Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

freddie
Vaste gebruiker

Bijten

Ongelezen bericht door freddie »

Onze bijna 9 weken appenzeiler weet niet van benen en voeten loslaten. Voordat ik iedereen over me heen krijg zal ik beginnen met hoe ik het probeer aan te pakken.

Ik weet dat Appenzeilers geen makkelijke honden zijn, ben zelf ook niet de makkelijkste, echter ben ik voorstander van de theorie over negeren, belonen in tegenstelling tot straffen, agressiviteit.

Iedere puppy bijt. Onze pup is geen uitzondering, hij bijt in alles wat los en vast zit en wat beweegt, benen, tenen, voeten, handen zijn daarbij ook lekker om in te bijten. We geven hem dan ook botjes, ballen enz. om in te bijten, dat doet hij dan ook wel maar als je gaat lopen of zitten komt hij op op je schoot en begint eens lekker in je arm of waar dan ook te bijten en niet zo'n beetje. Heel hard au roepen helpt volgens velen maar bij onze lucas niet, die schrikt niet echt van af of los blijft doorbijten en dat doet bij veel pijn.

Hij is pas 9 weken en moet het nog leren natuurlijk maar ik laat niet graag de tanden in mijn arm zetten want hij bijt flink door. Vandaar dat hij moet leren om niet door te bijten in armen, handen of benen. Veel over gelezen en de theorien zijn vaak hetzelfde wat wij ook doen:
beste methoden zouden zijn:
afleiden
negeren en stijf stil blijven staan
stoppen met spelen
Belonen voor niet bijten of als hij iets anders gaat doen.

Als je iedere keer stopt met spelen kun je bijna niet meer spelen.
Als je hem probeert af te leiden dan lukt dat af en toe maar is maar voor paar minuten dan hant hij weer in je armen.
Belonen lukt nog niet zo goed want hij is gefixeerd op je hand / arm en gromt dan ook net als met een trekspelletje (die je dan ook weer niet vaak moet doen omdat hij daar agressief van kan worden).

Uiteindelijk als ik het beu wordt leg ik hem tegen de grond op zijn zijkant. Dan pas vind ie het wel goed, als ik dominant EN agressief doe want dat is het natuurlijk agressief. Ik zorg er op dat moment voor dat hij geen kant meer op kan voor een paar seconden en dan gromt hij nog wel even maar is het wel gedaan. Dit wil ik eigenlijk niet zo maar je moet toch iets.

Een ander probleempje (althans we vinden het niet zo leuk als onze Lucas dat doet tov andere mensen) als we gaan wandelen eventjes en hij komt iemand tegen honden of mensen dat hij soms gromt naar die mensen. Lucas is wel goed gesocialeerd want heeft al veel mensen / honden ontmoet maar af en toe doet hij dat, waarom is mij nog niet duidelijk maar dit is nu nog niet zo erg hopelijk trekt dit wel weg..

Heeft iemand suggesties / ervaring voor/met deze kwestie? Een cursus volgen gebeurd bij de 11 weken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Bijten

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beetje grenzeloos dus ,maar met negeren geef je geen grenzen aan en om dan als je het zat word die pup om te kegelen en plat te leggen is ook wel weer heel erg de andere kant op.
Knijp hem maar een keer terug in zijn lip of wang met een NEE.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

bouvierpoedel schreef:Beetje grenzeloos dus ,maar met negeren geef je geen grenzen aan en om dan als je het zat word die pup om te kegelen en plat te leggen is ook wel weer heel erg de andere kant op.
Dat dus. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Hoe lang is hij bij zijn moeder gebleven, weet je of zij hem een beetje actief over de bijtrem geleerd heeft? Anders is dat nu dus jouw taak. Denk maar niet dat moeders hem had genegeerd als hij haar in de poot gehangen had, die had ook een knauw(tje) gegeven.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

