Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wolfsgrauw en zwart?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Wolfsgrauw en zwart?

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik vroeg mij af wat voor pupjes je kunt krijgen uit een combinatie van een wolfsgrauwe (oudduiste herder) x een zwarte of black and tan (oudduitse herder). Heb op indernet pas een nestje van soort gelijke kleuren gevonden en die werden allemaal wolfsgrauw? Is deze kleur dominant of was dit gewoon toeval?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wolfsgrauw staat bij de Duitse herder bovenaan de rij van kleuren.
Als de wolfsgrauwe ouder fokzuiver voor zijn kleur is, zullen alle pups wolfsgrauw zijn, maar niet fokzuiver.
UIt een niet fokzuivere wolfsgrauwe met een andersgekleurde kun je ook de andere kleuren Duitse Herders krijgen.
nanni
Actief

Ongelezen bericht door nanni »

Groetjes kim en een poot van Tuana en Rocky

Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

ah dankjewel! :ok:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Elmar schreef:Wolfsgrauw staat bij de Duitse herder bovenaan de rij van kleuren.
Als de wolfsgrauwe ouder fokzuiver voor zijn kleur is, zullen alle pups wolfsgrauw zijn, maar niet fokzuiver.
UIt een niet fokzuivere wolfsgrauwe met een andersgekleurde kun je ook de andere kleuren Duitse Herders krijgen.
hoe bedoel je dat, niet fokzuiver, dat de ouders van de wolfsgrauwe bijvoorbeeld ook uit combinatie komen?
Mijn heeft wolfsgrauw op de stamboom staan.,maar goed hij is niet zwart geel, maar grauw is hij ook niet echt, zijn broer die ik van foto's ken is wel echt grauw, zijn nest broers en zusters waren weer zwart geel..
in mijn geval was de vader wolfsgrauw en moeder zwart geel.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Elmar schreef:Wolfsgrauw staat bij de Duitse herder bovenaan de rij van kleuren.
hoe bedoel je dat, niet fokzuiver, dat de ouders van de wolfsgrauwe bijvoorbeeld ook uit combinatie komen?
Mijn heeft wolfsgrauw op de stamboom staan.,maar goed hij is niet zwart geel, maar grauw is hij ook niet echt, zijn broer die ik van foto's ken is wel echt grauw, zijn nest broers en zusters waren weer zwart geel..
in mijn geval was de vader wolfsgrauw en moeder zwart geel.
Als beide ouders van Finn niet allebei wolfsgrauw waren, weet je zeker dat Finn niet fokzuiver voor zijn kleur is. Zijn vader is ook niet fokzuiver, want hij gaf ook zwart-gele pups.
Dit betekent dat hij aan eventuele nakomelingen of de factor voor wolfsgrauw, of de factor voor zwartgeel kan meegeven. Dan ligt het aan de teef welke factoren zij mee kan geven welke kleur de puppy's krijgen.
Een pup die van zowel de vader als de moeder de factor wolfsgrauw krijgt, is zelf wolfsgrauw, maar ook fokzuiver omdat dit gen 2-voudig voorkomt.
De uitbreiding van het grauw zal weer aan andere factoren liggen, verwacht ik zo. net als de ene zwart-gele veel meer zwart vertoont dan de andere.

OP de site die Wendy linkte, kun je er veel meer over vinden. Maar Finn is zelf dus wel een wolfsgrauwe. Geen twijfel over mogelijjk.
blondie
Zeer actief

dank je nu ben ik wel benieuwd naar de ouders van de vader..
geen foto van ma of pa., jammer, wel de opa dat was wel weer een wolfsgrauwe Arek vom Stoffelblick
Hihi leuk die pedigree site.. Finn lijkt op zijn oma.. V rolf vom Grossen land
maar gezien de vererfelijking van de kleuren ben ik nu wel benieuwd of de vader idd ook voortkomt uit combinatie kleur of niet..
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

