Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Blaffen in de ochtend
Moderator: moderatorteam
- Aelynn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Blaffen in de ochtend
Heel erg bedankt voor al jullie adviezen. Ik had nog geen tijd gehad om te reageren, maar ik heb het wel gelezen en heb er wat dingen uitgepikt om uit te proberen.
Het boven blijven wachten tot ze stil is hebben we een aantal keer geprobeerd. Dit was echter een kleine drama want het duurde echt té lang, ik kwam in de problemen met op tijd naar mijn werk gaan en de buren waren ook niet blij met 20-30 minuten geblaf. Kreeg echter de tip de bench in de gang te zetten en dat werkt heel goed. Ze blaft 's ochtends één keer maar ik kan haar gemakkelijk met de stem corrigeren. Dan is ze ook stil. Dan ga ik snel naar haar toe om haar eruit te halen. Dit willen we gaan uitbouwen.
Het boven blijven wachten tot ze stil is hebben we een aantal keer geprobeerd. Dit was echter een kleine drama want het duurde echt té lang, ik kwam in de problemen met op tijd naar mijn werk gaan en de buren waren ook niet blij met 20-30 minuten geblaf. Kreeg echter de tip de bench in de gang te zetten en dat werkt heel goed. Ze blaft 's ochtends één keer maar ik kan haar gemakkelijk met de stem corrigeren. Dan is ze ook stil. Dan ga ik snel naar haar toe om haar eruit te halen. Dit willen we gaan uitbouwen.

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ook met 2 honden?Inge O schreef:Nee, dat is het niet met een hele roedel, tenzij je constant alle leerprincipes wil verkrachten en het erg onduidelijk wil maken voor honden. Immers, terwijl jij negeert omdat er een aantal zijn die blaffen zijn er zeker weten ook net een paar braaf en stil en die blijf je dan doorstraffen? Wat zouden ze daar dan moeten uit leren?Shiloh86 schreef:Ik snap ook wel dat het met een roedel moeilijker is dan met 1 hond. Maar het blijft een kwestie van de langste adem.
Opvoeden in een roedel werkt gewoon heel vaak anders dan het opvoeden van 1 of 2 honden.
Moet zeggen dat ik niet zo ben van negeren van bepaald gedrag. Als er iets gebeurd wat ik niet ok vind dan spreek ik de hond daar op aan. Zeker met het blaffen. Als een ander mee gaat doen, dan krijgt die ook een blik. Maar de gene die begint wijs ik terecht eerlijk gezegd.
En dat is makkelijker met 2 honden denk ik, want die ander ziet ook wel dat ik bepaald gedrag dus blijkbaar niet ok vind en leert er indirect van.
Kleine edit, hiernaast is nummer 4 erbij, en dat is een blaffer. Dan heeft ze 1 huiler, en het fokt elkaar dus op. Zodra er geen zicht is op de honden doen ze dus waar ze goed in zijn en dat is aanslaan of op hekken klappen als ze dat willen en daar reageren de andere buurhonden weer op die dus ook niet wordt geleerd dat overmatig blaffen niet ok is.
En het monster van het huis ernaast is ook weer terug. Dus het is heel gezellig hier.
Als ik dan vanaf de achterplaats weer hoor verzuchten dat ze weer moet ingrijpen voor, dan denk ik, ja stom mens, zorg er dan voor dat je ze de gelegenheid niet geeft, of ga erbij zitten zodat je kunt ingrijpen en ze leert dat het gedrag niet ok is.
Enfin, ik irriteer me er dus mateloos aan. En ik ben oprecht blij dat die van ons dus niet mee gaan doen met het blafritueel van alle buurhonden hier.
Laatst gewijzigd door blondie op 08 jul 2016 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
blondie
- Zeer actief
Fijn deze update, ik vroeg me inderdaad af of je wat uit de vele tips die gegeven zijn kon halen wat zou werken voor jouw situatie.Aelynn schreef:Heel erg bedankt voor al jullie adviezen. Ik had nog geen tijd gehad om te reageren, maar ik heb het wel gelezen en heb er wat dingen uitgepikt om uit te proberen.
En top dat je er mee aan de slag gaat, en ik hoop ook dat je de buren vertelt wat jullie er aan proberen te doen. Niets zo naar als er irritatie en wrijving ontstaat met de buren door gedrag van de huisdieren.