freddie schreef:Belonen lukt nog niet zo goed want hij is gefixeerd op je hand / arm en gromt dan ook net als met een trekspelletje (die je dan ook weer niet vaak moet doen omdat hij daar agressief van kan worden).
Wacht, wat? Ik heb nooit van een hond gehoord die agressief wordt omdat er een trekspelletje met hem gespeeld wordt. Ja, ze worden even wat feller, want spelletje = leuk en daar word een pup enthousiast van, maar dat heeft bar weinig met (blijvende) agressie te maken. Dat is (later) juist een goede manier om het commando 'los' te leren en weer in te dammen. Jij bepaalt de intensiteit van het spel namelijk.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik mis een beetje het alternatief om aan te geven waar hij wél in mag bijten. Misschien doe je dat wel hoor.
Zelf had ik hier een zacht bijtrolletje en van die fleecetouwen liggen. Zodra hij de tanden in de mensen wilden zetten of zette, dan was het uiteraard néé, en vervolgens werd dat bijtspeeltje in de bek gegeven en werd daarmee verder gespeeld, of ging hij daar zelf mee aan de haal.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Klinkt alsof je pup overprikkeld is, moe dus, ik zou hem wat meer verplicht rust geven in de bench.
Als ze erg moe zijn worden ze steeds wilder, net als kinderen, 9weken is nog echt een baby en baby's moeten nog heel veel slapen :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik paste op twee pups waarvan eentje ook flink kon bijten (en vast bleef houden in mijn arm). Wat goed hielp was flink mijn arm aanspannen zodat hij dus de spierspanning voelde in zijn bek. Dan liet hij meteen los. Misschien kan je kijken of dat ook helpt naast de tips die je hierboven al kreeg.
En misschien een volwassen hond zoeken die goed is in grenzen aangeven en je mee helpt opvoeden? Mijn teef was er al snel klaar mee geweest en had 'm heel eerlijk gecorrigeerd voor zulk gedrag.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 16 mei 2015 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lunatic schreef:Klinkt alsof je pup overprikkeld is, moe dus, ik zou hem wat meer verplicht rust geven in de bench.
Als ze erg moe zijn worden ze steeds wilder, net als kinderen, 9weken is nog echt een baby en baby's moeten nog heel veel slapen :wink:
Goed punt, toen we hem net hadden de pup, wisten we dit ook nog niet. Hij ging op bepaalde momenten helemaal uit zijn plaat, bijten, druk doen en er was geen land met hem te bezeilen. Toen we door hadden dat hij dan verplicht zijn rust moest krijgen werd het allemaal een stuk minder. We kregen ook snel door wanneer hij tegen de grens aan kwam.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat ik deed is de lip van de pup tussen de tandjes duwen. Dan beet puplief in zijn eigen wang en dat deed zeer. :mrgreen:
Daarna direct loslaten en een eigen speeltje aanbieden.
Meestal was het na een paar keer afgelopen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het veel belangrijker waarom de pup zo is. Je geeft nl aan dat je pup gromt naar mensen op straat. Dat vind ik zorgelijk en daarom zou ik dit gedrag niet zomaar wat gaan corrigeren. Ik vraag me nl af wat de reden is en of je denkt dat dit bijten hard spelen is?
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Het in je hand/voet/mouw/broekspijp bijten oplossen door op dat moment een bijtspeeltje aanbieden en sowieso Nee aanleren. Even een paar keer per dag tussendoor dat soort oefeningetjes en leerdingetjes en belonen als hij het goed doet.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief

Het jou bijten moet je ook helemaal niet zwaar aan tillen. Heeft ook niks te maken met bijtrem. Bijtrem wil nl zeggen dat roedelgenoten normaal gesproken niet agressief gebeten worden in een conflict. En verder ken ik weinig tot geen volwassen honden die nog hard bijten.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn ook dat je er niks aan hoeft te doen. Mijn herder beet heel erg veel en hard. Niks aan gedaan en die hond was een paar maanden later super zacht met de mond. Ze groeien daar gewoon overheen. Dus hard aanpakken zou ik het sowieso niet.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

freddie schreef:Onze bijna 9 weken appenzeiler weet niet van benen en voeten loslaten. Voordat ik iedereen over me heen krijg zal ik beginnen met hoe ik het probeer aan te pakken.

