Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Apporteren
Moderator: moderatorteam
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Apporteren
Ik heb een paar vraagjes over het apport..
Ik ben nu met Narda aan het trainen met apportjes... Maaaaaar nu een vraag hoe ik iets moet doen..
Wanneer ik apport verstop of weggooi blijft ze prima zitten, ze gaat hem ook met een vaart halen.. maar vlak voor mn neus laat ze hem los, ze geeft hem dus nooit af in mn handen (misschien toevallig een keer als ik snel genoeg ben).. Hoe leer ik haar aan voor me te gaan zitten en het apport afgeven wanneer ik het zeg of toelaat?
Ik ben nu met Narda aan het trainen met apportjes... Maaaaaar nu een vraag hoe ik iets moet doen..
Wanneer ik apport verstop of weggooi blijft ze prima zitten, ze gaat hem ook met een vaart halen.. maar vlak voor mn neus laat ze hem los, ze geeft hem dus nooit af in mn handen (misschien toevallig een keer als ik snel genoeg ben).. Hoe leer ik haar aan voor me te gaan zitten en het apport afgeven wanneer ik het zeg of toelaat?
-
- Zeer actief
Re: Apporteren
Dat zou ik apart oefenen van het apporteren.
Op een stoel gaan zitten, hond tussen je benen en dan apport laten vast houden. Belonen voor het vasthouden, als je clickert, dan click en beloning. Dat belonen steeds langer uitstellen, zodat ze steeds langer het apport vast moet houden. Als ze snapt dat ze het moet vasthouden, dan met je handen het apport aanraken, loslaten en weer aanraken. Zo leert ze dat ze pas op commando het apport mag loslaten ipv dat je handen het commando worden om het apport los te laten. Als dit goed gaat dan gooi je een brokje weg, zodat ze van je af gaat. Dan leg je snel het apport neer voor je voeten en vraagt haar voor te komen. En zo kun je dit steeds verder uitbouwen.
Op een stoel gaan zitten, hond tussen je benen en dan apport laten vast houden. Belonen voor het vasthouden, als je clickert, dan click en beloning. Dat belonen steeds langer uitstellen, zodat ze steeds langer het apport vast moet houden. Als ze snapt dat ze het moet vasthouden, dan met je handen het apport aanraken, loslaten en weer aanraken. Zo leert ze dat ze pas op commando het apport mag loslaten ipv dat je handen het commando worden om het apport los te laten. Als dit goed gaat dan gooi je een brokje weg, zodat ze van je af gaat. Dan leg je snel het apport neer voor je voeten en vraagt haar voor te komen. En zo kun je dit steeds verder uitbouwen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Ellen.
- Zeer actief
Ja ik snap dat je dat apart moet doen, dat was ook mijn bedoeling.Sita schreef:Dat zou ik apart oefenen van het apporteren.

Ik clicker idd wel, dus dat is een goed idee!
Maar ze pakt niet zomaar het apport vast, op een of andere manier wil ze dat niet altijd doen (misschien omdat ze bij de stichting niet altijd dingen mocht vastpakken, dat ze denkt dat ze het niet goed doet) en het aanmoedigen werkt ook niet altijd. Dus moet dan eerst denk ik het commando 'vast' leren?
En als dat apport dan voor mijn voeten ligt, en ze weer terugkomt, voor me zitten, moet ze dan het apport pakken en aan mij geven?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Als je gaat "dwingen" om het apport weer op te rapen en aan jou te geven wordt het zoeken en dan apporteren zelf vaak minder "leuk" .
Inderdaad het vasthouden gewoon voor je voeten oefenen met "vast".
Ik deed die oefening vaak in de keuken.
Zaten de honden scheel te kijken naar het stukje worst op het aanrecht dat zou komen als beloning als ze maar goed vasthielden tot ik zei los.
Verder heb ik een beetje het idee dat je naar het apport graait om te voorkomen dat het valt als ze er mee aan komt?
Dat gebeurt namelijk vaak
Honden laten daardoor juist vaak het apport vallen.
Ga op je hurken zitten.
Leg je handen open op je knieën en houd ze daar.
Niet gaan graaien.
Zo kan ze met het apport tot boven je handen komen en dan valt het in je handen als ze loslaat.
Zaten de honden scheel te kijken naar het stukje worst op het aanrecht dat zou komen als beloning als ze maar goed vasthielden tot ik zei los.