-
blondie
- Zeer actief
Duidelijk. Dank je.Inge O schreef:Als je (zoals Shiloh86 wil) wil opvoeden door het negeren van ongewenst gedrag en je hebt meer dan 1 hond en ze vertonen min of meer gelijktijdig bepaald ongewenst gedrag heb je een probleem - en dat probleem wordt groter naarmate je meer honden hebt.blondie schreef:Ook met 2 honden?Inge O schreef:Nee, dat is het niet met een hele roedel, tenzij je constant alle leerprincipes wil verkrachten en het erg onduidelijk wil maken voor honden. Immers, terwijl jij negeert omdat er een aantal zijn die blaffen zijn er zeker weten ook net een paar braaf en stil en die blijf je dan doorstraffen? Wat zouden ze daar dan moeten uit leren?Shiloh86 schreef:Ik snap ook wel dat het met een roedel moeilijker is dan met 1 hond. Maar het blijft een kwestie van de langste adem.
Opvoeden in een roedel werkt gewoon heel vaak anders dan het opvoeden van 1 of 2 honden.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Hoeze is op het baasje wachten straffen? Dus elke hond die rustig thuis is terwijl baasje werken is, wordt gestraft terwijl die rustig is? Het is netjes net zo lang wachten tot de baas beneden komt. Dat noem ik geen straffen. En ja. Soms duurt dat 5 minuten, soms een half uur. Lijkt me niet meer dan normaal dat de honden in die tijd rustig zijn. Dus ik zie geen reden waarom het weg blijven tot alle honden stil zijn een straf is voor de wel stille hond.Inge O schreef:Nee, dat is het niet met een hele roedel, tenzij je constant alle leerprincipes wil verkrachten en het erg onduidelijk wil maken voor honden. Immers, terwijl jij negeert omdat er een aantal zijn die blaffen zijn er zeker weten ook net een paar braaf en stil en die blijf je dan doorstraffen? Wat zouden ze daar dan moeten uit leren?Shiloh86 schreef:Ik snap ook wel dat het met een roedel moeilijker is dan met 1 hond. Maar het blijft een kwestie van de langste adem.

- Shiloh86
- Zeer actief
Ik praat me nergens onderuit. Ook als ik achter een deur sta of de honden in een andere ruimte zitten horen ze gewoon rustig te wachten tot ik daadwerkelijk binnen kom, of dat nou kort of lang duurt. Misschien ben ik achter die deur wel met iets bezig waar ik ze niet bij wil hebben. Ik zie daar geen straf in. Dondert niet hoe lang ze wel stil zijn voor ik binnen kom.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 08 jul 2016 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

- Shiloh86
- Zeer actief
Uiteindelijk beloon je ze toch allemaal met je binnenkomst. De ene heeft daar alleen wat langer op moeten wachten dan de ander. Dat is toch totaal niet erg. Nogmaals. Het dondert niet hoe lang je erover doet om binnen te komen.
Dat is toch exact hetzelfde als een hond die eerst beloond wordt als die leer zitten direct als hij zit en later beloont wordt omdat die langere tijd netjes zit.
Dan ben je hem in die periode dat hij netjes stil moet zitten toch ook niet aan het straffen. Je kunt het ook ingewikkelder dan nodig willen maken hoor.
Dat is toch exact hetzelfde als een hond die eerst beloond wordt als die leer zitten direct als hij zit en later beloont wordt omdat die langere tijd netjes zit.

- Shiloh86
- Zeer actief
Dan wacht je op de macro-seconde dat ze allebei stil zijn. De keer erop op de halve seconde, de keer daarop op de seconde etc etc etc. Dat kwartje gaat echt wel vallen hoor. En verder ga ik er ook niet meer op in. Het is wel helder hoe ik er tegenaan kijk denk ik. Ieders recht om een andere mening te hebben.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 08 jul 2016 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Nou spreek je jezelf toch echt tegenShiloh86 schreef:Ik praat me nergens onderuit. Ook als ik achter een deur sta of de honden in een andere ruimte zitten horen ze gewoon rustig te wachten tot ik daadwerkelijk binnen kom, of dat nou kort of lang duurt. Misschien ben ik achter die deur wel met iets bezig waar ik ze niet bij wil hebben. Ik zie daar geen straf in. Dondert niet hoe lang ze wel stil zijn voor ik binnen kom.
Ik had inderdaad hetzelfde gedaan als de TS nu als advies gaat proberen.
Als ze gingen donderjagen omdat ze wakker waren, dan spreek ik daar de hond op aan. Vaak weten ze binnen een paar weken al goed wat luid en stil is, dus daar onderstreep ik mijn betoog mee. No way dat mijn honden 's morgens een stennis gaan maken, mijn man werkt in ploegen dus dan zou altijd de ander wakker worden van het geblaf.
