Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en kat aan elkaar laten wennen, muilkorf?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Hond en kat aan elkaar laten wennen, muilkorf?

Ongelezen bericht door Sientje »

Onze buitenlandse herplaatser Amy is nu 5 maanden bij ons, en onze kat leeft al die tijd al boven omdat Amy haar een paar keer heeft willen grijpen.
Eerste paar keren dat ze elkaar ontmoetten was Amy heel voorzichtig en snuffelde heel voorzichtig. Mijn kat gaf helaas 2x een haal over Amy's neus en toen was het over met dat voorzichtige en wordt Amy agressief als ze Zazou hoort of ziet. Zazou komt nu ook echt niet meer beneden. Ik zou het echt vreselijk jammer vinden als dit nooit meer goed komt en zit hier erg mee.
Nu wil ik het eigenlijk wel weer proberen, maar Zazou is zo bang dat ze helemaal niet bij Amy in 1 ruimte wil zijn en daarbij ben ik bang dat Amy haar kapotbijt. De katten buiten zijn namelijk ook niet veilig voor haar.
Nu denk ik aan een muilkorf voor Amy, maar ze is een onzekere en nerveuze hond en ik wil niet nog meer 'beschadigen'. Een bench is ook geen optie want daar is ze als de dood voor.
Iemand tips om dit op een vriendelijke, maar duidelijke en consequente manier aan te pakken??
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Hond en kat aan elkaar laten wennen, muilkorf?

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik spreek uit ervaring dat het heel moeilijk is.
Ik heb katten én honden geleerd dat ze allebei moeten negeren. En dat lukt nog niet altijd. Met langslopen gaat het prima. Maar als Indy op de bank ligt staart ze toch nog wel naar de katten. Maar ze weet dat ze niets mag.
Ze hebben allebei (Indy en Chevy de poes) wel eens een hollewip gehad. Ik wil van beide kanten geen uitdagend gedrag. (want dat deden ze hier allebei) Kater is er weer heel relaxt onder, die heeft schijt aan Indy en zo is die voor Indy ook veel minder interessant.

Als we er niet bij zijn zitten hond en katten wel gescheiden, dat vertrouw ik voor geen meter dan.
Wat ik wel gedaan heb is alles gelijk lekkers geven. Zodat ze weten dat het ook leuk kan zijn om dicht bij elkaar in de buurt te zijn.

Maar het blijft moeilijk vind ik. Duidelijkheid kan wel helpen. Geen gedoe naar elkaar.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb hier de muilkorf gebruikt om Peer aan de nijnen te wennen.
Muilkorf op een positieve manier aanleren (rustig opbouwen ook vooral), pas gaan trainen met kat als de muilkorf ontspannen gedragen wordt.
En ik heb hier de nijnen los laten lopen, Peer aangelijnd en eerst ben ik continue gaan voeren tijdens de trainingsmomenten zodat hij rustig bleef en dan de tijd opbouwen tussen lekkers. Kijken naar beestje en relaxed = lekkers.
Kleine stapjes.

Daarna los met muilkorf, maar de nijnen zijn verboden terrein. Na een week liepen ze samen door het huis alsof het nooit een probleem was geweest (hij wilde ze echt eten hoor).

Het kán wel, maar rustig aanleren, en alsnog zijn de nijnen hier bijvoorbeeld verboden terrein om opdringerig aan te snuffen. Soms springt er 1 per ongeluk op hem, en dan komt Peer echt naar mij zo van 'oow ik mag niets doen' en dan krijgt hij even een bevestiging dat hij zo knap is.

edit: en een paar x per dag korte trainingsmomenten van een paar minuten, niet direct hele dag bij elkaar.
Sientje
Zeer actief