Verder heb ik een beetje het idee dat je naar het apport graait om te voorkomen dat het valt als ze er mee aan komt?
Dat gebeurt namelijk vaak

Ga op je hurken zitten.
Niet gaan graaien.
Zo kan ze met het apport tot boven je handen komen en dan valt het in je handen als ze loslaat.
- Ellen.
- Zeer actief
Ik wil het ook leuk houden, als ze haar apport eerder los liet dan beloonde ik haar minder.ranetje schreef:Als je gaat "dwingen" om het apport weer op te rapen en aan jou te geven wordt het zoeken en dan apporteren zelf vaak minder "leuk" .
Zaten de honden scheel te kijken naar het stukje worst op het aanrecht dat zou komen als beloning als ze maar goed vasthielden tot ik zei los.![]()
Dat gebeurt namelijk vaak![]()
Ga op je hurken zitten.
Niet gaan graaien.
Maar toen ze eens het apport in mijn hand legde heb ik haar ook echt heel erg goed beloond. Graaien wil ik het niet noemen, maar ving het apport wel ruimschoots op

Ik vind het gewoon niet leuk voor haar en voor mij dat als we apporteren en ze het niet afgeeft.
Jammer voor mij, want zo hoort het niet, jammer voor haar want ik ben natuurlijk niet zo enthousiast..
Maar mijn zwakte is dat ik dingen soms te snel wil, ik zie dat het zoeken en apporteren 'verder' heel goed gaat en ze dat superleuk vind.. dus ik hoop dan maar dat ze het een keer goed doet..
Ik ga nu gewoon aan de gang met 'vast', los kent ze al heel goed, en dan gewoon op de stoel binnen ofzo..
Dankjullie voor de antwoorden

- ranetje
- Zeer actief
En hoe heb je haar dat geleerd?Ellen. schreef:Ik ben nu al zover dat ze een balletje persé in mijn hand moet leggen voordat ik het weggooi..

- Ellen.
- Zeer actief
Rustig wachten tot ze het balletje in mijn hand legde, gewoon blijven zitten en als ze het balletje niet wilde geven dan stoppen met het spelletje, helaas voor haar. Als ze de bal nu apporteerd en ik mijn hand duidelijk open heb, dan legt ze hem erin..ranetje schreef:En hoe heb je haar dat geleerd?Ellen. schreef:Ik ben nu al zover dat ze een balletje persé in mijn hand moet leggen voordat ik het weggooi..![]()
- ranetje
- Zeer actief
Ellen. schreef:Rustig wachten tot ze het balletje in mijn hand legde, gewoon blijven zitten en als ze het balletje niet wilde geven dan stoppen met het spelletje, helaas voor haar. Als ze de bal nu apporteerd en ik mijn hand duidelijk open heb, dan legt ze hem erin..ranetje schreef:En hoe heb je haar dat geleerd?Ellen. schreef:Ik ben nu al zover dat ze een balletje persé in mijn hand moet leggen voordat ik het weggooi..![]()

Zo kan je het dus ook met het apport doen

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Oh Nilo had die neiging ook, maar dan met het apporteerblok. Ik heb eerst het vasthouden apart geoefend. Dus gewoon het blok aangeven en clicken wanneer hij het vast pakt. Dat uiteindelijk uitgebouwd naar langer vasthouden (zonder kauwen) en toen dat er goed in zat, heb ik zelf een stap naar achter gedaan. En dan dus het commando apport, waardoor hij hooguit een stap naar voren hoeft te zetten. Dan is dat, plus het commando zit veel makkelijker dan wanneer ze een apport van afstand hebben gehaald.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Het is mijn ervaring dat mensen veel teveel goedzo! of jaaa! roepen tijdens een oefening.
Bijvoorbeeld als de hond het apport heeft gevonden "Jaaaa!" of "Goedzo!" "Kom maar hier"
Of als de hond onderweg is naar je toe "Goedzooo!" roepen.
Daardoor raken veel honden in verwarring over wat de bedoeling nu eigenlijk is, en gaan ze bijvoorbeeld wachten als ze het apport hebben gevonden of laten het onderweg los.
Als je de hond wilt steunen bij een oefening loont het de moeite om vantevoren even goed na te denken over wat je tegen hem gaat zeggen of gaat gebaren
Bijvoorbeeld als de hond het apport heeft gevonden "Jaaaa!" of "Goedzo!" "Kom maar hier"

