Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aantal weken oud = aantal minuten wandelen; waar/niet waar?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M_aaike
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kooiker x Schapedoes
Berner Sennen
Aantal honden: 1

Aantal weken oud = aantal minuten wandelen; waar/niet waar?

Ongelezen bericht door M_aaike »

Onze pup is 22 weken oud op dit moment. Thuis hebben we steeds vaker de discussie of het nu wel of niet zinvol is om dan ook echt rond de 22 minuten te gaan lopen. Per dag wordt ze nu een half uurtje uitgelaten.

Ik vind eigenlijk dat we ons aan deze regel moeten houden, ook omdat we een Berner Sennen hebben en die hebben toch vrij veel kans op HD en ED. Mijn ouders vinden het eigenlijk overdreven gedoe. Nadat ik info over HD en ED heb opgezocht zijn ze het toch aardig met me eens.

Maar wat doen jullie eigenlijk? Houden jullie je aan deze 'regel'? Ik ben echt in twijfel, want als je zulk soort dingen gaat opzoeken op internet, mag zo'n pup eigenlijk niets meer en kun je dr het beste de hele dag in de bench laten zitten.. :roll: Denken jullie dat het echt schadelijk voor dr is?

Wel moet ik er nog even bij vermelden dat we op een woonboerderij wonen met veel land dus ze kan de hele dag naar buiten als ze dat wil.
aussie2011
Actief

Re: Aantal weken oud = aantal minuten wandelen; waar/niet wa

Ongelezen bericht door aussie2011 »

ik hou me niet aan de regel zoveel min per week per leeftijd van de hond
hier is de pup 15 weken en lopen wel meer als die paar minuten per rondje
maar dat is voor iedere eigenaar zelf een beslissing..maar een berner sennen is dan wel een joekel van een dier, dus zou daar wel mee opletten qua groeien. maar ook al loop je de ene keer wat meer dan de andere dat kan ( vind ik) echt geen kwaad. ik zeg dan ook altijd, het is maar wat je in die wandeling met de hond doet. je kunt een uur bezig met hem zijn met lopen en je oefent dan dingen, dat is voor de een te veel en de ander keurt het wel goed. je moet zelf een beetje naar je hond kijken wat hij wel en niet aan kan
boekalaboekalaaaa
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Een gulden tussenweg vinden, ik vergelijk een puppy wel eens met kleine kinderen. Daar ga je ook geen uren door mee door de bossen wandelen.
Maar een puppy moet ook beweging krijgen om zijn spieren te ontwikkelen, mijn pups neem ik meerdere keren per dag mee naar buiten. Liever vaker wat kortere wandelingen of uitjes dan alles in twee uur.
Ik raad om 5 minuten per maand ongeveer aan te houden per wandeling, dus niet per dag hoor.
En dat kan betekenen dat mijn pup 8 ( soms ook meer ) keer per dag een kwartiertje mee onderweg is.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Nee, ik houd me er niet aan, maar gebruik het wel als richtlijn.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik heb me er bij mijn eerste hond wel ongeveer aan gehouden maar bij de 2de, de schapendoes, niet.
Ik heb veel meer gekeken naar wat zij aankon. Inderdaad niet meteen uren gaan wandelen, maar meerdere keren een wat kortere wandeling, en als we wat langer gingen wandelen ging ze mee en desnoods in de draagzak of op de arm als ze moe werd.

Bij Jamie, mijn eerste hond, heb ik het trouwens niet heel lang volgehouden. Hij was toe aan meer minuten toen het volgens die richtlijnen nog niet mocht. Vanaf een week of 16 geloof ik zijn we ook wat ruimer gaan kijken, en dat beviel wel.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Nee, ik doe niet aan minutenregels en ik heb labradors (die ook bekend staan om HD en ED).
Ik ben van mening dat een hond die goed in elkaar zit en van een ras is dat niet heel groot/zwaar is dat ook totaal niet nodig heeft.
Als zo'n hond het nodig heeft om met een minutenregel op te groeien omdat er anders problemen ontstaan is er al iets niet helemaal in orde naar mijn mening.
Dit betekent overigens niet dat ik niet voorzichtig ben met puppen, natuurlijk laat ik ze geen uren stuiteren en verwacht ik nog geen fysieke hoogstandjes van ze, maar ik neem ze wel gewoon lekker mee op lange wandelingen waarin ze gewoon lekker rondhobbelen en hun eigen tempo kunnen bepalen.