Bedankt voor je reactie. Ja, vind het ook erg moeilijk... Amy zit sowieso hoog in haar stresslevel zeg maar en dat maakt het nog lastiger. Daarom heb ik het ook even op zijn beloop gelaten en Amy eerst wat meer tijd gegeven. Maar eigenlijk is dat niet echt een goede zet geweest..... De kat heeft het niet slecht boven, maar ik had het zó graag anders gezien. Amy zou lief en rustig zijn bij alle dieren volgens de vorige eigenares. Nou, ze is een echte jager en heeft al 1 van mijn franse hangoren gegrepen (gelukkig vooral een hap haar).
Laatst gewijzigd door Sientje op 12 feb 2015 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Lucia ook bedankt! Ga kijken wat Amy van een muilkorf vindt en er een spelletje van maken.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Volgens mij zijn er op YouTube ook wel filmpjes te vinden over het positief aanleren.
Wat je ook nog zou kunnen doen als stapje ertussen is de kat in een bench (kat dit wel aanleren) en dan de afstand tussen jullie verkleinen tijdens het trainen. Nu moet de kat hier dan weer niet extra stress van krijgen.

Ministapjes is denk ik hier de truc wel. Vindt vooral iets wat ze superlekker vindt waarmee je haar kunt blijven belonen. En kies een muilkorf waarbij je haar kunt voeren.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik denk dat een muilkorf misschien wel voorkomt dat de kat zwaar gewond raakt, maar niet dat dit voorkomt dat Amy erop vliegt. En een flinke hond die met een muilkorf op je kat vliegt zal niet bevorderlijk zijn voor de relatie tussen die twee.

Ik zou het dus niet als oplossing zien, maar alleen als veiligheidsmiddel.

Heeft de kat beneden ook plaatsen waar hij veilig hoog kan zitten? Ik heb speciaal een flinke krabpaal aangeschaft zodat de katten veilig op hoogte de boel kunnen bekijken. Dat vinden ze sowieso prettig, lekker hoog, bij de verwarming, met uitzicht over de tuin. Dan zou je kunnen beginnen met de kat daar te voeren. En Amy aan de lijn houden. Gewoon kijken hoe er gereageerd wordt. En vanuit daar verder werken. Stapje voor stapje bekijken hoe Amy en je kat reageren. Als je de kat bekijkt en rustig blijft en niet gaat fixeren ben je de beste hond ter wereld en verdien je koekjes. Maar ik ben er ook niet zo kinderachtig in, een kat aanvallen levert een flinke correctie op. Dat doen we hier in huis niet. Mijn kat, afblijven. Je hoeft hem niet leuk te vinden, maar je laat hem met rust. Vandaar uit kun je dan weer gaan werken met belonen.

En in het begin altijd op je hoede blijven, als de kat wegschiet zal Amy toch in eerste instantie weer getriggerd worden. Het is nu eenmaal een heel zelfbelonend iets, katten jagen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Kat laten meppen en hond muilkorven zodat hij niets terug kan doen.... dat vind ik niks. Een dier heeft het recht om zich te verdedigen. Moet die kat maar niet meppen.

Kun je niet voorkomen dat de hond de kat opzoekt?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb relaxte katten en heb een jager gehad. Ze moest zitten en blijven als er een kat langskwam. Daarna kreeg ze de jackpot uiteraard.
Dat kon alleen doordat ik ook intensief aandachtsoefeningen met haar deed trouwens.
Maar dat werkte dus wel. Duurde even maar toen negeerde ze ze ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sientje
Zeer actief

het is ook zeker niet de bedoeling de kat te laten meppen! De muilkorf is alleen een extra veiligheidsmaatregel. Aan de lijn is ze juist feller en meer gespannen en daarom wil ik het 'los' oefenen. De kat is al wat ouder (16) en komt niet zo snel een paal in.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Daisy@ schreef:Ik spreek uit ervaring dat het heel moeilijk is.
Ik heb katten én honden geleerd dat ze allebei moeten negeren. En dat lukt nog niet altijd. Met langslopen gaat het prima. Maar als Indy op de bank ligt staart ze toch nog wel naar de katten. Maar ze weet dat ze niets mag.
Ze hebben allebei (Indy en Chevy de poes) wel eens een hollewip gehad. Ik wil van beide kanten geen uitdagend gedrag. (want dat deden ze hier allebei) Kater is er weer heel relaxt onder, die heeft schijt aan Indy en zo is die voor Indy ook veel minder interessant.

