Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Apport

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik ben Britt aan het leren apporteren. Ik bedoel het echte apporteren want balletjes en speeltjes terugbrengen als ik ze weggooi doet ze al heel lang :wink:
Ik heb een plastic apporteerblok en ik wil uiteindelijk dus dat ze naast me zit, dat ik dat ding weggooi, dan het commando geef, dat ze hem gaat halen, voor me neus gaat zitten en dat ding loslaat als ik hem aanpak.
Nou heeft nieuwe dingen altijd heel snel door en ook nu gaat het heel goed. Ik train nu met de clicker, nog niet eerder gedaan, maar het gaat heel goed. Ze gaat hem nu al halen en houdt hem vast tot ik hem aanpak. Maar nu het probleem, hoe moet ik ervoor zorgen dat ze gaat zitten en hem vasthoud. De zit kan ze allang maar als ik zit zeg dan gaat ze zitten maar laat ze het blok los en als ik niks zeg blijft ze staan en laat uiteindelijk ook het blok los want ja wat wil ik nou? Hoe kan ik haar in de zit krijgen met het blok? Valt dit te shapen met de clicker?
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 25 dec 2005 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

ik heb bij mijn hond het comando los in het begin niet gebruikt omdat hij idd het blok liet vallen voor hij ging zitten. ik hield hem bij zijn halsband vast als ik het blok gooide ,apport, en als hij terug kwam pakte ik het blok aan en ging er gelijk een trek spelletje van maken om daarna het blok voor het balletje te ruilen. na een paar keer kwam zijn buitdrift omhoog en wist hij niet hoe snel hij terug moet komen met het blok voor dit spelletje. daarna gooide ik het blok afwisselend met aan de halsband vasthouden (om de snelheid er in te houden)of gewoon aan de voet , als hij terug komt gaf ik een duidelijk comando zit en hij gaat zitten wachtend op een spelletje. als hij netjes recht voor zit comando los en belonen met bal of clikker. nu is hij zover dat hij terug komt en uit zijn eigen gaat zitten. een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Goed, houd je vast....komt ie:

Je kan het beste beginnen door het apport nog even weg te leggen en een stoel te pakken. Clicker in de aanslag en voldoende brokjes. Je gaat zitten op de stoel met je voeten plat (!) op de grond, met net voldoende ruimte dat je hond er net tussen past in de zit. Je gaat je hond binnen halen met een brokje en clicken voor een nette zit tussen je voeten. Als je geclickt hebt gooi je een brokje voor je uit weg zodat de hond erachter aan gaat en je opnieuw de oefening kan opzetten. Simpel gezegd ga je allereerst het hierkomen correct aanleren. Bij het weggooien van het brokje ga je ook het brokje steeds meer laten uitzwaaien, dus niet recht voor je zodat je hond op de terugweg recht komt aanlopen, maar ook vanaf een hoek (11 uur op de klok 10 uur op de klok 3 uur op de klok etc.). Zo leer je je hond ook gelijk dat hij dus vanuit alle richtingen recht voor je gaat zitten en niet stiekum scheef omdat hij scheef komt aanlopen. Vanuit het zitten op de stoel ga je je positie steeds meer rechtop richting staan werken.

Klinkt veel, maar dit gaat vrij snel.

Nu ga je het apport erbij pakken. Ze pakt het al dus da's mooi. Je gaat weer die stoel pakken, lekker zitten en in een hand heb je de clicker en in de andere het apport op snoet hoogte zodat ze eigenlijk alleen nog maar d'r bek hoeft te openen. De oefening van het zitten tussen je voeten met die stoel kent ze dan inmiddels dus hoef je je alleen te concentreren op de toenaderingen die ze naar het apport doet, die ga je clicken. Ook hier weer na iedere click een brokje weggooien zodat je opnieuw kan aanzetten. Het is hierbij wel een beetje inzicht van jou kant vereisend dat je haar de ruimte geeft om die hersentjes te laten werken, maar ook voorkomt dat ze gefrustreerd raakt en dus ook voor kleine stapjes (terug) durft te belonen.

