapjes uit de reisbench van de pup

Het teefje was gelukkig al heel snel heel relaxed. Ze genoot enorm van de aandacht, maar is wel een goed moedertje. Ze was niet gewend om een tuigje te dragen en te lopen aan een lijn, maar dat pakte ze ook redelijk op. En doordat het teefje zo vrolijk rondliep durfde de pup ook steeds meer. Na een dag lag de pup al vrijwel niet meer in de reisbench maar genoot van de ruimte in de ren.

En zo heb ik de pup stapje voor stapje de wereld laten ontdekken. Eerst vooral in de ren en af en toe op schoot (op schoot was ook nog erg spannend). Steeds vaker op schoot en op de bank etc. Zo kreeg ik al snel dit soort taferelen: https://youtu.be/u0bjLIcjxgY
En toen werd de wereld nog groter. Het teefje heb ik Spriet gedoopt en het pupje Iep. De kleine Iep werd steeds dapperder. In eerste instantie is ze ietsje terughoudend naar wat nieuws, maar daarna is het een dappere dodo. En zo ontdek je een steeds leukere wereld.

Spriet hoorde ik ook niet klagen

Intussen is pup Iep zes weken oud en gaat het gewoon onwijs goed met ze. Gisteren zijn ze beide mee naar de dierenarts geweest en zijn ze glansrijk door de apk gekomen. Iep heeft haar eerste pupenting gekregen en Spriet had behalve haar eerste pupenting nooit meer een enting gehad dus die heeft ook even een cocktail gehad. Iep loopt nu gewoon vrij rond in huis en ze is zo goed als zindelijk en gaat zelfs naar de puppypads voor een plasje. Van terughoudend pupje naar mensen is het nu een lekker sociaal pupje naar mensen. Andere honden vindt ze ook geweldig en de katten snapt ze nog niet zoveel van (dat is wederzijds). Ze doen het beide gewoon zo ontzettend super, dat had ik alleen durven hopen. Nu nog een fijn nieuw huis voor Iep vinden, dus daar gaan we nu ze ook door de dierenarts is goedgekeurd maar eens mee bezig!
Want kijk nou

Ik ben trouwens wel erg benieuwd wat Iep gaat doen qua kleur en vacht. Beide ouders zijn ruwhaar en ze lijkt heel minimaal een paar iets langere haartjes te krijgen. En haar vacht was helemaal wit maar ze krijgt steeds meer pigment op neus en voetzooltjes en ook haar rug, pootjes en oorranden beginnen steeds meer kleur te krijgen. Zou ze net als Spriet worden van kleur? Geen idee hoe dat bij honden werkt qua genetica etc.