Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar rashond die geen rashond is

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Onderzoek naar rashond die geen rashond is

Ongelezen bericht door Es »

CONSUMENT WORDT MISLEID
Bastaard gezonder dan rashond? Neen. Citaat uit de aanbiedingsbrief van staatssecretaris Dijksma (EZ):
"Daardoor was het in deze fase van het onderzoek nog niet mogelijk een
vergelijking te maken tussen rasdieren met en zonder stamboom. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat het beeld van de drie rashondenpopulaties voornamelijk wordt bepaald door de rasdieren zonder stamboom, zij vormden de overgrote meerderheid van de onderzochte rasdieren.".

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... aards.html
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Onderzoek naar rashond die geen rashond is

Ongelezen bericht door sbientje »

huh? hebben ze nou honden zonder stamboom onderzocht onder de kop 'rashonden' dan? ik kan dat citaat namelijk niet vinden in het gelinkte artikel.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Als je het hele artikel leest wordt wel heel erg de suggestie gewekt dat de stamboomhonden de oorzaak zijn van de problematiek. Ze hebben het over rasverenigingen de de raad van beheer onder andere.

En dat terwijl blijkt dat de "rashonden" zonder stamboom veel ongezonder zijn?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

sbientje schreef:huh? hebben ze nou honden zonder stamboom onderzocht onder de kop 'rashonden' dan? ik kan dat citaat namelijk niet vinden in het gelinkte artikel.
Je moet even op dat document (de brief) dat eronder in een link staat klikken. Maar ja, zonder stamboom hebben ze gerekend onder rashonden.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

TessaThomas schreef:
sbientje schreef:huh? hebben ze nou honden zonder stamboom onderzocht onder de kop 'rashonden' dan? ik kan dat citaat namelijk niet vinden in het gelinkte artikel.
Je moet even op dat document (de brief) dat eronder in een link staat klikken. Maar ja, zonder stamboom hebben ze gerekend onder rashonden.
Oh lekker handig, dat vertekent toch het hele beeld? Wat een klunzen!
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ja dat vind ik dan ook niet echt dat je zegt: wauw, wat een toponderzoek. Nu weten we nog niks
TessaThomas
Zeer actief

Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Heel veel mensen denken zo, dan kopen ze een hondje op MP waarbij staat dat dit nest rastypisch is maar zonder stamboom want dat kost meer geld, men denkt meteen een echte rashond te hebben en bij gebreken gaan ze pas piepen hoe slecht rashonden wel niet zijn en dat ze voortaan bastaarden kopen..

Zo ken ik ook iemand met een bordeauxdog, hij was super duur (euh 600 vind ik niet veel voor zo'n hond) en ze hadden niet de ouders gezien want die waren even ergens anders... Ik zag meteen al dat ie niet klopte want de kleur was anders en had een vreemde kop, dat beest is nog geen drie en heeft al een paar duizend gekost aan DA bezoekjes, maar wel aan iedereen vertellen dat dit een rashond is en dat ze nooit meer een rashond kopen want ze zijn allemaal doorgefokt :oohja:
TessaThomas
Zeer actief

Resultaten van het onderzoek
Eerst is een kwalitatieve analyse uitgevoerd die resulteerde in een selectie van relevante
orgaansystemen en specifieke ziekten die in deze rassen vaker dan normaal lijken
voor te komen. Daarvan zijn incidentiebepalingen uitgevoerd aan de hand van
patiëntendossiers in eerstelijns dierenklinieken om te bepalen hoe vaak bepaalde
aandoeningen bij de onderzochte rassen voorkomen.
De metingen zijn uitgevoerd in eerstelijns dierenklinieken om een zo
representatief mogelijk beeld van de Nederlandse populatie te verkrijgen. De
populaties van de genoemde rassen werden vergeleken met een controlegroep,
voor de hond bestaande uit kruisingen en voor de kat uit Europese Kortharen (de
‘gewone huiskat’).

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat het beeld van de drie
rashondenpopulaties voornamelijk wordt bepaald door de rasdieren zonder
stamboom, zij vormden de overgrote meerderheid van de onderzochte rasdieren.

:oohja:
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Nanna schreef:
Bink2009 schreef:Heel veel mensen denken zo, dan kopen ze een hondje op MP waarbij staat dat dit nest rastypisch is maar zonder stamboom want dat kost meer geld, men denkt meteen een echte rashond te hebben en bij gebreken gaan ze pas piepen hoe slecht rashonden wel niet zijn en dat ze voortaan bastaarden kopen..

