Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

American Staffordshire Terrier

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Caro. »

American Staffordshire Terriër
(met dank aan Little-Wolf)

Afbeelding

Geschiedenis: Ongeveer in het jaar 1800 werd er in het Engelse Staffordshire de voorouders van de AST gefokt. Dit was de Bull en Terriër. Dit ras was ook de voorouders van de Staffordshire Bull Terriër of beter bekend als de Engelse stafford. Eén van de voorouders van de Bull en Terriër was de Oud-Engelse Bulldog.

Afbeelding
Oud Engelse bulldog

Andere rassen waaruit de Bull en Terriër is ontstaan, zijn verschillende terriërs. Vermoedelijk zijn dat Engelse Terriërs, mogelijk ook de Airedale Terriër en de Irish Terriër is er mogelijk ook ingefokt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Engelse Terriërs / Airedale Terriër / Irish Terriër

Wat toendertijd belangrijk was voor de fokkers, was de vasthoudendheid en scherpte van de Terriërs en de uitzonderlijke vriendelijkheid naar mensen toe van de Oud Engelse Bulldog.
Beetje bij beetje werd alleen de Bull en Terriërs gebruikt voor de fok, zodat omstreeks 1860 een hond begon te ontstaan die aardig het uiterlijk kreeg van de Staffordshire Bull Terriërs die we nu kennen.

Toen in 1865 de burgeroorlog in Amerika eindigde, gingen industriearbeiders uit Engeland, Ierland en Schotland naar de Verenigde Staten. uiteraard werd de Bull en Terriërs meegenomen. Vanaf die tijd is de AST ontstaan als een appart ras. Er waren mensen die hun Bull en Terriërs gebruikten om het huis te bewaken en zich te verdedigen tegen de wolf en de coyote. Deze mensen wilden een grotere hond. De grote honden werden met elkaar gekruist en later werd nog de Airedale of Ierse Terriër er in gekruist.

Afbeelding
Bull en Terriër

Bron: http://www.astch.nl/

Oorsprong: U.S.A.

Datum van de publikatie van de originele standaard: 03-09-1996

FCI classificatie: Groep 3, sectie 3 de Bull type terriers zonder werkproef

Algemene indruk: De Stafford geeft de indruk van een grote en sterke hond voor zijn maat, hij is heel compact en gespierd maar wel met mooie rondingen. Hij heeft geen lange benen of racy outline

Hoofd: Matige lengte maar wel diep.

Schedel: breed.

Stop: diep.

Neus: moet zwart zijn.

Snoet: matige lengte rond bij de neus maar valt in tussen de ogen.

Lippen: dicht en gelijk mogen niet los hangen.

Tanden: goed ontwikkeld onder kiezen moeten sterk zijn voor een goede bijtkracht en het moet een schaar gebit zijn.

Wangen: goed ontwikkeld en gespierd.

Ogen: donker , rond en diep in de schedel ver uit elkaar geen roze oogleden.

Oren: hoog aangezet mogen niet gecoupeerd worden en moeten worden gedragen als een roze oor.

Nek: sterk , licht gebogen van de rug tot de schedel, geen los vel en van matige lengte.

Afbeelding

Het lichaam

Toplijn: recht en heel kort, licht aflopend in de croup wat ook mee gaat tot de punt van de staart.

Lendenen: kort en sterk.

Voorborst: diep en breed goed ontwikkelde ribben dicht tot de achter hand.

Staart: kort in verhouding tot het lichaam maar mag absoluut niet over de rug gedragen worden.

De hoekingen

De voorhand: voorhandhoeking; rechte benen met sterke bone wijdt van elkaar zodat de goed ontwikkelde voorbarst er tussen valt.

Schouders: sterk en gespierd met wijde schouderbladen.

Hoeking: recht.

De achterhand: achterhandhoeking; goed gespierd.

Hakken: recht en mogen niet naar binnen of buiten draaien.

Voeten: van matige grootte goed ontwikkeld en compact, de zogeheten kattenvoeten.

Gangwerk: steady en niet met rollende rug.

Vacht

Haar: kort, dicht en glanzend.

Kleur: elke kleur is toegestaan maar niet met meer dan 80% wit, black and tan en lever.

Maten

Schofthoogte: hoogte en gewicht moeten in proportie zijn. Voor de reuen is het 46-48cm en voor teven 43-46cm.

Fouten

De volgende fouten worden zwaar aangerekend:

Lichte neus
Verkeerd gebit
Lichte ogen
Roze oogleden
Te lange staart en verkeerde dracht

Nb; reuen moeten 2 goed ingedaalde testikels hebben!

Afbeelding

Rasgroep 3
Laatst gewijzigd door Caro. op 03 mar 2005 15:52, 4 keer totaal gewijzigd.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Dat verhaaltje van de Ierse en Airedaile terrier is me wel nieuw.
Ik vraag me ook af of het waar is.

De Airedale is pas einde 1800 ontstaan, uit kruisingen van meutehonden (foxhounds, bloodhounds, griffons) met terriers.

Wat soms ook vergeten wordt is dat de voorouders ook bloed van de Engelse of Spaanse pointer droegen, en ook whippet of greyhoundbloed.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

johan1969 schreef:Dat verhaaltje van de Ierse en Airedaile terrier is me wel nieuw.

De Airedale is pas einde 1800 ontstaan, uit kruisingen van meutehonden (foxhounds, bloodhounds, griffons) met terriers.