Een berner vind ik wel wat anders, die vallen voor mij wel onder echt groot/zwaar, daar zou ik dus wel voorzichtiger mee zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik hou me er ook niet meer aan , aanlijnwandeling is 20-30 min max en de losloopwandelingen 15 min. ( Moya is nu 17 weken )

T is gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken , en niet net als de oom van mijn vriend meteen 1,5 uur gaan wandelen met zn Mechel pup van nog geen 10 weken oud :80: :schrik:

En dan straks bij de fokker gaan klagen als dat beestje wat mankeert

Overigens doen we elke dag 1 lange wandeling en de andere rondjes zijn dan korter .
Van even voor plassen tot 5-15 min.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

met de molossers doe ik het zeker wel, ik vind het best een handige richtlijn, en niet meer dan dat, een richtlijn.
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Foxen »

Ik probeer me er wel aan te houden maar een paar minuten meer zal niet meteen zo slecht zijn.
Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst

Ongelezen bericht door Eelke »

Toen wij Teun net in huis hadden, hielden we ons ook redelijk strak aan het x weken = x minuten lopen per keer (hij is nu 5 maanden). Maar we merkten dat omdat hij behoorlijk veel energie heeft (duh, een weim), hij dan thuis ging bokken en rotzooi trappen. Nu laat ik hem effectief niet heel veel langer lopen per keer, maar laat ik hem wat langer rennen en spelen met andere honden. Dit leert mij ook om hem in de gaten te houden wanneer hij moe wordt of er klaar mee is, en die signalen te herkennen. Nu kruipt hij voldaan in zijn bench na zo'n sociale wandeling. De andere 3 of 4 wandelingen per dag zijn over het algemeen wat korter. Als hij dan gaat draken na de wandeling, gaan we trek- of zoekspelletjes doen.

Mijn advies is om goed naar je hond te kijken wat hij aankan en wat niet, en dan de weken/minuten regel met gezond verstand te hanteren of te breken ;)
Groetjes van Eelke en Teun
HillieS
Zeer actief

Pendrag schreef:Bij veulens is hier interessant onderzoek naar gedaan. Ging om OCD (loszittende botfragmenten). Drie groepen: eentje vrij in de wei met beweging naar eigen inzicht, een groep deels weidegang en deels gerichte oefening en een groep op stal en gerichte oefening. De laatste groep was er het slechts aan toe. Verschil tussen de eerste en tweede groep was klein.

Als ik dat naar honden vertaal, laat ik ze dus vooral zelf aangeven. Ontspannen aan de lijn maar bij voorkeur los lopen en spelen. Ik zoek zelf geen spelletjes op waar ze mogelijk geblesseerd van raken. En zodra ze moe lijken te worden is het ook klaar.

Verder eens met Samantha: wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
Dat vind ik wel interessant, dat onderzoek met die veulens...
:ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M_aaike schreef:Onze pup is 22 weken oud op dit moment. Thuis hebben we steeds vaker de discussie of het nu wel of niet zinvol is om dan ook echt rond de 22 minuten te gaan lopen. Per dag wordt ze nu een half uurtje uitgelaten.

Ik vind eigenlijk dat we ons aan deze regel moeten houden, ook omdat we een Berner Sennen hebben en die hebben toch vrij veel kans op HD en ED. Mijn ouders vinden het eigenlijk overdreven gedoe. Nadat ik info over HD en ED heb opgezocht zijn ze het toch aardig met me eens.

Maar wat doen jullie eigenlijk? Houden jullie je aan deze 'regel'? Ik ben echt in twijfel, want als je zulk soort dingen gaat opzoeken op internet, mag zo'n pup eigenlijk niets meer en kun je dr het beste de hele dag in de bench laten zitten.. :roll: Denken jullie dat het echt schadelijk voor dr is?

Wel moet ik er nog even bij vermelden dat we op een woonboerderij wonen met veel land dus ze kan de hele dag naar buiten als ze dat wil.
Als ze die vrijheid heeft lijkt het me geen probleem als je buiten dat nog geen grote afstanden loopt.
Wel is het handig als ze geregeld contact heeft met prettige volwassen honden zodat ze kan leren hoe dat gaat tussen honden onderling.
Daar zou je die wandelingen o.a. voor kunnen gebruiken :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

alinelaila schreef:
M_aaike schreef: Per dag wordt ze nu een half uurtje uitgelaten.
Per dag?? Bedoel je niet per wandeling?
het moet wel per wandeling en dan is het niet meer zo weinig hoor, zeker als je 4 keer per dag gaat bv.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Pendrag schreef: Verder eens met Samantha: wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
oneens. zolang het skelet nog in ontwikkeling is zorgt overbelasting voor slijtage. wat is dan overbelasting? dat verschilt per hond. ik hou iig met de zwaardere rassen wel die regel aan als richtlijn. in hun vrije beweging beperk ik ze niet omdat ze dan kunnen gaan rusten als ze moe zijn. ik beperk ze wel in het afstand lopen.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Als ik me daaraan had gehouden met Nala dan had ze de tent helemaaaaal afgebroken.