Als we er niet bij zijn zitten hond en katten wel gescheiden, dat vertrouw ik voor geen meter dan.
Wat ik wel gedaan heb is alles gelijk lekkers geven. Zodat ze weten dat het ook leuk kan zijn om dicht bij elkaar in de buurt te zijn.

Maar het blijft moeilijk vind ik. Duidelijkheid kan wel helpen. Geen gedoe naar elkaar.
Dit dus.

Hier hetzelfde. Nooit samen zonder toezicht in dezelfde ruimte.
En de kat is een absolute No-Go. Hij mag er niet eens naar kijken!
De kat is van mij en geen speelgoed van de hond, hij heeft er maar vanaf te blijven.

Maar makkelijk is het zeker niet.
Bronco is hier als herplaatser van 6 maanden gekomen en het ging meteen fout met de kat.
Kat schrok en gaf hem een lel over zijn neus.
1 tik was het maar, maar dat was voldoende voor een heftige haat/liefde verhouding.
Het heeft daarna zeker 2 maanden geduurd voordat de kat weer beneneden durfde te komen als Bronco niet in zijn bench zat.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

GrethavW schreef:

Dit dus.

De kat is van mij en geen speelgoed van de hond, hij heeft er maar vanaf te blijven.

Bronco is hier als herplaatser van 6 maanden gekomen en het ging meteen fout met de kat.
1 tik was het maar, maar dat was voldoende voor een heftige haat/liefde verhouding.
Het heeft daarna zeker 2 maanden geduurd voordat de kat weer beneneden durfde te komen als Bronco niet in zijn bench zat.
Het blijft hoe dan ook altijd een risico. Ik heb er nu voor gekozen om altijd alles los bij elkaar te laten, ook als ik er niet ben, maar vooral Toto en Morris spelen wel heel ruw met elkaar. Toto is superlomp met Morris en zet er die enorme voeten op, en Morris heeft echt scheermesjes aan zijn poezelige voetjes. Maar ze dagen elkaar uit, spelen verstoppertje en vallen elkaar dan aan en ik heb nog geen piep gehoord, dus ik leg me er maar bij neer dat de heren wild spelen. Toto is met Pindapoes een stuk voorzichtiger (Pinda geeft ook meteen een mep als hij zich niet gedraagt), en ouwe Timberpoes is echt heilig, daar mag hij naar kijken, en hij moet blijven liggen waar hij ligt, en dan komen er koekjes.

In het prille begin had ik een beleefde hond (Jack) en twee katten die absoluut niks van hem wilden weten. Ik heb er toen als 'brug' een superzelfverzekerd sociaal kitten bij gezet. Als je een in beginsel potentiële katvriendelijke hond hebt vind ik dat nog steeds een hele goeie zet. Jack en Pippikitten werden de beste vrienden ooit, en die twee oudere katten zagen het aan en konden niks anders meer dan die hond gaan vertrouwen.

Als je geen in beginsel potentiële katvriendelijke hond hebt, dan weet ik het niet, en dat zou ik wel eng vinden. Geen van mijn honden heeft ooit agressie vertoond naar de katten, ook niet als ze te ver gingen en een kras over hun neus kregen.

In het geval van TS zou ik in elk geval niks meer gaan eisen van die ouwe kat, bij afwezigheid altijd gescheiden houden en geen confrontaties aangaan en die hond alleen gaan trainen op netjes blijven liggen als de kat in zicht is. Bij Toto en ouwe Timber had ik dat laatste echt al binnen no-time voor elkaar. Timber in zicht, KOEKIE! En inmiddels is dat moeiteloos uitgebouwd naar Timber rustig naar buiten of binnen laten en dan pas aandacht voor Toto die stikbraaf op zijn bed blijft liggen en dan de hemel in wordt geprezen en lekkere koekies krijgt. Met een muilkorf is die hond niks minder eng, en met ouwe katten moet je niks gaan trainen of oefenen, die moet je rust en veiligheid bieden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sientje schreef:het is ook zeker niet de bedoeling de kat te laten meppen! De muilkorf is alleen een extra veiligheidsmaatregel. Aan de lijn is ze juist feller en meer gespannen en daarom wil ik het 'los' oefenen. De kat is al wat ouder (16) en komt niet zo snel een paal in.