nanni schreef:http://www.duitseherders.com/vachtkleur.html

Hier staat de kleurvererving
en ook dat was k :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:dank je nu ben ik wel benieuwd naar de ouders van de vader..
geen foto van ma of pa., jammer, wel de opa dat was wel weer een wolfsgrauwe Arek vom Stoffelblick
Hihi leuk die pedigree site.. Finn lijkt op zijn oma.. V rolf vom Grossen land
maar gezien de vererfelijking van de kleuren ben ik nu wel benieuwd of de vader idd ook voortkomt uit combinatie kleur of niet..
wie zijn de ouders van Finn?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het probleem met Duitse herders is (sorry voor de fans) dat ze termen gebruiken die genetisch niet altijd kloppen.
Wat ze sable noemen is genetisch wolfsgrauw bijvoorbeeld. En sable hebben ze niet.

Op de A-locus ligt wolfsgrauw (aw), sable (ay), tanpoint (at) en recessief zwart (a).
In theorie is dat ook de volgorde van dominantie, hoewel niet zeker is dat sable recessief is ten opzichte van wolfsgrauw. Er zijn geen rassen met beide kleuren, en de meningen verschillen omdat de locus nog niet geopend is en er nog niks bewezen is.

Maar veel Duitse herders zijn ay-at, en daarmee zijn ze een beetje tanpoint en een beetje wolfsgrauw. Een mixje ertussen dus.
Soms zijn ze ook ay-a, en dat weet je pas als ze zwart geven met een andere ay-a (of een at-a, kan ook).
Dat gemix van allelen vertroebelt het beeld, zeg maar.

Als de ene ouder inderdaad B&T is, is ie dat fokzuiver, maar hij kan best at-a zijn. Alleen als ie zwart is weet je zeker dat het fokzuiver is, want recessief zwart kan alleen tot uiting komen als de hond er fokzuiver voor is, omdat het volledig recessief is.
En is die andere wolfsgrauw? Tja.
Foto?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem van de verkeerde benaming komt niet alleen bij de Duitse Herder voor, ik heb het dus ook gemerkt bij de Cardigan, de meeste roden zijn dus sables.

De kleur wolfsgrauw bij de Duitse herder kent zoveel schakeringen , maar ook de uitbreiding van de kleur over het lichaam is heel verschillend.
Hier voorbeelden wat algemeen wolfsgrauw genoemd wordt
Afbeelding

Afbeelding
Dan een wat lichtere grauwe of valt dit da weer onder ay?
Afbeelding

Deze worden met zwarte haarpunten geboren en zijn duidelijk te onderscheiden van de zwart-gelen.

De momenteel meest voorkomende kleur bij de show-Duitsers
Afbeelding
Wat is dit dan?

Sommige zwart-gelen worden pas na de tweede verharing een stuk lichter, zoals deze
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en soms worden ze bijna helemaal geel met nog wat grijze of roodbruine haren.
Welk gen veroorzaakt deze kleur? Kennis van mij noemt ze dan inderdaad sables.

http://www.pedigreedatabase.com/gsd/
OP deze site zijn duizenden foto's te vinden van Duite herders en tegenwoordig zijn er ook pagina's van andere rassen. Je kunt helaas niet zokeen op kleur, maar wel op foto's van nakomelingen.
Op de volgende link vind je veel meer wolfsgrauwen, het zijn nl de uitslagen van de werkkampioenschappen africhting en daar zie je in het algemeen meer wolfsgrauwe honden., dus klik bijv. 2005 aan en dan bij de honden, je ziet er dan meerdere http://www.pedigreedatabase.com/gsd/workresults.html
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem van de verkeerde benamingen vind je in heel erg veel rassen :wink:

Maar de DH spant de kroon, want die zeggen hardnekkig sable, ay dus, terwijl die kleurslag niet voorkomt bij de DH.

