Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen met onzekere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

trainen met onzekere hond

Ongelezen bericht door Alex »

Eise is vandaag drie weken bij ons. Het is een klein herdertje uit Bosnië en het is een gecastreerde reu van bijna twee. Hij heeft daar minstens een jaar in het asiel gezeten en verder weet ik niets van hem.

Het gaat best aardig, al is hij erg onzeker en soms wat schrikkerig. Hij is bijvoorbeeld bang voor fietsen, auto's en brommers. En ook van vreemde mensen en hardlopers schrikt hij. In huis is hij wat meer ontspannen en hij lijkt zich op zijn gemak te voelen.

Even voor de duidelijkheid: van mij hoeft hij niks. Hij zet geen stap verkeerd en hij moet sowieso eerst wennen voordat ik dingen van hem ga vragen. Ik ben eigenlijk sowieso niet van het fanatieke trainen; mijn stabij heeft daar geen zin in en ik derhalve ook niet. Maar ik merk aan Eise dat hij het werkelijk práchtig vindt om iets goed te doen. De dingen die hij heeft afgekeken van mijn stabij, zoals zitten op commando, daar wordt hij helemaal blij van. Ook bij het 'hier' komen zie je hem bijna glunderen :lol1:

Nu ben ik op zoek naar oefeningen die hem dat blije gevoel geven zónder dat er druk op ligt. Ik heb natuurlijk al geprobeerd om hem sommige dingen aan te leren, zoals 'af' liggen, maar ik merk aan hem dat hij er dan nerveus van wordt. Dus als ik echt met hem bezig ben. Wat kan ik doen? Minder oogcontact? Andere houding aannemen? Andere oefeningen? Mijn ongemotiveerde stabij erbij betrekken? Nogmaals, het hoeven dus geen oefeningen te zijn voor mijn eigen gemak, puur ter vergroting van zijn zelfvertrouwen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: trainen met onzekere hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Grappig, het is ons al eerder opgevallen dat we een tweetal hebben die op elkaar lijken ;)
Ik heb het zelfde met Kiwi. Ze wil het heel graag goed doen, maar barst van de deemoed signalen als ze denkt dat ik wat van haar wil. Ik doe het daarom rustig aan. Ze kan nu zit en af, maar ben gestopt met andere dingen aanleren. Ze gaat eerst maar eens tot rust komen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kijk of hij wil speuren. Eerst dus gemakkelijk en gaandeweg moeilijker maken. Werken met de neus worden vrijwel alle honden blij van. Voor de opbouw zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar het (gratis) ebook van digidog.nl
Alex
Zeer actief

Paisley schreef:Grappig, het is ons al eerder opgevallen dat we een tweetal hebben die op elkaar lijken ;)
Ik heb het zelfde met Kiwi. Ze wil het heel graag goed doen, maar barst van de deemoed signalen als ze denkt dat ik wat van haar wil. Ik doe het daarom rustig aan. Ze kan nu zit en af, maar ben gestopt met andere dingen aanleren. Ze gaat eerst maar eens tot rust komen.
Ja nou, dat vind ik dus ook. Maar hij is zó blij wanneer hij iets goed doet (en echt niet alleen omdat ik dan bij ben, want ik doe wel vaker blij tegen hem) dat ik hem dat gevoel vaker gun :D
Zou leuk zijn om eens te wandelen, ik ben wel heel benieuwd naar de vrouwelijke variant van mijn koppel :lol1:
Fotogravinnetje schreef:Kijk of hij wil speuren. Eerst dus gemakkelijk en gaandeweg moeilijker maken. Werken met de neus worden vrijwel alle honden blij van. Voor de opbouw zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar het (gratis) ebook van digidog.nl
Bedankt voor de tip, ik ga er zo eens naar kijken!
Paisley
Zeer actief

Speuren lijkt me ook erg leuk, maar hoe werkt dat met een hond die zich heel afhankelijk op stelt en heel veel bevestiging en sturing vraagt? Ik zie het met Kiwi in ieder geval niet voor me, die is er niet zelfstandig genoeg voor. Een hond moet tijdens speuren toch voor je uit kunnen lopen zonder iedere keer achterom te kijken of het allemaal wel oké is wat hij doet?
Afbeelding
Alex
Zeer actief

Paisley schreef:Speuren lijkt me ook erg leuk, maar hoe werkt dat met een hond die zich heel afhankelijk op stelt en heel veel bevestiging en sturing vraagt? Ik zie het met Kiwi in ieder geval niet voor me, die is er niet zelfstandig genoeg voor. Een hond moet tijdens speuren toch voor je uit kunnen lopen zonder iedere keer achterom te kijken of het allemaal wel oké is wat hij doet?
Dit is inderdaad wel zo. Eise wordt al wat nerveus van het snuffelkleed, kijkt bij ieder gevonden brokje naar mij of dat wel de bedoeling is...

