Zo, wij zijn gisteravond laat weer thuis gearriveerd na een heel druk maar super leuk bezoek aan Crufts op zaterdag. We waren nog nooit eerder geweest en met een gekwalificeerde hond in huis van een ras dat dit jaar zijn debuut maakte was het een uitgelezen kans om daar verandering in te brengen.
We moesten samen met de Puli's, Bergamasco's en Zweedse lappenhonden showen voor BOB van de AV import register pastoral. De vier genoemde rassen worden gezien als variaties, totdat ze vaak genoeg op shows in UK uitgebracht zijn.
Onze Fien stond met nog 10 teven in de open klasse, 5 Pumi's 2 Bergamasco's en 3 Zweedse lappenhonden.
En ze behaalde de derde plaats! Echt de kers op de taart voor ons, en gezien de sterke concurrentie ook niet iets waar we op rekenden. Op de eerste en tweede plaats werden 2 Pumi's gezet. In elke klasse was het trouwens de pumi die eerste geplaatst werd, mits er een in die klasse stond natuurlijk. De keurmeester hield van Pumi's

In totaal waren er 3 Picards. De reu behaalde helaas geen plaatsing in zijn open klasse (10 reuen ) en een jong teefje werd eerste van haar klasse (1 teef ingeschreven). Zij is voorlopig de eerste en enige Picard die in Engeland woont én daar uitgebracht wordt op shows. Het zal dus waarschijnlijk nog wel even duren voordat ze echt volledig erkend zullen zijn in UK. Maar we hebben wel wat bij kunnen dragen aan de bekendheid van het ras daar.
Hieronder een paar foto's van onze belevenis.
Crufts werd dit jaar voor de 125e keer gehouden

De Engelse Picard Club (daar de Picardy Sheepdog genoemd) had een stand ingericht om mensen te informeren over het ras. Fien zit op de voorgrond, op de achtergrond een super lief teefje die vorig jaar als herplaatser naar Engeland is verhuisd.

Fien in haar bench aan het wachten op de start van de keuringen. Een fenomeen wat ik niet kende (maar tot een aantal jaren geleden ook nog wel in NL gedaan werd, naar ik begreep): de honden die geshowd worden horen de hele dag in de benching area te verblijven zodat bezoekers de deelnemende honden goed kunnen bekijken.

De Duitse reu die als enige Picardreu ingeschreven was.

Het jonge Engelse teefje. Ze lijkt veel op onze Fien, met een mooie vacht van het oude type.

Om iets voor 6 uur 's avonds (en we waren er al rond half 9 's ochtends) mocht Fien de ring in, tussen de andere rassen, om voor een plaatsing in de open klasse te showen.

Ze let ook altijd goed op de baasjes buiten de ring

Geselecteerd bij de beste 5 van haar klasse.

Yes, de derde plaats!

Daarna hebben we voor Fien nog een mooi nieuw kussen gekocht, met de Engelse vlag er op.

(voor iedereen die zich dit mocht afvragen: ik sta niet op de foto's, ik was de fotograaf