Maak dan een trappetje naar een ruime hoge plank.
Kun je de kat vasthouden? Wij doen het hier met een hond die niet aardig is naar vreemde katten rustig aan en beginnen met het claimen van de kat.
Sientje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
GrethavW schreef:

Dit dus.

Het blijft hoe dan ook altijd een risico. Ik heb er nu voor gekozen om altijd alles los bij elkaar te laten, ook als ik er niet ben, maar vooral Toto en Morris spelen wel heel ruw met elkaar. Toto is superlomp met Morris en zet er die enorme voeten op, en Morris heeft echt scheermesjes aan zijn poezelige voetjes. Maar ze dagen elkaar uit, spelen verstoppertje en vallen elkaar dan aan en ik heb nog geen piep gehoord, dus ik leg me er maar bij neer dat de heren wild spelen. Toto is met Pindapoes een stuk voorzichtiger (Pinda geeft ook meteen een mep als hij zich niet gedraagt), en ouwe Timberpoes is echt heilig, daar mag hij naar kijken, en hij moet blijven liggen waar hij ligt, en dan komen er koekjes.

In het prille begin had ik een beleefde hond (Jack) en twee katten die absoluut niks van hem wilden weten. Ik heb er toen als 'brug' een superzelfverzekerd sociaal kitten bij gezet. Als je een in beginsel potentiële katvriendelijke hond hebt vind ik dat nog steeds een hele goeie zet. Jack en Pippikitten werden de beste vrienden ooit, en die twee oudere katten zagen het aan en konden niks anders meer dan die hond gaan vertrouwen.

Als je geen in beginsel potentiële katvriendelijke hond hebt, dan weet ik het niet, en dat zou ik wel eng vinden. Geen van mijn honden heeft ooit agressie vertoond naar de katten, ook niet als ze te ver gingen en een kras over hun neus kregen.

In het geval van TS zou ik in elk geval niks meer gaan eisen van die ouwe kat, bij afwezigheid altijd gescheiden houden en geen confrontaties aangaan en die hond alleen gaan trainen op netjes blijven liggen als de kat in zicht is. Bij Toto en ouwe Timber had ik dat laatste echt al binnen no-time voor elkaar. Timber in zicht, KOEKIE! En inmiddels is dat moeiteloos uitgebouwd naar Timber rustig naar buiten of binnen laten en dan pas aandacht voor Toto die stikbraaf op zijn bed blijft liggen en dan de hemel in wordt geprezen en lekkere koekies krijgt. Met een muilkorf is die hond niks minder eng, en met ouwe katten moet je niks gaan trainen of oefenen, die moet je rust en veiligheid bieden.

Ben ik met je eens hoor wat rust en veiligheid voor de kat betreft. Amy zou erg goed met katten overweg kunnen en Zazou is nooit bang geweest voor honden, dus ik zag het wel goedkomen. Had iets meer moeten coachen en Amy meteen duidelijk moeten maken dat die kat heilig is en zij daar niks mee van doen heeft.
Maar goed, ik was eerlijk gezegd in het begin wat onzeker over of ik het allemaal goed deed en het is onze eerste hond. Nu had ik het al heel anders aangepakt.
Ik denk dat ik niet ga muilkorven, maar het voorjaar afwacht. Zazou wil dan graag naar buiten en kan ik beginnen met trainen. Wil Zazou niet naar beneden sleuren voor een confrontatie.
Gisteren tijdens het wandelen (Amy was aangelijnd) keek ik even een andere kant op en toen ik weer naar Amy keek, stond ze vlak voor een kat die met een hoge rug en dikke staart bleef staan. Ben rustig door gaan lopen en riep Amy zachtjes mee. Ze keek nog een keer om en toonde absoluut geen agressie of jachtdrift. later in de verte nog een kat zien rennen waar ze ook niet op reageerde. Dat vind ik toch wel positief. Alleen als ze echt gaan rennen en Amy is al lekker 'wakker', dan wil ze erachteraan.

