Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Houden jullie je aan de 5 minuten per maand wandelen ?
Moderator: moderatorteam
- Magdalena1905
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spinone italiano
- Aantal honden: 1
Houden jullie je aan de 5 minuten per maand wandelen ?
Er is een richtlijn dat je met een pup 5 minuten per maand dat hij oud is mag lopen, dus pup van 3 maanden niet langer dan een kwartier per wandeling.
Houden jullie je daaraan en tot welke leeftijd is dit verstandig.
Houden jullie je daaraan en tot welke leeftijd is dit verstandig.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Re: Houden jullie je aan de 5 minuten per maand wandelen ?
Nou je bedoeld dat je elke maand 5 min langer mag wandelen. 5 minuten per maand wandelen is wel erg weinig 
Maar ik zou mij daar niet zo aan houden.
Maar ik zou mij daar niet zo aan houden.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 20 dec 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee. Dit zou ik misschien wel doen met molosser pups of rassen die gevoelig zijn voor gewrichtsproblemen, maar bij een gezond gebouwde hond vind ik het overdreven. Ik bouw de beweging wel langzaam en geleidelijk op, maar sneller dan de 5 minuten regel. Verder is vooral de soort beweging belangrijk denk ik. Rechtlijnig bewegen en meters maken is niet zo belastend als wild spelen met andere honden en balletjes apporteren bijvoorbeeld.
- Eefsel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik hou me er niet heel erg aan, hij maakt ook langere wandelingen omdat ik denk dat hij toch ook spieren moet opbouwen. Ik kijk ook gewoon hoe hij meeloopt. Als het teveel voor hem wordt zou hij dat aangeven. Dus nee ik houd me er niet aan.
Evelien en Joep

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik houd me niet aan die 5 minuten regeling.
Maar..................
Ik let wel goed op dat ik een pup niet overbelast.
Het gaat bij jou om je Spinone dacht ik?
De spieren moeten wel de kans krijgen om zich te ontwikkelen en dat gaat niet door ze maar overal op en af te laten racen.
Met beleid kan je best langer dan een kwartier lopen.
Maak het boeiend.
Mooie geurtjes e.d. in een bos, om te onderzoeken zijn leuker dan een kwartier langs een straat hobbelen.
Uren gaan lopen lijkt me niet verstandig.
Spieren ontwikkelen ze niet speciaal door lang te lopen
Je kunt ook vaker een kwartiertje lopen op een dag natuurlijk
Maar..................
Ik let wel goed op dat ik een pup niet overbelast.
Het gaat bij jou om je Spinone dacht ik?
De spieren moeten wel de kans krijgen om zich te ontwikkelen en dat gaat niet door ze maar overal op en af te laten racen.
Met beleid kan je best langer dan een kwartier lopen.
Maak het boeiend.
Mooie geurtjes e.d. in een bos, om te onderzoeken zijn leuker dan een kwartier langs een straat hobbelen.
Uren gaan lopen lijkt me niet verstandig.
Spieren ontwikkelen ze niet speciaal door lang te lopen
Je kunt ook vaker een kwartiertje lopen op een dag natuurlijk
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Nee, daar doe ik niet aan.
Ik heb er het type hond ook niet voor.
Ze gaan gewoon lekker mee wandelen maar we doen het wat rustiger aan, lekker rondkeutelen dus.
Ik heb er het type hond ook niet voor.
Ze gaan gewoon lekker mee wandelen maar we doen het wat rustiger aan, lekker rondkeutelen dus.
-
Annemieb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Ik houd me er ook niet aan
de fokker van de labrador vond het wel belangrijk, maar vooral als denpup dus mocht spelen en gek doen met andere honden
de fokker van de labrador vond het wel belangrijk, maar vooral als denpup dus mocht spelen en gek doen met andere honden
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik ging gewoon een flink stuk wandelen en dan onderweg ergens op een bankje of in het gras zitten, dus wat vaker even rusten. Toen hij nog heel klein was droeg ik hem ook wel eens een stukje. Ik zag laatst iemand met een puppy in een rugzak (op de borst gedragen)
die waren het Pieterpad aan het lopen. Iedere maand 5 minuten er bij lijkt mij erg traag gaan hoor, als je goed oplet en een beetje logisch nadenkt dan zie je wel wat kan en waar je even rust in moet bouwen.
die waren het Pieterpad aan het lopen. Iedere maand 5 minuten er bij lijkt mij erg traag gaan hoor, als je goed oplet en een beetje logisch nadenkt dan zie je wel wat kan en waar je even rust in moet bouwen.
-
blondie
- Zeer actief
Ik heb wel opgelet, maar nee langzaam aan steeds verder. En beetje bij beetje wat andere dingen gedaan. Eens gaan zwemmen, dan weer eens afspreken met anderen en als het spel te dol werd en er te veel honden bij kwamen hem even aan de lijn doen en niet gek mee laten doen. Maar ook in huis uitkijken dat er niet te dol gespeeld werd op de gladde vloer.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heb mijn honden nooit ingehouden ook niet met raggen en spelen.
