Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuw forumkoppel...
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- corina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
- Aantal honden: 1
Re: Nieuw forumkoppel...
Liefff 
Groetjes Corina & Spot

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, inderdaad. Je zal er alleen een hond met een wat twijfelachtig oor aan overhouden, en een niet al te prettige vacht denk ik.Rosita Compagner schreef:wel goed voor de genenspreiding.
Maar ze vinden elkaar heel erg leuk in ieder geval.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ik denk zelfs dat ze zwart worden.... Maar ach, dat hebben 'we' er wel voor over hahahaha. Gezellig dat jullie samen de bergen beklommen!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ohw, van die combinatie wil ik er wel eentje
Volgens mij krijg je daar erg leuke werkhonden van
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Zwart?Rosita Compagner schreef:ik denk zelfs dat ze zwart worden.... Maar ach, dat hebben 'we' er wel voor over hahahaha. Gezellig dat jullie samen de bergen beklommen!
Helaas kunnen er van dit forumkoppel geen pups meer komen, Nozem is niet meer in het bezit van haar eierstokken.
Dan zal Tapas aan de bak moeten. Deze rascombi lijkt me trouwens wel een hele prettige.
Het was inderdaad heel gezellig samen in de bergen, net zoals vorig jaar.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat denk ik ook. Met Tapas zou het nog kunnen, dus ik zie je mailtje om op de wachtlijst te mogen wel tegemoet.Machie schreef:Ohw, van die combinatie wil ik er wel eentje![]()
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Khaya en Jingo zijn golden retriever x mechelse/duitse herder en die zijn ook zwart
Nouja, Jingo is zwart en Khaya seal. Bijna het hele nest was zwart 
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Mooi koppel!
En ik denk dat Rosita gelijk heeft betreft de kleur.
En ik denk dat Rosita gelijk heeft betreft de kleur.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hoe kom je aan zwart dan, ligt dat aan het zwart van het masker en charbonné van de Laekense?Elly* schreef: En ik denk dat Rosita gelijk heeft betreft de kleur.
De Duitse Herder heeft natuurlijk over het algemeen een zwart zadel, dus daarvan kan ik het me wel voorstellen dat die in combinatie met Golden zwarte pups geeft.Machie schreef:Khaya en Jingo zijn golden retriever x mechelse/duitse herder en die zijn ook zwartNouja, Jingo is zwart en Khaya seal. Bijna het hele nest was zwart
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
De golden heeft op het K-locus KB. dit verbergt wat op het A-locus zit.
De laekense het ky in tweevoud, zodat je kunt zien wat er op het A-locus ligt en dat is sable.
Bij paring krijgen de nakomelingen KBky. Dit zorgt er voor dat het A-locus niet zichtbaar is, maar wel wat op het E-locus ligt. Dat is bij de Laekens EE en de golden heeft ee. Nakomelingen hebben Ee en dat staat zwart toe zich te tonen.
De laekense het ky in tweevoud, zodat je kunt zien wat er op het A-locus ligt en dat is sable.
Bij paring krijgen de nakomelingen KBky. Dit zorgt er voor dat het A-locus niet zichtbaar is, maar wel wat op het E-locus ligt. Dat is bij de Laekens EE en de golden heeft ee. Nakomelingen hebben Ee en dat staat zwart toe zich te tonen.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
Sita
- Zeer actief
Ze waren inderdaad
Zo lief, zoals die twee waren afgelopen week. Zij aan zij lopen, Rowan legde zijn kop op Nozem haar rug tijdens de autorit naar een wandeling. En elke keer even kijken bij elkaar
Zo lief, zoals die twee waren afgelopen week. Zij aan zij lopen, Rowan legde zijn kop op Nozem haar rug tijdens de autorit naar een wandeling. En elke keer even kijken bij elkaar
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
nu ik dit lees, ik las daar straks in "de gazet van Antwerpen" dat er maar 600 laekense herders zijn en dat je moet stoppen met fokken van het ras omdat de COI zo hoog is (wel minstens een dikke 5%)LongFields schreef:Ja, inderdaad. Je zal er alleen een hond met een wat twijfelachtig oor aan overhouden, en een niet al te prettige vacht denk ik.Rosita Compagner schreef:wel goed voor de genenspreiding.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ken in ieder geval 1 fokker in België die met enorm hoge COI's fokt. Maar dat er maar 600 Laekense Herders zijn klopt volgens mij echt niet. Misschien alleen in België, maar gelukkig zijn er in andere landen ook nog heel wat te vinden, vooral in Nederland en Scandinavië.vania schreef:nu ik dit lees, ik las daar straks in "de gazet van Antwerpen" dat er maar 600 laekense herders zijn en dat je moet stoppen met fokken van het ras omdat de COI zo hoog is (wel minstens een dikke 5%)LongFields schreef:Ja, inderdaad. Je zal er alleen een hond met een wat twijfelachtig oor aan overhouden, en een niet al te prettige vacht denk ik.Rosita Compagner schreef:wel goed voor de genenspreiding.