Maar misschien staan in dat e-book daar ook wel tips voor..?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij de opbouw geef je die bevestiging gewoon. Ze gaan op een gegeven moment steeds meer vertrouwen op hun neus, wat hun zelfvertrouwen ten goede komt. En als hun zelfvertrouwen groeit, neemt ook de behoefte aan bevestiging iets af. Elco kan tegenwoordig het hele huis doorzoeken, met maar een heel klein beetje bevestiging van mijn kant. Als je goed oplet, geven ze met hun lijf al aan welke kant ze op willen om te snuffelen (wel heel subtiel!) en als je dan zorgt dat je een aanwijzing in diezelfde richting geeft, werkt dat als bevestiging dat hun eigen beslissing dus ook goed was. Ga er alleen wel vanuit dat je met echte mini-stapjes moet werken bij honden als jullie Kiwi en Eise. Het kan dus best lang duren voor je de boel echt goed kunt verstoppen. Maar dat is niet erg, toch?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou ook de clicker proberen. Dan kan je hem leren ergens een poot op te zetten (uiteindelijk meer) of een target aan te raken met z'n neus. Ik vond het zelf wel wennen in het begin, maar bij Finn heeft het goed geholpen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zou gaan freestyle clickeren. En dan maar zien waar je hond mee komt :)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ik weet het wel zeker Tara :mrgreen:
Werkt bij mijn onzekere csiva ook geweldig. Alles mag en niks moet doet haar erg goed :)
Paisley
Zeer actief

Machie schreef:Ik zou gaan freestyle clickeren. En dan maar zien waar je hond mee komt :)
Dat lukt hier niet helaas. Mayke haalt dan alles uit de kast, maar Kiwi denkt na een tijdje "als ik nu niets te vreten krijg, zal het wel niet voor mij bedoeld zijn". Die druipt dan af en gaat ergens liggen. Ook als ik heel snel click en beloon, maar ze snapt t niet :blauwoog: Eten ontfutselen door truukjes uit te voeren is bij haar volledig onbekend :) Ik beloon wel met voer, maar ze blijft iedere keer weer verbaasd kijken als ze iets te eten krijgt en ik denk niet dat ze snapt waarom ze het krijgt.
Ik weet niet zo goed hoe ik dat kan veranderen, behalve zo min mogelijk druk leggen, een aanmoedigende en open houden en blijven doorgaan met belonen met voer.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Eerlijk denk ik dat in beide gevallen jullie zelf niet heel goed weten hoe je een dergelijke hond iets aanleert(omdat jullie je andere honden gewend zijn) en dus te snel op het geven van een commando uitkomen, wat de hond dus nog niet beheerst. En dat gaat hem dan ook niet worden met (freestyle) clickeren, omdat de basis van de baas vandaan komt. Zonder druk iets aanleren.

En soms is dat best even moeilijk. Kay heb ik alles volgend achter iets aangeleerd. Brokje was moeilijk, omdat hij voorheen niet zo veel voor voer deed, maar een speeltje werkte prima. En dan gaf ik dus geen commando, tot ik zeker wist dat hij iets volgend achter mijn hand aan vlekkeloos deed. Totaal geen druk op. Daarna pas het commando invoeren. En zo heb ik de meeste onnozele trucjes aan hem geleerd, overigens met veel inspiratie om simpelweg youtube. En het is nog steeds geen garantie voor iets snel leren. Sommige dingen snapte hij na 2 keer (terug sturen plaats), andere zaken hebben 4 jaar geduurd (mooi opzitten).