@Dagmar, de kat vasthouden kan ik ook wel weer proberen nu ik veel zelfverzekerder ben en Amy goed kan corrigeren. Had het in het begin al eens gedaan, maar toen sprong Amy omhoog en hapte naar de kat. Toen heb ik niet gecorrigeerd van schrik, stom he.... Moet nog zoveel leren :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

iones schreef:Kat laten meppen en hond muilkorven zodat hij niets terug kan doen.... dat vind ik niks. Een dier heeft het recht om zich te verdedigen. Moet die kat maar niet meppen.

Kun je niet voorkomen dat de hond de kat opzoekt?
Verdedigen betekent doorgaans einde kat, dus dat lijkt mij niet zo'n strak plan.
Voorkomen, dus afstand tussen kat en hond en zorgen dat de kat in de kamer een plek heeft waar de hond niet bij kan. Bij ons was dat de rugleuning van de bank omdat de honden niet op de bank mochten. Daar kon de kat op afstand bekijken wat er voor druktemaker was.
Marjoleine schreef:Ik heb relaxte katten en heb een jager gehad. Ze moest zitten en blijven als er een kat langskwam. Daarna kreeg ze de jackpot uiteraard.
Dat kon alleen doordat ik ook intensief aandachtsoefeningen met haar deed trouwens.
Maar dat werkte dus wel. Duurde even maar toen negeerde ze ze ook.
Dit dus. Leren dat het negeren van de kat werkt.
Bij mijn katten die de honden vrij weinig zagen was 1 van de eerste keren met Tagor bijna aanleiding om vanaf 2 hoog van het balkon te willen springen. Daarna uit elkaar gehouden en de honden geleerd dat deze katten hun niet zo leuk vonden en genegeerd moesten worden. Andersom de katten ook opgelegd dat ze ruim om de honden heen moesten bewegen en niet uitdagen door er vlak langs te lopen.
Ook Finn heeft geleerd mijn katten te negeren. Die zie je zijn kop wegdraaien als een kat langsloopt en hij blijft bij de kamerdeur wachten als er 1 voor staat om binnen te komen. Kat die niet doorloopt en gaat staan wachten krijgt een waarschuwing van mij of ik stuur 'm weg. Allebei worden daarna beloond dat ze braaf zijn geweest.

Verder zou ik ze niet zonder toezicht bij elkaar laten.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dat de katten plekken hebben waar ze omhoog kunnen lijkt me logisch. Hier staat de krabpaal naast de kast in de achterkamer. Op die kast staan 2 kattenmandjes. Liggen ze ontzettend veel op. Bijna met een grijns op hun kop naar Indy te kijken. Plus dat de trapdeur ook vaak open staat en de katten naar boven kunnen. Indy mag niet boven komen.

Kijken heb ik hier er niet uit kunnen krijgen. Wel als ze langs een kat loop, maar ligt ze op de bank dan ligt ze vaak te kijken. Maar goed, daar kan ik mee leven. Ze blijft dan wel gewoon liggen en doet ze dat niet trek ik mijn mond open en dan weet ze het weer.

