Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberende rottweiler springt en hapt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

annikabandit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Puberende rottweiler springt en hapt

Ongelezen bericht door annikabandit »

:vaag: ik ben even ten einde raad en hoop dat ik hier wat tips kan krijgen om mee aan de slag te gaan.
Ik heb een rottweiler reu van net 11 maanden. Over het algemeen doet hij het echt super goed, in huis is hij rustig en lief, we hebben puppycursus gedaan, vervolgens gehoorzaamheid 1 waar we zelfs 2e zijn geworden van de hondenschool, binnenkort beginnen we met gehoorzaamheid 2, hij is heel sociaal, gaat dominante honden eerder uit de weg dan dat hij ze opzoekt, lief en enthousiast naar mensen toe enz. enz. Maar sinds een paar weekjes heeft hij momenten dat hij helemaal dol wordt :boos: Dit gebeurt alleen tijdens het wandelen, het begint met in de riem happen, vervolgens begint hij tegen mij op te springen en in m'n armen te happen. Hij bijt niet door, maar toch hard genoeg om regelmatig voor blauwe plekken te zorgen op m'n armen.

Tijdens de training op de hondenschool heeft hij dit ook een enkele keer gedaan, in eerste instantie zeiden ze dat ik hem op de grond moest leggen, heel even tot hij kalmeerde.. Maar dat gebeurde dus niet, zodra ik 'm los liet, vloog hij net zo hard weer omhoog. En daarbij is het natuurlijk geen klein hondje wat je even makkelijk vasthoudt :roll:
Toen ben ik het gedrag gaan negeren, zodra hij ook maar in de riem begon te hangen, keerde ik mijn rug naar hem met m'n armen over elkaar en wachtte ik tot het over was om hem vervolgens een commando te geven. Meestal lukte dit aardig, maar als hij echt aan het happen is wacht ik toch eigenlijk liever niet af. Vooral omdat het me toch echt wel pijn doet.
Boos worden werkt niet, dan wordt hij alleen maar feller..

Na heel veel rondspeuren op internet las ik dat hij misschien overprikkeld is op die momenten. Daar ben ik ongeveer een week geleden mee aan de slag gegaan.. Ik wandelde vaker kleine rondjes ipv enkele keren een lange wandeling. Dit leek echt te helpen. In een week tijd deed hij maar 1x een poging en die kon ik heel snel doorbreken. Maar nu gisteravond liep ik met hem, ik was heel even een berichtje aan het sturen op m'n telefoon en echt ineens begon hij weer te springen en te happen. We waren nog vlak bij huis dus het kan echt niet zo zijn dat er te veel spanning was, ik dacht eerder aandacht trekken.. In eerste instantie werd ik boos en greep ik m vast, maar dat werkte natuurlijk niet waardoor hij alleen maar drukker werd.. Mezelf omdraaien en negeren ging wel, maar hij sprong nog wel zo'n 3x wat echt geen pretje was.

Nu mijn vraag dus.. wie heeft goede tips om dit het liefst te voorkomen en anders op het moment snel te doorbreken. Wat bijvoorbeeld helpt is een bal meenemen.. maar zodra hij weet dat ik die bij me heb, is hij zo gefocused op die bal dat hij niet eens meer gaat plassen.. Ook niet heel handig als hij uitgelaten moet worden :roll: Als hij springt en ik zeg tegen hem: Waar is de bal, zoek de bal. Dan stopt hij direct en gaat rondzoeken naar z'n bal, maar ik heb dan het idee dat ik hem een soort van beloon voor z'n slechte gedrag. Naar mijn gevoel weet hij dan toch nog steeds niet dat hij iets deed wat echt niet mocht, ik verleg alleen z'n focus.

Ergens geloof ik ook niet dat het puur dominantie of agressie is, ik merk namelijk verder echt nergens aan dat hij dominant is.. Bij de dierenarts en de uitlaatservice zeggen ze ook steeds dat het zo fijn is dat hij zich zo onderdanig opstelt naar mensen en honden. Hij zit netjes en wacht bij elke deur die we doorgaan, hij wacht tot ik zeg dat hij mag eten (ik eet ook altijd eerst), hij staat op en gaat uit de weg als ik er aankom, commando's volgt hij prima op (al is het nu de laatste tijd wel eens dat hij 10 sec wacht voordat hij gaat zitten, maarja dat is ook wel de leeftijd..), ik mag hem borstelen, tandjes kijken alles.. Tijdens wandelingen waar hij los loopt doet hij het trouwens echt nooit. Dan is hij super braaf, hij blijft in de buurt en komt bijna altijd direct als ik hem roep.

