Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbetering gezondheid Mopshond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Verbetering gezondheid Mopshond

Ongelezen bericht door Sandra&co »

En nou is het wachten op de eerste mensen die verontwaardigd gaan lopen doen dat hun geweldige ras wordt verpest door outcross :D Want dat snorken hoort erbij en dat is helemaal niet zielig want hun Mops kan 10 meter lopen zonder dood neer te ploffen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De RVB is toch sowieso bezig met t aankeuren toestaan van lookalikes voor alle rassen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heel goed bezig! Ik ben alleen geen voorstander van het aankeuren van lookalikes. Die komen voor mijn gevoel toch uit dezelfde pot genen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

malinois schreef:De RVB is toch sowieso bezig met t aankeuren toestaan van lookalikes voor alle rassen?
Dit begreep ik ook.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dan nog kunnen ze genen bij zich dragen die intussen uit de stamboompopulatie verdwenen zijn of daar zeldzaam geworden zijn. Het is misschien niet heel veel toevoeging, maar wel iets ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Soms zijn look-a-likes helemaal geen familie. In Peru zag ik een straathond die precies een kooiker leek en ook een Lapinporokoira wat natuurlijk geen echte was. Op het forum hebben we ook vaak zat voorbeelden daarvan gezien.
Als er geen afstamming bekend is moet je niet uitgaan van 0% inteelt (wat wel vaak gedaan wordt) maar als je er gewoon rekening mee houdt dat het wellicht wel ergens familie is en maar om de X aantal generaties een look-a-like inkruist kun je dat prima verantwoord doen.
Het is nog altijd beter om heel veel honden maar een (paar) keer te gebruiken dan enkele honden heel veel keer. Als ze niet aangekeurd worden zijn ze voor altijd weg uit de populatie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hoe langer buiten de stamboompopulatie om gefokt, hoe groter de kans dat er wat anders door zit. En inderdaad zijn lookalikes niet per definitie nauw verwant aan de stamboompopulatie.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als je de Jack russel wil verbeteren kun je in elk geval de podenco maneto inzetten zonder veel verlies van type en met barstens veel nieuwe genen. Maargoed. Die hebben dat niet nodig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:Als je de Jack russel wil verbeteren kun je in elk geval de podenco maneto inzetten zonder veel verlies van type en met barstens veel nieuwe genen.
Ja, mee eens. Of anders een keeshondje als je bang bent dat je de krijsgenen verliest.
Guus kan er ook wat van. Al denk ik dat Hein erger is :schrik: :LOL:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Kells schreef:
Machie schreef:Heel goed bezig! Ik ben alleen geen voorstander van het aankeuren van lookalikes. Die komen voor mijn gevoel toch uit dezelfde pot genen.
Eens. Ik ken een aantal boomloze honden die uit dezelfde familie als mijn honden komen. Mijn jongste telg zou prima gebruikt kunnen worden voor het outcross programma van de Rood-Witte Ierse setter. Voorlopig ga ik in de eerste instantie voor een combinatie met een Rode setter. Met mijn B-nest heb ik het COI aardig verlaagd en het kan nog lager.
Wat is laag?
Dumás weet ik over 6 generaties, meer rekenen ze in de puli database niet terug. Fiji kan ik tot 8 generaties terug zien maar dan zitten er al gaten in ;)
Machie
Zeer actief

Ah dat is heel netjes idd! 25% is wel super hoog!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
laeken schreef:Als je de Jack russel wil verbeteren kun je in elk geval de podenco maneto inzetten zonder veel verlies van type en met barstens veel nieuwe genen.
Ja, mee eens. Of anders een keeshondje als je bang bent dat je de krijsgenen verliest. Het moet wel fit for fucking function blijven.
Mijn kees heeft geen krijsgenen :pffff: :mrgreen:

Die lookalike maak je dan toch lekker zelf.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Zegt eigenlijk weinig, inteeltpercentage over 10 generaties. Daarvoor heb je uiteraard ook nog gemeenschappelijke voorouders, dus werkelijke inteeltpercentage zal nog flink hoger kunnen liggen
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Zegt eigenlijk weinig, inteeltpercentage over 10 generaties. Daarvoor heb je uiteraard ook nog gemeenschappelijke voorouders, dus werkelijke inteeltpercentage zal nog flink hoger kunnen liggen
Precies. Want als alles daarvoor uit broer x zus komt....snap precies wat je bedoeld. Ik heb wel eens gelezen dat elke boxer op de wereld van 1 en dezelfde reu komt. Dus daar kan je 10 generaties fokken zonder enige inteelt terwijl dat nog steeds vette inteelt is.

