Ik heb een rottweiler reu van net 11 maanden. Over het algemeen doet hij het echt super goed, in huis is hij rustig en lief, we hebben puppycursus gedaan, vervolgens gehoorzaamheid 1 waar we zelfs 2e zijn geworden van de hondenschool, binnenkort beginnen we met gehoorzaamheid 2, hij is heel sociaal, gaat dominante honden eerder uit de weg dan dat hij ze opzoekt, lief en enthousiast naar mensen toe enz. enz. Maar sinds een paar weekjes heeft hij momenten dat hij helemaal dol wordt
Tijdens de training op de hondenschool heeft hij dit ook een enkele keer gedaan, in eerste instantie zeiden ze dat ik hem op de grond moest leggen, heel even tot hij kalmeerde.. Maar dat gebeurde dus niet, zodra ik 'm los liet, vloog hij net zo hard weer omhoog. En daarbij is het natuurlijk geen klein hondje wat je even makkelijk vasthoudt
Toen ben ik het gedrag gaan negeren, zodra hij ook maar in de riem begon te hangen, keerde ik mijn rug naar hem met m'n armen over elkaar en wachtte ik tot het over was om hem vervolgens een commando te geven. Meestal lukte dit aardig, maar als hij echt aan het happen is wacht ik toch eigenlijk liever niet af. Vooral omdat het me toch echt wel pijn doet.
Boos worden werkt niet, dan wordt hij alleen maar feller..
Na heel veel rondspeuren op internet las ik dat hij misschien overprikkeld is op die momenten. Daar ben ik ongeveer een week geleden mee aan de slag gegaan.. Ik wandelde vaker kleine rondjes ipv enkele keren een lange wandeling. Dit leek echt te helpen. In een week tijd deed hij maar 1x een poging en die kon ik heel snel doorbreken. Maar nu gisteravond liep ik met hem, ik was heel even een berichtje aan het sturen op m'n telefoon en echt ineens begon hij weer te springen en te happen. We waren nog vlak bij huis dus het kan echt niet zo zijn dat er te veel spanning was, ik dacht eerder aandacht trekken.. In eerste instantie werd ik boos en greep ik m vast, maar dat werkte natuurlijk niet waardoor hij alleen maar drukker werd.. Mezelf omdraaien en negeren ging wel, maar hij sprong nog wel zo'n 3x wat echt geen pretje was.
Nu mijn vraag dus.. wie heeft goede tips om dit het liefst te voorkomen en anders op het moment snel te doorbreken. Wat bijvoorbeeld helpt is een bal meenemen.. maar zodra hij weet dat ik die bij me heb, is hij zo gefocused op die bal dat hij niet eens meer gaat plassen.. Ook niet heel handig als hij uitgelaten moet worden
Ergens geloof ik ook niet dat het puur dominantie of agressie is, ik merk namelijk verder echt nergens aan dat hij dominant is.. Bij de dierenarts en de uitlaatservice zeggen ze ook steeds dat het zo fijn is dat hij zich zo onderdanig opstelt naar mensen en honden. Hij zit netjes en wacht bij elke deur die we doorgaan, hij wacht tot ik zeg dat hij mag eten (ik eet ook altijd eerst), hij staat op en gaat uit de weg als ik er aankom, commando's volgt hij prima op (al is het nu de laatste tijd wel eens dat hij 10 sec wacht voordat hij gaat zitten, maarja dat is ook wel de leeftijd..), ik mag hem borstelen, tandjes kijken alles.. Tijdens wandelingen waar hij los loopt doet hij het trouwens echt nooit. Dan is hij super braaf, hij blijft in de buurt en komt bijna altijd direct als ik hem roep.
Tips?