Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipjacht

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Slipjacht

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben gék op foxhounds, en vandaag was er een demonstratie slipjacht, hier in de buurt. Ik heb genoten!
Om het echt te maken zagen we ook nog twee onvoorziene hazen opgaan, waarna een waar pandemonium uitbrak in de meute en de whippers in nog even écht aan het werk moesten :mrgreen: :ok:
Ik zie vaak hondendemonstraties de mist ingaan, maar ik was ditmaal echt onder de indruk. Met de hele meute over een druk evenemententerrein, door het verkeer, met veel lawaaiige oude landbouwmachines etc. En geen centje pijn met de honden en paarden.
De hele meute wordt moeiteloos van links volgend naar rechts volgend gedirigeerd.
En op het eind een koeienpens voor de honden :wink:
Het schapendrijven was hetzelfde laken een pak trouwens. Klasse :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Re: Slipjacht

Ongelezen bericht door yodi »

Geweldig lijkt me dat, ik heb het nog nooit in het echt gezien.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

yodi schreef:Geweldig lijkt me dat, ik heb het nog nooit in het echt gezien.
Ik kan het je van harte aanraden :ok:
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Whipper-in ;-) Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Laten we zeggen dat ze niet met clickers getraind worden :mrgreen:

Maar een mooi spektakel blijft het.
Ik heb niet de indruk dat er met geweld getraind wordt. Het is absoluut geen poezelig gedoe natuurlijk, maar de honden worden wel in hun waarde gelaten en zijn overduidelijk niet bang gemaakt.
De zweep word gebruikt om te laten knallen voor aandacht in geval van afleiding, zoals nu dus toen ze op de hazen gingen :mrgreen:
Maar verder verwachten ze niet zoveel discipline hoor. Het was al een enorme prestatie dat er individuele honden uit de meute geroepen konden worden. En die kregen daar wat lekkers voor :wink:
Er is volledig vertrouwen in dat de meute bij elkaar blijft.
Jaap*
Zeer actief

Cleva schreef:Mooi!
Ik heb een paar keer meegereden. Was echt heel erg leuk.
Lekker door weilanden crossen met toestemming. Kun je op een gewoon buitenritje niet echt maken.
Ja, je kunt meerijden hè, dat wist ik niet :ok:
Precies dát, die vrijbuiterij, lijkt me geweldig :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Volgens mij was deze meute ook op de game fair. Toen was ik ook zo onder de indruk. En stiekem ernstig op mijn hoede met twee kleine pups bij me..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Jaap*
Zeer actief

Ik kreeg trouwens meteen zin om felix een paar keer door de doornstruiken te jagen en hem in een moddersloot te gooien, want hij zag er ineens wel heel erg netjes uit. Naast die rouwdouwers :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Nanna schreef:
nathalie schreef:Volgens mij was deze meute ook op de game fair. Toen was ik ook zo onder de indruk. En stiekem ernstig op mijn hoede met twee kleine pups bij me..
En terecht. De meute in Leusden heeft de krant nog gehaald door een nietsvermoedende Collie van een wandelende oude man uit elkaar te scheuren...
Was mijn gevoel dus goed. Je kan het die honden ook niet direct kwalijk nemen natuurlijk, maar liever niet mijn pups.

Tijdens mijn opleiding had ik een lerares die twee otterhounds in zo'n roedel had. Had dus.. 1 werd er ziek en de roedel heeft daar korte metten meegemaakt. Een kwartier later was er bijna niks meer over van die arme hond...
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Prachtig!
Ik heb het idee dat zo'n meute vooral functioneert vanuit instinct en groepsgedrag in plaats van intensieve training?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

vroeger verzamelden ze weleens op de manege waar ik reed. Dan hadden we daar 1 of 2 boxen vol met die honden, tot iedereen gezadeld was.. Mooi om te zien altijd als ze gingen vertrekken :)
Sproetel
Actief
Mijn ras(sen): Kruising stabij

Ongelezen bericht door Sproetel »

Wauw! Mooi om te zien.
Ik ben zo'n meute een keer tegen gekomen na een wandeling in het bos. Ik vroeg me al af wat voor soort honden het waren. Was erg indrukwekkend om te zien. Ik was wel erg blij dat ik Sproet al in de auto had, geen idee of en hoe hij had gereageerd maar nu kon ik ongegeneerd genieten :D .
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

De foto's zijn al mooi im te zien, laat staan hoe dat in het echt moet zijn :ok:

Nanna schreef:
nathalie schreef:Volgens mij was deze meute ook op de game fair. Toen was ik ook zo onder de indruk. En stiekem ernstig op mijn hoede met twee kleine pups bij me..
En terecht. De meute in Leusden heeft de krant nog gehaald door een nietsvermoedende Collie van een wandelende oude man uit elkaar te scheuren...
:80:

Hoe komt dat zo?
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Mooie foto's! Geweldig om dat een keer in het echt te zien.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Toen ik die gekke pakkies zag, dacht ik, neeee, niet zoals de Britten. Maar toen ging ik googlen op slipjacht en ze doen gewoon net alsof! Dan vind ik het zelfs leuk want dan kunnen de honden nog steeds doen wat in hun aard ligt, alleen zonder de middeleeuwse toestanden. Net als ze met whippets doen met het nepkonijn. Behalve die stomme pakkies, waarom moeten ze die nou dragen?