Zo ken ik ook iemand met een bordeauxdog, hij was super duur (euh 600 vind ik niet veel voor zo'n hond) en ze hadden niet de ouders gezien want die waren even ergens anders... Ik zag meteen al dat ie niet klopte want de kleur was anders en had een vreemde kop, dat beest is nog geen drie en heeft al een paar duizend gekost aan DA bezoekjes, maar wel aan iedereen vertellen dat dit een rashond is en dat ze nooit meer een rashond kopen want ze zijn allemaal doorgefokt :oohja:
Dat is allemaal heel lullig maar het is nu ook weer niet zo dat de rasechte Bordeaux Dog zo oud wordt ;-) Daar zijn er ook niet veel van die over de 5 gaan.
Tja een ongelukkig voorbeeld geef ik wel inderdaad, maar de boodschap komt wel over hoop ik..
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee, die hond mét stamboom díe is lekker gezond. Per slot van rekening betalen we daarom kapitalen aan gezondheidsonderzoeken voor we gaan fokken.

De kip en het eiverhaal vergeten we maar, want wáárom moeten we die rasdieren testen? Toch niet omdat er géén afwijkingen voorkomen?
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

dat zeg ik niet, maar je kan op deze manier toch geen solide conclusie trekken over de gezondheid van de rashond?? Lekker wetenschappelijk en onderbouwd weer
TessaThomas
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Nee, die hond mét stamboom díe is lekker gezond. Per slot van rekening betalen we daarom kapitalen aan gezondheidsonderzoeken voor we gaan fokken.

De kip en het eiverhaal vergeten we maar, want wáárom moeten we die rasdieren testen? Toch niet omdat er géén afwijkingen voorkomen?
Dat wordt toch ook niet gezegd? En met testen wordt volgens mij juist geprobeerd om de gezondheid te verbeteren. De afwijkingen komen niet alleen voor bij de rashonden met stamboom, maar door testen zou je wel een betere schifting kunnen krijgen tussen fokgeschikt en niet geschikt. Maar het is van beide groepen geen eerlijk beeld als je stamboomloos (lookalike) vergelijkt met stamboom honden. En bij de stamboomhonden heb je ook nog de 'volgens de rasvereniging gefokt' en degene die dat niet doen.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nou ik durf wel te beweren dat de gezondheid van veel Look a like Russells slecht is, daarin gesteund door de oogartsen die klagen steen en been, terwijl het bij ons nog goed lijkt te gaan met de rasversie. Die vaak ook GEEN genetische verwantschap hebben met de boerenfok zeg maar.
Laatst gewijzigd door Es op 27 mei 2014 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Vandaag ook al een persberciht van de Raad van Beheer

http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... c4cec47c5/
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Bink2009 schreef:
Nanna schreef:
Bink2009 schreef:Heel veel mensen denken zo, dan kopen ze een hondje op MP waarbij staat dat dit nest rastypisch is maar zonder stamboom want dat kost meer geld, men denkt meteen een echte rashond te hebben en bij gebreken gaan ze pas piepen hoe slecht rashonden wel niet zijn en dat ze voortaan bastaarden kopen..

Dat is allemaal heel lullig maar het is nu ook weer niet zo dat de rasechte Bordeaux Dog zo oud wordt ;-) Daar zijn er ook niet veel van die over de 5 gaan.
Tja een ongelukkig voorbeeld geef ik wel inderdaad, maar de boodschap komt wel over hoop ik..

Tsja en zo ken ik een bordeaux dog X Labrador. Hij word dit jaar 9..... Zonder extra da kosten.
En menig leek ziet dit als teken dat rashonden ongezonder zijn.....
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rosita Compagner schreef:Nee, die hond mét stamboom díe is lekker gezond. Per slot van rekening betalen we daarom kapitalen aan gezondheidsonderzoeken voor we gaan fokken.