Ik weet dat Appenzeilers geen makkelijke honden zijn, ben zelf ook niet de makkelijkste, echter ben ik voorstander van de theorie over negeren, belonen in tegenstelling tot straffen, agressiviteit.

Iedere puppy bijt. Onze pup is geen uitzondering, hij bijt in alles wat los en vast zit en wat beweegt, benen, tenen, voeten, handen zijn daarbij ook lekker om in te bijten. We geven hem dan ook botjes, ballen enz. om in te bijten, dat doet hij dan ook wel maar als je gaat lopen of zitten komt hij op op je schoot en begint eens lekker in je arm of waar dan ook te bijten en niet zo'n beetje. Heel hard au roepen helpt volgens velen maar bij onze lucas niet, die schrikt niet echt van af of los blijft doorbijten en dat doet bij veel pijn.

Hij is pas 9 weken en moet het nog leren natuurlijk maar ik laat niet graag de tanden in mijn arm zetten want hij bijt flink door. Vandaar dat hij moet leren om niet door te bijten in armen, handen of benen. Veel over gelezen en de theorien zijn vaak hetzelfde wat wij ook doen:
afleiden
stoppen met spelen

Als je hem probeert af te leiden dan lukt dat af en toe maar is maar voor paar minuten dan hant hij weer in je armen.
Belonen lukt nog niet zo goed want hij is gefixeerd op je hand / arm en gromt dan ook net als met een trekspelletje (die je dan ook weer niet vaak moet doen omdat hij daar agressief van kan worden).

Uiteindelijk als ik het beu wordt leg ik hem tegen de grond op zijn zijkant. Dan pas vind ie het wel goed, als ik dominant EN agressief doe want dat is het natuurlijk agressief. Ik zorg er op dat moment voor dat hij geen kant meer op kan voor een paar seconden en dan gromt hij nog wel even maar is het wel gedaan. Dit wil ik eigenlijk niet zo maar je moet toch iets.

Een ander probleempje (althans we vinden het niet zo leuk als onze Lucas dat doet tov andere mensen) als we gaan wandelen eventjes en hij komt iemand tegen honden of mensen dat hij soms gromt naar die mensen. Lucas is wel goed gesocialeerd want heeft al veel mensen / honden ontmoet maar af en toe doet hij dat, waarom is mij nog niet duidelijk maar dit is nu nog niet zo erg hopelijk trekt dit wel weg..

Heeft iemand suggesties / ervaring voor/met deze kwestie? Een cursus volgen gebeurd bij de 11 weken.
IK zou met een pup nooit een machtsstrijd aan gaan en op zn zij gooien, pupje is nog maar 9 weken en je hebt de pup nog maar een paar dagen. Geef hem rust en bouw eerst een band met hem op. Zorg dat je overal in huis een alternatief hebt om aan hem te geven als hij bv in je broekspijpen hangt.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

