Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Franse stand, fout of niet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

PlushDogz
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Franse stand, fout of niet

Ongelezen bericht door PlushDogz »

Las net het volgende...

"Many dog breeders and judges of conformation dogs believe that a standing dog’s front legs, when viewed from the front should be straight from the elbow to the toes. Actually, having the toes point a little to the sides is a much more stable way to stand. When dogs step forward, the front legs rotate on their axes such that the feet point straight forward, allowing the toes to grip the ground most efficiently for moving. A dog whose feet point straight ahead when standing will toe in at the trot."
BRON: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 5579,d.d2k

"Many breeders and judges of conformation dogs believe that a standing dog's front legs, when viewed from the front, should be straight from the elbow to the toes.....Yet having the toes point a little to the sides is a much more stable way to stand....The idea that toes should point straight forward while standing seems to originate with horses.....(but) dogs have that separate radius and ulna, which allows them to stand slightly east-west for stability, but rotate their limbs as they move so that the toes point straight ahead (when in motion, for efficiency." She notes many dogs bred to have a "true front" when standing are actually pigeon-toed in motion."
BRON: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 5579,d.d2k

Beide links zijn PDF's.

Als ik dit zo lees is een lichte franse stand (bij het staan) eigenlijk wenselijk. Snap er niks meer van :denken: . Hoor altijd het tegenovergestelde.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Franse stand, fout of niet

Ongelezen bericht door Sas »

tja, heb hier twee fauven, eentje staat zo scheef als een malle. Het is in mijn ras een veel voorkomend iets.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

In bepaalde rassen is het zelfs gewenst, bij mijn ras is een licht Franse stand geen probleem.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

PlushDogz schreef:Als ik dit zo lees is een lichte franse stand (bij het staan) eigenlijk wenselijk. Snap er niks meer van :denken: . Hoor altijd het tegenovergestelde.
Ten eerste zijn je links niet te openen ;)

Ten tweede hangt het af van het ras.
Kortbenen hebben een verkorting in de benen waardoor de botten krommen. En zowel cairns als fauves zijn kortbenen. Dat het daar dus normaal is, is niet zo gek ;)

Ik kan niet zien waar het in die artikelen over gaat, want zoals ik zei, die bestanden zijn niet te openen. Maar misschien kun je het gewoon vertellen, Plushdogz?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
PlushDogz
Vaste gebruiker

pennvetwdc.org/wp-content/uploads/2011/09/9-Zink.pdf

www.gdcms.org/health/THE%20FRONT%20LEGS1.pdf

Nog een keer proberen?! Die eerste gewoon copy/paste doen, iets anders kan ik er niet van maken.
Het zijn artikelen over de anatomie van de hond. De auteur heeft het alleen over werkhonden en honden in het algemeen, en niet over een specifiek ras.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Je moet ze tussen urls zetten (zie opmaakbalk).
Dit gaat over normaalbenige honden overigens.
En ook niet alleen over Frans staan maar ook over hoekingen ;)

Afbeelding

PlushDogz
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Je moet ze tussen urls zetten (zie opmaakbalk).
Dit gaat over normaalbenige honden overigens.
En ook niet alleen over Frans staan maar ook over hoekingen ;)
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 5579,d.d2k

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 5579,d.d2k

Bedankt voor de tip :D . Hoop dat dit nu goed gaat.
Ja, idd, het gaat over meer dan alleen maar franse stand. Maar dat stuk vond ik wel heel interessant, vooral omdat het dus niet over kortbenige honden gaat.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het gaat natuurlijk ook niet echt over frans staan maar om tenen die iets naar buiten wijzen en dus niet recht naar voren.
Net als iets vering in de polsen ipv die super strakke recht polsen die sommige mensen willen zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik denk dat dit bedoeld wordt?
Ik denk hooguit iets als dit (en meer mag ook niet wat mij betreft):
Afbeelding

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sirene schreef:Het gaat natuurlijk ook niet echt over frans staan maar om tenen die iets naar buiten wijzen en dus niet recht naar voren.
Net als iets vering in de polsen ipv die super strakke recht polsen die sommige mensen willen zien.
Maar dat is dan een franse stand toch? Naar buiten gedraaide voeten? Dat het hele front een afwijkende vorm heeft vind ik voor normaalbenige rassen ongezond en ongewenst, bij dwergrassen ontkom je er niet aan maar ook dan zou het niet te exteem moeten zijn in mijn ogen.
Superstrakke rechte polsen vind ik zelfs een beetje eng..er moet toch wel wat aan vering in zitten.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:Ook een Teckel (die de naam heeft) kan trouwens een prima recht frontje er op na houden hoor.
Afbeelding
Oh, mooi zeg! :ok: Maar hij lijkt ook wat meer beenlengte te hebben dan de gemiddelde Teckel?