Bij die witte van mij....(zucht) heb ik 4 jaar zitten kneien met allerlei methodes om bij hem dat kwartje te laten vallen dat hij zelfs met een blok in zijn bek kan zitten :roll: :mrgreen: . En met deze is dat uiteindelijk (dank Sandra!) gelukt. Doosje met brokjes naast de stoel gezet in de trant van " dit kan je verdienen, doe je best". Mijn vloer glom wel mooi daarna... :mrgreen: . Hij was aan het klojo-en met dat blok en kreeg geen click en ik zag aan zijn kop dat zijn kop op volle toeren werkte. Tot hij met zijn gat naar de grond ging (van vermoeidheid volgens mij) met het blok nog steeds in zijn bek.... CLICK, ik uit mijn dak en hem volgepropt met brokjes (groot vraagteken boven zijn hoofd).

Wees niet "zuunnig" als ze iets fantastisch laat zien, kom niet met 1 lullig brokje aanzetten, hoppa geef haar die jackpot! Bij Cas kwam de 2e zit met blok daarna veel sneller en vervolgens was het kwartje echt gevallen.

Ik heb zelf gemerkt (bij mijzelf en bij velen anderen), dat het halen en brengen van het apport niet het probleem is; het aanbieden in de zit-positie daarentegen wel. Dus waarom niet daar beginnen...?

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Aanvullingen van anderen zijn uiteraard ook prima.

Succes!
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

als hij terug komt gaf ik een duidelijk comando zit en hij gaat zitten wachtend op een spelletje. als hij netjes recht voor zit comando los en belonen met bal of clikker. nu is hij zover dat hij terug komt en uit zijn eigen gaat zitten. een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt
Het ophalen en loslaten van het apport is geen probleem. En de zit doet ze inderdaad ook, maar dan laat ze ook gelijk het blok los :wink: Een trekspel doet ze overigens ook niet.
hier kennen ze allemaal het commando 'geef' vóór ik aan het echte apporteren begin. 'geef' wil zeggen dat ze iets (meestal een speeltje, maar dat kan ook iets anders zijn) oppikken van de grond zodat ik het van hen aan kan nemen. totdaar niks bijzonders.
Dat commando kent ze iderdaad ook al, maar ze gaat gelijk weer met die kont omhoog om het aan te geven, want waarom zou dat nou zittend moeten :wink:
Zo leer je je hond ook gelijk dat hij dus vanuit alle richtingen recht voor je gaat zitten en niet stiekum scheef omdat hij scheef komt aanlopen. Vanuit het zitten op de stoel ga je je positie steeds meer rechtop richting staan werken.
IK denk inderdaad wel dat dat snel gaat. Op zich kent ze de hier al en komt ze toch automatisch naar me toe voor de brokjes dus :ok:
Je gaat weer die stoel pakken, lekker zitten en in een hand heb je de clicker en in de andere het apport op snoet hoogte zodat ze eigenlijk alleen nog maar d'r bek hoeft te openen. De oefening van het zitten tussen je voeten met die stoel kent ze dan inmiddels dus hoef je je alleen te concentreren op de toenaderingen die ze naar het apport doet, die ga je clicken.
Dat is inderdaad een goeie! :ok:
allerlei methodes om bij hem dat kwartje te laten vallen dat hij zelfs met een blok in zijn bek kan zitten. Ik heb zelf gemerkt (bij mijzelf en bij velen anderen), dat het halen en brengen van het apport niet het probleem is; het aanbieden in de zit-positie daarentegen wel. Dus waarom niet daar beginnen...?
Bekend probleem inderdaad. Zitten geen probleem, speeltje halen, geen probleem, maar zitten met dat ding in je bek, huh? :N:
Ik ga het proberen, als het niet lukt gil ik wel weer :mrgreen:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Maaike schreef:Goed, houd je vast....komt ie:

Je kan het beste beginnen door het apport nog even weg te leggen en een stoel te pakken. Clicker in de aanslag en voldoende brokjes. Je gaat zitten op de stoel met je voeten plat (!) op de grond, met net voldoende ruimte dat je hond er net tussen past in de zit. Je gaat je hond binnen halen met een brokje en clicken voor een nette zit tussen je voeten. Als je geclickt hebt gooi je een brokje voor je uit weg zodat de hond erachter aan gaat en je opnieuw de oefening kan opzetten. Simpel gezegd ga je allereerst het hierkomen correct aanleren. Bij het weggooien van het brokje ga je ook het brokje steeds meer laten uitzwaaien, dus niet recht voor je zodat je hond op de terugweg recht komt aanlopen, maar ook vanaf een hoek (11 uur op de klok 10 uur op de klok 3 uur op de klok etc.). Zo leer je je hond ook gelijk dat hij dus vanuit alle richtingen recht voor je gaat zitten en niet stiekum scheef omdat hij scheef komt aanlopen. Vanuit het zitten op de stoel ga je je positie steeds meer rechtop richting staan werken.

Klinkt veel, maar dit gaat vrij snel.

Nu ga je het apport erbij pakken. Ze pakt het al dus da's mooi. Je gaat weer die stoel pakken, lekker zitten en in een hand heb je de clicker en in de andere het apport op snoet hoogte zodat ze eigenlijk alleen nog maar d'r bek hoeft te openen. De oefening van het zitten tussen je voeten met die stoel kent ze dan inmiddels dus hoef je je alleen te concentreren op de toenaderingen die ze naar het apport doet, die ga je clicken. Ook hier weer na iedere click een brokje weggooien zodat je opnieuw kan aanzetten. Het is hierbij wel een beetje inzicht van jou kant vereisend dat je haar de ruimte geeft om die hersentjes te laten werken, maar ook voorkomt dat ze gefrustreerd raakt en dus ook voor kleine stapjes (terug) durft te belonen.

Bij die witte van mij....(zucht) heb ik 4 jaar zitten kneien met allerlei methodes om bij hem dat kwartje te laten vallen dat hij zelfs met een blok in zijn bek kan zitten :roll: :mrgreen: . En met deze is dat uiteindelijk (dank Sandra!) gelukt. Doosje met brokjes naast de stoel gezet in de trant van " dit kan je verdienen, doe je best". Mijn vloer glom wel mooi daarna... :mrgreen: . Hij was aan het klojo-en met dat blok en kreeg geen click en ik zag aan zijn kop dat zijn kop op volle toeren werkte. Tot hij met zijn gat naar de grond ging (van vermoeidheid volgens mij) met het blok nog steeds in zijn bek.... CLICK, ik uit mijn dak en hem volgepropt met brokjes (groot vraagteken boven zijn hoofd).

Wees niet "zuunnig" als ze iets fantastisch laat zien, kom niet met 1 lullig brokje aanzetten, hoppa geef haar die jackpot! Bij Cas kwam de 2e zit met blok daarna veel sneller en vervolgens was het kwartje echt gevallen.

Ik heb zelf gemerkt (bij mijzelf en bij velen anderen), dat het halen en brengen van het apport niet het probleem is; het aanbieden in de zit-positie daarentegen wel. Dus waarom niet daar beginnen...?

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Aanvullingen van anderen zijn uiteraard ook prima.

Succes!
:cheer: :cheer: :cheer: Thanx!!!!
Ben er net voor gaan zitten en ze snapt hem!!! Ze haalt nu het apport op en gaat voor me zitten, mét het apport nog in de bek, tot ik hem aanpak :cheer: Ben zo trots :mrgreen:
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Super! :cheer:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”