Heb nu 3 honden en negeren kan ik slechts voor enkele situaties toepassen, maar zeker niet die van de TS. Hippo snurkt het liefst een gat in de dag dus die hoor je niet. De andere 2 zijn werkelijk muisstil. Als mijn wekker af gaat, wat zij ook horen want we slapen nu ergens tijdelijk en dat is naast het woongedeelte, dan hoor ik ze opstaan en uitschudden. Ze staan dan stil voor de opening te wachten tot ik het woongedeelte in kom en zijn super blij. Als ze gaan piepen/zachtjes blaffen bij de begroeting, dán negeer ik dus wel de hond die dat doet. Maar dat heeft dan effect omdat het aaien stopt waardoor ze rustiger worden.
Ze slaan hier overigens wel kort aan als ze 1 van onze auto's horen aankomen(ongeacht of iemand van ons thuis is), maar dat vind ik geen probleem.
-
blondie
- Zeer actief
Heb jij ooit meerdere honden tegelijkertijd gehad?Shiloh86 schreef:Uiteindelijk beloon je ze toch allemaal met je binnenkomst. De ene heeft daar alleen wat langer op moeten wachten dan de ander. Dat is toch totaal niet erg. Nogmaals. Het dondert niet hoe lang je erover doet om binnen te komen.
Dat is toch exact hetzelfde als een hond die eerst beloond wordt als die leer zitten direct als hij zit en later beloont wordt omdat die langere tijd netjes zit.Dan ben je hem in die periode dat hij netjes stil moet zitten toch ook niet aan het straffen. Je kunt het ook ingewikkelder dan nodig willen maken hoor.
Maar goed ik ben er zelf simpel in, ik negeer niet en reageer op de hond die onrust veroorzaakt of dingen doet die ik niet wil hebben. Duidelijker kan niet. Ik kan alternatieven verzinnen, bekijk waarom een hond reageert of probeer er achter te komen wat de trigger is voor bepaalde reacties en dan werk ik daar aan. Soms links om, soms rechtsom en soms kort door de bocht.
Maar ieder zijn ding.
Maar negatief gedrag negeren ben ik geen ster in.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Dat ben ik wel weer met je eens Inge O. Negeren is hier een vele malen zwaardere straf dan een keer beetpakken en een donderpreek geven(en dat is de zwaarste straf die ik geef met opvoeden) voor Tessa en Tay. Bij dat laatste weten ze waar ze aan toe zijn en dat hoeft eigenlijk maar 1 keer in de zeldzame gevallen dat ik het gebruik.
Winni is een geval apart, maar voor haar werkt negeren ook niet.
Winni is een geval apart, maar voor haar werkt negeren ook niet.
- Shiloh86
- Zeer actief
Dat vind jij. Waarom zo vervelend doen. Omdat mijn mening niet dezelfde is dan die van jou is mijn mening verkeerdInge O schreef:Een mening hebben is één ding, een zinnige mening hebben vaak toch nog iets heel anders.Shiloh86 schreef: Ieders recht om een andere mening te hebben.
Je legt me woorden in de mond. Ik ben helemaal niet "van de positieve training" en ik ben al helemaal niet tegen "al dat gecorrigeer". Nooit geweest ook. Dat maak jij er van. Ik ben er gewoon van overtuigd dat vervelend gedrag bij thuis komen/opstaan etc heel makkelijk is op te lossen door de hond gewoon niet te geven wat hij wil zolang hij zich niet gedraagt, namelijk dat je gewoon niet binnen komt. En dat je dat dus opbouwt waar je de drempel legt waarop je wél binnen komt. Dat is waar dit topic over gaat en dat is de enige situatie waar ik iets over gezegd heb. Ik ben overtuigd van die methode. Ik zeg nergens dat het de enige bestaande methode is die werkt of de enige goede methode is en ook niet eens dat het altijd de beste methode is. Ik heb ook nergens gezegd dat negeren overal en altijd de oplossing is bij elk probleem. Ik zeg alleen dat ik ervan overtuigd bent dat als je de langste adem hebt, dat dat wel effect heeft en daarnaast zeg ik ook dat ik best begrijp waarom mensen er niet voor kiezen en dat daar helemaal niks mis mee is.Inge O schreef:Jouw antwoorden sterken me alleen maar weer in de idee dat veel mensen die zogezegd van 'de positieve training' zijn in de veronderstelling dat dat beter, leuker en minder frustrerend en stresserend is voor de hond dan 'al dat gecorrigeer' vaak geen idéé hebben waar ze mee bezig zijn - en dus ook geen idee hebben hoe vaak ze hun hond net zo goed straffen, alleen beseffen ze het niet want 'ze hebben hem toch geen mep gegeven?'.Shiloh86 schreef:Ik praat me nergens onderuit. Ook als ik achter een deur sta of de honden in een andere ruimte zitten horen ze gewoon rustig te wachten tot ik daadwerkelijk binnen kom, of dat nou kort of lang duurt. Misschien ben ik achter die deur wel met iets bezig waar ik ze niet bij wil hebben. Ik zie daar geen straf in. Dondert niet hoe lang ze wel stil zijn voor ik binnen kom.