Maar test dan alleen de rasdieren met stamboom als je daar conclusies en acties op wilt nemen en vergelijk die met een onderzoek naar stamboomloze dieren, bijvoorbeeld de look-a-likes en de helemaal onherleidbare kruisingen.
Naar aanleiding van dit onderzoek kun je misschien wat zeggen over de gezondheidstoestand van stamboomloze dieren maar niet over stamboomhonden.
Ik snap niet dat leken dat wel zo doorhebben en de onderzoekers blijkbaar hun bul bij een pakkie boter hebben gekregen.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Roxywoezel schreef:
Bink2009 schreef:
Nanna schreef:

Tsja en zo ken ik een bordeaux dog X Labrador. Hij word dit jaar 9..... Zonder extra da kosten.
En menig leek ziet dit als teken dat rashonden ongezonder zijn.....
En ik ken genoeg BD die 9 jaar of ouder zijn, zelfs van 12 en 14 jaar :19:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Verstaan we onder rashond zonder stamboom dus een look-a-like? Een Beau, zegmaar?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:Verstaan we onder rashond zonder stamboom dus een look-a-like? Een Beau, zegmaar?
Ja dat denk ik wel.
En het zouden dus ook nog best kruisingen kunnen zijn i.p.v. stamboomloze rashonden (=geen stamboom aangevraagd al had dat wel gekund omdat de oudersvan het zelfde ras zijn)
Daarmee is het beeld inderdaad gewoon niet zuiver.
Gollum schreef:

Maar test dan alleen de rasdieren met stamboom als je daar conclusies en acties op wilt nemen en vergelijk die met een onderzoek naar stamboomloze dieren, bijvoorbeeld de look-a-likes en de helemaal onherleidbare kruisingen.
Naar aanleiding van dit onderzoek kun je misschien wat zeggen over de gezondheidstoestand van stamboomloze dieren maar niet over stamboomhonden.
Ik snap niet dat leken dat wel zo doorhebben en de onderzoekers blijkbaar hun bul bij een pakkie boter hebben gekregen.
Je zou je haast gaan afvragen hoeveel die onderzoekers weten over rashouden/stamboomloze rashonden en (onherleidbare) kruisingen.

Natuurlijk zijn lang niet alle rashonden met stamboom zo gezond, want idd, waarom anders al die onderzoeken?
Dat ben ik met Rosita eens. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Want een domme actie :LOL:
Je zou juist de rashonden tegenover de lookalikes en de onherleidbare kruisingen moeten zetten. Dat zijn 3 totaal verschillende groepen. Het meest interessante vind ik dan rashonden tegenover de lookalikes.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind alle fokhonden testen, op bep. basis, tenminste op ogen en misschien nog wel HD of ED heb ik geen ervaring mee. Waarom moet een rasfokker dat wel en een niet rasfokker dat niet, zeker nu het per wet verboden is met ernstige erfelijke afwijkingen te fokken. Maar dat is natuurlijk een utopie.

(Je kunt zeggen wat je wilt van Cynokeur maar Ecvo-testen vragen ze van iedereen)
Het is andersom nl ook niet zo Rosita dat er louter rashonden aan erfelijke afwijkingen lijden helaas.
Op elke wandeling is
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Tara schreef:
Hilde schreef:Verstaan we onder rashond zonder stamboom dus een look-a-like? Een Beau, zegmaar?
Lijkt mij.

Conclusies over rashonden verbinden aan onderzoeken die gehouden zijn onder stamboomloze lookalikes is raar.
Dan kunnen we ook wel brommobielen gaan testen en dan daaruit concluderen dat het met de hedendaagse auto's toch wel erbarmelijk gesteld is.
Komen wel vaak uit dezelfde fabriek.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

De wetenschappers vallen ook al over elkaar heen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2267 ... den__.html
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nou afschaffen dan maar weer.
Op elke wandeling is
TessaThomas
Zeer actief