Maar die Britten kunnen mijn waardering niet krijgen met hun foxhunting. Ik vind dat geen leuke sport, eerlijk gezegd. Ik weet niet zoveel over jagen met jachthonden en hoe dat er allemaal aan toe gaat. En dat is maar goed ook, waarschijnlijk, hahaha, daarvoor is mijn aard een beetje te gevoelig. Ik vind konijnen te leuk om dat allemaal te weten.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik herinner me een Britse documentaire van jaren geleden over zo'n meute. En over honden die niet meer perfect meekonden en rücksichtslos eruit werden geplukt en afgemaakt. Keihard, voor een hobby :(
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik zit helemaal in n verkeerde bui door sommige topics, lees ik slipjacht, whippers, zweepjes.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Cleva schreef:Wat vind je er eigenlijk niet leuk aan?
Heb je het tegen mij? Dat ze de prooi in stukjes scheuren. That's it eigenlijk. Of bedoelde je de pakjes? Dat meen je toch niet serieus dan, hoop ik. Ze zien eruit als muzikanten in een hoempapa orkest, zeker met die mutsen. Hoe noem je zoiets ook alweer. Britten hebben geen smaak als het om kleding gaat. Ik vind het alleen oude mannen leuk staan, al die ruiten en wol.
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Jee zeg, ik wist niet dat hun prooidrift zo extreem was... :(:

Op onze faculteit zijn er proefhonden. De meeste zijn beagles, maar er zijn ook 3 foxhounds. Die zitten met hun 3 in een groot omheind terrein buiten (met aansluiting op hun binnenkennel) en steeds als we de beagles uitlaten en langs dat terrein lopen gaan die foxhounds compleet door het lint. Ik hoorde van de verzorgster dat zij nooit samen met de beagles in de speelweide mogen omdat ze zeker weet dat ze alle beagles een voor een zouden afmaken. :schrik: Ze zochten er adoptiegezinnen voor. Ik hoop dat ze de nieuwe eigenaars wel even inlichten daarover. :scratch:
Jaap*
Zeer actief

Ilupa schreef:Jee zeg, ik wist niet dat hun prooidrift zo extreem was... :(:

Op onze faculteit zijn er proefhonden. De meeste zijn beagles, maar er zijn ook 3 foxhounds. Die zitten met hun 3 in een groot omheind terrein buiten (met aansluiting op hun binnenkennel) en steeds als we de beagles uitlaten en langs dat terrein lopen gaan die foxhounds compleet door het lint. Ik hoorde van de verzorgster dat zij nooit samen met de beagles in de speelweide mogen omdat ze zeker weet dat ze alle beagles een voor een zouden afmaken. :schrik: Ze zochten er adoptiegezinnen voor. Ik hoop dat ze de nieuwe eigenaars wel even inlichten daarover. :scratch:
Ik vind het nogal logisch dat een foxhound knettergek wordt als hij nooit los kan.
Jaap*
Zeer actief

Fizgig schreef:Behalve die stomme pakkies, waarom moeten ze die nou dragen?
Er is toch niks mis met een beetje traditie? Een fanfare zou ook niks zijn als iedereen maar wat aantrekt :wink:
Jaap*
Zeer actief

tekkel schreef:Ik herinner me een Britse documentaire van jaren geleden over zo'n meute. En over honden die niet meer perfect meekonden en rücksichtslos eruit werden geplukt en afgemaakt. Keihard, voor een hobby :(
Het is sneu natuurlijk, maar wat moet je anders met een hond die zo'n leven gewend is?
Je moet je afvragen of je die gelukkig maakt met een leven op de bank, en of je er zelf gelukkig van zou worden om zo'n hond in huis te hebben :wink:
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Pool »

Wow! Hier zie ik alleen impotente, in het jagersgroen gehesen, chagrijnige types rondlopen met een geweer en een grote mond. Keertje meecrossen op een paard lijkt me wel heel spannend.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
Ilupa

Nanna schreef:
Ilupa schreef: Ze zochten er adoptiegezinnen voor. Ik hoop dat ze de nieuwe eigenaars wel even inlichten daarover. :scratch:
Dat is vreemd. Foxhounds zijn totaal ongeschikt als huishond.
De verzorger van de Leusdenmeute vertelde ook dat, als ze niet meer meekonden, het einde verhaal was. Er werd niks herplaatst omdat dat niet goed kwam.
Die man wist er enorm veel van, vond het altijd een genot om met hem te praten. Maar hij was spijkerhard hoor.
Was er hier niemand op het forum met een foxhound als huishond? Zij woont in Zweden geloof ik....

