Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef laten dekken door twee reuen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Teef laten dekken door twee reuen

Ongelezen bericht door Shima »

Laatst zag ik een advertentie fokker die haar teef had laten dekken door twee reuen. DNA testen moeten later uitwijzen wie de vader is van welke pup. :scratch: Ze deed hier nogal blufferig over alsof het iets heel bijzonders en goeds was maar ik vind dit raar. Waarom laat je de teef niet dit jaar door de ene reu dekken en de volgende keer door de andere reu? Hoe denken de fokkers er hier over? Wordt dit bij jullie ras toegestaan? Wat is het voordeel? Is de kans niet heel groot dat de verkeerde reu als vader wordt genoteerd met daarop kans op inteelt als je niet de juiste vader weet? Hoe vaak wordt het gedaan (als het gedaan wordt)
De enige reden die ik kan bedenken is diversiteit in je genenpool te krijgen. Als een teef 4 nesten krijgt dan kun je dus nakomelingen van 8 reuen hebben in plaats van 4. Maar voor mijn gevoel is een ras opbouwen of de genenpool uitbreiden iets wat uiterst secuur gedaan moet worden en niet overhaast. Risico: als je maar 3 pups krijgt en twee blijken van reu X en 1 van reu Y. De pup van reu Y komt te overlijden, dan moet je dus alsnog een volgend nest dezelfde reu gebruiken wil je die bloedlijn niet verliezen. :denken:
Nee, ik snap het echt niet. :19: Maar ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Is het eigenlijk toegestaan door de RvB?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Teef laten dekken door twee reuen

Ongelezen bericht door M@scha »

zolang je echt gebruik maakt van dna vind ik het wel ok
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Volgens mij mag dit vanuit de RvB niet. Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit bewust toegestaan wordt.
Het zou in mijn ogen goed zijn voor rassen in opbouw. Echter, wat als de DNA verwisseld wordt? Hoe voorkom je dat dit 100% zuiver is? Zouden de pups dan mogelijik DNA onderzocht moeten worden en de pups nog een keer wanneer ze zelf de leeftijd hebben om ingezet te worden voor de fokkerij?
Een ras als de Hollandse Smous zou hier denk ik wel baat bij hebben. De ene reu bijv. een reu met de afkomst bekend, en de andere reu een look-a-like reu die goedgekeurd is als dekreu, maar waarvan de afkomst onbekend is.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Eerste keer dat ik hoor dat dat bewust word gedaan.
Op zich niets op tegen toch.?
DNA geeft goed uitsluitsel en de RAAD accepteert de uitslag volgens mij.
Heeft in ieder geval veel voordelen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Zou de Raad dan echt twee "soorten" stambomen afgeven, als de pups van twee verschillende reuen zijn? Dat betwijfel ik eigenlijk wel.
Groetjes van Margo
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid, dit was niet bij een FCI ras.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Margo schreef:Zou de Raad dan echt twee "soorten" stambomen afgeven, als de pups van twee verschillende reuen zijn? Dat betwijfel ik eigenlijk wel.
ja :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Lijkt mij helemaal prima. Stel ik heb een teef die ik 1 nest wil laten doen. Beter, stel ik wil met Eva fokken. Die neem ik mee naar Polen omdat daar een onverwante reu zit en een zoon van de onverwante reu, of nog beter, nog een geheel onverwante import-reu. In Nederland en omstreken is zo ongeveer elke laekense herder familie van elkaar. Ook in het buitenland staat bijna op elke stamboom Max van het kriekebos. Ik heb ooit naar dekreuen gezocht voor Eva maar die kunnen wij dus niet vinden. :U: Geen enkele reu is onverwant aan Eva en van haar type. Zouden er twee in Polen lopen, vader en zoon, of zoals ik zei, 2 geheel onverwante dan zou ik absoluut overwegen om die allebei te laten dekken. Hoe gaaf is het dat je dan meteen 2 soorten pups in je nest hebt en 2 lijnen krijgt. Natuurlijk kan je ook 1,5 of 2 jaar later weer naar Polen rijden om die andere reu te laten dekken maar er kan veel gebeuren in 2 jaar en als je toch gaat reizen is het misschien een idee om weer 2 andere reuen uit andere landen op deze manier naar Nederland te halen.

