Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zitten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Zitten

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amoz kan niet zitten op commando :mrgreen:
Op zich is dat niet erg en hoeft dat voor mij ook niet per se, maar ik vind het zo gek. Ik heb nog nooit een hond gehad die niet binnen een paar keer oefenen het zitcommando snapte. :denken:

Ik ben nu sinds een maand bezig met een basiscursus voor volwassen honden (basisgehoorzaamheid) en dat gaat erg goed. Amoz vindt het leuk en is ook echt leergierig. Het heeft bij hem een tijd geduurd voordat ik gedrag kon uitlokken, dat vond hij in het begin nog veel te spannend en daar werd hij onzeker van. Ik heb hem dus in eerste instantie getraind met de clicker en beloond voor gedrag dat hij zelf aanbood (oogcontact maken, netjes naast lopen, ergens op springen, wachten, hierkomen, etc.) en daar vervolgens een commando aan gekoppeld. Sinds een kleine twee maanden gaat het ook steeds beter om bij hem gedrag uit te lokken en hij kan inmiddels ook liggen op commando, in zijn mand en kort blijven. Hij vindt dat ook heel leuk en doet het met veel enthousiasme. Maar zitten doet hij echt bijna nooit uit zichzelf, hij staat of hij ligt.

Zitten leer ik eigenlijk altijd aan door een brokje vanaf de neus naar achteren en omhoog te bewegen en dan gingen tot nu toe alle honden automatisch zitten. Maar bij Amoz werkt dat niet: hij buigt dan zijn nek helemaal naar achteren en loopt naar achteren, maar die kont gaat niet omlaag. De instructrice op de cursus heeft het ook op verschillende manieren geprobeerd (o.a. door de riem kort te houden zodat hij niet naar achteren kan lopen, hand sneller of langzamer te bewegen), maar dat werkt ook niet.
Ik kan hem nu wel vanuit de af in de zit krijgen; dat beloon ik dan uitbundig en ik herhaal een paar keer het commando 'zit'. Hij blijft dan ook zitten als ik 'blijf' zeg. Maar vanuit staan in de zit lukt nog steeds niet. :mrgreen:

Misschien heeft hier iemand een gouden tip voor het aanleren van de zit op een heel andere manier?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Zitten

Ongelezen bericht door Paisley »

Is hij er lichamelijk oké mee als je gewoon een keer zn kont naar beneden drukt en daarvoor beloont? Ik weet dat het als "niet de manier" wordt gezien, en het is fijner om gedrag uit te lokken dan met zachte dwang in positie te zetten.
Maar bij Kiwi heeft het geholpen. Ze is namelijk een hond die héél snel af gaat. Dat hebben drijvende honden wel vaker - die gaan snel liggen. In haar geval was het prettiger om gewoon te tonen wat je bedoelt, dan haar het zelf uit te laten zoeken en daarmee verwarring te creëren.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Kan er fysiek iets zijn waardoor hij zitten niet prettig vindt?
Toen Jura last had van haar teen wilde ze ook niet zitten, vandaar dat ik daar aan denk.
DeDiana
Zeer actief

runninggirl schreef:Kan er fysiek iets zijn waardoor hij zitten niet prettig vindt?
Toen Jura last had van haar teen wilde ze ook niet zitten, vandaar dat ik daar aan denk.
Ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat er fysiek iets niet in orde is, maar het heeft denk ik wel met zijn bouw te maken. Het is namelijk een familietrekje: Niarla, Amoz' zus, zit ook nooit.
Ik denk niet dat hij het per se een heel onprettige positie vindt, want als hij eenmaal zit, blijft hij ook keurig zitten en heeft dan niet de neiging om heel snel op te staan of te gaan liggen. Dat zou ik wel verwachten als het voor hem echt een onprettige houding zou zijn.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Zou er lichamelijk iets kunnen zijn waardoor hij zitten lastig vindt? Dat hij een blokkade heeft op een specifieke plaats in zijn rug en daardoor liever staat of ligt?