Het klopt wel dat het heel belangrijk is om hoge COI's te vermijden bij de Laekense, maar er zijn gelukkig wat uitvalswegen om dat te doen. Om nou als krant in het land van herkomst maar te verkondigen dat een ras maar niet meer gefokt moet worden vind ik wel héél kort door de bocht. Het lijkt me zinvoller om een manier te vinden om het ras te kunnen behouden voor de toekomst.
- *tweety*
- Zeer actief
Leuk stel samen 
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Heel knap stel samen!
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
Ze zijn leuk samen 
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
-
Gos
- Zeer actief
Lief!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat zeg je nou voor raars, EllyElly* schreef:De golden heeft op het K-locus KB. dit verbergt wat op het A-locus zit.
Het boeit totaal niet wat de Golden op K heeft. Hij heeft e/e, en dat verbergt alles wat op de andere loci ligt, klaar.
Het enige dat je weet is dat ie eenkleurig is, en niet bont. Maar van de rest weet je niets.
Maar Goldens zijn wel fokzuiver zwart op B-locus.
Laekense herders zijn sable en hebben dus kyky op K, ze zijn zwart op B, en ze zijn sable, maar dat is alleen zichtbaar als een hond kyky heeft.
Het is behoorlijk aannemelijk dat Goldens KB hebben, in elk geval hebben ze geen e, nooit.
Om e te tonen heb je er twee nodig en die komt in dit geval niet van de Laekense, en dus hebben de pups ofwel Em/e, want Laekense is fokzuiver op masker.
Van de Golden komt KB en van de Laekense ky, en dus hebben ze KBky en tonen ze A-locus niet.
En dus zie je in de nakomelingen wat er op B ligt bij beide honden en dat is BB. Zwart dus
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Ik heb geen verstand van de herders in het algemeen, ik vond het alleen heel raar dat er stond dat er maar 600 Laekense waren, ik heb daar straks op het werk (postbode) nog gezocht naar de Gazet van Antwerpen van vrijdag, maar hij was er niet meer en online kan ik het niet vindenLongFields schreef:Ik ken in ieder geval 1 fokker in België die met enorm hoge COI's fokt. Maar dat er maar 600 Laekense Herders zijn klopt volgens mij echt niet. Misschien alleen in België, maar gelukkig zijn er in andere landen ook nog heel wat te vinden, vooral in Nederland en Scandinavië.vania schreef:nu ik dit lees, ik las daar straks in "de gazet van Antwerpen" dat er maar 600 laekense herders zijn en dat je moet stoppen met fokken van het ras omdat de COI zo hoog is (wel minstens een dikke 5%)LongFields schreef:Ja, inderdaad. Je zal er alleen een hond met een wat twijfelachtig oor aan overhouden, en een niet al te prettige vacht denk ik.Rosita Compagner schreef:wel goed voor de genenspreiding.