Ze hebben alleen aw (wolfsgrauw), at (tanpoint) en a (recessief zwart).

De foto's zijn allemaal varianten.
Het sterke verkleuren is typerend voor kleuren van de A-locus.
Mag geen reclame maken, maar er heeft laatst een artikel in Hondenwereld gestaan over A-locus waarin die verkleuring duidelijk zichtbaar is.
DH's zijn vaak na twee jaar totaal anders dan bij de geboorte.

Die eerste foto is denk ik aw-a.

Die foto waar Urma in staat ziet er uit als een aw-at, maar de tan is erg diep van kleur. De diepte van de tankleur is vaak verwarrend: een zilver en zwart schnauzer is "gewoon" een tanpoint. Sommige tanpoints hebben erg dieprood tan, andere heel licht. Dat heeft invloed op de hele hond uiteraard.
Selectie doet wel iets, kijk maar naar bv rotweiler.

En dat heel lichte lijkt me fokzuiver aw, dat is er is veel varianten en soms is dat heel erg licht.

Afbeelding

blondie
Zeer actief

off topic.. leuk papa van Finn bovenaan het rijtje..
Qua kleur, beiden wolfsgrauw dus zeker wel verschil..
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Die bovenste is niet zuiver wolfsgrauw volgens mij.
Ik denk dat ie recessief zwart vererft, dat hij aw-a is dus.

De locus is geopend maar nog niet alle allelen zijn gevonden en/of benoemd.
Ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit zal komen!

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

De hond waar urma in staat, dus de meest voorkomende kleur bij de Duitse herders en nu zwart-bruin genoemd (bruin is natuurlijk ook niet correct, maar ik houd deze terminologie maar even aan).
Deze kleur dus Afbeelding
Maar ik snap het niet helemaal.
Ik dacht altijd dat aw stond voor de "wildkleur", dus wat bij de DH wolfsgrauw genoemd wordt. De donkere haren zijn niet volledig zwart, maar hebben een patroon. Deze zijn dan ook als pup in het nest te onderscheiden van de zwart-bruine pups. Bij de zwart-bruine breidt het bruin zich nog veel verder uit, het meest in de 2e en 3e verharing. Daarna weinig meer, maar de zwarte haren op de rug vertonen in principe geen banden, maar zijn helemaal zwart. Vaak zie je trouwens bij teven meer verkleuring en vooral een baan over de rug.
Zijn de honden als de zwart-bruine dan at at of ata honden met een zeer uitgebreid bruin? Jij noemde het aw-at, maar dan zou deze hond met een andere aw at awaw-pups moeten geven, volgens mij wolfsgrauw en dat gaat nooit gebeuren.

Volgens mij komt de term sable uit het Engels (duhh), maar moet hier eigenlijk gray voor staan, heb ik ook eens gelezen en klinkt logischer.
Op deze site spreekt men echter ook van sable ipv gray, wat natuurlijk veel verwarring geeft. Ze heeft ook een pagina met meerdere kleurenfoto's, waar ook diverse "grauwen" afgebeeld staan: klik
Die bovenste is niet zuiver wolfsgrauw volgens mij.
Ik denk dat ie recessief zwart vererft, dat hij aw-a is dus.
Ik heb foto's van zijn nakomelingen gezocht en zwart gevonden. Ook zwart gele nakomelingen gevonden en die zouden dan volgens mij uit hem en een ata teef moeten komen.