Sorry, zie net dat je daar al op geantwoord hebt. Maar soms is het heel subtiel en niet direct te merken zo'n blokkade.
Misschien is die houding op zich niet vervelend, maar de weg ernaartoe wel. Vergelijk het maar met rugpijn.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

DeDiana schreef:
runninggirl schreef:Kan er fysiek iets zijn waardoor hij zitten niet prettig vindt?
Ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat er fysiek iets niet in orde is, maar het heeft denk ik wel met zijn bouw te maken. Het is namelijk een familietrekje: Niarla, Amoz' zus, zit ook nooit.
Ik denk niet dat hij het per se een heel onprettige positie vindt, want als hij eenmaal zit, blijft hij ook keurig zitten en heeft dan niet de neiging om heel snel op te staan of te gaan liggen. Dat zou ik wel verwachten als het voor hem echt een onprettige houding zou zijn.
Nou, omdat je zegt dat hij het vanuit liggen wel doet... Dat had Jura toen dus ook. Vanuit stand komt er een andere soort druk op de poot/tenen bij het gaan zitten dan vanuit liggen naar zit. Het zitten zelf deed dus geen pijn, maar alleen de beweging er naar toe.
Ik bedoel niet dat hij een zere teen heeft hoor, maar een gekke heup of knie of bouw of wat dan ook kan net die beweging misschien last geven. Als hij het zo duidelijk niet wil, dan zou ik het gewoon zo laten denk ik. ;)
DeDiana
Zeer actief

runninggirl schreef:
DeDiana schreef:
Nou, omdat je zegt dat hij het vanuit liggen wel doet... Dat had Jura toen dus ook. Vanuit stand komt er een andere soort druk op de poot/tenen bij het gaan zitten dan vanuit liggen naar zit. Het zitten zelf deed dus geen pijn, maar alleen de beweging er naar toe.
Ik bedoel niet dat hij een zere teen heeft hoor, maar een gekke heup of knie of bouw of wat dan ook kan net die beweging misschien last geven. Als hij het zo duidelijk niet wil, dan zou ik het gewoon zo laten denk ik. ;)
Ik zal de dierenarts eens vragen of zij fysiek iets kan ontdekken. Hij geeft in ieder geval nergens pijn aan bij betasten en ik zie in zijn bewegingen verder ook geen beperkingen die op pijn of last zouden kunnen wijzen.
Zoals ik in de OP al schreef, ga ik er ook geen halszaak van maken als hij het echt niet wil. Maar misschien is het met een andere aanleermethode ineens geen probleem meer en ligt het meer daaraan.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Het kan sowieso geen kwaad eens een behandeling in te plannen door een osteo. Dan kun je lichamelijke klachten uitsluiten en verder gaan met de training of het hierbij laten.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou je huidige methode (dus uitlokken met brokje in de hand) combineren met zachtjes de kont naar beneden duwen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als er niks medisch is zou ik het ook doen zoals Zamunda zegt. En ander kan je eens proberen of het lukt als je op een stoel zit vlakbij een muur. Dan kan hij niet naar achter en met je benen kan je voorkomen dat hij draait. Maar misschien is dat te 'opgesloten' voor hem?
Finn wilde niet liggen, die heb ik ook een beetje moeten 'dwingen' door een brokje onder mijn been door te bewegen waar hij dus alleen liggend onder paste.
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Kan zijn dat dat niet prettig voelt ivm zijn bouw/staart. Vriend van ons heeft een Frans buldogje kan/wil ook niet zitten. Als je hem probeert te laten zitten ziet het er ook heel vreemd uit. En kun je zien dat dat geen prettige houding is voor hem.