Ik heb veel zaken gewoon benoemd. Zaken die de hond gewoon uit zichzelf deed of aan het doen was. Zoals op het gras lopen of op de stoep lopen. Gewoon benoemen tijdens je wandeling als je van ondergrond verwisseld en na verloop van tijd snappen ze dat prima, zelf mijn minder snuggere honden wel en zijn dan blij als ze het goed doen (kan niet fout gaan aanvankelijk)..
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Maar Kay heb je vanaf pup toch? Dat vind ik wel een heel verschil. Kiwi en Eise komen met elkaar overeen dat ze niet gewend zijn iets van mensen te moeten en eten uit de hand te krijgen, en tegelijkertijd enorm onzeker zijn.

Kiwi vindt het al ongelofelijk spannend om eten aan te pakken. Die pakt het alleen aan als ik haar ervan heb verzekerd dat het echt voor haar is. Met haar neus achter een stuk worst aan gaan en daarmee het gedrag wat je wilt zien uitlokken, gaat (nog) echt niet.
Als ze ziet dat ik eten heb en het niet direct aanbied, dan loopt ze weg.
Ook raakt ze haar voerbak niet aan zolang ik nog in de keuken sta en gaat dan heel nerveus om me heen spannend lopen doen. Pas als ik echt weg ben, begint ze te eten.

Maar het komt allemaal wel. Ze zal vast zekerder worden en minder onderdanig.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is ook wel 'des herders' om niet heel zelfstandig te werken, maar op aanwijzingen van de baas te wachten. Ik heb bij Mila het zelf initiatief nemen ook héél erg moeten stimuleren (dat heb ik ook met freestyle clickeren gedaan) en nog steeds zal ze, als ze niet snapt wat ergens de bedoeling van is, naar mij gaan kijken voor een aanwijzing. Soms moet ik die dan ook geven, omdat ze anders snel gedemotiveerd kan raken.

Bij een hond die clickeren en voerbeloningen nog niet snapt (dat heb ik nu met Amoz ook) begin ik altijd met héél veel belonen voor reageren op de naam en voor oogcontact en het aanleren van een handtarget (ook allemaal met de clicker). Ook al snapt hij het principe van de clicker nog niet helemaal, dat wordt zo ook vanzelf duidelijk.
Als Eise zit al wel goed kan, zou je ook 'blijf' kunnen gaan oefenen, bijvoorbeeld zo: https://www.youtube.com/watch?v=ksBLKi6lj1s
gyanty
Zeer actief

Ja Kay is de enige hond die ik vanaf pups af aan heb, maar dat is immers niet mijn enige referentiekader. Norah was ook al bijna twee jaar toen ze hier kwam. En dan hebben we het nog niet over Bas de terrier, Winnie de Schotse Collie en alle opvangers.... En uuhmm alle cursisten van afgelopen jaren....
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Frolic schreef:
DeDiana schreef:Het is ook wel 'des herders' om niet heel zelfstandig te werken, maar op aanwijzingen van de baas te wachten. Ik heb bij Mila het zelf initiatief nemen ook héél erg moeten stimuleren (dat heb ik ook met freestyle clickeren gedaan) en nog steeds zal ze, als ze niet snapt wat ergens de bedoeling van is, naar mij gaan kijken voor een aanwijzing. Soms moet ik die dan ook geven, omdat ze anders snel gedemotiveerd kan raken.

Bij een hond die clickeren en voerbeloningen nog niet snapt (dat heb ik nu met Amoz ook) begin ik altijd met héél veel belonen voor reageren op de naam en voor oogcontact en het aanleren van een handtarget (ook allemaal met de clicker). Ook al snapt hij het principe van de clicker nog niet helemaal, dat wordt zo ook vanzelf duidelijk.
Als Eise zit al wel goed kan, zou je ook 'blijf' kunnen gaan oefenen, bijvoorbeeld zo: https://www.youtube.com/watch?v=ksBLKi6lj1s

Nou moe, zo iets zoek ik dus al een tijdje. Ik krijg Pippi de 'blijf' niet aangeleerd.
Ik herken ook veel van Eise en Kiwi. Pippi is hier nu ruim drie maanden en ik ben ook overal mee gestopt. Ik was begonnen met de beginnerscursus. Ik denk dat ze behendigheid geweldig gaat vinden en daarvoor heeft ze eerst een beginnerscursus nodig. Die ben ik na drie keer gestopt. Ze werd haast onzekerder door de cursus. En dan deed ik echt heel rustig aan, alles op onze manier en in ons tempo, maar alleen al het voelen dat er iets verwacht werd, dat was haar teveel.