Ik snap gewoon echt niet waar deze felheid voor nodig is.
Ik ben in dit topic altijd uitgegaan van de situatie van de TS. Een hond die geleerd heeft dat als hij maar blaft dat het baasje lekker snel beneden komt en hij er lekker snel uit mag. Blaffen = beloning, want baasje komt snel. De oplossing is blaffen = niet beloning want baasje komt niet totdat hondje stil is = wel beloning. Ik heb het nooit gehad over een hond die blaft uit paniek, nooit over een hond die blaft uit verlatingsangst of om een andere reden over de zeik is. Dat is naar mijn idee niet wat de TS beschreven heeft. Ik snap ook wel dat je bij een hond die heel veel stress heeft omdat baasje alsmaar niet komt, dat je daar dit niet bij moet gebruiken. Dat je je hond daar alleen maar verder mee over de zeik helpt, maar over een dergelijke situatie hebben we het volgens mij ook nooit gehad. Dat is iets heel anders dan een hond die een trucje heeft geleerd hoe hij zijn zin krijgt en zijn impuls moet leren beheersen maar verder eigenlijk probleemloos alleen kan zijn.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
maar het grote nut van een forum is nou juist dat er veel mensen met veel verschillende inzichten, meningen en ervaringen op zitten die er in principe allemaal toe doen. De vraagsteller dient op basis hiervan zijn eigen plan te treken: wat werkt wel of juist niet voor mij/mijn hond/mijn situatie?
Iedereen hier weet dat er niet zoiets geldt als one size fits all, één methode die op alles toepasbaar is.
Hoe meer ideeen er worden aangedragen, hoe groter de kans dat TS er in slaagt haar probleem op te lossen.
Iedereen hier weet dat er niet zoiets geldt als one size fits all, één methode die op alles toepasbaar is.
Hoe meer ideeen er worden aangedragen, hoe groter de kans dat TS er in slaagt haar probleem op te lossen.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ja. En daar blijf ik ook bij dat het in een roedel niet anders is. Maar ik ben er ook in de discussie roedel vanuit gegaan dat het gewoon honden zijn die prima alleen kunnen zijn maar die een trucje geleerd hebben dat als ze blaffen dat ze dan hun zin krijgen. Dat is immers de situatie waar we het over hadden. Ze zijn altijd wel op een gegeven moment een halve seconde stil, vervolgens een seconde, vervolgens twee seconde etc etc. Nogmaals, mijn enige punt is dat ik geloof dat in theorie de langste adem hebben altijd effect heeft, bij dit soort situaties. Thats it. Niet meer. Niet minder. Dat dat in de praktijk niet altijd de handigste oplossing is en dat je ook andere keuzes kunt maken heb ik nooit ontkent.Heavy schreef:Nee je bent niet heel de tijd uitgegaan van de situatie van ts . Je bracht zelf ter sprake dat het met een roedel honden anders is . En daar werd verder over doorgegaan . Dat als er 2 of meer voor de deur zitten en 1 blaft dat je dan degene die braaf stil zit te wachten dus niet beloond voor het braaf zijn als jij blijft wachten met binnenkomen tot dat die ene blaffer stil is .
Maar dat hele negeren vind ik ook erg onduidelijk met 1 hond . Het is niet vanzelf sprekend zo dat een hond rustig gaat liggen of zitten wachten tot er wél gebeurd wat hij wil . Bijvoorbeeld met Jip die naar me ging zitten staren als ik in de bank zat 's avonds .
Ik kreeg advies om te negeren. Jip ging zich krabben , ging gapen . En ja uiteindelijk ging hij met een diepe zucht wel liggen maar zodra ik mijn voet bewoog of een kopje op tafel zette sprong hij weer gestrest op .