Zachtjes z'n knieholte's naar voren drukken misschien? En dan commando zit.
Toen max een pup was lukte dit het beste ipv. Op zijn kont drukken.
DeDiana
Zeer actief

veertje schreef:Als er niks medisch is zou ik het ook doen zoals Zamunda zegt. En ander kan je eens proberen of het lukt als je op een stoel zit vlakbij een muur. Dan kan hij niet naar achter en met je benen kan je voorkomen dat hij draait. Maar misschien is dat te 'opgesloten' voor hem?
Aan zoiets had ik ook al gedacht, maar dan voelt hij zich inderdaad ingesloten en dat gaat niet werken.
Wat ik nog wel kan proberen qua uitlokken - ik bedenk het nu ineens - is hem ergens op laten springen waar hij niet achteruit kan. Ergens op vindt hij wel leuk en misschien lukt het dan wel om hem zonder aanraken vanuit staan te laten zitten.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay heeft dat ook, ook zo'n veedrijver die liever gaat liggen. Hij gaat ook zelden uit zichzelf zitten. Als pup/jonge hond geen medische opmerkingen gehad (hd/ed en gedeelte van rug op foto gehad), later wel en hij zit steeds minder graag. Hij heeft een blokkade in zijn rug, die ook zorgt voor een iets minder controle en bespiering in de achterhand. Dit is overigens nooit door een dierenarts vastgesteld. De fysio heeft ook alleen maar de achterhandproblematiek behandelt. Bij de osteopaat zijn wel bezig geweest met die blokkade en dit zou op dit moment ook weer herhaald moeten worden.

Met aanleren heb ik nog nooit problemen gehad, zelf niet bij alle honden die ik les heb gegeven. Overigens bij uitlokken ga ik niet naar achter met het brokje. Ik ga maar licht naar boven, bij te ver gaat de hond iets anders doen (zoals naar achter lopen), je moet dus wel een strekking van de nek bereiken, maar niet te veel. En daar moet je wachten, met de neus van de hond aan je hand/koekje/lekkers geplakt en daar vooral geduld hebben. Hij vind het een moeilijk oefening, dus je moet qua beloning wel met iets anders komen dan waar je standaard mee komt. Ik maak dan altijd de vergelijking met een ouderwetse weegschaal. Zit weegt zwaarder, dus moet er iets zwaarders tegen over staan. Laat het commando zit ook meteen volgen door iets leuks.

Ik heb echt geen duwwerk meer hoeven toe te passen, nooit meer een hond in zit hoeven te kneden
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe probeer je het nu. Naast hem en dan het brokje naar achteren bewegen in je linkerhand?
Of van voren proberen de zit aan te leren door het voertje wat verder naar achteren te doen?
DeDiana
Zeer actief

blondie schreef:Hoe probeer je het nu. Naast hem en dan het brokje naar achteren bewegen in je linkerhand?
Of van voren proberen de zit aan te leren door het voertje wat verder naar achteren te doen?
Heb ik beide geprobeerd, maar dat levert dus alleen maar op dat hij zijn hoofd zo ver mogelijk omhoog uitstrekt en zijn nek helemaal naar achteren buigt. Er komt nog niet eens een centimeter beweging in die kont, die gaat gewoon niet omlaag.
Cleva schreef:
DeDiana schreef: Misschien heeft hier iemand een gouden tip voor het aanleren van de zit op een heel andere manier?
Clickeren.

Elke zichzelf respecterende hondenbaas moet het leren. Ook zonder geklikker heb je er een wereld aan plezier van als je weet hoe het werkt.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal hebt gelezen; ik doe alles met de clicker namelijk en dat schreef ik ook. ;-)
Maar voor een hond die zitten niet in zijn normale repertoire van houdingen heeft, is dat dus nog niet eenvoudig.
Amoz heeft geen erg lange poten en ook geen erg korte rug:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zou je er eens een filmpje van kunnen maken?
Misschien kan je dan uit de zitbeweging opmaken wat er (misschien) niet lekker gaat waardoor hij dat zitten niet zo ziet zitten :wink:

Ergens op laten zitten kan overigens prima helpen in het begin. :ok:
Ik heb vroeger met een puppygroep het gaan liggen ook wel geprobeerd op een tafel als de pup er moeite mee had.
Op tafel ging het dan eigenlijk probleemloos.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:Zou je er eens een filmpje van kunnen maken?
Misschien kan je dan uit de zitbeweging opmaken wat er (misschien) niet lekker gaat waardoor hij dat zitten niet zo ziet zitten :wink:

Ik heb vroeger met een puppygroep het gaan liggen ook wel geprobeerd op een tafel als de pup er moeite mee had.
Eh, maar hij maakt de zitbeweging dus niet - ik krijg hem alleen vanaf de af in de zit.
Dus waar maak ik dan een filmpje van: van het niet gaan zitten vanuit staan? :mrgreen:

Ik ga het morgen inderdaad eens proberen als hij ergens op staat, kijken wat er dan gebeurt.
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:
ranetje schreef:Zou je er eens een filmpje van kunnen maken?

Eh, maar hij maakt de zitbeweging dus niet - ik krijg hem alleen vanaf de af in de zit.
Dus waar maak ik dan een filmpje van: van het niet gaan zitten vanuit staan? :mrgreen:

Ik ga het morgen inderdaad eens proberen als hij ergens op staat, kijken wat er dan gebeurt.
Owwww ik dacht dat het af en toe wel lukte. :mrgreen:
Is hij erg steil van achteren? (weinig hoeking)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Juno ging ook nooit zitten uit zichzelf en alle trucjes zijn erop losgelaten zo ongeveer, maar zitten ging ze niet.

Uiteindelijk heel onverantwoord haar een paar keer in de zit "geduwd" (brokje bij neus en kont naar beneden duwen) en toen viel het kwartje wel wat ik wilde als ik haar neus omhoog en naar achteren stuurde met dat brokje. Een paar weken later deed ze niets anders meer als zitten :mrgreen:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Osteopaat bezoeken en niet aan de DA vragen.
Wij hadden op m'n werk pas een pup die je met geen mogelijkheid af kreeg, na bezoek aan Martine Burgers was het wel aan te leren :)
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Nou, ik zou niet meteen bij een dierenarts aankloppen. :19:

Luna is 100% gezond ( toevallig laatst nog op de foto geweest) en kan na ál die jaren nog steeds niet zitten. ( heeeel soms lukt het voor een koekje, maar buiten vertikt zij het)

Luna is zo'n hond, die het nut ergens van moet inzien ofzo. Luna gaat niet zitten, liggen, poot of wat dan ook doen voor een koekje. Dan doet zij haar neus omhoog en loopt weg. Het enige wat zij echt goed kan is het commando hier en blijf. Verder niks.
Je kan met snoepjes klooien wat je wil, clickeren of biefstuk voor haar neus hangen.. Ze doet het niet, dikke vette punt. :F:

Is ook gelijk de reden dat Sultan 10000 trucjes kan, ik had eindelijk een hond die dat wel leuk vond en toen ben ik doorgeslagen. :Q:
DeDiana
Zeer actief

Ja, hij is best steil qua hoekingen, zou dat mee kunnen spelen?

Afbeelding

Het is zeker niet zo dat hij het niet doet omdat hij gewoon niet wil. Hij vindt het inmiddels erg leuk om nieuwe dingen te leren en doet dan ook echt zijn best. Ook als ik hem tien keer vraag om te gaan liggen, doet hij dat nog met veel enthousiasme. Hij snapt de beweging gewoon niet en het uitlokken werkt ook niet op de standaardmanier bij hem.
ranetje
Zeer actief

Wat een mooie hond is het toch :D

Steil qua hoeking en gewend zijn om te liggen of te staan kan invloed hebben.