Op verzoek uit een ander topic:
TessaThomas schreef:Dit hoort gewoon bij jouw andere topic hoor. ;)
Het gevonden beeld van de drie hondenpopulaties wordt voornamelijk bepaald door dieren zonder
stamboom, aangezien zij de overgrote meerderheid vormden. Uit de analyse kwam naar voren, dat
bij de Chihuahua vooral knieproblemen een hoge cumulatieve incidentie hebben (104 gevallen per
1.000 aangeboden dieren) met een hoge dierziektelast binnen de populatie in vergelijking met
kruisingen (risk difference = 61 gevallen per 1.000 aangeboden dieren). Bij de Franse Bulldog zijn
aandoeningen aan de voorste luchtwegen het belangrijkst met de hoogste cumulatieve incidentie
(131/1.000 aangeboden dieren) en de hoogste dierziektelast (risk difference = 115/1.000
aangeboden dieren). In de populatie Labrador Retrievers zijn aandoeningen aan de extremiteiten
het meest voorkomend (156/1.000 aangeboden dieren) met een risk difference ten opzichte van
kruisingen van 78/1.000 aangeboden dieren. Bij Perzische katten hebben oogproblemen de
hoogste cumulatieve incidentie (116/1.000 aangeboden dieren) met de hoogste dierziektelast in
vergelijking met Europese Kortharen (risk difference = 79/1.000 aangeboden dieren). Voor zowel
de Chihuahua als de Franse Bulldog geldt, dat de leeftijd waarop problemen aan de geselecteerde
orgaansystemen tot uiting komen lager ligt dan bij kruisingen. Voor de ziekten bij de Labrador en
Pers geldt dit verschil in leeftijd ten opzichte van kruisingen resp. Europese Kortharen niet. Slechts
6,4% van de Chihuahua’s, 12,4% van de Franse Bulldoggen en 20,5% van de Labradors in de
steekproef beschikte over een officiële stamboom. Voor de Perzische katten kon niet vastgesteld
worden welk deel van de dieren die heeft, omdat een centraal uitgifte- en beheerpunt van
stambomen voor katten ontbreekt en raskatten bovendien niet verplicht gechipt hoeven te zijn.
Vanwege het kleine aantal rashonden met stamboom, was het niet mogelijk een vergelijking van
cumulatieve incidenties te maken tussen deze dieren en de rashonden zonder stamboom
Es
Zeer actief
Contacteer:

En hier is het onderzoek met de aanbeveling dat de ongeorganiseerde fokkerij zich zal moeten organiseren om met de aanbevelingen aan de slag te kunnen....
:cheer: :denken: :S:

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... dieren.pdf
Op elke wandeling is
aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler

Ongelezen bericht door aman.en.don »

Misschien is het wel al gezegd maar wat is een lookalike? mijn borderpup heeft geen stamboom, vader wel, ouders van moeder ook maar moeder zelf niet ( vorige eigenaar van moeder wilde geen stamboompapier bij de pup want dat interesseerde hem niet. Fokker kent vorige eigenaar van moeder en die fokker ervan ook). De hele ratteplan was getest, gezond verklaard, en imo is mijn pup gewoon een volle border collie. Ik ben op de pup gevallen of daar nou wel of geen papiertje bij hoort boeit me niet.
Ik vertrouw de fokker aangezien hij bekend is in het schapendrijf wereldje, oa demo's heeft gegeven, de helft van zijn inkomen verdient met zijn schapen en honden, ik uitvoerig contact heb gehad met fokker, meerdere malen ben gaan kijken, bij andere navraag heb gedaan over de fokker en niks raars heb gevonden. Ik vind het neerbuigend en onzinnig om zo'n pup een nep border of look-a-like te noemen. Het is gewoon een border collie punt. Een stamboom werklijn mechelaar heet toch ook gewoon mechelaar ondanks dat er tig jaren geleden diverse andere rassen door heen zijn gefokt om betere werkhonden te krijgen? En ja dat is een feit, weet ik van rasverenigingen, ipo's en knpv's.

En dan nog een punt, sorry heb niet het hele onderzoek gelezen, is er ook onderzoek gedaan naar gedrag? Zo ken ik iemand die een stamboom hondje heeft gekocht, met vol papier dus, en dat hondje heeft allerlei gedragsproblemen al vanaf dag 1 dus geen aangeleerd gedrag en nestgenoten hoewel niet alle, idem dito. Heeft weet ik het hoe lang gedwangvoert moeten worden, eet nog steeds erg moeilijk (niet medisch) is bang voor alles en iedereen letterlijk( met name honden en andere dieren), ook voor mensen totdat hij die leert kennen. Ook deze mensen hadden niet bij de eerste de beste fokker die ze tegen kwamen een hondje gekocht

Imo heeft een stamboom voor delen in de zin dat je meerdere generaties terug kan achterhalen of er bepaalde ziektes in de lijn zitten maar ik vind een stamboompapiertje zeker niet zaligmakend, sorry.
En dan heb ik het nog geen eens over de kosten. Een stamboom van een border collie aanvragen kost zo'n 70 euro voor de fokker. De pup verkopen ze gelijk voor 500 euro duurder dan een pup zonder stamboom. Een goeie fokker die met of zonder papieren fokt denkt na welke honden hij bij elkaar zet en fokt alleen met gezonde geteste ouders. Mijn fokker heeft jarenlang gefokt met stamboom. Nu heeft hij af en toe een nestje voor de lol en voor liefhebbers uit zijn lijn zonder stamboom. Hij kent dus echt alle regeltjes maar is klaar met de hele heisa rondom dat papiertje en fokt niet meer "om te fokken"
Es
Zeer actief
Contacteer:

het gaat hier mee om het onderzoek dan om de discussie. Het onderzoek zou gedaan worden naar rashnden maar blijkt dat 'de wetenschap'er achter is gekomen anno 2013/2014 dat nog niet weet wat een rashond is.
En in het gros van de gevallen zijn zeker de (ouders) van de rashonden wel een nog ergens op getest en ouders van honden zonder stamboom niet. Zonde van het geld, maar goed, er is nu software ontwikkeld dat is de winst.
Ook handig al die verschillende databanken voor de RVB.
Op elke wandeling is
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

aman.en.don schreef:Misschien is het wel al gezegd maar wat is een lookalike? mijn borderpup heeft geen stamboom, vader wel, ouders van moeder ook maar moeder zelf niet ( vorige eigenaar van moeder wilde geen stamboompapier bij de pup want dat interesseerde hem niet. Fokker kent vorige eigenaar van moeder en die fokker ervan ook). De hele ratteplan was getest, gezond verklaard, en imo is mijn pup gewoon een volle border collie. Ik ben op de pup gevallen of daar nou wel of geen papiertje bij hoort boeit me niet.
Ik vertrouw de fokker aangezien hij bekend is in het schapendrijf wereldje, oa demo's heeft gegeven, de helft van zijn inkomen verdient met zijn schapen en honden, ik uitvoerig contact heb gehad met fokker, meerdere malen ben gaan kijken, bij andere navraag heb gedaan over de fokker en niks raars heb gevonden. Ik vind het neerbuigend en onzinnig om zo'n pup een nep border of look-a-like te noemen. Het is gewoon een border collie punt. Een stamboom werklijn mechelaar heet toch ook gewoon mechelaar ondanks dat er tig jaren geleden diverse andere rassen door heen zijn gefokt om betere werkhonden te krijgen? En ja dat is een feit, weet ik van rasverenigingen, ipo's en knpv's.

En dan nog een punt, sorry heb niet het hele onderzoek gelezen, is er ook onderzoek gedaan naar gedrag? Zo ken ik iemand die een stamboom hondje heeft gekocht, met vol papier dus, en dat hondje heeft allerlei gedragsproblemen al vanaf dag 1 dus geen aangeleerd gedrag en nestgenoten hoewel niet alle, idem dito. Heeft weet ik het hoe lang gedwangvoert moeten worden, eet nog steeds erg moeilijk (niet medisch) is bang voor alles en iedereen letterlijk( met name honden en andere dieren), ook voor mensen totdat hij die leert kennen. Ook deze mensen hadden niet bij de eerste de beste fokker die ze tegen kwamen een hondje gekocht

Imo heeft een stamboom voor delen in de zin dat je meerdere generaties terug kan achterhalen of er bepaalde ziektes in de lijn zitten maar ik vind een stamboompapiertje zeker niet zaligmakend, sorry.
En dan heb ik het nog geen eens over de kosten. Een stamboom van een border collie aanvragen kost zo'n 70 euro voor de fokker. De pup verkopen ze gelijk voor 500 euro duurder dan een pup zonder stamboom. Een goeie fokker die met of zonder papieren fokt denkt na welke honden hij bij elkaar zet en fokt alleen met gezonde geteste ouders. Mijn fokker heeft jarenlang gefokt met stamboom. Nu heeft hij af en toe een nestje voor de lol en voor liefhebbers uit zijn lijn zonder stamboom. Hij kent dus echt alle regeltjes maar is klaar met de hele heisa rondom dat papiertje en fokt niet meer "om te fokken"
Niemand zegt dat een stamboompapiertje zaligmakend is.

Dat jouw honden in feite volle rashonden zijn omdat jij en de fokkers de ouders en voorouders kunt traceren, wil niet zeggen dat dat bij alle stamboomloze honden zo is.
Bij de meesten is dat zelfs niet het geval.
Nog even afgezien van de vraag of de ouders ook de ouders zijn :wink:
Want ook dat was in het verleden niet altijd bewijsbaar.

Het gaat dus niet om de gezondheid "an sich" in dit topic, maar om de vergelijkingen die in dat onderzoek gemaakt zijn en op basis waarvan is vergeleken.
Als op basis van stamboomloze honden wordt verklaard dat "rashonden" minder gezond zijn klopt er toch echt iets niet in dat onderzoek.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”