Tips? :U:
Neeltje

Re: Puberende rottweiler springt en hapt

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het lijkt alsof ik een wandeling met Yentle (mijn vorige Tibetaanse Terrier) lees. Die had hier ook een handje van. Het enige dat echt hielp was als er afleiding kwam, een andere hond, mensen die ze leuk vond. Maar af en toe was er geen afleiding en als ik haar er niet 'uit' kreeg, was het in de houdgreep oppakken en naar huis lopen. Maar goed, dat is met een rottweiler wat moeilijker.

Als het te ver van huis was, ging ik stil staan of ergens zitten en dan maar wachten totdat ze rustig genoeg was. Als ik ging zitten, stopte ze ook met het gedrag. Ze is jammer genoeg niet oud genoeg geworden om het opgelost te hebben gekregen.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Vince (13 maanden) heeft het momenteel ook zo nu en dan. En vooral als ik nog een half uur terug naar huis moet lopen word ik er niet bepaald blij van.

Ik laat hem zitten en ga op m'n hurken bij hem zitten, tot hij een stuk rustiger is. 9 van de 10 keer helpt dat, de 10e keer gaat hij vrolik verder, pffffffffffff

Sinds gister neem ik een buiktasje mee waar ik zijn balletje indoe. En hij had na 2 wandelingen al door dat als hij lief volgt, zijn behoeftes doet en niet springt, hij op de terugweg in het park zijn balletje als beloning krijgt.
Ik hoop echt dat we er hiermee zijn, want het is redelijk lastig.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

oh, ik kijk even mee. Een hond die binnenkort bij mij komt logeren doet dit ook. Wat daar werkt is stokstijf blijven staan en negeren.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hij is lekker aan het proberen hoe ver hij kan gaan denk ik. Gedrag naar andere honden kán ook nog wel veranderen hoor. Ze zijn pas laat volwassen,. maar hoeft niet natuurlijk! (mijn rottweilerreu die we gehad hebben kon ook prima met iedere hond die we tegen kwamen, tot het opeens omsloeg)
Dat gespring en gehap zou ik heel duidelijk in. Gewoon niet. En dat dat dan een keer heel duidelijk uitgelegd moet worden is dan maar zo.
Een hond mag best een keer happen naar me hoor. (zeker als ik veel van ze vraag met trainen bv) Maar er zijn gewoon grenzen. Ik wens niet als bal gebruikt te worden dag in dag uit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

misschien die telefoon eens thuislaten, dan kun je al je aandacht bij je hond houden en ingrijpen voor het gebeurt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
annikabandit
Vaste gebruiker

@ Daisy, maar hoe zie jij dat ingrijpen dan? Volgens mij moet ik echt (te) ver gaan wil ik hem op die manier op z'n plek zetten..

@ Renee-uk, als ik een keer een berichtje wil sturen als ik met mijn hond wandel, moet dat gewoon kunnen. Het is niet dat dat eeuwenlang duurt, dat is hoogstens een momentje van een minuut. Voor de rest ben ik non stop de hele wandeling bezig met mijn hond om te zien hoe en waar hij op reageert.

@ crienepien, dat vind ik wel een erg goed idee! Volgens mij heb ik nog wel ergens zo'n heuptasje liggen. Het is inderdaad erg frustrerend.. Vooral omdat het buiten gebeurd.. als hij als pup wel eens in m'n benen hapte kreeg hij gewoon een time out op de gang, werkte prima.

Bij hem hurken of gaan zitten vind ik wel wat tricky.. op die manier stel je je juist onderdanig op toch?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ben het niet helemaal met je eens dat je een berichtje moet kunnen sturen. Als je hond geen probleemgedrag vertoont, okee, maar liever niet. Jouw hond vertoont wel probleemgedrag, dus moet je in feite de hele wandeling met hem bezig zijn. Zodra hij gaat springen en happen ben je eigenlijk al te laat.