Bij haar wil ik ook gaan clickeren, ben me al weer druk aan het inlezen.
Het is ook lastig vind ik met honden die niet gewend zijn te leren en het wel heel graag goed doen.
Amy heeft het het principe van 'voertjes kunnen verdienen' echt heel snel opgepakt, maar is natuurlijk ook nog een stuk jonger.
Amoz daarentegen snapt er nog niet zo veel van. Hij reageert ook heel averechts op welke vorm van druk dan ook. Hij wordt er ook heel onzeker van en zijn eerste keuze is dan altijd om het uit de weg te gaan. Ik leer hem dus nog helemaal niets. Hij krijgt alleen heel veel (stem)beloningen voor contact zoeken, naar mij toe komen als we wandelen en reageren op zijn naam. Zo valt het kwartje vanzelf dat die beloningen niet willekeurig zijn, maar een gevolg van iets wat hij doet.

Ik ben Amy nu wel 'blijf' aan het aanleren op bovenstaande manier en dat vindt ze erg leuk. Ze is erg leergierig en we doen het in heel kleine stapjes (we zijn nu al drie sessies vooral bij stap 2 en net bij stap 3) met héél veel beloningen, en dat werkt voor haar goed om het ook leuk te blijven vinden.
Ik heb nu twee honden die staan te stuiteren als ik de clicker pak. Alleen Amoz blijft nog gewoon liggen en trekt een wenkbrauw op :mrgreen:
gyanty
Zeer actief

Dat vind ik ook echt het allereerste begin hoor Diana. Zo doe ik dat ook, behalve dan met clicker. Clicker en een bal in de hand (waar ik zowel Kay en Norah het beste kan belonen is niet handig met die kleine handjes van mij (voor het idee, ik draag kinderhandschoenen :D)

Een herplaatser in enkele weken iets leren in de beginfase is eerder uitzondering dan regel. Ook Norah die wel een basis had bij de vorige eigenaar nam bij mij niet zo maar alles aan. Als de omgevingsprikkels zo anders zijn dan ze gewend zijn is het koppie ook gewoon snel vol en leren ze eigenlijk al een heleboel (maar niet dat wij op dat moment misschien al zouden willen zien)

En nog even over het volgen van een uitlokker (iets lekkers of in mijn geval een speeltje). Ik beloon in eerste instantie bijvoorbeeld voor een halve centimeter achter het koekje aan gaan. Dus niet al meteen in een zit of een af, neen puur het volgen van de beweging.