Wat soms ook vergeten wordt is dat de voorouders ook bloed van de Engelse of Spaanse pointer droegen, en ook whippet of greyhoundbloed.
Denk dat de club toch de geschiedenis van het ras kent.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Sommige Amstaff of pitbullkwekers ontkennen zelfs dat er terrierbloed in zit. :mrgreen:
Volgens anderen is het dan weer 50 - 50. Wie zal het zeggen ?

Sommige Amstaff kwekers ontkennen zelfs de link met de pitbull.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

johan1969 schreef:Dat verhaaltje van de Ierse en Airedaile terrier is me wel nieuw.

er staat ook vermoedelijk. :wink:
en het was pas na 1865 dat ze er vermoedelijk airdale of ierse terrier gebruikt hebben om ze wat groter te krijgen.
Maich
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maich »

Als je het mij vraagt was de Staff niks anders dan een te grote pitbull,te groot en te houterig om te vechten.De eerste exemplaren werden zonder pardon afgemaakt of verdronken.Totdat een aantal fokkers vond dat ook deze honden levende wezens waren en zich toelegde op het fokken van deze rassen.Later heeft men zich volledig gedistianseerd van de wereld van de ''Game''Pitjes en een hond gecreeerd met in feite het uiterlijk van een Pit maar met een ander karakter.Dominatie naar andere honden komt voor,dit is juist geen eigenschap van een Pit.Deze(mits goed Game)zal juist dolblij zijn bij het zien van een andere hond,het vechten van de Pit is te vergelijken met het aporteren van een bal bij veel rassen.Begrijp me niet verkeerd,ik keur Pitgevechten absoluut niet goed maar de verhalen over dierenleed bij de honden zijn toch wel overdreven.Bekijk maar eens beelden van deze gevechten,je ziet alleen maar kwispelende staartjes en een Pit trainen om te vechten is kwats,een Doberman of Rotweiler hoef je ook niet te vertellen hoe hij het huis hoort te beschermen.

Gr,Maich./
A Man and his Dog
Mastho
Actief

Ongelezen bericht door Mastho »

johan1969 schreef:Sommige Amstaff of pitbullkwekers ontkennen zelfs dat er terrierbloed in zit.
APBT - American Pitbull TERRIËR :denken:
Pitbullwet? Pitbullwet my *** !§@&çà)!
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Maich schreef:Begrijp me niet verkeerd,ik keur Pitgevechten absoluut niet goed maar de verhalen over dierenleed bij de honden zijn toch wel overdreven.Bekijk maar eens beelden van deze gevechten,je ziet alleen maar kwispelende staartjes
Kwispelen duidt niet altijd op blijdschap, het is ook een uiting van stress. Dat is wat je ziet bij hondengevechten.
angel_roosje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angel_roosje »

Anonymous schreef:
Maich schreef:Begrijp me niet verkeerd,ik keur Pitgevechten absoluut niet goed maar de verhalen over dierenleed bij de honden zijn toch wel overdreven.Bekijk maar eens beelden van deze gevechten,je ziet alleen maar kwispelende staartjes
Kwispelen duidt niet altijd op blijdschap, het is ook een uiting van stress. Dat is wat je ziet bij hondengevechten.

klopt... Farhan is erg dominant en kan niet goed met bepaalde reutjes, ook als is ie dan op dat moment heel boos en "agressief" hij kwispelt wel maar aan de rest van zijn lichaam zie je dat hij klaar is om te vechten.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Iets anders :

In de Standaard staat dat de neus duidelijk zwart moet zijn.

Hoe zit dat dan bij de zo populaire Blauwe en blauwgestroomde Amstaffs ? Die kunnen toch nooit een zwarte neus hebben ?
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

johan1969 schreef:Iets anders :

Hoe zit dat dan bij de zo populaire Blauwe en blauwgestroomde Amstaffs ? Die kunnen toch nooit een zwarte neus hebben ?
jawel hoor, die zijn er genoeg met mooie zwarte neus, zelfde als een blauwe dog, die hebben over het algemeen ook een zwarte neus

Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Da's niet zwart maar donkergrijs. :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ken niet veel over de amstaff maar wat de geschiedenis is die ik ken is dat de pitbull een showlijn kreeg en dat is de amstaff geworden. verklaart ook waarom je in verschillende stamboeken in amerika je je hond zowel als pit en als amstaff mag inschrijven.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Dat van die Airedale en Ierse terrier vind ik maar raar....
En voor de grootte had men toch bv de American Bulldog kunnen inkruisen ?

t Kan wel zijn dat er voorlopers van de Ierse terrier hebben bijgedragen aan de bull and terriers in Ierland.

Naar t schijnt heeft zelfs de Spaanse Pointer bijgedragen, net zoals bij de Bullterrier.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

yamie schreef:

jawel hoor, die zijn er genoeg met mooie zwarte neus, zelfde als een blauwe dog, die hebben over het algemeen ook een zwarte neus

Afbeelding
rochelle is blue/fawn. en heeft een grijze neus. veel am.staffs met blauw in hun vacht, hebben een grijze neus.
je wordt er niet meteen op afgerekend in de ring.
en ze letten ook nog eens op het pigement wat de hond heeft.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat ze met 'zwarte neus' bedoelen : geen gevlekte neus (dudley nose).
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

little-wolf schreef:
yamie schreef:

Afbeelding
rochelle is blue/fawn. en heeft een grijze neus. veel am.staffs met blauw in hun vacht, hebben een grijze neus.
je wordt er niet meteen op afgerekend in de ring.
en ze letten ook nog eens op het pigement wat de hond heeft.
donkergrijs.. zwart... oke prima :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”