Voor meer informatie zie: http://www.faelantamaskan.webklik.nl
Het plan om een nestje te fokken met Mila was al lang aanwezig, maar eigenlijk dacht ik dat het niet meer zou gebeuren. Waarschijnlijk hebben een heel aantal mensen op dit forum dat destijds ook wel meegekregen. Ik wilde haar laten dekken tijdens haar derde levensjaar, maar toen was er een gespleten loopsheid. Volgens mij heeft dit haar cyclus wat opgerekt en inmiddels is ze bijna vijf, de leeftijd waarop de grens is bereikt voor het eerste nest. Maar op de valreep werd ze toch nog loops en is ze gedekt. Zowel voor haar als voor mij is dit het eerste nestje, dus ik vind het erg spannend allemaal. Ik merk ook dat ik toch wel vragen heb, wat betreft de dracht en bevalling en hier zit zo'n enorme bron aan kennis en ervaring, dat ik hoop dat als ik ergens tegen aan loop, jullie me kunnen vertellen over het hoe en wat.

Wat de ouders betreft, het wordt een outcross nestje, Mila is een Tamaskan, de vader is een Zwitserse Witte Herder.
De vader is Estevaõ Lothian Taglislindorf:

En Mila:

De gezondheidsuitslagen (HD, ED, DM, DNA, ECVO) van beide ouders zijn goed, alleen is dwerggroei-onderzoek sinds 1 november jl. verplicht gesteld bij de Nederlandse Tamaskan Club. Aangezien Mila de 5 al naderde, had ik geen nestje meer verwacht en had zij deze onderzoeken nog niet gehad, bij de Zwitserse Witte Herder is dit geen vereiste. Dus Estevaõ moet deze test ook nog hebben. Deze testen worden uiteraard nog afgenomen. Vanuit DNA testen is gebleken dat Mila geen wit draagt, dus de pups zullen allen gekleurd worden. Misschien met een wat lichtere tint dan Mila.
Wat karakter betreft is Estevaõ een open, stabiele, vriendelijke en vrije hond en ik hoop dat dit ook door wordt gegeven aan de pups. Daarnaast hoop ik door de combinatie met een herdershond de trainbaarheid binnen het ras wat te vergroten.
Al met al ben ik erg blij met deze combi en hoop op een gezond nestje pups. En nu gaat het aftellen echt beginnen...
Update: Dwerggroei is ook goed, Mila is helemaal vrij van het gen. De pups zouden hooguit drager kunnen zijn. Maar indien er ooit met hen gefokt gaat worden, krijgen zij ook deze test.