Misschien naast clickeren eens verdiepen in shapen (en niet te hoge verwachtingen hebben ;)) En zoeken wat de hond leuk vind om te leren en blijf meer in hoek. Kay vond terug sturen plaats erg leuk en snapte dat in 2 x. Norah snapt het nu wel, maar heeft er zeker een jaar over gedaan om dit op 3 meter afstand te kunnen. Maar in mijn armen springen en op commando blaffen (iets wat ze dus van uit zichzelf al doet) was wel heel makkelijk onder commando te krijgen. Norah is ook niet geschrikt voor het freestyle gedeelte van clickeren. Ze doet het graag goed, maar is niet zo creatief als Kay wel is (de ervoor echt juist wel geschikt is)
Afbeelding
Alex
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Bij de opbouw geef je die bevestiging gewoon. Ze gaan op een gegeven moment steeds meer vertrouwen op hun neus, wat hun zelfvertrouwen ten goede komt. En als hun zelfvertrouwen groeit, neemt ook de behoefte aan bevestiging iets af. Elco kan tegenwoordig het hele huis doorzoeken, met maar een heel klein beetje bevestiging van mijn kant. Als je goed oplet, geven ze met hun lijf al aan welke kant ze op willen om te snuffelen (wel heel subtiel!) en als je dan zorgt dat je een aanwijzing in diezelfde richting geeft, werkt dat als bevestiging dat hun eigen beslissing dus ook goed was. Ga er alleen wel vanuit dat je met echte mini-stapjes moet werken bij honden als jullie Kiwi en Eise. Het kan dus best lang duren voor je de boel echt goed kunt verstoppen. Maar dat is niet erg, toch?
Dit klinkt inderdaad erg goed! Nee, mini-stapjes zijn juist niet erg. Kan ik zelf ook rustig meegroeien :mrgreen: Ik vind hem bekijken en hem in zijn emotionele behoeftes voorzien veel leuker dan telbaar resultaat boeken.
Tara schreef:
Machie schreef:Ik zou gaan freestyle clickeren. En dan maar zien waar je hond mee komt :)
Precies, en ik denk dat dat wónderen doet voor het zelfvertrouwen.
*noteert clicker
Wat bedoelen jullie dan met 'freestyle' clickeren?
gyanty schreef:Eerlijk denk ik dat in beide gevallen jullie zelf niet heel goed weten hoe je een dergelijke hond iets aanleert(omdat jullie je andere honden gewend zijn) en dus te snel op het geven van een commando uitkomen, wat de hond dus nog niet beheerst. En dat gaat hem dan ook niet worden met (freestyle) clickeren, omdat de basis van de baas vandaan komt. Zonder druk iets aanleren.
Dat klopt, met dit type hond heb ik geen ervaring. Maar het gaat me dus niet om dingen 'aanleren'. Ik wil samen dingen doen waar hij meer zelfvertrouwen van krijgt.
gyanty schreef:En soms is dat best even moeilijk. Kay heb ik alles volgend achter iets aangeleerd. Brokje was moeilijk, omdat hij voorheen niet zo veel voor voer deed, maar een speeltje werkte prima. En dan gaf ik dus geen commando, tot ik zeker wist dat hij iets volgend achter mijn hand aan vlekkeloos deed. Totaal geen druk op. Daarna pas het commando invoeren. En zo heb ik de meeste onnozele trucjes aan hem geleerd, overigens met veel inspiratie om simpelweg youtube. En het is nog steeds geen garantie voor iets snel leren. Sommige dingen snapte hij na 2 keer (terug sturen plaats), andere zaken hebben 4 jaar geduurd (mooi opzitten).
Hm ja, Eise houdt op zich wel van een brokje of stukje kip, maar hij begrijpt het beloonprincipe niet. Tegen de tijd dat hij in de gaten heeft dat ik hem wat lekkers voorhoud, is 'het moment' voorbij. Ook niet erg, ik geef hem nu gewoon vaak zomaar iets uit de hand. Speeltjes snapt hij helemaal niets van. Maar het idee van 'eerst belonen, dan pas koppelen aan commando' staat me wel aan. Dat past hem wel.
gyanty schreef:Ik heb veel zaken gewoon benoemd. Zaken die de hond gewoon uit zichzelf deed of aan het doen was. Zoals op het gras lopen of op de stoep lopen. Gewoon benoemen tijdens je wandeling als je van ondergrond verwisseld en na verloop van tijd snappen ze dat prima, zelf mijn minder snuggere honden wel en zijn dan blij als ze het goed doen (kan niet fout gaan aanvankelijk)..
Dit probeer ik inderdaad ook te doen. Misschien moet ik ook wat vaker met hem alleen op pad, zodat het voor hem wat overzichtelijker is. Nu praat ik natuurlijk doorgaans tegen twee honden die verschillende dingen doen.
DeDiana schreef:Het is ook wel 'des herders' om niet heel zelfstandig te werken, maar op aanwijzingen van de baas te wachten. Ik heb bij Mila het zelf initiatief nemen ook héél erg moeten stimuleren (dat heb ik ook met freestyle clickeren gedaan) en nog steeds zal ze, als ze niet snapt wat ergens de bedoeling van is, naar mij gaan kijken voor een aanwijzing. Soms moet ik die dan ook geven, omdat ze anders snel gedemotiveerd kan raken.