Natuurlijk is er risico dat slechts 1 reu pakt. Maar er is ook kans dat er 2 pakken en dan is het dus een verrijking van de genenpool als je fokker bent en de honden ook zo verkoopt dat er evt mee gefokt wordt. Ik zou het dus zeker een goed idee vinden om meerdere lijnen in 1 nest te stoppen. Want je kan de diversiteit nogal vergroten als je pups fokt die niet allemaal dezelfde stamboom hebben.
Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Hierdoor is in België momenteel een BC fokster zwaar in opspraak...vaak wordt zo' actie gedaan om te "foefelen" dus vals te spelen...
vandaar dat er nu bij ons DNA moet genomen worden, voor dekking gekend zijn van beide ouders, en één pup (mogen gerust alle pups zijn vind ik)...
àls het wel overdacht is zou ik er misschien kunnen mee leven mits een strikte DNA controle maar mij zint het iig niet echt...er is al te veel en te vaak geknoeid met stambomen, nesten, reuen én zelfs teven...héle nesten zijn zo bij of een andere reu of een andere teef ondergeschoven dus ik ben er niet echt fan van.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind het prima. In een ras waar je nesten heel groot zijn vind ik het een plus. Je hebt één nest maar meer verschillende genen dan normaal. In kleine populaties vind ik het handig, je doet in 1 nest meer aan het vergroten van de populatie (aangenomen dat er dan ook iets bijgedragen wordt natuurlijk). Ik vind het eigenlijk alleen maar voordelen hebben.
Ik zou het ook zo doen. Ik wil maar 1 of 2 nestjes van een teefje, dan zou ik met 2 nestjes 4 verschillende reuen kunnen gebruiken. Dat is toch juist fijn ? Je kunt de populatie groter maken zonder meteen tientallen pups op de wereld te zetten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Waarom dan niet meteen door 3 of 4 reuen? Heb je nog sneller een grotere genenpool. En dan van allevier een reu en een teef graag :zweep:

Ik kan me er dus helemaal niets bij voorstellen. Geduld is een schone zaak in de fokkerij.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:Waarom dan niet meteen door 3 of 4 reuen? Heb je nog sneller een grotere genenpool. En dan van allevier een reu en een teef graag :zweep:

Ik kan me er dus helemaal niets bij voorstellen. Geduld is een schone zaak in de fokkerij.
Misschien omdat andere mensen geen behoefte hebben om 4 nesten te doen met een teef ?
Ik vind het nogal een verschil, en een heel positief verschil of je nu 12 pups uit 4 verschillende reuen fokt, of 24 pups.
Er wordt al genoeg gefokt. Het heeft helemaal niets met geduld te maken.
Bij de Boerboel zijn nesten van 12 heel normaal. Ik vind 24 pups of 48 pups :N: nogal uitmaken.
Ik ben trouwens al blij als ik 1 of 2 reuen naar mijn zin kan vinden dus 4 reuen zou wat moeilijk zijn.
Laatst gewijzigd door sirene op 17 jul 2010 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Vind het ook geen verkeerd iets
En dan vooral bij kleinere rassen ( in aantal) is een mooie gelegenheid voor nieuwe genen

En als je met een teef niet te veel wilt fokken, of niet kan kiezen welke reu bv bij een laatste nest
En de meeste fokkers ( als ze het goed doen) fokken voor zichzelf en zo kun je toch weer meer kanten op
Maar dan ook wel netjes via DNA alles goed doen

Wel jammer als het van de ene reu allemaal reuen zijn en van de andere allemaal teven
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

sirene schreef:
Tulp schreef:Waarom dan niet meteen door 3 of 4 reuen? Heb je nog sneller een grotere genenpool. En dan van allevier een reu en een teef graag :zweep:

Misschien omdat andere mensen geen behoefte hebben om 4 nesten te doen met een teef ?
Ik vind het nogal een verschil, en een heel positief verschil of je nu 12 pups uit 4 verschillende reuen fokt, of 24 pups.
Bij de Boerboel zijn nesten van 12 heel normaal. Ik vind 24 pups of 48 pups :N: nogal uitmaken.
Ik ben trouwens al blij als ik 1 of 2 reuen naar mijn zin kan vinden dus 4 reuen zou wat moeilijk zijn.
Het heeft wel met geduld te maken, want jij wilt dat er uit 1 generatie een grotere genenpool komt en als je gewoon maar 1 reu gebruikt is dat uit 2 generaties.