Moet ook eerlijk zijn dat het gedeeltelijk mijn eigen schuld is. Indy zat tot haar 5e buiten in de kennel. Dan stond ze wel eens te dollen voor de kattenren. Dat heb ik soms laten gebeuren. Ja, een mens doet soms stomme dingen, ben ik eerlijk in.
Maar goed, zoals het gaat is het prima te doen.
Sientje
Zeer actief

Wat het probleem is bij Zazou, is dat ze wegrent voor Amy sinds die naar haar gehapt heeft toen ze een haal over Amy's neus gaf... Ze kan wel omhoog op de tafel, maar ze rent gewoon naar de deur omdat ze naar boven wil. Ze is echt bang geworden helaas.
Poes heeft de hele bovenverdieping tot haar beschikking en mag nu zelfs bij mijn hoofd slapen 's nachts. Eerst mocht ze nooit op de slaapkamer. Mijn man is er niet van gecharmeerd, maar hij heeft even pech :F:
Ik ben ook bang dat het misschien zo blijft, maar ja het is dan niet anders... Amy ga ik ook echt niet meer weg doen, dat zou echt niet goed zijn voor haar en Zazou lijkt zeker niet ongelukkig. Ze kan helaas niet via de bovenverdieping naar buiten, maar ik laat haar via de hal naar buiten gaan en laat de kamerdeur dan dicht.
Een nieuwe kat komt er niet meer omdat ik vorig jaar super allergisch bleek te zijn (heb altijd katten gehad, maar ineens kreeg ik klachten). Slik nu tabletjes om de allergische reactie (netelroos) tegen te gaan.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Ga ik zeker doen! :D Poes wordt lekker verwend.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Een kat van 16 zou zomaar nog 4 of 5 jaar mee kunnen gaan hoor. Dat zou geen uitzondering zijn. Ik weet niet hoe ik het zou oplossen. hopelijk komt het hier niet zo ver..
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Ja, ik hoop zeker dat Zazou nog even meegaat hoor! Je zou het haar niet geven, die 16 jaar.
Ik hoop dat de situatie nog wel beter gaat worden. Amy moet echt leren dat Zazou 'verboden terrein' is.

Dit is Zazou (hier was ze geblesseerd omdat ze van het dak van de garage was gesprongen en verkeerd terecht kwam)

Afbeelding
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja wat ik hier met de (jongere) katten deed. Was die hield ik op de arm en ging op de bank zitten. Als de honden enige vorm van discipline had, stuurde ik ze weg of had ik iemand die de hond aan de lijn hield. Elke vorm van aankijken mocht niet. Ze mochten komen snuffelen als ze dit uit rust deden, bij welke onrust ook werden ze weg gestuurd (eventueel begeleid aan de riem). Dit in korte momenten aanbieden en stress bij alle partijen zo laag mogelijk houden. Ik heb ze ook in zelfde ruimtes daarna laten eten (mijn katten krijgen ook over de dag porties voer aangeboden). De kat wel hoog en veilig voor de hond. Ook weer daarna in alle rust scheiden. Dit is eigenlijk vooral om de kat rustig te houden en te leren dat je hem beschermd (want dat ga je doen, zo inbouwen dat het de hond echt niet gaat lukken, ook als er iets misgaat). Vervolgens korte momenten inbouwen waarin de kat los gaat lopen. Ik heb wisselend gebruik gemaakt van de hond aanlijnen en de bench (je zegt hond vind bench niet leuk, of is de hond gewoon niet goed bekend met de bench en kan hij dit gewoon aanleren, zodat je in dit soort situatie er wel gebruik van zou kunnen maken? Ik leer mijn honden de bench aan op leuke manier, ook oude herplaatsers die het niet kennen. Maar standaard worden ze hier niet gebruikt(nou ja op wedstrijd dan), maar het feit dat ik ze kan gebruiken en ze het wel heel fijn vinden bij mij). Maar ook de kat wel eens in de bench gedaan. Met de hond soms gewoon puur leuke oefeningen gedaan. Kat wil aanvankelijk inderdaad misschien weg, maar die kans gaf ik ze dus niet, pas als er ontspanning was en anders richte ik het moment zo anders in, zodat ik die ontspanning ging bereiken in de zin van er gebeurd niks en op mij moet je leren vertrouwen en dat kan ook en niet meer continue bezig zijn met ontsnappen. Bij de hond ook extra werken een discipline (iets wat ik erg belangrijk vind), zodat je hem in later stadium enkel met je stem kan sturen. Iets wat je dus eerst met behulp van de lijn gaat aanleren.