laeken schreef:Het jou bijten moet je ook helemaal niet zwaar aan tillen. Heeft ook niks te maken met bijtrem. Bijtrem wil nl zeggen dat roedelgenoten normaal gesproken niet agressief gebeten worden in een conflict. En verder ken ik weinig tot geen volwassen honden die nog hard bijten.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn ook dat je er niks aan hoeft te doen. Mijn herder beet heel erg veel en hard. Niks aan gedaan en die hond was een paar maanden later super zacht met de mond. Ze groeien daar gewoon overheen. Dus hard aanpakken zou ik het sowieso niet.
Inderdaad. Een pup die jou zeer doet met zijn tandjes is niet meteen een pup zonder bijtrem. Dat doen pups nou eenmaal, die bijten overal in. Ik heb het nu getroffen met mijn pup, die bij alleen in Pom haha, tegen mensen is ie heel zacht. Het heeft niets met agressie te maken, het is gewoon wat pups doen. ALthans, over het algemeen dan he. Natuurlijk kan je ze wel leren dat het niet de bedoeling is om in je armen te bijten, maar je hoeft daar geen heel ding van te maken. Gewoon een speeltje erin ipv je arm/been/schoen. En idd, zorgen dat je pup voldoende rust heeft. Een paar minuten spelen is voor een jonge pup echt genoeg, als ie helemaal gek wordt is het teveel.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Lizzie. schreef:
freddie schreef:Onze bijna 9 weken appenzeiler weet niet van benen en voeten loslaten. Voordat ik iedereen over me heen krijg zal ik beginnen met hoe ik het probeer aan te pakken.

afleiden
stoppen met spelen

IK zou met een pup nooit een machtsstrijd aan gaan en op zn zij gooien, pupje is nog maar 9 weken en je hebt de pup nog maar een paar dagen. Geef hem rust en bouw eerst een band met hem op. Zorg dat je overal in huis een alternatief hebt om aan hem te geven als hij bv in je broekspijpen hangt.
dat niet alleen, t wordt een flinke hond, hoe wil je dat straks gaan doen als het volwassen is :O: een potje vrij worstelen :U: en dan maar afwachten wie er winnen gaat........De hond moet naar je willen luisteren en lichamelijk aanpakken op die manier ie heilloos( in mijn ogen).
alle pups bijten en bijna allemaal leren ze het wel af, een keer flink AUW gillen kan ook nog wel eens helpen voor een beetje schrik - levert vaak ook wel resultaat op soms
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Een te vermoeide pup kan zichzelf niet meer afremmen. Dus moet je die verplichte rust geven. Bench is daar een mooi hulpmiddel bij, maar ook op andere manieren kun je die rust wel voor elkaar krijgen. Als alternatief aanbieden, afleiden of een hoge piep geven niet meer werkt, is het dus tijd voor verplichte rust. Niets persoonlijks van maken. Een oververmoeid kind straf je ook niet, maar stop je in bed
freddie
Vaste gebruiker

Bedankt mensen heb veel info gekregen van jullie en ben me er wel van bewust dat tegen de grond drukken geen oplossing is maar volgens mij is niet iedereen zich bewust hoe uitdagend en pijn dat het kan doen als dat 9 weekse propje je hard doorbijt in he armen of tenen dus kan ik me niet altijd bedwingen.

Ik ben nu ook van mening, dankzij een aantal antwoorden, dat het wel eens vermoeidheid kan zijn. Zojuist was onze Lucas het eerste uurtje dat hij wakker was lekker aan het spelen en wandelen maar na een uurtje ging hij bijten. In de Bench gelegd en er was niets aan de hand, gaat lekker slapen...

Dit is dus een aandachtspunt.

Grommen tegen andere dieren en mensen heeft hij zojuist niet gedaan, dat is maar soms en volgens veel info ook niet vreemd voor een puppie die veel nieuwe indrukken opdoet.