(Wij zitten overigens op een gemiddelde van 5,5 pup per nest. Dus dat valt nog al mee)
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

carine schreef:Hierdoor is in België momenteel een BC fokster zwaar in opspraak...vaak wordt zo' actie gedaan om te "foefelen" dus vals te spelen...
Met die fokster is heel wat anders aan de hand, dat gaat niet (alleen) om teven die door twee reuen zijn gedekt.

Terug ontopic: ik vraag me serieus af of zoiets 'mag' van de RvB? Hoe kan dat dan? Op de dekaangifte kan je maar één reu aangeven, of moet je twee dekaangiftes doen? En hoe zit dat met de geboorteaangiftes? Je weet dan nog niet welke pup van welke reu is... wordt dit echt toegelaten door de RvB?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

sirene schreef:

Ik gok maar zo dat als een teef die gedekt is door één reu, 12 pups krijgt, het niet automatisch geldt dat een teef die door twee reuen gedekt wordt, 24 puppies krijgt ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef: Ik gok maar zo dat als een teef die gedekt is door één reu, 12 pups krijgt, het niet automatisch geldt dat een teef die door twee reuen gedekt wordt, 24 puppies krijgt ;).
Duhh, niets geldt automatisch met fokken ;o)
Volgens mij begrijp je me ook verkeerd. De teef die door twee reuen wordt gedekt krijgt juist maar 12 pups, maar wel van twee verschillende reuen. De teef die 2 nesten krijgt van die 2 reuen krijgt 24 pups (bij wijze van spreken want dat gaat natuurijk nooit zo op). Ik vind het juist positief dat je dus minder pups op de wereld kan zetten met meer variatie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

In sommige andere landen mag het wel (op aanvraag) maar ik dacht dat het hier nog niet mocht.
Hier mag het ws pas tegen de tijd dat het ergens anders teruggedraaid wordt waarschijnlijk.