Misschien bereik je nooit het einddoel, maar wie weet hoe ver je kan komen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Jammer he'? Toen wij 3 honden hadden en 2 katten lagen ze met zijn 5'en op elkaar gestapeld, maar zo gaat het dus niet altijd.

Onze laatste kat, Julia, kon redelijk met Bo opschieten. Bo was echter een super nette katten hond (heeft zelfs 5 kittens van (toen nog) een zwerfkat mee helpen groot brengen) Hij had wel door dat Julia geen knuffelpoes was en gaf haar alle ruimte die ze nodig had. Als ze naar buiten wou en hij lag in de weg stond hij uit zich zelf op en liet haar bijna met een buiging passeren. Toen Bo overleed en Ezio kwam zaten we ongeveer met hetzelfde probleem als jij hebt. Niet dat er al gekrabd en gebeten was maar van boven aan de trap zag ze al dat ze van Ezio niet die ruimte zou krijgen die ze gewend was. Ze wou het niet eens proberen. Het zou goed hebben kunnen gaan want Ezio is naar andere dieren toe heel makkelijk opvoedbaar gebleken en laat ook op straat iedere passerende poes met rust.
Maar goed, zij wou het echt niet proberen. Dus hebben we boven een privé appartement voor haar ingericht, ook zij kon altijd naar beneden als ze wou. Ezio mag, ging en gaat niet naar boven. Ook zij sliep op een eigen kussentje naast mijn hoofd. Ze zou ook bij mooi weer door het venster via een loopplank de tuin in kunnen, plannen om zo iets te maken lagen klaar maar ze wou niet eens voor een open raam zitten. Zelfs overwogen om een soort balkonnetje voor haar te maken. Enfin.....

Ze is in de nacht van 4 op 5 oktober 2014 in mijn armen overleden. Zomaar, zonder al te veel gedoe. W.s. hersenbloeding. Ze heeft er 2,5 jaar voor gekozen de confrontatie met Ezio niet aan te gaan. Ze kwam tot op de onderste traptrede en keek dan nogal minachtend naar hem (hij had inmiddels al lang geleerd zich beschaafd te gedragen) waarop ze zich dan toch waardig, zover dat met haar dikke reet mogelijk was, omdraaide en weer naar haar appartement schreed.

Enfin, vanaf de 1ste minuut is er geen enkele sprake geweest van agressie, maar Ezio was een pup en mogelijk had ze daar dus echt geen trek meer in, op haar leeftijd.
Ze is ongeveer een jaar of 14 geworden (ex asiel poes met niet geheel bekende leeftijd)
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

@ Gyanty: Bedankt voor het delen van jouw manier waarop je het hebt aangepakt.
Heb Zazou ook een paar keer op de bank gehad wanneer Amy lag te pitten en haar niet eens in de gaten had. Zo kon Zazou aan de aanwezigheid van een hond wennen. Maar Zazou voelt zich echt niet prettig wanneer ze in één ruimte is met Amy en wil dan zo snel mogelijk weer naar boven.
Voor de Bench is Amy echt heel bang, dus dat levert weer veel extra stress op. Wil haar nu vooral wat meer tot rust laten komen. Ze is zo gevoelig.... Elk spoortje spanning in huis (als ik bijv. de kids een standje geef of als iemand met teveel spanning in zijn/haar stem iets zegt) reageert ze behoorlijk op.