Of als de hond onderweg is naar je toe "Goedzooo!" roepen.
Daardoor raken veel honden in verwarring over wat de bedoeling nu eigenlijk is, en gaan ze bijvoorbeeld wachten als ze het apport hebben gevonden of laten het onderweg los.
Als je de hond wilt steunen bij een oefening loont het de moeite om vantevoren even goed na te denken over wat je tegen hem gaat zeggen of gaat gebaren

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
Dat is heel herkenbaar Jaap. In het begin heb ik Rowan ook beloond bij het oppakken van het apport. Toen ik dacht dat hij de bedoeling wel snapte, niets meer gezegd en bleef hij wachten totdat hij een aanmoediging zou krijgen. Dit er maar weer heel snel uitgetraind. Ik knip daarom de oefening apporteren in meerdere stukjes en oefen dat stukje dat ik wil belonen apart.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk ook dat dat het beste isSita schreef:Dat is heel herkenbaar Jaap. In het begin heb ik Rowan ook beloond bij het oppakken van het apport. Toen ik dacht dat hij de bedoeling wel snapte, niets meer gezegd en bleef hij wachten totdat hij een aanmoediging zou krijgen. Dit er maar weer heel snel uitgetraind. Ik knip daarom de oefening apporteren in meerdere stukjes en oefen dat stukje dat ik wil belonen apart.

Als een hond wat moeite heeft met afgeven kun je dat prima apart oefenen op de beschreven manier

Dan leert hij dat afgeven leuk is en wordt dat ritueeltje van het afgeven een doel waar hij naartoe werkt

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- ranetje
- Zeer actief
PreciesJaap* schreef:Ik denk ook dat dat het beste isSita schreef:Dat is heel herkenbaar Jaap. In het begin heb ik Rowan ook beloond bij het oppakken van het apport. Toen ik dacht dat hij de bedoeling wel snapte, niets meer gezegd en bleef hij wachten totdat hij een aanmoediging zou krijgen. Dit er maar weer heel snel uitgetraind. Ik knip daarom de oefening apporteren in meerdere stukjes en oefen dat stukje dat ik wil belonen apart.![]()
Als een hond wat moeite heeft met afgeven kun je dat prima apart oefenen op de beschreven manier![]()
Dan leert hij dat afgeven leuk is en wordt dat ritueeltje van het afgeven een doel waar hij naartoe werkt

Het uiteindelijke doel waar ik naar streef is dat juist het aan mij geven het feest is.
Tot nu toe lukt dat aardig