Ik heb nog geen awaw DH gevonden, ik weet dat ze er veel moeten zijn, want in de gebruikshondenlijn worden veel grauw x grauw-nesten geboren. Maar ga daar zeker nog naar zoeken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:De hond waar urma in staat, dus de meest voorkomende kleur bij de Duitse herders en nu zwart-bruin genoemd (bruin is natuurlijk ook niet correct, maar ik houd deze terminologie maar even aan).
DH's hebben hun eigen terminologie :mrgreen:
Verwarrend en incorrect, want ze hebben geen sable (de genetsche sable) maar noemen hun honden wel zo. Veel rassen hebben eigen termen.
Om de rest van de wereld in de war te brengen, denk ik :wink:
Elmar schreef:Ik dacht altijd dat aw stond voor de "wildkleur", dus wat bij de DH wolfsgrauw genoemd wordt. De donkere haren zijn niet volledig zwart, maar hebben een patroon. Deze zijn dan ook als pup in het nest te onderscheiden van de zwart-bruine pups.
Dat is ook zo. aw staat voor wildkleur, wolfsgrauw, wolfsgrijs, agouti, allemaal namen voor hetzelfde. Komt dus door al die rassen. Een elanghond is ook wolfsgrauw bijvoorbeeld. Een saarloos ook.
Elmar schreef: Zijn de honden als de zwart-bruine dan at at of ata honden met een zeer uitgebreid bruin? Jij noemde het aw-at, maar dan zou deze hond met een andere aw at awaw-pups moeten geven, volgens mij wolfsgrauw en dat gaat nooit gebeuren.
Het probleem is dat er ook in de aw honden veel variatie is in kleur. Denk maar aan die saarloos. Maar awat is heel gewoon bij DH, en hun tan is veel dieper dan dat van de Saarloos. DH selecteert in sommige lijnen (mss wel alle) op donkere tanpoint, en selectie heeft effect, al duurt het met dit soort dingen erg lang. Maar ze selecteren dan ook al erg lang op donker tan :wink:
Elmar schreef:Ik heb foto's van zijn nakomelingen gezocht en zwart gevonden. Ook zwart gele nakomelingen gevonden en die zouden dan volgens mij uit hem en een ata teef moeten komen.
Ja, of een awat, of een atat zelfs.
Elmar schreef:Ik heb nog geen awaw DH gevonden, ik weet dat ze er veel moeten zijn, want in de gebruikshondenlijn worden veel grauw x grauw-nesten geboren. Maar ga daar zeker nog naar zoeken.
Tja, maar het probleem is dus dat je dat niet altijd ziet. Een awat is zeker in het nest niet altijd te onderscheiden van een awaw. Ik heb een tijdje terug voor een artikel zitten zoeken naar honden die zuiver awaw zijn, maar ik heb er geen een gevonden :19:
Maar ik heb niet bij de gebruikhonden gezocht, geef ik toe, maar vooral bij de Oud-Duitse.

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Dat is ook zo. aw staat voor wildkleur, wolfsgrauw, wolfsgrijs, agouti, allemaal namen voor hetzelfde. Komt dus door al die rassen. Een elanghond is ook wolfsgrauw bijvoorbeeld. Een saarloos ook.
Maar dan is een zwart-gele :wink: Duitse Herder toch geen awat?
Zoals je in het volgende stuk schrijft?
Waar ga ik mis in mijn redenatie?

Marjoleine schreef:
Maar awat is heel gewoon bij DH, en hun tan is veel dieper dan dat van de Saarloos. DH selecteert in sommige lijnen (mss wel alle) op donkere tanpoint, en selectie heeft effect, al duurt het met dit soort dingen erg lang
Het gaat me in deze niet om de diepe kleur van het tan, maar juist om het zwarte gedeelte. Bij de omschrijving awat verwacht ik dus een wolfsgrauwe, die dat bij de geboorte duidelijk is, in onderscheid met de zwart-gelen zoals de moderne showhonden, die lang black and tan zijn. Ik verwacht dus dat deze atat zijn en niet awat.
Ik denk dat dit een aw ? is
Afbeelding
en dit een atat
Afbeelding