Je negeert nu begrijp ik? Maar dat werkt dus niet en zulk gedrag is natuurlijk moeilijk om echt te negeren. Echt negeren is heel lastig, want dan moet je eigenlijk gewoon doorgaan waar je mee bezig was. Door stil te staan en je om te draaien negeer je niet echt, want je reageert op zijn gedrag door stil te gaan staan. :) Op de cursus moest je hem op zijn rug/zij leggen? Dat zou ik sowieso niet doen, ik snap nooit zo goed wat een hondenschool daarmee denkt te bereiken. Misschien op het moment dat hij al iets drukker wordt nee zeggen en stevig doorlopen? Dus het moment voordat hij gaat springen en happen? Hier werkte dat namelijk, ik nam de riem zo 'kort' dat ze er niet in kon bijten en omdat ik voordat ze ging springen al corrigeerde met stem hield ze in. Als ze dan toch wilde springen kreeg ze weer een nee, een klein rukje aan de lijn en gewoon stevig doorlopen.

Er zullen nog wel betere tips langskomen, maar dit werkte hier.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Bal aan een touwtje.
En wat op je hurken zitten met je onderdanig opstellen te maken
heeft gaat volledig aan me voorbij.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:Bal aan een touwtje.
En wat op je hurken zitten met je onderdanig opstellen te maken
heeft gaat volledig aan me voorbij.
netzomin als dat berichtje versturen dat moet kunnen.
dat het juist gebeurde toen ts dat deed zegt al genoeg lijkt me, maar ja die telefoon is zooooooooooooooo vreselijk belangrijk natuurlijk.
feit is dat als je gaat reageren als iets al gebeurt je gewoon te laat bent, voorkomen is beter dan genezen :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Mijn honden hebben het meteen door als ik met mijn gedachten elders ben, ook als het maar een minuutje is. Dan weten ze dat ik niet op hun gedrag let en doen ze eerder een poging om achter een kat aan te gaan bijvoorbeeld. Ik zie wel vaker mensen sms-en terwijl ze de hond uitlaten en de meeste honden kunnen daar niet mee omgaan. Ze kunnen niet zoals mensen het respect opbrengen om even geduld te hebben totdat je klaar bent, het zijn dieren en ze hebben geen geduld. Ze weten alleen dat je op dat moment niet op ze let en dan kan negatief gedrag de kans krijgen. Soms zijn het net kinderen, ze weten precies wanneer je op je zwakst bent en wanneer ze zich dus kunnen misdragen. Dus ook al is het iets waarvan je denkt, je pikt het maar, sms-en en telefoneren tijdens de wandeling, niet handig. Voor jezelf, want je hond gaat zich erdoor misdragen.

Ik heb jouw probleem nooit aan de hand gehad zelf. Dus ik brainstorm alleen even voor je, ervaring heb ik er niet mee. Ik denk persoonlijk dat ik de riem zou laten vallen, hoe leuk is het spelletje nog als ie niet kan bereiken wat ie wil en dat is in jouw hand bijten. En je handen achter je rug houden. Dan is ie maar even los, je kunt ook met je voet op de riem gaan staan voor de zekerheid. En dan wachten tot hij uitgeraasd is. Ik heb zelf mijn honden 'hoog' en 'laag' geleerd, hoog betekent opspringen, laag naar beneden. Je zou dat thuis kunnen oefenen, dus hem op laten springen op commando en hem weer netjes af laten gaan.

Boos worden helpt niet als je gefrustreerd klinkt, frustratie daar luistert geen hond naar. Kalmte en zelfverzekerdheid wel, maak je stem laag en geef korte commando's. Probeer niet mee te gaan in de stress die je hond op dat moment ervaart, maar probeer je te richten op doorlopen. Ik zou hem ook niet veel tijd geven om uit te razen. En ik zou zeker die bal erbij gaan gebruiken, als afleiding, als beloning. Bruno hier is ook balgek en dat is erg handig. Hij mag de bal in zijn bek dragen en als we het toverwoord 'los' zeggen, gaan we die bal gooien, dat weet ie. En daarmee kunnen we hem om allerlei verleidingen en gevaren leiden. Dus ik zou die bal er zeker in houden en daar iets mee doen.