Toen ik hem duidelijk op zijn plaatst stuurde een eind van mijn vandaan ging hij liggen en bleef de hele avond slapen . Hij had duidelijkheid . Er ging niks meer gebeuren .
Overigens zou ik in de situatie die jij beschrijft ook niet negeren. Duke doet het ook, raakt als ik niks doe niet gestrest of zo, maar zijn gedrag wordt er niet minder van en ik vind het irritant. Die stuur ik dus ook weg/naar zijn mat. Maar ik vind dat totaal anders dan een hond die geleerd heeft dat als hij maar blaft, dat je dan snel komt. Dan werkt gewoon doorbreken door hem zijn zin niet te geven prima.

-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Ik ben niet zo'n opvoeder en zeker s'morgens niet.
In een soortgelijke situatie met mijn vorige hond heb ik hem enthousiast geprezen en beloont met een koekje. Al heel snel nam het blaffen af en stopte toen gewoon. Ik liep er trouwens geen stap sneller voor. Had je mij gehoord? Wat goed van jou, aaitje, koekje.
In een soortgelijke situatie met mijn vorige hond heb ik hem enthousiast geprezen en beloont met een koekje. Al heel snel nam het blaffen af en stopte toen gewoon. Ik liep er trouwens geen stap sneller voor. Had je mij gehoord? Wat goed van jou, aaitje, koekje.
- Shiloh86
- Zeer actief
Oh dat snap ik zeker. Dat wil ik ook, maar dat was hier het probleem niet. Het probleem hier is een hond die blaft omdat hij doorheeft dat baasje dan snel komt en een hond die als je dan eenmaal binnen bent, rustig zit te wachten, oftewel, een hond die het eigenlijk echt wel snapt en precies door heeft wat hij bereikt met zijn blaf. Maar die opgewondenheid eruit, ja dat is zeker ook belangrijk. Ik heb dat hier bereikt door ervoor te zorgen dat het allemaal niet zo bijzonder is dat ik beneden kom of thuis kom. Als ik thuis kom, krijgt Duke niet meer dan een "he knul", pas als ik rustig mijn jas op heb gehangen, de post heb gepakt, iets te drinken heb gepakt en op de bank ga zitten dan roep ik hem eens een keer voor een uitgebreide welkomst knuffel, de ene keer direct, en de andere keer pas nadat ik de post gelezen heb bijvoorbeeld en heeeel toevallig is dat alleen als hij niet zo opgewonden is en gewoon beleefd is. Tegenwoordig komt hij rustig en netjes begroeten. Net als dat wat jij schreef, dat je pas later bent gaan voeren. Dit in sterk contrast met de vrouw die eens per week bij mij komt poetsen. Die komt enhousiast en blij binnen, aait Duke uitgebreid, laat hem vervolgens zitten voor twee koekjes. Dat doet hij wel netjes, en hij luistert prima, maar hij is compleet opgewonden en druk. Ik krijg haar dat niet bijgebracht en ik ben meestal niet thuis als zij komt. Nah ja, dan is hij maar zo bij haar, ze lijkt het niet erg te vinden. Van de week kwam ik thuis terwijl ze er al was en toen viel het haar op "wat is Duke rustig als jij thuis komt", tja, ik maak het allemaal gewoon niet zo bijzonder. Dat Duke nu zo relaxt is als ik thuis kom is echt niet over 1 nacht ijs gegaan hoor. Ik had in het begin ook een stuiterende blaffende overactieve pup sochtends en als ik thuis kwam. En als hij tegen me opsprong kreeg hij ook echt wel een "nee, laag!" te horen van me, of als ik dan op de bank ging zetten en hem riep voor het knuffel momentje en springt praktisch boven op me, dan stuiterde ik hem net zo hard de bank weer af. Ben je nou helemaal, je doet het rustig of we doen het niet. Het is echt niet dat ik alles accepteer en niks stuurde daarin.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
als ik achter een deur zou staan wachten omdat die kleine 's morgens haar bek niet kan dichthouden, dan krijg ik 2 andere brave stille honden die heel enthousiast gaan worden en dat uiteindelijk gaan uiten in piepen en beginnen blaffen want baasje staat achter de deur
Dus nee, ik ga helemaal mee met Inge O dat 1 hond opvoeden compleet anders gaat dan een hond opvoeden in een groep honden, want niet meer dan logisch is ook.
Dus nee, ik ga helemaal mee met Inge O dat 1 hond opvoeden compleet anders gaat dan een hond opvoeden in een groep honden, want niet meer dan logisch is ook.