- Maeve
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Deze snap ik niet helemaal. Want een click is toch ook het einde van een oefening? Dan zou je dus alleen moeten oefenen op het apport ophalen, belonen zodra ze het oppakt, er heen lopen om te belonen en het apport weer meenemen en weer opnieuw weg gooien. Ik eis nooit van mijn honden dat ze na een click doorgaan met de oefening, volgens mij werkt dat ook niet zo.Tara schreef:Ik denk dat hier het probleem zit!Ellen. schreef: Maar toen ze eens het apport in mijn hand legde heb ik haar ook echt heel erg goed beloond. Graaien wil ik het niet noemen, maar ving het apport wel ruimschoots op(graaien dus eigenlijk)
Hier lees ik dat ze het apport in je handen heeft laten vallen, en dat heb je uitbundig beloond.
Maar je moet juist belonen of clicken op het moment dat ze het apport nog vast heeft!
Als ze dan het apport weer gelijk loslaat, geef je het apport nogmaals aan en zegt: Nee, vast!
Als je je beloningswoord of je click geeft nadat ze heeft losgelaten beloon je het loslaten, en dat is een klassieke fout die heel veel mensen maken.![]()
Ik zou gewoon weer gaan uitbouwen, dus stapje voor stapje werken aan een correct apport.
Je oefent apart het vasthouden, en beloont uitbundig voor ieder moment dat het apport goed vast gehouden wordt.
Als ze het apport laat vallen, dan moet je er niet teveel woorden aan vuil maken, gewoon "Nee, vast" zeggen en het apport weer in de bek stoppen, en dan weer direct belonen: "Vast, Ja goed zo! Braaf!!!" en/of click.
Als het dan los gelaten mag worden moet je er niet teveel woorden aan vuil maken.
"Los" zeggen, apport aanpakken, en klaar.
Loslaten is alleen maar het beëindigen van de oefening, niet meer en niet minder.
Dat hoef je niet te belonen.
Succes!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Denk dat het misverstand berust op het oefenen op vast/los naast of voor je dus hoef je niet te lopen en kun je meteen de dummy/het blok terug in de vang brengen en opnieuw hoog: vast,ja braaf en een beetje laag(nors): los zonder aanvulling. Pas wanneer dit er vlekkeloos inzit pas op kleine afstand evt lange lijn apporteren.Maeve schreef:Deze snap ik niet helemaal. Want een click is toch ook het einde van een oefening? Dan zou je dus alleen moeten oefenen op het apport ophalen, belonen zodra ze het oppakt, er heen lopen om te belonen en het apport weer meenemen en weer opnieuw weg gooien. Ik eis nooit van mijn honden dat ze na een click doorgaan met de oefening, volgens mij werkt dat ook niet zo.Tara schreef:Ik denk dat hier het probleem zit!Ellen. schreef: Maar toen ze eens het apport in mijn hand legde heb ik haar ook echt heel erg goed beloond. Graaien wil ik het niet noemen, maar ving het apport wel ruimschoots op(graaien dus eigenlijk)
Hier lees ik dat ze het apport in je handen heeft laten vallen, en dat heb je uitbundig beloond.
Maar je moet juist belonen of clicken op het moment dat ze het apport nog vast heeft!
Als ze dan het apport weer gelijk loslaat, geef je het apport nogmaals aan en zegt: Nee, vast!
Als je je beloningswoord of je click geeft nadat ze heeft losgelaten beloon je het loslaten, en dat is een klassieke fout die heel veel mensen maken.![]()
Ik zou gewoon weer gaan uitbouwen, dus stapje voor stapje werken aan een correct apport.
Je oefent apart het vasthouden, en beloont uitbundig voor ieder moment dat het apport goed vast gehouden wordt.
Als ze het apport laat vallen, dan moet je er niet teveel woorden aan vuil maken, gewoon "Nee, vast" zeggen en het apport weer in de bek stoppen, en dan weer direct belonen: "Vast, Ja goed zo! Braaf!!!" en/of click.
Als het dan los gelaten mag worden moet je er niet teveel woorden aan vuil maken.
"Los" zeggen, apport aanpakken, en klaar.
Loslaten is alleen maar het beëindigen van de oefening, niet meer en niet minder.
Dat hoef je niet te belonen.
Succes!
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- carlos
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): duitse staande langhaar
Een hond breng je in verwarring met allerlei "menselijke fratsen".
Geduld, oefening en op de juiste manier een beloning, dat maakt een hond tot jachthond.
Gr. Carlos
Geduld, oefening en op de juiste manier een beloning, dat maakt een hond tot jachthond.
Gr. Carlos
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Linkje over leren apporteren.Even naar beneden scrollen, daar staat een methode beschreven die je blijkbaar met clicker kan uitvoeren.
http://www.duitseherders.com/apporteren.html
http://www.duitseherders.com/apporteren.html

- Ellen.
- Zeer actief
Super! Wat een uitleg! Ik ben nog niet echt veel bezig geweest met oefenen omdat ik veel moet werken nu...
Maar heel fijn dat jullie advies hebben gegeven! Ik heb er heel veel aan..
Maar heel fijn dat jullie advies hebben gegeven! Ik heb er heel veel aan..
- flapke100
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): westie
- Contacteer:
Hoe leer je je hond eigenlijk apporteren?
Soms rent mijn hond wel achter een speeltje aan maar dan is terugbrengen een ander verhaal.
Ik heb al zoveel boeken gelezen over honden spelletjes en hondensport maar er staat nergens hoe je het je hond moet leren.
Wie kan me even uitleggen hoe je het moet leren.

Soms rent mijn hond wel achter een speeltje aan maar dan is terugbrengen een ander verhaal.
Ik heb al zoveel boeken gelezen over honden spelletjes en hondensport maar er staat nergens hoe je het je hond moet leren.
Grtz Celine

- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Een paar reacties hoger staat een link.flapke100 schreef:Hoe leer je je hond eigenlijk apporteren?![]()
- flapke100
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): westie
- Contacteer:
oke bedanktunder the red sky schreef:Een paar reacties hoger staat een link.flapke100 schreef:Hoe leer je je hond eigenlijk apporteren?![]()

ik zal het zeker gaan proberen
Grtz Celine