O en over dominantie, ik kijk daar zelf niet zo naar, tenminste, jezelf op dezelfde hoogte stellen als een hond kan erg kalmerend werken en zie ik niet als onderdanig. Kijk, nu neemt ie natuurlijk wel een loopje met je en dat zou ik niet accepteren. Vervelend gedrag, zou je het beter kunnen noemen dan dominant gedrag want vaak is het niet eens echt dominantie wat achter het gedrag zit maar onzekerheid bijvoorbeeld. Jij bent gewoon zijn leider en stuurt hem bij wanneer nodig, dus echt de baas kan ie nooit worden. Maar laat hem ook niet in de waan dat ie de baas is. Het zou best kunnen helpen om gewoon een keer goed boos op hem te worden. Maar niet vanuit frustratie, en dan moet je ook wel de hele wandeling je volle aandacht bij hem hebben. Dat is andersom namelijk ook de bedoeling, dat ie zijn aandacht bij jou heeft. Succes met je springkikker!
annikabandit
Vaste gebruiker

Hmm vind dat jullie wel heel fel reageren.. ik stuurde even een berichtje , misschien geen goed idee op dat moment geweest,dat heb ik gemerkt ook. Maar om nou te zeggen "die telefoon is zoo vreselijk belangrijk", wat een onzin, als je me gevraagd had hoe vaak ik op mn telefoon kijk tijdens een wandeling, had ik gewoon antwoord kunnen geven: Eigenlijk nooit want meestal laat ik die thuis, maar ja sinds hij dit gedrag vertoond heb ik 'm wel graag bij me voor het geval er wel echt wat gebeurd.

@ tessathomas, dat ga ik proberen. Tot nu toe ging ik liever stil staan omdat hij als ik wegliep alleen maar een grotere sprong tegen me aan kon maken. Maar misschien in combinatie met heel kort vastpakken en het proberen te voorkomen dat dit inderdaad werkt!

@ Suske, ik heb altijd geleerd dat je bij jonge honden niet op de grond moet gaan zitten of bij ze gaan liggen, omdat dat inderdaad een onderdanige houding is. Ze zeggen toch dat je rechtop moet staan bij het geven van commando's, je groot maken?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het ook klinken als overprikkeld. Coda heeft ook wel eens dat soort buien, die is nu 13 maand. Wat ik doe is haar even streng toespreken (even vasthouden in het nekvel en naar de grond duwen en dan een ferme "Nee!". Daarnaast is het vooral oefenen op rust. Hij moet zichzelf onder controle houden. Dus oefen eens met gewoon zitten en wachten als er bijvoorbeeld een andere hond langs loopt, en dan op zo'n afstand dat je vrij zeker weet dat hij niet weer opspringt.

Dominantie wil ik dit gedrag niet gelijk noemen maar het is wel een vorm van uitproberen. Als je hem hiermee laat wegkomen is het hek van de dam :wink: Bij ons wordt er dus ook niet gewandeld, gespeeld of getraind als ze zo uit hun plaat gaan. Eerst rust en dan pas weer verder.

Edit: En een berichtje sturen moet kunnen, maar nu even niet denk ik. Je hebt een veeleisende puber en dit zijn maar fases maar dan moet je er wel goed (en snel) op reageren. Dus ik zou op dit moment even niets anders doen dan met de hond bezig zijn. Dat kan later heus wel weer maar het is nu even niet zo verstandig denk ik.
renee-uk
Zeer actief

annikabandit schreef:Hmm vind dat jullie wel heel fel reageren.. ik stuurde even een berichtje , misschien geen goed idee op dat moment geweest,dat heb ik gemerkt ook. Maar om nou te zeggen "die telefoon is zoo vreselijk belangrijk", wat een onzin, als je me gevraagd had hoe vaak ik op mn telefoon kijk tijdens een wandeling, had ik gewoon antwoord kunnen geven: Eigenlijk nooit want meestal laat ik die thuis, maar ja sinds hij dit gedrag vertoond heb ik 'm wel graag bij me voor het geval er wel echt wat gebeurd.
niet zeuren hoor, je zegt zelf dat dat texten moet kunnen en ik denk dat dat niet kan met een hond die vervelend gedrag vertoont.
en zoals ik al zei, dat ie het doet op het moment dat je een berichtje stuurt spreekt voor zich.
Afbeelding

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is natuurlijk wel een jonge hond. Krijgt hij voldoende uitdaging? Hoeveel loop je dagelijks nu met hem? En hoe houdt je hem geestelijk bezig?