Wat betreft awaw-honden, mogelijk zijn deze nog meer bij de Tsjechische bloedlijnen te vinden.
Ik ga op die database zoeken op nakomelingen, als er in de eerste generatie alleen wolfsgrauwen te zien zijn ook uit zwart-gelen partners, kun je al bijna stellen dat de hond fokzuiver is voor zijn kleur.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

http://www.rockymountainhorses.nl/html/ ... enthe.html#

Dit is de moeder. Marjoleine kun jij hieruit opmaken welke genetische aanleg ze waarschijnlijk heeft?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Het gaat me in deze niet om de diepe kleur van het tan, maar juist om het zwarte gedeelte. Bij de omschrijving awat verwacht ik dus een wolfsgrauwe, die dat bij de geboorte duidelijk is, in onderscheid met de zwart-gelen zoals de moderne showhonden, die lang black and tan zijn. Ik verwacht dus dat deze atat zijn en niet awat.
Ik denk een aw-a.
Elmar schreef:Ik ga op die database zoeken op nakomelingen, als er in de eerste generatie alleen wolfsgrauwen te zien zijn ook uit zwart-gelen partners, kun je al bijna stellen dat de hond fokzuiver is voor zijn kleur.
Uit atat kan nooit aw geboren worden.
Het is weliswaar niet duidelijk of aw dominant is over ay of niet, maar het is wel bewezen dat aw én ay dominant zijn over at.
Dus als er uit zwart-gelen wolfsgrauwen geboren worden, was die zwart-gele al aw-at.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef: Dit is de moeder. Marjoleine kun jij hieruit opmaken welke genetische aanleg ze waarschijnlijk heeft?
Benthe toch?
Lekker ding :wink:

Als je naar het patroon op het gezicht kijkt zie je een wolfsgrauwe aftekening, maar ze is ook erg donker aan de voeten.
Ik zou zeggen aw-a.

Bij at zie je bij de pups vaak een duidelijker patroon, bij aw pups zie je dat het hele gezicht in grote lijnen deze aftekening heeft maar dat de benen en voeten duidelijk lichter zijn. Dat is onderdeel van het aw-patroon.
De donkere voeten wijzen op recessief zwart in combinatie met aw, aw-a dus.
Als het at zou zijn, zouden de tanvlekken in het gezicht hoger zijn en duidelijker afgetekend.

Vergelijk het maar met Saarloos pups, die tonen dat duidelijk.
Het zgn "brilletje" zie je bij aw en ay, maar bij ay verkleurt het ook op de wangen, dat heeft aw niet of nauwelijks.

Bv Tibetaanse terriers tonen dat vaak erg fraai, hoewel die nog andere genen hebben die het sable ingewikkeld maken. Maar in het nest zie je dat brilletje en die wangverkleuring duidelijk.
Maar goed, dat allel heeft de DH niet, dus dat mag je weer vergeten :wink:
Jip schreef::smile: ja die kleurtjes om gek van te worden.........ik heb ook al heel wat foto's op internet bekeken om dan vervolgens heel verbaasd te zijn als ik de hond in het echt zag...... :denken:
Zeg dat wel.
Voordeel van A-locus is dat je vooral naar het patroon kijkt. Dan kom je een heel eind.
Ik gebruik bij voorkeur alleen de genetische termen, want als je bv kijkt bij de Havanezer, wat ze daar allemaal voor namen hebben.... :shaking2:

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Elmar schreef:Het gaat me in deze niet om de diepe kleur van het tan, maar juist om het zwarte gedeelte. Bij de omschrijving awat verwacht ik dus een wolfsgrauwe, die dat bij de geboorte duidelijk is, in onderscheid met de zwart-gelen zoals de moderne showhonden, die lang black and tan zijn. Ik verwacht dus dat deze atat zijn en niet awat.
Ik denk een aw-a. Zeer goed mogelijk, maar was nog niet weer te vinden via de site.
Elmar schreef:Ik ga op die database zoeken op nakomelingen, als er in de eerste generatie alleen wolfsgrauwen te zien zijn ook uit zwart-gelen partners, kun je al bijna stellen dat de hond fokzuiver is voor zijn kleur. Hier bedoel ik dus wolfsgrauw x zwartgeel, omdat je daar meer kans op een zwart-gele hebt dan uit 2 wolfsgrauwen.
Uit atat kan nooit aw geboren worden. Mee eens Het is weliswaar niet duidelijk of aw dominant is over ay of niet, maar het is wel bewezen dat aw én ay dominant zijn over at. Zijn er geen paringen bekend van bijvoorbeeld Vastgotaspetz en sable corgi? Is Mechelaar ayay? deze worden volgens mij af en toe gepaard aan een aw? Duitse herder. Daar moet iets te vinden zijn.Dus als er uit zwart-gelen wolfsgrauwen geboren worden, was die zwart-gele al aw-at. en niet zwart-geel :wink: Mee eens

Heb vele wolfsgrauwen die in 2005 meededen aan de kampioenschappen al bekeken, voor zover ze uit 2 wolfsgrauwe ouders kwamen, maar dan hadden ze weer zwart-gele of zwarte nakomelingen, dus hard gaat het niet met het zoeken en vinden. Wel een enkele teef gevonden die alleen 9 wolfsgrauwe nakomelingen hadden, maar dat vind ik niet goed genoeg, temeer daar dit niet alle nakomelingen dan desbetreffende hond zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Heb vele wolfsgrauwen die in 2005 meededen aan de kampioenschappen al bekeken, voor zover ze uit 2 wolfsgrauwe ouders kwamen, maar dan hadden ze weer zwart-gele of zwarte nakomelingen, dus hard gaat het niet met het zoeken en vinden. Wel een enkele teef gevonden die alleen 9 wolfsgrauwe nakomelingen hadden, maar dat vind ik niet goed genoeg, temeer daar dit niet alle nakomelingen dan desbetreffende hond zijn.
Maar hoe constateer jij dan dat een hond zuiver awaw is?
Alleen op volwassen fenotype?
Dat is tricky hoor.

Als je het over ayay hebt, inderdaad zijn mechelaars sable.
Maar dan hebben we het niet meer over zuivere DH, maar over kruisingen.
Dat maakt wel verschil.

Die middelste pup van Benthes pagina, zijn daar foto's van als volwassen hond?
Dat is een awaw, een zuivere.

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Elmar schreef:Heb vele wolfsgrauwen die in 2005 meededen aan de kampioenschappen al bekeken, voor zover ze uit 2 wolfsgrauwe ouders kwamen, maar dan hadden ze weer zwart-gele of zwarte nakomelingen, dus hard gaat het niet met het zoeken en vinden. Wel een enkele teef gevonden die alleen 9 wolfsgrauwe nakomelingen hadden, maar dat vind ik niet goed genoeg, temeer daar dit niet alle nakomelingen dan desbetreffende hond zijn.
Maar hoe constateer jij dan dat een hond zuiver awaw is?
Door te kijken hoe de nakomelingen zijn, maar dan liefst met een zwart-gele partner. dus ik zoek een wolfsgrauwe hond uit 2 wolfsgrauwe ouders. Dan zoek ik naar foto's van nakomelingen, zit er dan een bij die niet grauw is, maar zwart-geel of zwart, is hij in ieder geval niet zuiver awaw. Maar ik ben er nog geen tegengekomen.
Dat is tricky hoor.

Als je het over ayay hebt, inderdaad zijn mechelaars sable.
Maar dan hebben we het niet meer over zuivere DH, maar over kruisingen. Ik vroeg mij dus af als je een zuivere awaw DH x een mechelaar doet, kun je dan aan de kleur van de pups zien of aw dominant over ay is. Dat maakt wel verschil.

