Manu schreef:Ik heb alle voordelen opgeschreven. En een nadeel.
Tja. Ik vind het bijna lullig een ander dit hondje niet te gunnen. Ze is zo ontzettend lief en makkelijk.
Bij jullie.
Als ik je verhalen lees, denk ik dat ze bij een minder zelfverzekerde baas, in een minder rustige en veilige omgeving, en zonder die stabiele vriendelijke hond ernaast, niet zo lief en makkelijk geweest zou zijn.
Juist die wat onzekere gevoelige honden kunnen zo verkeerd terecht komen en dan worden het heel ongelukkige honden. De eerste voorwaarde voor een blije lieve leuke herplaatser, is een goeie match.
Zo roept mijn moeder altijd dat ik van die lieve brave makkelijke honden heb. Ze vergeet dan voor het gemak dat Jack ernstige verlatingsangst had en we hem het eerste jaar nooit alleen hebben gelaten (en dat ze samen met mijn vader regelmatig heeft opgepast), en dat Lilo een angsttrauma had van hier tot Tokio, dat ze compleet onzindelijk was, dat het best lang heeft geduurd voordat ik haar kon aanlijnen en nog veel langer voor ze ook buiten hondenvrienden kreeg en los kon en niet meer mijn boeltje sloopte.
En ik heb geen seconde spijt van die honden, want die zaten hier prima op hun plek, en Jack was superlief en braaf en makkelijk, en Lilo uiteindelijk ook en ze konden overal mee naar toe en gingen in een huis vol visite rustig op een kleedje in een hoek liggen slapen, schattig voor kleine kinderen, stikbraaf in een restaurant, echt bizar gehoorzaam op vakantie dat ze gewoon los rond zo'n huisje konden lopen en ja, hele makkelijke honden.
En Toto ook, zo lief en sociaal en verbazingwekkend gehoorzaam en ik heb voor de derde keer een wereldhondje. Maar ik denk dat als Toto geplaatst was zonder andere hond in een druk gezin, eigenlijk zoals Jack destijds, dat al die kinders al meerdere malen een bloedneus of tand door de lip hadden opgelopen, dat er al menig lievelingsspeelgoed aan stukkies was gebeten, dat de katten (toen nog geen honden gewend) hem tot bloedens toe hadden gecorrigeerd en dat hij misschien wel had terug gebeten, en dat het eerste de beste vriendje of vriendinnetje dat zonder aankondiging de tuin en vervolgens het huis binnen was gerend een 'speelse' hap in zijn enkels had opgelopen. Toto is een heerlijke hond en ik ben ervan overtuigd dat het een stabiele onverstoorbare sociale volwassen hond gaat worden, maar hij neigt nu nog wel naar hyperdepiep worden en het is goed dat Lilo hem op die momenten op z'n plek zet en wij ook direct kunnen omschakelen van leuk wild stoeien naar supersaai onze eigen dingen doen.
Dus wat ik wil zeggen; vergis je niet. Een hond is niet alleen karakter en gedrag, maar ook de omgeving. Die match is echt niet niks.