Je hoeft niet hard aan te pakken, maar soms is het moeilijk om een redelijk zachte eigenaar wel doortastend aan te laten pakken. Als het jou echt zeer doet, mag je dit ook best aan je hond duidelijk maken en dat hoeft echt niet met een knal voor de harses meteen. Neerleggen hoeft van mij nou ook niet meteen. Maar meestal pak ik zo'n hond wel stevig bij de halsband vast en begeleid dit vrij handig weer naar 4 voeten op de grond, regelmatig meteen met een zitpositie er achter aan. Ik laat pas los op moment dat hond gekalmeerd. Geen trekken en sleuren, nee gewoon stevig duidelijk begeleiden met een enorme rust en zelfverzekerdheid. Het is moeilijk te omschrijven.

Overprikkeling kan. Maar dat is geen excuus voor lomp gedrag. Dat laat hij dan maar op een andere manier zien, niet door boven op jou te springen. Inderdaad kan een bal, touwtje of dummy gebruikt worden om die overprikkeling te kunnen verwerken. En als een bal tot zulke overdreven focus gaat leiden, gewoon ook daar mee aan de slag gaan. Ook dat moet en kan een hond leren, maar moet daarvoor wel de gelegenheid en begeleiding in krijgen. Het komt niet altijd vanzelf aanwaaien, maar het is ook niet iets wat je dus niet zou kunnen aanleren (net zo lang wachten tot hij opgeeft zo overdreven te doen. Jij lekker op terras zitten met koud drankje dan is het ook nog eens een relaxte bezigheid (ja zo soms ben ik een hele luie hondentrainer :D)
Afbeelding
annikabandit
Vaste gebruiker

@ fizgig, bedankt voor je bericht!
Hem loslaten heb ik inderdaad ook geprobeerd, dan richt hij zich eerst geheel op de riem en gaat hij daar aan lopen trekken, maar als ik doorloop komt ie als een dolle op me af gestormd..
Voorlopig gaan we in ieder geval even met de bal wandelen en 100% focussen op hem :)
Wat je zegt over frustratie klopt inderdaad helemaal.. zodra ik ook maar een beetje moe of geïrriteerd ben merkt hij dat meteen. Dat is zowiezo wel iets om aan te werken, eerst even zelf tot rust komen voor we bijvoorbeeld gaan wandelen.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Met Zaza heb ik hier heel lang mee getopt. Bij haar komt het echt, doordat ze iets niet begrijpt of iets onduidelijk is. Juist het baasje die met de telefoon bezig is, terwijl die normaal in de situatie, die mogelijk om wat voor reden toch spannend was, er voor de hond was, niet door iets te zeggen, maa.r door er te zijn. Ik zou dus echt die telefoon even laten.

Dat met de bal herken ik ook, Zaza deed precies zo. Uiteindelijk heb ik het kunnen doorbreken door haar af te leiden met een brokje voor ze in de 'flip' modus kwam en dat werkte. Nu doet ze het heel soms nog, meestal als we op een vreemde plek binnen zijn, dan gaat ze in mijn handen bijten. Ik zorg dat ik d altijd iets bij heb om op te bijten, dan is het goed. Op straat, of bij spelen met andere honden pakt ze vaak zelf een stok.of iets in haar bek.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik zou wel opletten met heel kort vastpakken dat je niet de lijn heel strak houdt. Gewoon korter pakken dat die riem niet makkelijk te pakken is. Maar dat is dus wel voordat hij opspringt he? Als hij eenmaal opspringt zou ik niet meer hard doorlopen, ivm een bungeejumper naast je ;) Als hij al springt zou ik naar de andere tips hier kijken.
annikabandit
Vaste gebruiker