Dat is handig, dank je! Ik moest wel lachen om de hond in het filmpje, zo zou Eise ook zitten. Kobe was allang de bosjes ingedoken :lol1:

Wat een leuk topic is dit zo, met goede tips. En leuk, al die inhakende honden. Ik ben benieuwd hoe ze er over een jaar bij zitten.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Wat Amy erg geholpen heeft, is veel 'hindernisjes' nemen tijdens een wandeling. Bij ons zijn er muurtjes waar ze op kan lopen, over een bankje lopen, over boomstammen. Bijv. met voorpootjes op boomstam zijwaarts laten lopen of met voorpoten op laag krukje de hond een rondje laten lopen met achterpoten, enz. Heb met Amy ook een cursus 'samen bewust bezig zijn' gedaan. Dat waren ook allerlei van dat soort oefeningen en puzzeltjes waardoor zij zich meer bewust werd van haar lijf en daardoor meer in balans kwam en zelfverzekerder werd. Dat kwam ook het verder trainen met commando's ten goede. wat heel belangrijk is, is om de oefeningen rustig uit te voeren en goed te belonen met voertjes. En ook niet te lang doorgaan. Daar wordt een onzekere hond alleen maar onzeker van als je te lang doorgaat. Sluit af met iets wat de hond wel kan, al is het iets heel eenvoudigs en beloon uitbundig.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sientje schreef:Wat Amy erg geholpen heeft, is veel 'hindernisjes' nemen tijdens een wandeling. Bij ons zijn er muurtjes waar ze op kan lopen, over een bankje lopen, over boomstammen. Bijv. met voorpootjes op boomstam zijwaarts laten lopen of met voorpoten op laag krukje de hond een rondje laten lopen met achterpoten, enz. Heb met Amy ook een cursus 'samen bewust bezig zijn' gedaan. Dat waren ook allerlei van dat soort oefeningen en puzzeltjes waardoor zij zich meer bewust werd van haar lijf en daardoor meer in balans kwam en zelfverzekerder werd. Dat kwam ook het verder trainen met commando's ten goede. wat heel belangrijk is, is om de oefeningen rustig uit te voeren en goed te belonen met voertjes. En ook niet te lang doorgaan. Daar wordt een onzekere hond alleen maar onzeker van als je te lang doorgaat. Sluit af met iets wat de hond wel kan, al is het iets heel eenvoudigs en beloon uitbundig.
Dat heb ik met Mila ook veel gedaan en dat is zeker goed voor het zelfvertrouwen! :ok:
Maar met een hond die nog niets kan en geen commando's kent, is het nog een paar stappen te ver. Amoz kan dus nog niet op commando ergens op, en als ik hem ergens op probeer te gebaren of te lokken met een voertje, wordt hij onzeker. Hij vertrouwt het dan even niet, voelt druk dat ik iets van hem vraag en haakt dan al bij voorbaat af.
Dus hij zal eerst het principe moeten leren van een uitlokker volgen. Of überhaupt dat iets doen omdat ik het aangeef niet eng is, maar leuk.

Met Amy doe ik dit soort dingen wel. Dat is een echte klimgeit die graag op dingen springt en ze snapt op zo'n moment ook wat ik van haar verwacht (en snapt het principe van belonen). Maar ook al staan Amy en Mila beiden ergens op en beloon ik ze uitbundig, Amoz staat er dan naast te kijken en begrijpt er niets van.
DeDiana
Zeer actief

Frolic schreef:Ik vond dat toch fascinerend. Dat een hond het principe van belonen nog niet begrijpt. Ik had daar echt nog nooit bij stil gestaan. Bij pups zit dat er eigenlijk gelijk in. Toch? Of is het ook nog rasgebonden? Van Pippi dacht ik in het begin dat ze gewoon dom was, maar dat is het punt helemaal niet.
Pups leren dat vanaf moment één bij mensen en weten dus al snel niet beter.
Als ik naar mijn opvangers kijk, verschilde het heel erg. Sommige hadden het na een paar dagen door, bij andere duurde het veel langer. Hoe voergerichter, hoe makkelijker het meestal ging.

Deze honden hebben altijd 'gratis' eten gekregen en daar nooit iets voor hoeven doen. Eten was er gewoon altijd. Ze zijn ook niet gewend iets van mensen te leren of samen met mensen te doen.
Amy had het wel heel snel door, maar die is veel jonger en voor haar is eten lange tijd helemaal niet vanzelfsprekend geweest. Misschien dat dat ook nog meespeelt. Ze is in ieder geval erg voergericht en lang niet zo gevoelig voor druk. Ze durft zelf ook dingen uit te proberen om te kijken wat ik bedoel.
Amoz begint het principe van belonen nu pas te snappen, maar hem iets leren wat hij niet uit zichzelf doet, is nog onbegonnen werk. Hij voelt zich dan ongemakkelijk en dan is een voertje ineens helemaal niet meer interessant. Ik benoem nu dus veel wat hij zelf al aanbiedt en op die manier pakt hij ook snel al veel op (naar mij toe komen, wachten, in de bench, etc.).
Het is zeker niet zo dat het hem niet interesseert of dat hij er te dom voor is, maar hij heeft nooit geleerd om te leren (van een mens). En juist omdat hij het wel heel graag goed doet, voelt hij ook die druk als hij niet begrijpt wat ik van hem vraag.
Maar ik heb goede hoop dat hij het met heel simpele clickerspelletjes (nu nog puur op reageren op zijn naam, oogcontact maken en naar mij toe komen) snel genoeg door zal hebben.
Paisley
Zeer actief