@Cornelia: Jij ook bedankt voor je reactie. Ik vind het inderdaad vooral erg jammer. Zag het al helemaal voor me dat die 2 samen op een kussen lagen te slapen en echt wat aan elkaars gezelschap zouden hebben. Zeker als ik naar beide karakters kijk, moest dat geen probleem zijn....
Sterkte nog met het verlies van je kat. Wel fijn dat ze niet echt geleden heeft.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb zelf een aantal hyper-gevoelige dieren. Mijn eerste kat Query van nu 8 jaar is een ex-wildkitten. Dus geen gesocialiseerd standaard figuurtje. En tja dan heb ik borders, ook al van die hypergevoelige types en veel opvangers hier gehad. Stress hou je in stand op deze manier. Soms moet je daar even doorheen om tot ontspanning te komen. Dat levert je meer om dan elke keer toe te geven aan de spanning die ze dan hebben. Je gaat ze niet chronisch in de spanning laten, maar je moet er soms wel even doorheen. Query vond het ook niet leuk en wilde ook zo snel mogelijk weer de huiskamer uit. Door daar op het verkeerde moment aan toe te geven, beloon je de stress en neemt deze de volgende keer dus toe. Het is een zoektocht soms en het vraagt even wat managen.

Stress is niet een teken om alles maar te stoppen, enkel om een stapje terug te doen of het anders aan te pakken, zodat je meer rust kunt krijgen. Tuurlijk wil die kat weg, maar daar leert die kat niks van, maar de hond ook niet. Beide moeten ze iets leren. De kat dat ze op jou kan vertrouwen en de hond moet leren jou kat de respecteren.

Onze Norah vertrouwen wij na 2 jaar nog steeds niet blindelings met onze katten, maar ik kan ze wel uit zicht laten (naar boven, of naar de wc). Maar ik laat ze niet alleen met elkaar. De katten hebben ten alle tijden vluchtmogelijkheden omhoog waar de hond niet bij kan/mag. We hebben een kattenluik in de bijkeuken en daar slaapt Norah ook, maar de katten kunnen veilig naar binnen doordat ik hekjes neerzet als we weg gaan. De katten zullen Norah ook niet direct op zoeken, terwijl ze dat bij Kay wel doen.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Ja, daar heb je wel een punt....
Feit is dat ik zelf ook wat onzeker ben over de aanpak. Of ik het wel goed doe en de angst dat het mis gaat..... En dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Hier gaat het met bejaarde Timber inmiddels heel goed. Toto speelt wild met de andere twee, maar NETJES BLIJVEN LIGGEN ALS TIMBER BENEDEN KOMT zit er echt helemaal goed in. En we hebben het al een paar keer meegemaakt dat ik het laatste rondje liep met de honden en dat Timber dan ook net voor de deur zat om weer naar binnen te gaan, en dat gaat ook prima. Toto wil dan voor de deur uiteraard wel even snuffelen, maar Timber raakt niet in paniek, en eenmaal binnen schiet hij ook niet meer direct naar boven. Het is nog verre van het helemaal ontspannen wat hij met Lilo heeft en met Jack had, maar hij is niet bang voor Toto. Yay.

Nou scheelt het natuurlijk een enorme slok op een borrel dat Timber al dik tien jaar ervaring heeft met (katvriendelijke) honden, maar dat heeft ook wel heel wat tijd en moeite gekost, voor Timber een beetje vertrouwen kreeg in die eerste hond.

Wellicht is het een idee om met je hond te gaan oefenen en echt in die kop van die hond te gaan stampen dat als je een kat ziet, dat je dan rustig gaat liggen en dat er dan hoerakoekiesgoedzobiefstukmetslagroom komt. Dat heb ik met Jack gedaan, en zelfs buiten op straat ging hij uiteindelijk direct liggen als hij een kat zag. Hij kreeg ook werkelijk eerder kopjes van wildvreemde katten op straat dan van toen nog jonge maar heel angstige Timber.

Je kan ook met andere mensen met hondvriendelijke katten afspreken om eens wat te daten en te oefenen. Hoe dan ook zou ik niks gaan dwingen bij die kat, maar met veel koekies en hoera's tussen de bedrijven door wel gezellig oefenen met je hond. Het is sowieso prettig als je hond buiten beleefd en vriendelijk op katten reageert.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”