Die middelste pup van Benthes pagina, zijn daar foto's van als volwassen hond?
Dat is een awaw, een zuivere.
Ik heb misschien een paar awaw DH's gevonden. http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pro ... 23867.html
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pro ... 88354.html
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pro ... 08755.html

dit nav deze draad over "sable" in de pedigreedatabase http://www.pedigreedatabase.com/gsd/bul ... 86862.html

Hierin wordt ook ayay genoemd. (maar dit schijnt dus niet voor te komen bij de DH?)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:
Marjoleine schreef: Als je het over ayay hebt, inderdaad zijn mechelaars sable.
Maar dan hebben we het niet meer over zuivere DH, maar over kruisingen.
Ik vroeg mij dus af als je een zuivere awaw DH x een mechelaar doet, kun je dan aan de kleur van de pups zien of aw dominant over ay is. Dat maakt wel verschil.
Ja, dat zou kunnen.
Dat soort testen wordt zelden gedaan, er wordt gekeken in loci en aan de hand daarvan worden conclusies getrokken. Juist omdat het zo moeilijk is aan het fenotype te zien wat een hond is.
Elmar schreef: Ik heb misschien een paar awaw DH's gevonden.
Nee, dat denk ik niet :wink:
Dat zijn allemaal atat honden, met zadel ook. Dat is dus wat zwart-geel zou moeten heten.
Elmar schreef: Hierin wordt ook ayay genoemd. (maar dit schijnt dus niet voor te komen bij de DH?)
Niet in zuivere DH's, voor zover ik weet.

Ik heb inmiddels wel een foto van een bewezen volwassen aw-aw gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Elmar schreef: Ik heb misschien een paar awaw DH's gevonden.
Nee, dat denk ik niet :wink:
Dat zijn allemaal atat honden, met zadel ook. Dat is dus wat zwart-geel zou moeten heten.

Ik heb inmiddels wel een foto van een bewezen volwassen aw-aw gevonden:
Afbeelding
Dit is volgens mij een zwart-gele
Afbeelding
Dat is toch heel wat anders dan deze
Afbeelding
Patroon is hetzelfde, maar kleur van het zadel niet, bij de eerste is deze geheel zwart, bij de laatste is het haar niet geheel zwart en bij de geboorte is de kleur ook verschillend.
Laatste zal bij de geboorte deze kleur hebben gehad
Afbeelding
Dat is toch geen atat?
Heeft ook geen enkele zwarte of zwart-gele nakomeling zoals de foto van het hondje boven hem.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Patroon is hetzelfde, maar kleur van het zadel niet, bij de eerste is deze geheel zwart, bij de laatste is het haar niet geheel zwart en bij de geboorte is de kleur ook verschillend.
Nee, patroon is niet hetzelfde.
Kijk maar goed. Kopaftekeningen zijn veel minder scherp afgetekend, de lichte plekken die erdoor komen zijn anders, het masker is anders.

Bovendien is het zadel grizzle, bij de at is het diepzwart. De aw heeft dan ook niet echt een zadel, bij hem is het gewoon onderdeel van het wolfspatroon.

Die tweede kan goed een awaw zijn inderdaad, maar je kunt het vaak heel erg moeilijk zien, behalve als je er pupfoto's bij hebt.
Ik zou dat niet zomaar durven zeggen zonder bewijs of pupfoto's, het is alleen op volwassen fenotype altijd heel erg tricky.
Stond die tweede ook bij die linkjes die je gaf? Dan heb ik niet goed gekeken, dacht dat ik alleen atat zag daar.

Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marjoleine schreef:Het probleem van de verkeerde benamingen vind je in heel erg veel rassen :wink:

Maar de DH spant de kroon, want die zeggen hardnekkig sable, ay dus, terwijl die kleurslag niet voorkomt bij de DH.

Ze hebben alleen aw (wolfsgrauw), at (tanpoint) en a (recessief zwart).
Ehm, dan snap ik het even niet meer. Zeg jij niet in je post iets voorafgaand aan degene die ik (deels) quote dat DH ay-at zijn? Of begrijp ik er gewoon niets meer van?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Weet jij welke hond dit is?
Afbeelding

Kan het op de website zo snel niet weervinden. Ik ben benieuwd welke hond dit is, haar ouders en nakomelingen.