@ gyanty,
ik liep 's ochtends vroeg een uur met hem en dan rond lunchtijd nog eens driekwartier/uur en dan 's avonds vaak nog even lekker met de bal spelen en voor het slapen nog een rondje van een kwartier/20 minuten. Vaak tussendoor nog even een keer plassen.
Maar voor mijn gevoel was dat te veel voor hem, dus probeer nu meerdere keren op een dag 20/30 minuutjes te wandelen of te spelen. In huis slaapt hij meestal of kauwt buiten een beetje op z'n speeltjes, verder krijgt hij regelmatig z'n kong met wat lekkers er in, doen we binnen zoekspelletjes of krijgt hij een bot. Omdat hij verder in huis heel relaxed is heb ik het idee dat dit wel voldoende is, maar.. correct me if I'm wrong ;)

Er is wel heel wat veranderd in huis de afgelopen tijd. M'n vriend en ik zijn uit elkaar gegaan, dus ineens ben ik nog maar de enige waar hij aandacht van krijgt, misschien dat hij daarom ook met wandelen continu aandacht wil. En natuurlijk ben ik ook niet helemaal rustig en kalm geweest.. maargoed ik heb het idee dat dat nu wel over is :)
annikabandit
Vaste gebruiker

TessaThomas schreef:Ik zou wel opletten met heel kort vastpakken dat je niet de lijn heel strak houdt. Gewoon korter pakken dat die riem niet makkelijk te pakken is. Maar dat is dus wel voordat hij opspringt he? Als hij eenmaal opspringt zou ik niet meer hard doorlopen, ivm een bungeejumper naast je ;) Als hij al springt zou ik naar de andere tips hier kijken.
Ja dus meer als ik zie dat hij onrustig wordt, hem aan het werk zetten door een stuk flink doorstappen of misschien ook door wat bochtjes te draaien. Daardoor krijg ik z'n focus ook vaak goed op mijn commando's gericht.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zal het eerst proberen om heel duidelijk te vragen of hij er mee op wil houden. Begrijpt hij dat niet dan zal hij het toch echt voelen.
Komt misschien rottig over. Een hond kan hier ook best ver gaan, maar je hoeft je toch ook niet aan gort te laten happen. Je hebt zelf ook gevoel in je lijf hé.
yodi
Zeer actief

Ongelezen bericht door yodi »

Je laag maken bij een puberende rottweilerreu moet je niet doen, toch proberen te corrigeren met je stem , nee en foei!!
Hij wil donderjagen, en heeft op dat moment energie te veel, wij gaan dan trainen met zit en af en blijf, volgen.
Het belangrijkste is zelf rustig blijven ze hebben heel goed door als jij onzeker wordt.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Daisy@ schreef:Ik zal het eerst proberen om heel duidelijk te vragen of hij er mee op wil houden. Begrijpt hij dat niet dan zal hij het toch echt voelen.
Komt misschien rottig over. Een hond kan hier ook best ver gaan, maar je hoeft je toch ook niet aan gort te laten happen. Je hebt zelf ook gevoel in je lijf hé.
Precies. Hij bedoelt het misschien niet rot maar het lijkt me een prima oefening dat de baas ook gevoel heeft en niet een middel is om op af te reageren :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Daisy@ schreef: Dat gespring en gehap zou ik heel duidelijk in. Gewoon niet. En dat dat dan een keer heel duidelijk uitgelegd moet worden is dan maar zo.
Een hond mag best een keer happen naar me hoor. (zeker als ik veel van ze vraag met trainen bv) Maar er zijn gewoon grenzen. Ik wens niet als bal gebruikt te worden dag in dag uit.
Zo zou ik het ook doen en dan meteen een alternatief geven waarop hij zich wel mag afreageren, bijrolletje, bal aan een touwtje o.i.d. Het is volgens mij ook wel de leeftijd. Ik kan me tenminste herinneren dat die 2 herders van mij ook zo'n periode hebben gehad :wink:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Kan het zijn dat hij toch wat te veel energie over heeft, waardoor hij ook sneller vervalt in dit soort gedrag.

Wat doe je tijdens de wandelingen? Krijgt hij de kans om te rennen (los of naast de fiets), of misschien spelen met bevriende honden? Doe je ook dingen die hem geestelijk moe maken zoals appeloefeningen of puzzelen of speur/zoek spelletjes?