Blijkt een teef bij de boxer. Meta von der Passage :schrik:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Kells schreef: Tsja, wij stammen af van Adam en Eva, als ik een bepaald boek mag geloven. In hoeverre is er nog verwantschap over 10 generaties?
Moet er een schemaatje voor je gemaakt worden?
Machie
Zeer actief

Bij mijn Kroaat is de stamboom over 8 generaties al niet compleet meer. Laat staan bij 10. Bij 8 generaties heeft ze een percentage van rond de 7% maar met alle gaten zegt dat zo weinig...
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Kells schreef:
laeken schreef:
Fotogravinnetje schreef:Zegt eigenlijk weinig, inteeltpercentage over 10 generaties. Daarvoor heb je uiteraard ook nog gemeenschappelijke voorouders, dus werkelijke inteeltpercentage zal nog flink hoger kunnen liggen
Precies. Want als alles daarvoor uit broer x zus komt....snap precies wat je bedoeld. Ik heb wel eens gelezen dat elke boxer op de wereld van 1 en dezelfde reu komt. Dus daar kan je 10 generaties fokken zonder enige inteelt terwijl dat nog steeds vette inteelt is.
Tsja, wij stammen af van Adam en Eva, als ik een bepaald boek mag geloven. In hoeverre is er nog verwantschap over 10 generaties?
Schrikbarend veel verwantschap, blijkt bij de rassen waar ze dat bekeken hebben
laeken
Zeer actief

Dat lijkt me ook wel logisch. Een boxer uit lijn 1 die zgn onverwant is aan lijn 2 lijkt meer op de hond uit lijn twee dan de gemiddeld broer en zus in een gezin. Die verwantschap is duidelijk zichtbaar.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De essentie van rashonden is toch dat de genenpoel alleen maar smaller wordt en nooit breder, tenzij je echt nieuw bloed inbrengt dmv outcross? Als ze allemaal in den beginne zijn ontstaan uit enkele voorouders, zitten er toch nooit echt verse genen in het ras zelf? Of kan dat biologisch gezien wel?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Er kunnen natuurlijk enkele spontane mutaties ontstaan. Maar over het algemeen is dat zo'n minimaal percentage dat je meer verlies van diversiteit hebt dan dat er op die manier meer diversiteit bij komt
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Heel goed bezig! Ik ben alleen geen voorstander van het aankeuren van lookalikes. Die komen voor mijn gevoel toch uit dezelfde pot genen.
Wat ik begreep vwb lookalikes is dat middels DNA te controleren de verwantschap dus als die er niet is is er geen probleem
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Sandra&co schreef:En nou is het wachten op de eerste mensen die verontwaardigd gaan lopen doen dat hun geweldige ras wordt verpest door outcross :D Want dat snorken hoort erbij en dat is helemaal niet zielig want hun Mops kan 10 meter lopen zonder dood neer te ploffen.
die geluiden zijn er al.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:
Sandra&co schreef:En nou is het wachten op de eerste mensen die verontwaardigd gaan lopen doen dat hun geweldige ras wordt verpest door outcross :D Want dat snorken hoort erbij en dat is helemaal niet zielig want hun Mops kan 10 meter lopen zonder dood neer te ploffen.
die geluiden zijn er al.
Nou als ik t op een bepaalde fb groep lees idd zeker; al die bastaards in hun mooie ras...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:
M@scha schreef:
die geluiden zijn er al.
Nou als ik t op een bepaalde fb groep lees idd zeker; al die bastaards in hun mooie ras...
ik denk dat wij het over dezelfde bepaalde fb-groep hebben :engel:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Tara schreef:
Ja, want goeie fokkers met hart voor hun ras doen alle mogelijke testen hoorrr. :pffff:
jep. en niemand met een normaal denkend hoofd is natuurlijk voor het opengooien van stamboeken
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Kells schreef: Hoe gaat het met je Husky fokkerij of is die liefde alweer voorbij? Flikker toch op met je eindeloze ik weet het beter commentaren.
:LOL: Kostelijk, hoe kom je er bij?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”