Het is wel mooi om te horen dat er veel mensen zijn met totaal verschillende ideeen over de opvoeding. Maar duidelijkheid verschaffen zou idd ook belangrijk zijn. Duidelijk maken dat hij niet in je arm mag bijten. Dat probeerde ik dan ook doormiddel van in zijn nekvel te pakken nadat hij mij op verschillende plaatsen flink gebeten en gekrabt had en hard AU en NEE te roepen.
Is dat dan niet duidelijk genoeg?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Niet op het moment dat de pup rust nodig heeft. Op dat moment KAN hij niets meer leren...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:Beetje grenzeloos dus ,maar met negeren geef je geen grenzen aan en om dan als je het zat word die pup om te kegelen en plat te leggen is ook wel weer heel erg de andere kant op.
Nou idd. van t ene in t andere uiterste... je moet een hond duidelijkheid geven enbdat kan niet met negeren. Rug leggen is hier de zwaarste straf die ze krijgen bijv bij knokken oid. Dus dat bij een pup toepassen... overigens ben ik van t belonen en straffen gewoon duidelijk zijn dus. ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lemuria schreef:
freddie schreef:Belonen lukt nog niet zo goed want hij is gefixeerd op je hand / arm en gromt dan ook net als met een trekspelletje (die je dan ook weer niet vaak moet doen omdat hij daar agressief van kan worden).
Wacht, wat? Ik heb nooit van een hond gehoord die agressief wordt omdat er een trekspelletje met hem gespeeld wordt. Ja, ze worden even wat feller, want spelletje = leuk en daar word een pup enthousiast van, maar dat heeft bar weinig met (blijvende) agressie te maken. Dat is (later) juist een goede manier om het commando 'los' te leren en weer in te dammen. Jij bepaalt de intensiteit van het spel namelijk.
Oeps...
Ik doe niet anders... ook bij volwassen honden maar zeker bij pups...
Waar komt dergelijke idiote info toch vandaan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Je pup moet wel eerst leren wat Nee is voor hij daar gehoor aan kan geven, zeg maar :mrgreen:

Hou het gewoon speels en ontspannen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief

Straffen vanuit emotie is zinloos en kansloos. Je reageert nl gewoon emotioneel terug op gedrag van je hondje. Die pup leert al snel dat hij kan zorgen dat jij reageert als hij maar lang genoeg door gaat. Iets leren doe je een hond nooit als je je geduld verliest of als je reacties voortkomen uit emoties. Zeker verlies van geduld.
Afbeelding
freddie
Vaste gebruiker

Ik vind het toch ook wat makkelijk gezegd: niet uit emotie reageren en is zinloos en kansloos. Tuurlijk is het dat maar het doel wat ik daarmee probeerde te bereiken was dat hij stopte en niet dat hij ervan leerde, dat gebeurd op andere manieren.

Ingewikkeld denken? Nee hoor k wil gewoon dat hij op dat moment stopt. Afleiden lukt niet meer, spelen is het ook niet meer naar mijn mening als hij zo gefixeerd is op je armen of benen en niet meer loslaat. Rusten is een betere optie vind ik maar smorgens doet hij het ook dan zou Lucas toch wel uitgerust moeten zijn.

Geduld moet natuurlijk aanwezig zijn maar is een beetje moeilijk. Heb idd vaak gelezen dat te veel trekspelletjes tot agressie kan leiden en dat je ook vaak moet winnen om dominant te blijven.
Geef het diertje gewoon op een eerlijke manier lik op stuk, dan snapt hij wat je wilt en vooral NIET wilt, en jij hoeft je eigen frustraties niet op te laten lopen. Je denkt echt veel te ingewikkeld, als ik even zo vrij mag zijn.
Dit vind ik een beetje abstract eerlijk gezegd. Eerlijk lik op stuk geven.
freddie
Vaste gebruiker

Dus ben je niet duidelijk genoeg. Geen moment wordt aan de pup uitgelegd dat je dat bijten niet accepteert. Hoe moet hij dat uit alle handelingen er omheen deduceren?
Ok, maar hoe maak je dat dan duidelijk zodat hij ophoud?
Er zijn al veel zaken genoemd die niet werken zoals afleiden, NEE, AU enz. Wegduwen schijnt ook niet goed te zijn voor de opvoeding.