Ik meende trouwens dat bij Pembroke Welsh Corgi's een recht front ook gewenst is, terwijl Cardi's iets een franse stand mogen hebben. En beide kortbenen..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fien heeft ook rechte benen. Dat kan dus best, ook bij kortbenen.

Afbeelding

Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Bij de Basset Artésien Normand komt het voor en is het toegestaan. Rups heeft het niet maar Draak kan haar linkerpoot heel frans neerzetten. Ook recht maar ze heeft blijkbaar een voorkeur om hem scheef te zetten dat voetje. Mooi staan vind ik het niet echt. We zeggen dan ook tegen haar dat de partner van de fokker hier echt niet blij mee is en ze hem gewoon moet zetten. Draak heeft er schijt aan ;)
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
PlushDogz
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Fien heeft ook rechte benen. Dat kan dus best, ook bij kortbenen.
Fien is je havanezer? Hava's zijn toch geen kortbenige honden, maar laagbenig?
Maeve schreef:Superstrakke rechte polsen vind ik zelfs een beetje eng..er moet toch wel wat aan vering in zitten.
Dat is ook wat ik een beetje uit het artikel begrijp. Het idee van rechte polsen zou uit paardenwereld overgewaaid zijn!? Vind het echt interesant. Een hond zou volgens het artikel meer stabiliteit hebben bij minder rechte poten. Tijdens het zitten/staan zijn de poten licht naar buiten gedraaid, bij het lopen draaien ze dan precies recht zoals het hoort. Een die mevrouw Zink is een ' doctor of veterinary medicine', dus niet zomaar iemand die dit beweert.

Weet iemand trouwens een goed boek over anatomie van honden? Kent iemand het boek 'De hond van kop tot staart'? Moeite waard?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

PlushDogz schreef:
Marjoleine schreef:Fien heeft ook rechte benen. Dat kan dus best, ook bij kortbenen.
Hava's zijn weliswaar relatief hooggestelde maar niettemin toch kortbenige honden. In de zin van achondroplasten dus.
En dat is waar het over gaat hier ;)
De Leeuwhondjes zijn de normaalbenige variant binnen de Bichons. Hava's zijn niet heel laag, 3:4, maar wel achondroplasten dus.
Er staat niet voor niets in de standaard dat de verhouding 1:1 moet zijn en dat het front recht moet zijn. Andere dingen komen (dus) voor.
PlushDogz schreef: Dat is ook wat ik een beetje uit het artikel begrijp. Het idee van rechte polsen zou uit paardenwereld overgewaaid zijn!? Vind het echt interesant. Een hond zou volgens het artikel meer stabiliteit hebben bij minder rechte poten. Tijdens het zitten/staan zijn de poten licht naar buiten gedraaid, bij het lopen draaien ze dan precies recht zoals het hoort. Een die mevrouw Zink is een ' doctor of veterinary medicine', dus niet zomaar iemand die dit beweert.
Nee, ik heb ook zo mijn voorkeuren wat beenstand betreft, maar niet iedereen snapt evenveel van dit soort mechanica.
Er zijn veel ideeën over anatomie van honden uit de paardenwereld overgenomen indertijd. Het is pas sinds pakweg 25-35 jaar dat mensen beginnen te beseffen dat een paard zich anders beweegt en anders gebouwd is dan een hond.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dat brouwen wij ervan natuurlijk ,in de natuur schijnt het een normaal verschijnsel te zijn iets frans en koehakkig.
Daar hebben ze het dan ook over dat het meer grip geeft.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Vorkje
Actief
Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vorkje »

Noorse Lundehunds zijn normaalbenig en hun voetjes staan naar buiten gekeerd.
Afbeelding
Afbeelding
PlushDogz
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Hava's zijn niet heel laag, 3:4, maar wel achondroplasten dus.
Er staat niet voor niets in de standaard dat de verhouding 1:1 moet zijn en dat het front recht moet zijn.
Nu ben ik helemaal in de waar :vaag:. Bij normaalbenige honden is de verhouding 1:1. Dan zijn hava's dus geen achondroplasten of snap ik iets niet?
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Marjoleine schreef:
PlushDogz schreef:
Hava's zijn weliswaar relatief hooggestelde maar niettemin toch kortbenige honden. In de zin van achondroplasten dus.
De Leeuwhondjes zijn de normaalbenige variant binnen de Bichons. Hava's zijn niet heel laag, 3:4, maar wel achondroplasten dus.
Er staat niet voor niets in de standaard dat de verhouding 1:1 moet zijn en dat het front recht moet zijn. Andere dingen komen (dus) voor.
Dit komt ook voor, is dit kortbenig of laagbenig?
Linkse hond
Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