Als ik terugdenk aan mijn hond, toen ze 11 maanden was.... dat was één brok energie. Die zou gillend gek worden van aangelijnde rondjes van 30 minuten.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik zou me ook niet te laag opstellen een puberende rottweiler reu heeft duidelijke regels nodig nee is nee !
Trainen is denk ik niet verkeerd maar ook op tijd zijn rust geven je moet eigenlijk proberen het voor te zijn dat hij overprikkeld raakt.
Rustig blijven en niet schreeuwen of kwaad worden .
Ik heb helemaal niets tegen texen of even bellen maar denk dat je nu al je aandacht nodig hebt bij je hond .
De tijd die je er nu insteekt om hem goed op te voeden werpt later zijn vruchten af.
Ik heb 2 ridgeback reuen die zijn nu 6 en bijna 8 jaar en die hebben toen ze jonger waren ook lekker gepuberd maar dat is gelukkig helemaal geod gekomen.
Succes hoor.

groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
annikabandit
Vaste gebruiker

runninggirl schreef:Kan het zijn dat hij toch wat te veel energie over heeft, waardoor hij ook sneller vervalt in dit soort gedrag.

Wat doe je tijdens de wandelingen? Krijgt hij de kans om te rennen (los of naast de fiets), of misschien spelen met bevriende honden? Doe je ook dingen die hem geestelijk moe maken zoals appeloefeningen of puzzelen of speur/zoek spelletjes?

Als ik terugdenk aan mijn hond, toen ze 11 maanden was.... dat was één brok energie. Die zou gillend gek worden van aangelijnde rondjes van 30 minuten.

Tijdens het wandelen oefenen we regelmatig even de commando's als zit, af, voorkomen, aan de voet. Maar dat is dan steeds tussendoor even.
Verder loopt hij zowiezo elke dag wel even los, maar heb hier niet elke wandeling de mogelijkheid toe omdat de meeste grotere gebieden waar hij los mag niet op loopafstand zijn. Bijna altijd gaan we om de dag wel naar het bos of een plek waar hij zich uit kan leven en hij gaat sinds kort 1x per week met de hondenuitlaatservice mee en elke zaterdag hebben we training (nu even zomerstop). Zoekspelletjes doen we wel in huis.
Misschien heeft iemand hier nog leuke ideeen voor?
annikabandit
Vaste gebruiker

Maeve schreef:
Daisy@ schreef:Ik zal het eerst proberen om heel duidelijk te vragen of hij er mee op wil houden. Begrijpt hij dat niet dan zal hij het toch echt voelen.
Precies. Hij bedoelt het misschien niet rot maar het lijkt me een prima oefening dat de baas ook gevoel heeft en niet een middel is om op af te reageren :wink:
Daar ben ik het wel mee eens, maar hoe doen jullie dat? :clown:
Echt groot en sterk ben ik niet en meneer met z'n 35 kg heeft toch al heel wat kracht.. Als ik hem voor m'n gevoel heel stevig vastgrijp in z'n nek, piept hij niet eens of iets.. Als hij zelf volle vaart ergens tegen aan knalt,lijkt het hem ook totaal niet te deren.. Misschien rottweiler (en andere stoere rassen eigen), maar hoe ik nou echt indruk op m zou kunnen maken :U:
renee-uk
Zeer actief

ik zou niet inzetten op fysiek overwicht, dat ga je niet winnen namelijk.
je zult het moeten hebben van je geestelijke overwicht
Afbeelding

annikabandit
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
annikabandit schreef: Ergens geloof ik ook niet dat het puur dominantie of agressie is, ik merk namelijk verder echt nergens aan dat hij dominant is..
als een hond dominant gedrag uit gebeurt dat natuurlijk niet van het ene moment op het andere tegelijkertijd in alle situaties en tov. alle individuen.

als jij denkt dat dit niks met grenzen opzoeken te maken heeft, bedenk je dan eens of hij dit soort gedrag naar een zelfverzekerde volwassen bekende hond zou durven uiten? en zo ja, zou hij ermee wegkomen denk je?
Ja daar heb je gelijk in, ik geloof zeker dat dit wel met grenzen opzoeken te maken heeft, maar dat is dan echt puur met het wandelen want voor de rest merk ik het niet in andere situaties en op andere momenten.. Bedoelde meer te zeggen dat de signalen die je vaak leest en hoort, waar je aan kan zien of een hond (te) dominant is, daar merk ik verder niks van bij hem. Vandaar dat mijn eerste idee ook echt was dat het door overprikkeling kwam.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”