Het klopt wel dat het heel belangrijk is om hoge COI's te vermijden bij de Laekense, maar er zijn gelukkig wat uitvalswegen om dat te doen. Om nou als krant in het land van herkomst maar te verkondigen dat een ras maar niet meer gefokt moet worden vind ik wel héél kort door de bocht. Het lijkt me zinvoller om een manier te vinden om het ras te kunnen behouden voor de toekomst.
Ik geloof er niet veel van hetgeen er in stond, aangezien er ook bij stond dat de Cavalier een enorme brede genenpool had en daarom best een gezond ras was
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bedoel je hiermee te zeggen dat alle pups van deze combi per definitie zwart worden?Marjoleine schreef:Wat zeg je nou voor raars, EllyElly* schreef:De golden heeft op het K-locus KB. dit verbergt wat op het A-locus zit.
Het boeit totaal niet wat de Golden op K heeft. Hij heeft e/e, en dat verbergt alles wat op de andere loci ligt, klaar.
Het enige dat je weet is dat ie eenkleurig is, en niet bont. Maar van de rest weet je niets.
Maar Goldens zijn wel fokzuiver zwart op B-locus.
Laekense herders zijn sable en hebben dus kyky op K, ze zijn zwart op B, en ze zijn sable, maar dat is alleen zichtbaar als een hond kyky heeft.
Het is behoorlijk aannemelijk dat Goldens KB hebben, in elk geval hebben ze geen e, nooit.
Om e te tonen heb je er twee nodig en die komt in dit geval niet van de Laekense, en dus hebben de pups ofwel Em/e, want Laekense is fokzuiver op masker.
Van de Golden komt KB en van de Laekense ky, en dus hebben ze KBky en tonen ze A-locus niet.
En dus zie je in de nakomelingen wat er op B ligt bij beide honden en dat is BB. Zwart dus
Dan gaat het plan niet door, zowel Yvette als ik willen geen zwarte pups van ons duo.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
5%vania schreef:nu ik dit lees, ik las daar straks in "de gazet van Antwerpen" dat er maar 600 laekense herders zijn en dat je moet stoppen met fokken van het ras omdat de COI zo hoog is (wel minstens een dikke 5%)
Nou, er zijn pakweg 800 wetters en ik teken voor 5%
Er stond niet bij over hoeveel generaties neem ik aan, niet gehinderd door enige kennis als deze auteur lijkt te zijn?
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Ik zou de Gazet van Antwerpen ook niet heel serieus nemen hoor. Die schrijven nogal sensatiegericht en voor een bepaalde doelgroep. Veel berichten over allochtonen, falen van politie/regering, populaire mensen die hun hond uitlaten, ect.
- Machie
- Zeer actief
Boeiend, zwart past keurig bij mijn tweetal dus ik zie geen probleemLongFields schreef:
Bedoel je hiermee te zeggen dat alle pups van deze combi per definitie zwart worden?
Dan gaat het plan niet door, zowel Yvette als ik willen geen zwarte pups van ons duo.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dan neem je ze toch alle 10 als ze er zijn? Wel even van tevoren tekenen graag dan.Machie schreef:Boeiend, zwart past keurig bij mijn tweetal dus ik zie geen probleemLongFields schreef:
Bedoel je hiermee te zeggen dat alle pups van deze combi per definitie zwart worden?
- Machie
- Zeer actief
Prima, verkoop ik er 9 via marktplaatsLongFields schreef:Dan neem je ze toch alle 10 als ze er zijn? Wel even van tevoren tekenen graag dan.Machie schreef:Boeiend, zwart past keurig bij mijn tweetal dus ik zie geen probleemLongFields schreef:
Dan gaat het plan niet door, zowel Yvette als ik willen geen zwarte pups van ons duo.![]()
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Machie schreef:Prima, verkoop ik er 9 via marktplaatsLongFields schreef:Dan neem je ze toch alle 10 als ze er zijn? Wel even van tevoren tekenen graag dan.Machie schreef:Boeiend, zwart past keurig bij mijn tweetal dus ik zie geen probleemLongFields schreef:
Dan gaat het plan niet door, zowel Yvette als ik willen geen zwarte pups van ons duo.![]()
Dat mag niet, staat in het contract.