Frolic schreef: Bij pups zit dat er eigenlijk gelijk in. Toch? Of is het ook nog rasgebonden?
Afhankelijk van de individuele hond, denk ik. Mayke wilde als pup niets aanpakken als we wat deden. Pas toen ze rond de 10 maanden was, werd het belonen met voer effectief.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Alex schreef: Wat bedoelen jullie dan met 'freestyle' clickeren?
Dan laat je de hond zelf bedenken wat hij moet doen om de click en dus beloning te verdienen. Daarvoor moet hij wel begrijpen wat de clicker betekent dus dat moet je dan eerst aanleren.

Een leuke freestyle oefening waar ik vaak mee begin bij een onervaren hond is een boodschappenkrat of kartonnen doos neerzetten en dan kijken of je hond daar iets mee wil doen. Eerst click en beloon je al zodra hij er maar naar kijkt, daarna click je als hij een stap in de richting ervan doet. Dat kun je uitbouwen, eventueel in meerdere sessies als je hond snel afgeleid is of overprikkeld raakt, tot hij er uiteindelijk met 4 poten in gaat staan. Dat laatste kun je stimuleren door brokjes in het kratje of de doos te leggen. Of een favoriet speeltje.
Belangrijk is dat je eerst clickt voor ieder contact met het kratje, al is het maar oogcontact, en dat als hij eenmaal begrijpt dat hij beloond wordt als hij ook maar iets doet met het kratje, je pas gaat belonen als hij er een stapje bij zet, in dit geval letterlijk door er dichter naartoe te gaan. Je beloning geef je bij voorkeur door die op de grond te gooien uit de richting van het kratje, zodat hij die daarna weer opnieuw moet benaderen en je daarvoor opnieuw kunt clickeren.
Ik kan wel proberen er later vandaag een filmpje van te maken, dat is misschien nog duidelijker dan deze geschreven uitleg.
Machie
Zeer actief

Idd wat Suzanne zegt. Ik kan het niet meer filmen want een krat = Csiva erin :F:

Ik heb nog wel een klein stukje film van Luca. Dit is al wel uitgebouwd in de zin, ik heb hem eerst geleerd dat stukje papier met zn poot te raken. Maar hier zie je ook dat hij prachtig ongeduldig kan worden :mrgreen:

En een ander filmpje van Csiva, hier leer ik haar het optillen van dr achterpoot. Soms moet ik haar even uitlokken tot gedrag omdat ze begint te blaffen en daarin door kan slaan naar volledig onbereikbaar

En zo werkten we in 1 dag hier naar toe

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Sientje schreef:Wat Amy erg geholpen heeft, is veel 'hindernisjes' nemen tijdens een wandeling. Bij ons zijn er muurtjes waar ze op kan lopen, over een bankje lopen, over boomstammen. Bijv. met voorpootjes op boomstam zijwaarts laten lopen of met voorpoten op laag krukje de hond een rondje laten lopen met achterpoten, enz. Heb met Amy ook een cursus 'samen bewust bezig zijn' gedaan. Dat waren ook allerlei van dat soort oefeningen en puzzeltjes waardoor zij zich meer bewust werd van haar lijf en daardoor meer in balans kwam en zelfverzekerder werd. Dat kwam ook het verder trainen met commando's ten goede. wat heel belangrijk is, is om de oefeningen rustig uit te voeren en goed te belonen met voertjes. En ook niet te lang doorgaan. Daar wordt een onzekere hond alleen maar onzeker van als je te lang doorgaat. Sluit af met iets wat de hond wel kan, al is het iets heel eenvoudigs en beloon uitbundig.
Dat heeft bij Finn ook heel erg geholpen! Bij ons was een muurtje, een soort hele lage kattenloop zeg maar, dat vond hij echt geweldig leuk. Vooral grote, makkelijke objecten werkten goed. Nu kan hij ook tegen kleine paaltjes staan, maar dat was in het begin te lastig, daar werd hij onzekerder van omdat hij het niet snapte wat ik wilde.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik heb nog wel een filmpje voor je van Mojo die voor het eerst de poottouch moet doen, ook door middel van freestyle clickeren:
https://www.youtube.com/watch?v=Neqjl4sbBM8