Je valt vanzelf wel om van de slaap .
Kinderen gaan ook niet altijd stuk en laten we van alles doen maar honden zijn zo zwakjes en teer dus die moeten we zo overbeschermd mogelijk want er zal eens ooit misschien of wel zeker waarschijnlijk met grote vreze en zekerheid eens wat gebeuren .
Laat hem zelf maar de grenzen opzoeken en beleven ,dood gaan en stuk gaan kan altijd . Komt hij een keer ergens in de sloot of met zijn kop vast te zitten laat ik hem dat ook eerst zelf uitzoeken , vind maar een oplossing. Maar het verrotte is dat je ook domme honden kunt krijgen die geen of weinig vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen omdat baasje alles regelde.
Bij kinderen werkt dat net zo, staat dat jankmuil op zijn 15e nog te bleren om zijn ouders als er iets fout gaat.
Je valt vanzelf wel om van de slaap .
Kinderen gaan ook niet altijd stuk en laten we van alles doen maar honden zijn zo zwakjes en teer dus die moeten we zo overbeschermd mogelijk want er zal eens ooit misschien of wel zeker waarschijnlijk met grote vreze en zekerheid eens wat gebeuren .
Laat hem zelf maar de grenzen opzoeken en beleven ,dood gaan en stuk gaan kan altijd . Komt hij een keer ergens in de sloot of met zijn kop vast te zitten laat ik hem dat ook eerst zelf uitzoeken , vind maar een oplossing. Maar het verrotte is dat je ook domme honden kunt krijgen die geen of weinig vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen omdat baasje alles regelde.
Bij kinderen werkt dat net zo, staat dat jankmuil op zijn 15e nog te bleren om zijn ouders als er iets fout gaat.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Magdalena1905
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spinone italiano
Bedankt voor jullie antwoorden ,ik doe het dus zoals jullie aangeven ,Bertus is nu 4,5 maand en loopt ongeveer 40 minuten twee keer per dag de andere keren uit zijn korter .
Hij doet het ook met gemak ,Bertus is idd een spinone en dat zijn niet van die stuiterballen ,Hij loopt heerlijk met me mee door het bos ,speelt als we een hond tegenkomen maar verder loopt hij rustig al snuffelend met me mee .
Even onderweg optillen dat gaat niet hij weegt al 25 kilo
Hij doet het ook met gemak ,Bertus is idd een spinone en dat zijn niet van die stuiterballen ,Hij loopt heerlijk met me mee door het bos ,speelt als we een hond tegenkomen maar verder loopt hij rustig al snuffelend met me mee .
Even onderweg optillen dat gaat niet hij weegt al 25 kilo
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
O met een echt groot zwaar ras zoals een Duitse dog, Newfoundlander, Duitse herder enz zou ik wel voorzichtiger zijn.
Echt lrecies die 5 minuten zou ik niet zo mee bezig zijn denk ik maar daar denk ik wel dat je minder hard moet opbouwen zeg maar.
Kleine hondjes kun je ook al vrij snel gewoon een volle wandwling doen vanaf een maand of 6 ongeveer. dat vind ik met een grote hond die dan nog volop in de groei is niet kunnen
Echt lrecies die 5 minuten zou ik niet zo mee bezig zijn denk ik maar daar denk ik wel dat je minder hard moet opbouwen zeg maar.
Kleine hondjes kun je ook al vrij snel gewoon een volle wandwling doen vanaf een maand of 6 ongeveer. dat vind ik met een grote hond die dan nog volop in de groei is niet kunnen
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Met mijn Newfoundlanders en de Duitse Dog was ik het eerste jaar wel erg voorzichtig.
Niet dat ik exact die 5 min aanhield, maar wel rustig opbouwen en niet rauzen met kleine hondjes.
Bij de Staff was het anders. Die kreeg ik toen hij 6 maanden oud was.
Maar met hem heb ik meteen lange wandelingen gemaakt en met 7 maanden (voorzichtig) naast de fiets.
Dat moest wel, hij had het nodig. Anders was hij ook niet te houden in huis.
Niet dat ik exact die 5 min aanhield, maar wel rustig opbouwen en niet rauzen met kleine hondjes.
Bij de Staff was het anders. Die kreeg ik toen hij 6 maanden oud was.
Maar met hem heb ik meteen lange wandelingen gemaakt en met 7 maanden (voorzichtig) naast de fiets.
Dat moest wel, hij had het nodig. Anders was hij ook niet te houden in huis.
-
Mieke-Bo
Nee, integendeel zelfs, Navajo liet behoorlijk ongewenst gedrag zien toen die zijn energie enkele dagen wat minder kwijt kon raken.