Ik ben wel benieuwd of iemand officieel kan bevestigen dat het hier wel mag (of niet).
Waar is onze Marley nou als je hem nodig hebt ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
carine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:
carine schreef:Hierdoor is in België momenteel een BC fokster zwaar in opspraak...vaak wordt zo' actie gedaan om te "foefelen" dus vals te spelen...
Met die fokster is heel wat anders aan de hand, dat gaat niet (alleen) om teven die door twee reuen zijn gedekt.
Absoluut waar maat ze heeft dit meermaals gedaan hé....(naast al de rest)
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Goed, stel dat het zou mogen. Je hebt een nest pups liggen van een teef die door 2 reuen gedekt is. Op je puppylijst staan mensen die speciaal van een bepaalde reu een pup willen. Wanneer doe je dan de DNA test om te bepalen welke pup van welke reu is? Gelijk na de geboorte al? Dan heb je een probleem met honden die veranderen van kleur als toverballen en zou er maar zo iets mis kunnen gaan. Of juist met honden waarvan de pups eenkleurig zijn en de eerste tijd nauwelijks uit elkaar te houden zijn.
Dat is wat mij betreft zo ongeveer het duidelijkste teken dat iets een vreselijk goed idee is.
Ah, groot voorstander van de RvB he? :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb verder geen idee van wat de regels zijn of gaan zijn maar DNA kun je zeker weten pas controleren als ze gechipt zijn. Ik zou wel proberen dat zo snel mogelijk daarna te laten doen voor de puppymensen. Maar direct na de geboorte vind ik sowieso niet nodig want dan valt er toch nog niets te kiezen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Wij hebben het vorig jaar nagevraagd of dit een mogelijkheid was.
Daar we KI met frozen semen wilden doen en we dit van 2 reuen van verschillende lijnen hebben en het ook al eens mislukt is, wilden we weten of dit mogelijk was om de kans van bevruchting te vergroten en tevens hierdoor onze genenpool uit te breiden (dus nee niet om de kans op een nest te vergroten!) , met stamboomaanvraag dmv DNA onderzoek.
Dit mag dus NIET van de RvB!!
Wij kwamen op dit idee omdat dit dus in de USA wel mogelijk is en succesvol wordt toegepast. Heb het hier dus wel over KI dekkingen en niet over natuurlijke dekkingen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ah, okee. Het mag dus niet. Dat dacht ik al.
Ik meen dat het in sommige Scandinavische landen al wel mag.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik had het laatst nog gevraagd, omdat er eens een chi teef door 2 reuen gedekt was. Ging ook middels DNA dinges. Nou wat ze zeiden was dat als het al gebeurd is, dat ze het dan wel controleren met DNA en er in 1 nest dus pups van 2 verschillende vaders kunnen zitten. Als je echter met opzet :denken: je teef door 2 reuen laat dekken, dan krijgen de pups geen stambomen. Ik vroeg toen hoe ze wisten of het opzet was of niet, tja dat konden ze eigenlijk niet weten. Maar als dit 1x gebeurd bij een fokker, dan geloven ze wel in een 'ongelukje' en doen ze DNA tests. Heeft de fokker een 2e keer zo'n 'ongelukje', dan krijgen de pups geen stambomen meer.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Gggg, wat een raar gedoe. Dus de mogelijkheden zijn er. Het is eigenlijk geen probleem maar ze doen het niet :denken: Logisch...hoe werk ik oneerlijkheid in de hand :idea:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Tring schreef:Ik had het laatst nog gevraagd, omdat er eens een chi teef door 2 reuen gedekt was. Ging ook middels DNA dinges. Nou wat ze zeiden was dat als het al gebeurd is, dat ze het dan wel controleren met DNA en er in 1 nest dus pups van 2 verschillende vaders kunnen zitten. Als je echter met opzet :denken: je teef door 2 reuen laat dekken, dan krijgen de pups geen stambomen. Ik vroeg toen hoe ze wisten of het opzet was of niet, tja dat konden ze eigenlijk niet weten. Maar als dit 1x gebeurd bij een fokker, dan geloven ze wel in een 'ongelukje' en doen ze DNA tests. Heeft de fokker een 2e keer zo'n 'ongelukje', dan krijgen de pups geen stambomen meer.
Wrsl hier het verschil tussen eerlijk aanvragen (omdat het een KI en niet anders mogelijk omdat beiden reuen niet meer leven) en het gewoon doen bij natuurlijke dekkingen.....
Daarnaast.... hoe vaak zal dit al wel niet gebeurd zijn maar dat de stamboom vd pups onder de naam van 1 reu is aangevraagd. Ik denk vaker dan wij kunnen bedenken....
carine
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:
Tring schreef:hoe vaak zal dit al wel niet gebeurd zijn maar dat de stamboom vd pups onder de naam van 1 reu is aangevraagd. Ik denk vaker dan wij kunnen bedenken....
idd en ik vermoed dat er meer "fokkers" zijn met minder goede bedoelingen dat de argumenten die hier zijn aangehaald...het is net omdat er zo gesjoemeld werd/wordt met stambomen dat er DNA controles gebeuren...hoe vaak is het al niet voorgevallen dat een teef door de reu achter de hoek gedekt wordt en er dan in zeven haasten nog ééntje met boom wordt opgezet zodta de pups toch een boom hebben...
Magic
Zeer actief

sirene schreef:Ah, okee. Het mag dus niet. Dat dacht ik al.
Ik meen dat het in sommige Scandinavische landen al wel mag.
Heb je daar misschien concrete informatie over, hoe dat precies gaat?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, ik zie er zeker de voordelen van in. Maar het is mij iets te kunstmatig zeg maar. Dus mijn gevoel zegt nee, hoewel ik het helemaal geen slecht idee vind als je er eens goed over nadenkt. Maar goed, ik ben er eigenlijk voor om alles zo natuurlijk mogelijk te houden. En dit is weer een stukje dat de mens regelt in plaats van de natuur.
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Wenda »

Ik denk dat een in het wild levende hond best wel door meerderen reuen zal worden gedekt.

Het zou mijn keuze niet zijn in ieder geval.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”