De door mij aangehaalde honden zijn dus zelf grauw (foto's zijn niet altijd even duidelijk), en hebben 2 grauwe ouders en schijnen alleen pups te hebben vererfd met in het nest al een grauwe kleur en nog nooit een zwart-gele of zwarte pup ook niet bij een zwart-gele teef, vandaar de mening van diverse fokkers dat deze 3 reuen fokzuiver grauw zijn.
De bovenste is trouwens een zoon van de tweede, die ook in mijn laatste bericht staat, uit een vanzelfsprekend grauwe moeder.
Hij is erg donker maar op diverse foto's kun je wel zien dat hij niet zwart-geel is. De enige pupfoto die ik zag was een beetje onduidelijk, maar volgens mij echt donkergrauw.
Afbeelding

Een andere foto van de laatste reu:
Afbeelding
dit is toch niet atat? Of zie ik dat verkeerd?

Maar het blijft een boeiende bezigheid. vooral websites die foto's van honden laten zien, van hun voorouders en nakomelingen zijn interessant om te bekijken.

Ik zal van de "Schmutz"pagina''s maar eens printjes maken en bundelen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Weet jij welke hond dit is?
Geen idee.
Het is een Finse hond, en ik ben echt totaal niet thuis is DH wat namen betreft.
Elmar schreef:De door mij aangehaalde honden zijn dus zelf grauw
Maar tot die conclusie kom je echt alleen op fenotype, en dat blijft tricky.
Soms is een hond atat met een sterk verdund zadel bv, zoals deze:
Afbeelding
Dat zag er in het nest ongetwijfeld veel donkerder uit. En dan wordt het echt verwarrend (onee, dat was het al :wink: )
Elmar schreef: dit is toch niet atat? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
Nee, dit lijkt mij awaw.
Wolfsgrauwe honden hebben altijd "shading" op gezicht, benen en meestal ook schouders.

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Elmar schreef:
Elmar schreef:De door mij aangehaalde honden zijn dus zelf grauw
Maar tot die conclusie kom je echt alleen op fenotype, en dat blijft tricky.
Aangezien ze met zwart-gele teven alleen grauwe pups geven, lijkt me het dus niet alleen een conclusie op fenotype. Daarbij het feit dat ze als wolfsgrauw geregistreerd staan, zullen ze in het nest al grauw geweest zijn. Anders waren ze wel als zwart-geel geregistreerd, wat nog altijd een voorkeurkleur is bij de DH.
Soms is een hond atat met een sterk verdund zadel bv, zoals deze:
Afbeelding
Dat zag er in het nest ongetwijfeld veel donkerder uit. En dan wordt het echt verwarrend (onee, dat was het al :wink: ) Deze zal in het nest zwart-geel geweest zijn. Ik heb deze kleur honden vroeger veel gezien, vanaf dat ze pup waren. Ik vind het een heel andere "uitstraling" hebben dan een lichte hond die als wolfsgrauwe pup geboren is, maar er zijn inderdaad honden waarbij je kunt twijfelen wat het nu precies is.
Elmar schreef: dit is toch niet atat? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
Nee, dit lijkt mij awaw.
Wolfsgrauwe honden hebben altijd "shading" op gezicht, benen en meestal ook schouders.
Deze hond is genetisch aw at
Afbeelding
(heeft geen zwarte nakomelingen)
Maar een groot deel van haar nakomelingen hebben een veel overtuigende grauwe kleur, ook van een atat-vader..

Wie weet wat ze nog over een tijdje ontdekken. :wink:
Er zijn zoveel kleurschakeringen, van heel licht tot bijna zwart, bij zowel de grauwen, als de zwartgelen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”