En dit is raakvlaktraining (met de 2 on 2 off methode), ook met de clicker aangeleerd en dmv freestyle clickeren:
https://www.youtube.com/watch?v=sIQoPyZWcFg
Alex
Zeer actief

Fijn, die filmpjes, bedankt! En Luca... :I:
Ik dus een clicker kopen, onderweg naar huis even getest, zegt mijn zoon: 'Eise schrikt zich kapot van dat ding, let maar op'. Ik heb hem zo ver mogelijk uit de buurt gehouden (de clicker) en hem onder een kussen gehouden, maar het mocht niet baten. Eise wilde na de eerste klik zeker tien minuten niet in mijn buurt komen :ugh:
Uiteindelijk heb ik geklikt (nog steeds onder het kussen) en brokjes naar hem toegeschoven. Vanavond keek hij verheugd bij het klikken en pakte gewoon het koekje, zonder het kussen. Zo snel gaat dat dus!

En dan het wonderlijke. Ik had helemaal de smaak te pakken, dus ik probeerde hem ook op Kobe uit. En waar ik eigenlijk verwacht had dat hij zou zeggen: 'fuck you én je clicker' kan hij na vandaag ineens omrollen en wachten met een voertje pakken (die ik op zijn poot legde)!

Geweldig dit, kan ik mooi op mijn onverwoestbare Fries oefenen :lol1: En ik vind het ook lollig om gewoon onzinnige dingen te oefenen. Omrollen zullen we nooit ergens voor nodig hebben, maar juist daarom is het een leuke oefening, denk ik. Juist omdat het niet uitmaakt.

Nou vroeg ik me alleen wel iets af en ik weet niet goed hoe ik dat moet verwoorden, maar ik doe een poging:
In jullie filmpjes wordt er geklikt wanneer de hond het gewenste gedrag of de gewenste handeling uitvoert. Maar dat is dan alleen op dat moment, want er wordt geen commando gegeven. Daar wil ik ook nog niet naartoe, maar hoe leer je een hond uiteindelijk echt iets aan dmv de clicker? Door er uiteindelijk wel een commando aan te geven?

Zo heb ik het bij Kobe gedaan (graag commentaar!):
1. klik-koekje-klik-koekje etc
2. *Kobe gaat liggen* klik-koekje
3. *Kobe gaat op 1 bil liggen* klik-koekje
4. *Ik maak een handbeweging, waardoor hij helemaal op zijn zijkant gaat liggen* klik-koekje. Dit een paar keer.
5. zie 4, maar dan zeg ik er 'rol om' bij
6. Ik zeg 'rol om', Kobe gaat op zijn zijkant liggen, klik-koekje.
Maar hier geef ik uiteindelijk dus toch een commando.

Dit is voor Eise echt nog een brug te ver, bij hem zou ik nu nog geen handbewegingen doen, of hem een commando geven. Maar begrijp ik het clickeren goed, op deze manier?
Machie
Zeer actief

Ik geef pas een commando als de hond het geen wat ik van m wil goed laat zien met de clicker. Dan begin ik met commando + click en als dat er goed in zit commando = uitvoeren. Mijn honden krijgen dan nog wel geregeld een koekje oid. Zolang een hond nog niet exact weet wat de bedoeling is gebruik ik geen commando's :)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef:Ik geef pas een commando als de hond het geen wat ik van m wil goed laat zien met de clicker. Dan begin ik met commando + click en als dat er goed in zit commando = uitvoeren. Mijn honden krijgen dan nog wel geregeld een koekje oid. Zolang een hond nog niet exact weet wat de bedoeling is gebruik ik geen commando's :)

Scheelt mij weer typen, dit dus! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”