Op zich is dat niet erg en hoeft dat voor mij ook niet per se, maar ik vind het zo gek. Ik heb nog nooit een hond gehad die niet binnen een paar keer oefenen het zitcommando snapte.
Ik ben nu sinds een maand bezig met een basiscursus voor volwassen honden (basisgehoorzaamheid) en dat gaat erg goed. Amoz vindt het leuk en is ook echt leergierig. Het heeft bij hem een tijd geduurd voordat ik gedrag kon uitlokken, dat vond hij in het begin nog veel te spannend en daar werd hij onzeker van. Ik heb hem dus in eerste instantie getraind met de clicker en beloond voor gedrag dat hij zelf aanbood (oogcontact maken, netjes naast lopen, ergens op springen, wachten, hierkomen, etc.) en daar vervolgens een commando aan gekoppeld. Sinds een kleine twee maanden gaat het ook steeds beter om bij hem gedrag uit te lokken en hij kan inmiddels ook liggen op commando, in zijn mand en kort blijven. Hij vindt dat ook heel leuk en doet het met veel enthousiasme. Maar zitten doet hij echt bijna nooit uit zichzelf, hij staat of hij ligt.
Zitten leer ik eigenlijk altijd aan door een brokje vanaf de neus naar achteren en omhoog te bewegen en dan gingen tot nu toe alle honden automatisch zitten. Maar bij Amoz werkt dat niet: hij buigt dan zijn nek helemaal naar achteren en loopt naar achteren, maar die kont gaat niet omlaag. De instructrice op de cursus heeft het ook op verschillende manieren geprobeerd (o.a. door de riem kort te houden zodat hij niet naar achteren kan lopen, hand sneller of langzamer te bewegen), maar dat werkt ook niet.
Ik kan hem nu wel vanuit de af in de zit krijgen; dat beloon ik dan uitbundig en ik herhaal een paar keer het commando 'zit'. Hij blijft dan ook zitten als ik 'blijf' zeg. Maar vanuit staan in de zit lukt nog steeds niet.
Misschien heeft hier iemand een gouden tip voor het aanleren van de zit op een heel andere manier?