Concreet: duidelijk maken dat hij dat niet mag al is het 100x op een zachte manier...
freddie
Vaste gebruiker

Laat ik het eens heel kort samenvatten, alle levende wezens leren door ervaring. Door positieve ervaringen enerzijds en negatieve ervaringen anderzijds. Ik ben van duidelijke communicatie naar mijn pups/honden en negeren van ongewenst gedrag valt daar voor mij niet onder. Hoe moet een hond begrijpen dat het volkomen normale gedrag dat hij vertoont voor jou niet acceptabel is als je hem dat niet zegt? En juist dit soort bijterijen valt voor mij onder niet te negeren gedrag. Heb je wel eens gezien hoe lang een volwassen hond zulk gedrag negeert? Het heeft een reden dat honden zo snel leren van andere honden, hun communicatie over en weer is namelijk glashelder
Niet negeren maar wat dan wel? Jij bedoelt dan toch de hardere methode want zijn moeder deed dat ook?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

freddie schreef:
Dus ben je niet duidelijk genoeg. Geen moment wordt aan de pup uitgelegd dat je dat bijten niet accepteert. Hoe moet hij dat uit alle handelingen er omheen deduceren?
Ok, maar hoe maak je dat dan duidelijk zodat hij ophoud?
Er zijn al veel zaken genoemd die niet werken zoals afleiden, NEE, AU enz. Wegduwen schijnt ook niet goed te zijn voor de opvoeding.

Concreet: duidelijk maken dat hij dat niet mag al is het 100x op een zachte manier...
En dat kwam dus niet door, niemand gesuggereerd dat je hem een hollewipper geeft, maar een keer flink AUW gillen kan echt geen last, deden zijn broertjes en zusjes in het nest ook , als het pijn deed :U:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Als je 101 theorien aan blijft geven van horen zeggen dan gaat het iig niet lukken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En ik zet hem er nog maar even neer... dit type pups heb ik over t algemeen dus ik denk wel dat ik weet waar je t over hebt ;)

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

freddie schreef:Ik vind het toch ook wat makkelijk gezegd: niet uit emotie reageren en is zinloos en kansloos. Tuurlijk is het dat maar het doel wat ik daarmee probeerde te bereiken was dat hij stopte en niet dat hij ervan leerde, dat gebeurd op andere manieren.

Ingewikkeld denken? Nee hoor k wil gewoon dat hij op dat moment stopt. Afleiden lukt niet meer, spelen is het ook niet meer naar mijn mening als hij zo gefixeerd is op je armen of benen en niet meer loslaat. Rusten is een betere optie vind ik maar smorgens doet hij het ook dan zou Lucas toch wel uitgerust moeten zijn.

Geduld moet natuurlijk aanwezig zijn maar is een beetje moeilijk. Heb idd vaak gelezen dat te veel trekspelletjes tot agressie kan leiden en dat je ook vaak moet winnen om dominant te blijven.
IK zou deze theorie maar heel snel los laten want deze is al tig jaar achter haalt, zou je pup eens kunnen filmen als deze weer een ''bijt'' moment heeft?
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

freddie schreef: Heb idd vaak gelezen dat te veel trekspelletjes tot agressie kan leiden en dat je ook vaak moet winnen om dominant te blijven.
Dat is onzin. :wink:
Als ik je één tip mag geven: laat het idee "dominantie" los. Als een hond telkens wint met een trekspelletje, weet je wat hij dan leert? Dat hij telkens wint met trekspelletjes. Verder niets. Het enige wat jij hoeft te doen om te zorgen dat je geen 'rothond' krijgt is de hond begrenzen. En hoe je dat doet is niet zozeer van belang, dus ga je niet richten op 'ik moet als eerste door de deur', 'de hond moet achter mij lopen' of 'hij mag beslist niet op de bank.' Het gaat er niet om wat je bepaalt, het gaat erom dat je bepaalt. En over 't algemeen doe je dat al in de normale opvoeding. Niet voor je voeten lopen, niet op bed springen, geen eten jatten - steeds als jij dat soort regeltjes handhaaft bevestig je voor de hond dat jij de baas bent. En dan is het echt niet nodig om krampachtig te doen over trekspelletjes.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”