Eind van de week word hij 1, en zonder beweging leeft mijn huis gewoon niet lang.. Nou is een jong pupje natuurlijk anders, ik nam in de eerste paar weken de buggy mee naar het park en in het park mocht hij dan los keutelen en dan als ik zag dat meneer wat moe werd en Bo nog aan het rennen was deed ik hem in de buggy en liep door, zo hebben we toch wel fijne wandelingen gehad, als die dan na een half uurtje slapen weer helemaal hyper zat te stuiteren in die buggy mocht die weer even keutelen maar alles op eigen tempo en ik bleef dan ook rustig stilstaan.. En ik denk zo dat deze manier voor ons prima is geweest.

Eind van de week word hij 1, en zonder beweging leeft mijn huis gewoon niet lang.. Nou is een jong pupje natuurlijk anders, ik nam in de eerste paar weken de buggy mee naar het park en in het park mocht hij dan los keutelen en dan als ik zag dat meneer wat moe werd en Bo nog aan het rennen was deed ik hem in de buggy en liep door, zo hebben we toch wel fijne wandelingen gehad, als die dan na een half uurtje slapen weer helemaal hyper zat te stuiteren in die buggy mocht die weer even keutelen maar alles op eigen tempo en ik bleef dan ook rustig stilstaan.. En ik denk zo dat deze manier voor ons prima is geweest.

- NNelleke
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
Nee ik heb met met Bolle ook niet aan deze regel gehouden. Ik houd er meer rekening mee wat voor beweging hij krijgt.
Bv een half uur lopen of een half uur spelen met andere honden is niet met elkaar te vergelijken. Maar bovenal kijk ik naar Bolle ik kan aan hem zien wanneer hij moe wordt.
Bv een half uur lopen of een half uur spelen met andere honden is niet met elkaar te vergelijken. Maar bovenal kijk ik naar Bolle ik kan aan hem zien wanneer hij moe wordt.

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Nee
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mengelmoes, kwart stabij
Lytse is nu dik 5 maanden en ik hou me er ook niet aan. Ik kijk wel goed of ze moet wordt,
maar als ze niet kan rennen of niet zo lang uitgelaten wordt dan heeft ze wel heeeel veel energie
over. Gewoon kijken hoe de hond het doet.
maar als ze niet kan rennen of niet zo lang uitgelaten wordt dan heeft ze wel heeeel veel energie
over. Gewoon kijken hoe de hond het doet.
-
Angelique.
Nee nog nooit aan gehouden
Gewoon heel goed naar de pup kijken en met gezond verstand vind ik die 5 min regel echt kul.
Gewoon heel goed naar de pup kijken en met gezond verstand vind ik die 5 min regel echt kul.
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ja, als richtlijn, tot een maand of 6, maar nooit heel strikt.
-
blondie
- Zeer actief
5x bijna 7 dan zou hij nu maar 35 minuten mogen lopen. Nee. Dat doe ik niet. En al eerder ook niet. Ik heb wel een tijd gewoon aan de lijn laten lopen. En af en toe eens naar strand, af en toe eens spelen. En langzaam aan afgesproken met andere honden, wat meer naar strand. Ben wel voorzichtig geweest. Maar hij loopt al een tijdje wat langere wandelingen. Meneer heeft behoorlijk wat spiertjes gekweekt en dat vind ik ook wel belangrijk. Heel belangrijk zelfs. En daarbij het op jonge leeftijd kennis maken met los lopen op strand en in duin en alles wat je daar aan hond en mens tegenkomt.
Dat red je niet met een minimale tijd aan lopen als je dat wilt laten ervaren.
Dat red je niet met een minimale tijd aan lopen als je dat wilt laten ervaren.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Nee, nog nooit gedaan. Wel altijd mijn boerenhollandse verstand gebruikt en gekeken naar de pup wat die aan kon.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Nee, ik heb een mastin pup en die hobbelt hier gewoon op het erf rond, de hele dag en als ze moe is valt ze in slaap. Ik ben niet zo voor dat geregel
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Nee, hij geeft goed aan wanneer hij het lopen zat is en dan pak ik hem op of gaan we rusten.
-
Jeroen19
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler x Briard
Ik niet ! Als hij binnen zelfstandig zo 3 kwartier aan het dollen is met z'n speeltjes kan ik buiten ook wel een half uurtje rustig wandelen. Hij is dan los en bepaalt lekker zijn eigen tempo.
P.s : 9 weken oud !
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Tussen wat ze kunnen en wat goed voor ze is zit nog wel eens een groot verschil :Jeroen19 schreef:Ik niet ! Als hij binnen zelfstandig zo 3 kwartier aan het dollen is met z'n speeltjes kan ik buiten ook wel een half uurtje rustig wandelen. Hij is dan los en bepaalt lekker zijn eigen tempo.
Ik hou me er niet aan, ik kijk naar de hond en gebruik m'n gezonde verstand!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Mijn pup scharrelt de hele dag op het erf rond en als ze moe is valt ze gewoon in slaap.