PlushDogz schreef:
Marjoleine schreef:Hava's zijn niet heel laag, 3:4, maar wel achondroplasten dus.
Er staat niet voor niets in de standaard dat de verhouding 1:1 moet zijn en dat het front recht moet zijn.
Nu ben ik helemaal in de waar :vaag:. Bij normaalbenige honden is de verhouding 1:1. Dan zijn hava's dus geen achondroplasten of snap ik iets niet?
Het gaat niet alleen om de verhouding, hoewel dat niet voor niets in de standaard staat natuurlijk.
Maar de verkorting bij achondroplasten zit in laatste instantie niet in de onderbenen, die zit in de opperarm. De rest doet mee maar kijk maar naar die teckel van Nanna, dan zie je dat. Omdat een Hava niet laag mag zijn staat die verhouding erin. Maar ze zijn echt niet normaalbenig hoor.
Anders werd er ook der nadruk niet op gelegd dat het front recht moet zijn.
In een standaard staat altijd wat moet op punten waar dat soms dus fout gaat.

Ik bedoel: een fout hoef je niet te noemen als hij nooit voorkomt, toch? ;)

edit: Linsey, geen idee. Er zit teveel haar voor ben ik bang. Het is zo niet te zien.

Afbeelding

PlushDogz
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Hava's zijn weliswaar relatief hooggestelde maar niettemin toch kortbenige honden. In de zin van achondroplasten dus.
Ok, ok, ik probeer het allemaal te volgen, maar het lukt me nog niet zo goed :scratch: . Van wat ik altijd geleerd heb zijn hava's geen achondroplasten. Komt wel voor, maar dat is niet de bedoeling.

'Many people assume that all small breeds are dwarf breeds. True, some toy breeds are dwarfs; most are not but rather have been miniaturized or are just small. It is not the same thing at all. A miniature breed retains all the breed characteristics and body proportions of its larger counterparts. It has simply been bred down to its smaller size. For instance the toy poodle. Other toy breeds are simply small dogs and have always been so, like the bichon breeds. A midget is a well proportioned but very small example of any given breed. A dwarf breed is neither of these. In a dwarf breed the structure has been altered to produce shortened limbs while the body remains unaffected resulting in a dog with a normal to large body with disproportionately short legs.'

Heb surfend net een andere topic gevonden waar ook hierover gesproken werd. Je zegt dan het volgende.
Marjoleine schreef:Kortbenig wil zeggen dat het deel van het been dat reikt van onderzijde borstkas tot de grond korter is dan de afstand onderzijde borstkas-schoft.
Bij normaalbenige honden is die verhouding 1:1.
Marjoleine schreef:Laaggesteld is iets anders, daarbij is ook een kleinere afstand van onderzijde borstkas-bodem dan van onderzijde borstkas-schoft, maar die wordt dan veroorzaakt door een diepere borst en niet door verkorting van de botten.
Een laaggestelde hond is iets anders dan een kortbeen dus. Een kortbeen is laaggesteld, maar laaggesteld is niet per definitie kortbenig.
En ja, ik noem een Coton een kortbeen, omdat er duidelijk sprake is van verkorting van de botten.
Dat is bij een Hava niet het geval (als het goed is).
De verhoudingen geven dat ook al aan: 3:4 is geen verhouding van een kortbeen.
Marjoleine schreef:Een gegeven is wel dat de Havanezer geen kortbeen is en bv de Corgi wel. Dat is dus een significant verschil.En inderdaad staat er in de standaard dat de voorbenen recht moeten zijn. Maar bij een dergelijk hondje is dat vrijwel niet haalbaar, en buiten dat, maak je geen illusies: of die hond rechte benen houdt of niet kun jij in het nest niet zien.
Ik opteer ook voor zo recht mogelijk hoor, maar dat is dus wel wat er kan: zo recht mogelijk.
Mechanisch gezien is volledig recht gewoon niet mogelijk, zo simpel is dat.
Als je je verdiept in bouw snap je waarom.
Wat je daar schrijft is toch tegenstrijdig met wat je nu vertelt, of ben je tot nieuwe inzichten gekomen? :wink:
En dat laatste: 'Mechanisch gezien is volledig recht gewoon niet mogelijk, zo simpel is dat.' Komen we weer terug bij rechte fronten en of dat nu wel of niet zo hoort.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat dit bedoeld wordt?
Ik denk hooguit iets als dit (en meer mag ook niet wat mij betreft):
Afbeelding
Dit is ook de Franse stand die bij ons niet zwaar aangerekend wordt. Maar ik vind nog steeds dat de Cairn geen echte kortbenige terrier is. Als ik naar de verhoudingen kijk zoals bijvoorbeeld de Dandie Dinmont, de Schot, de Glen of Imaal, de Sealyham, dat vind ik kortbenig. En honden als de Fox en Ier zijn hoogbenig. Maar goed, dat is wel :offt:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Haha, je hebt een punt ;)

Hava's heten geen kortbeen te zijn. Of dat zo is, is een tweede.
Maar in de link die je citeert wordt niet specifiek gesproken over achondroplasten, daar wordt gesproken over dwarf, dwerg dus. En dat is niet hetzelfde als een achondroplast.

