Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hernia aan sluitspier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hernia aan sluitspier

Ongelezen bericht door Frederique »

Gisteren belde een vriendin, haar broer heeft een DH die volgens de dierenarts een hernia aan de sluitspier heeft.
Heeft iemand hier al eens over gehoord of mee te maken gehad?

Alvast bedankt!
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Als hij hiermee een hernia perinealis bedoelt, dan heb ik daar ervaring mee met m'n ouwetje Max die er 2x aan geopereerd is.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoe is die diagnose gesteld en wat zijn de symptomen?
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Hond (Teckel) van een vriendin van mij heeft dat gehad. Symptomen? niet kunnen poepen, hun hond is er bijna dood aangegaan ivm ontstekingen in de buik. Gelukkig is het toen ontdekt (DA kon voelen dat er poep in het laatste gedeelte van de darm zat) en is de hond geopereerd. Je moet het zien dat de darm een soort zwanehals krijgt waarin de poep blijft zitten, dit krijgt de hond er niet zelf uitgeperst.

Anyway: hond is geopereerd en hersteld. Is wel altijd een moeilijke poeper gebleven.
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Ja, ik ben ervaringsdeskundige. Onze Indra heeft dit ook. Door te veel persen op zijn ontlasting, i.v.m. vergrote prostaat heeft hij een hernia aan de sluitspier gekregen. Het is een soort uitstulping in de einddarm, precies aan het eind bij de sluitspier. De ontlasting gaat hier in zitten, waardoor er nog harder geperst moet worden om dit er weer uit te krijgen, waardoor de breuk groter wordt, enz.

In principe worden honden hier volgens mij aan geopereerd. Omdat onze hond al wat ouder is en ook niet zo fit, hebben we in overleg met de dierenarts besloten om het te laten zitten zo lang dit gaat. Ik geef hem nu dagelijks psyllium husk, hierdoor blijft zijn ontlasting mooi stevig en kost het hem nauwelijks moeite om het kwijt te raken. We proberen zo het persen op de ontlasting zoveel mogelijk te voorkomen.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Mijn hond is er 2x aan geopereerd en beide keren goed hersteld. Het is geen ding waar je mee moet blijven lopen omdat het steeds erger wordt en er kans is op hele nare complicaties (de "prop" ontlasting kan ook op andere dingen gaan drukken en daar schade aanrichten, afgezien van het niet snel genoeg afvoeren van de ontlasting). Hij had de eerste keer een hernia aan beide kanten, na de eerste operatie kwam die aan een kant terug en is hij opnieuw geopereerd, met goed resultaat. Het blijft natuurlijk wel een kwetsbare plek, dus je moet er erg op attent blijven dat hij niet opnieuw moet gaan persen. Ik merk wel dat bepaald voer (of combinatie van voer) een beter effect heeft op de uitwerpbaarheid van de darminhoud dan ander, dus dat is zeker de moeite van het experimenteren waard.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Interessant. Mijn hond heeft peri-anale fistel. Dat is een gevolg van zijn vaccinosis en is een blijvende ontsteking/ontkrachting van het laatste deel van zijn endeldarmspier. Gelukkig gaat het al tijden heel erg goed, maar zo heel af en toe heeft hij nog last om zijn drollen er uit te persen. Verteringsonderzoek en darmecho heeft hij gehad. Was perfect, op het laatste stuk van zijn endeldarm na, daar was wat ontlasting in te zien. Hij krijgt zelf samengestelde voeding met een botpercentage van 10%, ruw vezelmixen van zaden/pitten/noten, groentes etc. en kruidenmixen. Hij hoeft niet geopereerd te worden, maar ik zal wat zijn voeding aangaat er altijd rekening mee moeten houden.

Ik heb hernia perinealis van WHG gevonden:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=300
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Allen hartelijk bedankt voor de informatie en reakties...

Helaas heeft Max het niet meer mogen redden.
Slechts 5 jaar is hij geworden :jank:
Rust zacht Max....
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Och........sterkte :jank:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ach jee, wat naar. Was Max na de diagnose wel geopereerd?
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Oh wat naar zeg. Is hij overleden aan een complicatie van de hernia of door wat anders? Het is toch geen leeftijd he? :jank:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”