De labo-foxhounds hebben wel een ander leven gehad als die jachthonden natuurlijk. Hun meute bestond maar uit 3 honden en ze zijn wel gewend van alle dagen aan de leiband te wandelen en veel rechtstreeks contact met mensen te krijgen. Misschien dat het dan beter lukt dan een hond die zijn hele leven in een meute geleefd heeft?
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Mooie foto's
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Mooi gezicht!
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Jaap* schreef:Ik ben gék op foxhounds, en vandaag was er een demonstratie slipjacht, hier in de buurt. Ik heb genoten!
Om het echt te maken zagen we ook nog twee onvoorziene hazen opgaan, waarna een waar pandemonium uitbrak in de meute en de whippers in nog even écht aan het werk moesten :mrgreen: :ok:
Ik zie vaak hondendemonstraties de mist ingaan, maar ik was ditmaal echt onder de indruk. Met de hele meute over een druk evenemententerrein, door het verkeer, met veel lawaaiige oude landbouwmachines etc. En geen centje pijn met de honden en paarden.
De hele meute wordt moeiteloos van links volgend naar rechts volgend gedirigeerd.
En op het eind een koeienpens voor de honden :wink:
Het schapendrijven was hetzelfde laken een pak trouwens. Klasse :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie fotos Jaap :ok:
Je was zeker in Nij Beets? Ik was ook graag gaan kijken maar helaas :(
In de krant stond de meute van Soestdijk met hun Kerry beagles, maar het was dus de Veluwe Hunt met de foxhounds :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Ilupa

Ilupa schreef:
Nanna schreef:
Ilupa schreef: Ze zochten er adoptiegezinnen voor. Ik hoop dat ze de nieuwe eigenaars wel even inlichten daarover. :scratch:
Dat is vreemd. Foxhounds zijn totaal ongeschikt als huishond.
De verzorger van de Leusdenmeute vertelde ook dat, als ze niet meer meekonden, het einde verhaal was. Er werd niks herplaatst omdat dat niet goed kwam.
Die man wist er enorm veel van, vond het altijd een genot om met hem te praten. Maar hij was spijkerhard hoor.
Was er hier niemand op het forum met een foxhound als huishond? Zij woont in Zweden geloof ik....

De labo-foxhounds hebben wel een ander leven gehad als die jachthonden natuurlijk. Hun meute bestond maar uit 3 honden en ze zijn wel gewend van alle dagen aan de leiband te wandelen en veel rechtstreeks contact met mensen te krijgen. Misschien dat het dan beter lukt dan een hond die zijn hele leven in een meute geleefd heeft?
Ik bedoelde Hamilton die hierboven reageert!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:
Tamara. schreef:
Nanna schreef: De meute in Leusden heeft de krant nog gehaald door een nietsvermoedende Collie van een wandelende oude man uit elkaar te scheuren...
:80:
Hoe komt dat zo?
Simpele prooidrift (en reken maar dat ze hoog in de drift zitten tijdens zo'n jacht) en ganging-up. Één hond stort zich erop en de rest volgt wel hoor.
Is hetzelfde met sledehonden, eenmaal ingespannen moeten er ook echt geen mensen met honden langs een start gaan staan, dat kan nog wel is heeeeeeeeel fout aflopen :schrik:

Gaaf om te zien Jaap :ok:
Jaap*
Zeer actief

Hamilton schreef:Mooie fotos Jaap :ok:
Je was zeker in Nij Beets? Ik was ook graag gaan kijken maar helaas :(
In de krant stond de meute van Soestdijk met hun Kerry beagles, maar het was dus de Veluwe Hunt met de foxhounds :ok:
Ja, het was in Nij Beets, stoppeldei. En het was idd de Veluwe Hunt, ...uit brabant :mrgreen:
Er werd nog even een oproepje gedaan of iemand eens een slipjacht in het noorden wilde organiseren, want het landschap en de mogelijkheden stond ze wel aan geloof ik :wink:
Jammer dat je niet kon.
Jaap*
Zeer actief

De honden zijn trouwens wel bij felix wezen buurten, ook wel toen ze aan het werk waren, maar dat ging zo soepel als wat.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”