Achondroplasie is een specifieke mutatie die als kenmerk verkorting heeft van de ledematen. Het vererft enkelvoudig dominant en de mutatie is bekend.
Belangrijk hier is het feit dat het een mutatie is. Dat betekent dus dat het spontaan optreedt en niet iets is dat door de generaties heen ontstaat.

Bij mensen is dwerggroei wel een normale term hiervoor maar bij honden betekent dwerggroei is anders. Bij honden spreken we van verdwergen als het hele dier kleiner wordt en verdwergt. Bekendste voorbeeld is momenteel hypofysaire dwerggroei, waarbij je een soort miniatuur herders ziet ontstaan.
Maar een totaal geaccepteerd vorm van verdwergen zien we bij bv chihuahua, en de kleine rassen die we vooral uit rasgroep 9 kennen. Uiterlijk en in verhouding normale honden, maar dan dus klein.

Wat jouw link zegt klopt dus op zich wel, alleen gebruik ik liever om het zuiver te houden wel de term achondroplast.
Domweg omdat in het Nederlands verdwergen iets anders is dan een achondroplast.
En als je zeker wilt weten of een ras dat is, zou je op de mutatie moeten testen. Dat wordt voor zover ik weet niet gedaan.

Formeel mag ik dus niet zeggen dat een Hava een achondroplast is. Net zoals ik dat niet mag zeggen van een Coton, maar daar heb ik dus echt wel moeite mee. Die zijn dat volgens mij wel degelijk. Net als een aantal andere bichons.
En aangezien achondroplasie een mutatie is maar je wel kunt fokken op meer of minder beenlengte binnen die mutatie (kijk maar naar de verschillen binnen teckels) en je niettemin nooit een vierkante hond zult kunnen fokken binnen diezelfde teckels, tonen die dus daarmee duidelijk aan dat ze achondroplasie hebben.

Als je een willekeurige hond kleiner gaat fokken krijgt ie daar niet opeens kortere poten van in verhouding namelijk.
Wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen is dat een Hava volgens mij een achondroplast is maar dat ze zo hoog mogelijk worden gefokt binnen de mogelijkheden. Dat zou althans zo moeten zijn. Dat Hava-fokkers dat liever "kort in rug" noemen weet ik trouwens ook wel. ;) :engel:

Over die rechte fronten: bij achondroplasten is dat niet mogelijk.
Daar zijn mooie plaatjes van, ik zal eens zoeken.

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

bij de coton komen ook honden voor met lange benen. Het volle broertje van onze Laika was er een. In sommige lijnen komt het nog voor. Je krijgt dan een vierkante vrij grote hond. Dit zou dan toch moeten bevestigen wat jij zegt Marjoleine? Dat de coton een agondroplast is?

Kromme pootjes hoeft overigens niet altijd dan want bij Laika zijn ze recht en bij Spikey krom :D
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:bij de coton komen ook honden voor met lange benen. Het volle broertje van onze Laika was er een. In sommige lijnen komt het nog voor. Je krijgt dan een vierkante vrij grote hond. Dit zou dan toch moeten bevestigen wat jij zegt Marjoleine? Dat de coton een agondroplast is?

Kromme pootjes hoeft overigens niet altijd dan want bij Laika zijn ze recht en bij Spikey krom :D
Ja, inderdaad.
Maar in de link van Plushdogz wordt dus gezegd dat alle bichons geen achondroplasten zijn.
En dat is niet waar.

Afbeelding

PlushDogz
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Hava's heten geen kortbeen te zijn. Of dat zo is, is een tweede.
Formeel mag ik dus niet zeggen dat een Hava een achondroplast is.
Over die rechte fronten: bij achondroplasten is dat niet mogelijk.
Daar zijn mooie plaatjes van, ik zal eens zoeken.
Helemaal duidelijk zo :D .
Ben benieuwd naar die plaatjes.
En als iemand nog een goed boek weet over de bouw van de hond....
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:
blacky schreef:bij de coton komen ook honden voor met lange benen. Het volle broertje van onze Laika was er een. In sommige lijnen komt het nog voor. Je krijgt dan een vierkante vrij grote hond. Dit zou dan toch moeten bevestigen wat jij zegt Marjoleine? Dat de coton een agondroplast is?

Ja, inderdaad.
Maar in de link van Plushdogz wordt dus gezegd dat alle bichons geen achondroplasten zijn.
En dat is niet waar.
oh zo dat had ik niet gelezen. Aangezien de coton ook een bichon is klopt dat dus niet.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”