Tara schreef:Moeten de honden steeds overal aangelijnd zijn?
Tijdens de week die wij gelopen hebben wel tijdens de wandelingen inderdaad. Maar mijn ervaring is dat het voor de honden helemaal geen probleem is om niet los te kunnen lopen tijdens dit soort wandelingen, de lengte, zwaarte en duur zorgt ervoor dat ze zowel geestelijk als lichamelijk behoorlijk moe zijn na zo'n dag, laat staan na 6 dagen. Veel terrein leent zich ook niet echt voor het laten loslopen van de honden in verband met het vee, de bergmarmotten en gemzen die er rondlopen. Plus dat er veel nogal steile wanden zijn waarlangs je moet lopen, en gevaarlijk terrein met grote en kleine rotsen en stenen, die niet allemaal even vast liggen.
Rinne Roos schreef:prachtig! Lijkt me heerlijk om te doen, hier kikker je echt van op.
Zie ik met Chaconne nog niet veilig aflopen, die stort met een noodgang in het ravijn.
Onder andere dat is dus de reden dat de honden tijdens de tochten niet los mogen lopen.
Ik heb Nozem en Tapas geleerd om bij het stijgen voor me uit te lopen, en bij het afdalen achter me. Dat is de veiligste manier voor mens en hond vind ik.