Ook ik ben geen uren gaan lopen maar ze ging wel lekker mee hoor.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Dat zou je met sommige honden kunnen doen. Maar niet met de mijne.

Ik vind niet dat je een pup gigantisch moet gaan overvragen en met ballen ed moet gaan gooien, ivm erg onnatuurlijke bewegingen, maar laat zo'n beestje lekker lopen en rennen. Botten/spieren en pezen die nooit belast zijn geweest, zullen ook niet sterk zijn of worden.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik hou me er niet aan, ook het type hond niet voor.

Had ik honden die zwaar en log zouden worden, zou ik wel een pak voorzichtiger zijn denk ik.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee, dan zou ik gillend gek worden hier denk ik...
en daarnaast vind ik ook, wat er niet in zit komt er ook niet uit...
Hier worden ze ook best belast ook als pup/jonge hond...
Laatst gewijzigd door malinois op 25 nov 2013 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Pendrag schreef:Bij veulens is hier interessant onderzoek naar gedaan. Ging om OCD (loszittende botfragmenten). Drie groepen: eentje vrij in de wei met beweging naar eigen inzicht, een groep deels weidegang en deels gerichte oefening en een groep op stal en gerichte oefening. De laatste groep was er het slechts aan toe. Verschil tussen de eerste en tweede groep was klein.

Als ik dat naar honden vertaal, laat ik ze dus vooral zelf aangeven. Ontspannen aan de lijn maar bij voorkeur los lopen en spelen. Ik zoek zelf geen spelletjes op waar ze mogelijk geblesseerd van raken. En zodra ze moe lijken te worden is het ook klaar.

Helaas kun je die vergelijking niet door trekken naar honden, ze hebben een andere groei als paarden.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het goed dat er een richtlijn is.
Reacties niet gelezen.

Wij hadden niet genoeg aan die richtlijn. Maar kijk naar je hond. En probeer ook te zien wanneer rust nodig is.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hutsje schreef:
Pendrag schreef: Verder eens met Samantha: wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
oneens. zolang het skelet nog in ontwikkeling is zorgt overbelasting voor slijtage. wat is dan overbelasting? dat verschilt per hond. ik hou iig met de zwaardere rassen wel die regel aan als richtlijn. in hun vrije beweging beperk ik ze niet omdat ze dan kunnen gaan rusten als ze moe zijn. ik beperk ze wel in het afstand lopen.
eens.

Overbelasting en foutief laten op-/uitgroeien heeft niets met aanleg te maken. Ieder skelet kun je om zeep helpen, al helemaal een opgroeiend skelet.
ranetje
Zeer actief

Pendrag schreef:Ik vind het anders meer dan logisch dat eigen gekozen beweging goed is. Geen belasting betekent geen ontwikkeling. Overbelasting betekent een verkeerde ontwikkeling. Het onderzoek bij paarden geeft aan dat natuurlijk opgroeien het meest gezond is. Voor veulens dus weidegang in een kudde. Voor honden loslopen tijdens wandelingen met volop gelegenheid de wereld en roedel te ontdekken. Geen overdreven benchrust en niet overdreven balspelletjes.
En volgens mij is het verschil tussen groei en ontwikkeling van botten, pezen en spieren helemaal niet zo groot.

Zoals zoveel met honden, een kwestie van gezond boerenverstand.
Ben ik het mee eens :ok:

Ik maakte met de pups geen lange wandelingen, maar ik was wel een tijd in bos of park als ze zich daar bezich hielden met dwarrelende blaadjes e.d.
Daarmee wordt er niets geforceerd of overbelast.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik hou me niet echt aan de minuten regel. Qua aangelijnd lopen wel. Ik hou ook het "spelen" met andere honden gedoseerd (tenminste dat was het plan toen ik Prana kreeg. Nu doseerde zij het als pup zelf al, maar als een pup dan niet zou doen zou ik dat wel zelf doseren). Ik ben wel erg van het op een heel rustig plekje in losloopgebied gaan zitten en de pup lekker laten spelen en dartelen met zichzelf en spontane aandacht voor mij belonen. Daar hield ik geen tijdlimiet voor bij. Als ze moe leek te worden gingen we naar huis en als ik het zat was ook. (Ze hoefde dan niet zelf naar huis te lopen overigens).
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Toen ik nog newfoundlanders fokte gaf ik ook altijd als richtlijn mee het aantal minuten te wandelen dat ze in weken oud zijn en over het algemeen werd dat door iedereen ook keurig nageleefd. Totdat bleek dat de bonte pups behoefte hadden aan meer beweging cq uitdaging dus hebben we het vanaf die nesten iets aangepast en de baasjes er bij gezegd dat als de pup duidelijk aangaf meer te willen dat ze het dan voorzichtig konden uitbreiden of eventueel de pup wat meer loslaten lopen als daar de mogelijkheid toe was.
Voor iemand die zijn eerste pup krijgt vind ik het wel een goede vuistregel want sommige pupkopers hebben echt geen idee wat wel of niet kan. Een tijdje geleden was er iemand met een lagottopup die 4 uur in een bos aan de wandel was geweest en de volgende dag welde het beestje niet lopen..........hoe kon dat nou ? Het arme ding verging van de spierpijn maar had natuurlijk niet achter willen blijven bij zijn baasje § Toen ik het die mevrouw had uitgelegd begreep ze pas hoe dom ze was geweest, maar ik verwijt het de Fokker van haar pup nog meer dat die geen info heeft gegeven.
Sandra
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Het is ook lastig om precies op de minuut te gaan wandelen, ietsje langer kan echt geen kwaad, zolang het maar niet te gek wordt.
En het scheelt ook hoeveel hij rent tijdens zo'n wandeling.
Het is een richtlijn, niet meer en niet minder.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:Toen ik nog newfoundlanders fokte gaf ik ook altijd als richtlijn mee het aantal minuten te wandelen dat ze in weken oud zijn en over het algemeen werd dat door iedereen ook keurig nageleefd. Totdat bleek dat de bonte pups behoefte hadden aan meer beweging cq uitdaging dus hebben we het vanaf die nesten iets aangepast en de baasjes er bij gezegd dat als de pup duidelijk aangaf meer te willen dat ze het dan voorzichtig konden uitbreiden of eventueel de pup wat meer loslaten lopen als daar de mogelijkheid toe was.
Voor iemand die zijn eerste pup krijgt vind ik het wel een goede vuistregel want sommige pupkopers hebben echt geen idee wat wel of niet kan. Een tijdje geleden was er iemand met een lagottopup die 4 uur in een bos aan de wandel was geweest en de volgende dag welde het beestje niet lopen..........hoe kon dat nou ? Het arme ding verging van de spierpijn maar had natuurlijk niet achter willen blijven bij zijn baasje § Toen ik het die mevrouw had uitgelegd begreep ze pas hoe dom ze was geweest, maar ik verwijt het de Fokker van haar pup nog meer dat die geen info heeft gegeven.
Ik denk dat veel fokkers niet eens op het idee komen dat iemand 4 uur :80: aan de wandel gaat met een pup :wink:

In ieder geval fijn dat de eigenaresse wel zo slim was om info te vragen en gelukkig heeft ze die ook gekregen. :ok:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Pendrag schreef:Ik word oud :schrik: . Dacht dat het onderzoek een jaar of tien oud zou zijn... Kijk en huiver
http://edepot.wur.nl/30803

Hoofdconclusie: voldoende beweging komt het spierskeletstelsel (leuk voor galgje) ten goede.
Dank je voor het opzoeken! Ik ga het vanavond of morgen eens doorlezen! :ok:
Afbeelding
Debster1982
Actief
Mijn ras(sen): American Hairless Terrier

Ongelezen bericht door Debster1982 »

Wij kijken naar wat Kimo aan kan. Het weekend zijn we een stuk gaan lopen in de loonse duinen, dat duurde 3 kwartier. Hij loopt gewoon op zijn eigen tempo en speelt af en toe met andere honden. Hij had daarna gewoon nog energie over en geen spierpijn de dag erna.
Als we niet veel met hem lopen weet hij thuis van gekkigheid niet wat hij moet doen.
Lailani90
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Terriërs
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Lailani90 »

Hangt van het type hond af denk ik. Voor mijn kleine hondjes geld conditie gewoon rustig opbouwen, dus langzaam steeds langer gaan wandelen en dan kan een pup makkelijk het dubbele aantal minuten lopen dan wat volgens dat schema zou moeten.
Altijd netjes volgens schema lopen en dan een enkele keer een flinke wandeling dat lijkt me pas schadelijk omdat de pup het dan nog niet gewend is en de bespiering nog niet heeft.
aussie2011
Actief

Ongelezen bericht door aussie2011 »

op zich wel logisch, dat als een veulen meer buiten komt het beter voor hem is en minder kans heeft op mislukking
boekalaboekalaaaa
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”