Ik kan me van heel lang geleden een hond herinneren (doof) die ook met geen mogelijkheid tot zitten te brengen was vanuit staan.
Als je een handbeweging maakte liep hij achteruit om goed het voertje te kunnen volgen :mrgreen:
Die heb ik toen een keer begeleid door de halsband even vast te houden.
Bij die hond was verder niets nodig.
Omdat hij het voertje niet meer kon volgen door achteruit lopen heb ik hem toen in een paar etappes geleerd om te gaan zitten op het bijbehorende gebaar.
1. Rug gaat al wat scheef, achterhand neigt naar beneden
2. Er wordt al een halve zit uitgevoerd, billen blijven wel ruim boven de grond hangen.
3. De hele zit is er al, maar kan nog niet volgehouden worden
4. Hond gaat zitten.
Daarna heb ik geleidelijk de begeleiding met mijn hand aan de halsband afgebouwd en toen lukte het wel.
Heeft echt even tijd gekost.

Was ook een hond uit Spanje trouwens :wink:

Ik vond dat zitten bij die hond zelf niet zo noodzakelijk, maar de bazin wilde het graag als rustpositie hebben.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Misschien kan ik dat ook nog proberen ja, bij de halsband vasthouden. :ok:
Ik vind het ook geen halszaak dat hij kan zitten hoor, maar ook wel weer een uitdaging ;-) Als het op een leuke manier lukt, prima, en anders is het ook goed. Hij gaat heel makkelijk overal liggen als rustpositie, dus daarvoor hoeft het alvast niet.
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:Misschien kan ik dat ook nog proberen ja, bij de halsband vasthouden. :ok:
Ik vind het ook geen halszaak dat hij kan zitten hoor, maar ook wel weer een uitdaging ;-) Als het op een leuke manier lukt, prima, en anders is het ook goed. Hij gaat heel makkelijk overal liggen als rustpositie, dus daarvoor hoeft het alvast niet.
:ok:
Denk er aan dat het commando "zit" er pas bij kan komen als hij echt met de billen op de grond zit, niet eerder :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wat dat betreft lijkt hij qua bouw erg op Kay. Kay is voor een border collie eigenlijk heel erg vierkant en met ook een steile achterkant. Denk toch iets met houding.

Een filmpje met hoe jij uitlokt en hoe het niet lukt van staan naar zit. Daar kunnen we iets mee.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

En ineens is het kwartje afgelopen dinsdag op de cursus gevallen! :cheer:

Niet tijdens de zitoefening (die we dus nog steeds vanuit het liggen deden), maar toen we even moesten wachten en ik stond met de clicker in mijn hand. Amoz stond maar te kijken en ineens bedacht hij dan maar eens te gaan zitten in de hoop op een click. Dat heb ik natuurlijk meteen uitgebreid beloond met handenvol voertjes, veel gejubel en herhalen van het commando en toen heeft hij het nog twee keer gedaan. De afgelopen dagen hier en daar nog wat geoefend en ik kan nu wel zeggen dat hij het écht begrijpt :lol1: filmpje
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:En ineens is het kwartje afgelopen dinsdag op de cursus gevallen! :cheer:

Niet tijdens de zitoefening (die we dus nog steeds vanuit het liggen deden), maar toen we even moesten wachten en ik stond met de clicker in mijn hand. Amoz stond maar te kijken en ineens bedacht hij dan maar eens te gaan zitten in de hoop op een click. Dat heb ik natuurlijk meteen uitgebreid beloond met handenvol voertjes, veel gejubel en herhalen van het commando en toen heeft hij het nog twee keer gedaan. De afgelopen dagen hier en daar nog wat geoefend en ik kan nu wel zeggen dat hij het écht begrijpt :lol1: filmpje
:E:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Wat een leuk filmpje! Gezellige boel zo met z'n vieren :lol1:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

pioenroos schreef:Wat een leuk filmpje! Gezellige boel zo met z'n vieren :lol1:
Haha, ja, de rest is er natuurlijk ook als de kippen bij als er brokjes te verdienen zijn :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”