Vandaag hadden we de eerste echte les van deze cursus. Een theorieles en een priveles gingen hier aan vooraf (voor alle cursisten).
We zijn met een groepje van 4 honden en vandaag even met 3 want 1 kon niet.
Het idee is dat je samen met je hond iets gaat doen terwijl er andere honden ergens in de buurt zijn.
Ik wil/kan met Xavi geen groepslessen doen dus dan is dit een ideale uitkomst!
Xavi is heel moeilijk bereikbaar buiten en op de hondenschool dus het is altijd even een uitdaging.
Met Spookje (zijn speeltje die hij het leukst vindt) in de aanslag gingen we vandaag op pad naar Esthers Hondenschool en ik was echt behoorlijk nerveus.. je weet dat er meerdere reactieve honden zijn en dat is wel spannend!
We hebben van te voren duidelijk uitleg gekregen over hoe en wat met de auto's en dat je hond in de auto blijft, toch bleef het spannend.
3 auto's waren verspreid over het terrein en we begonnen de oefeningen naast of achter je eigen auto zodat ze elkaar niet direct konden zien.
Xavi wilde eerst niks ( niet spelen oid), dat had ik wel verwacht. Om de beurt mochten de honden een rondje om de auto en elkaar eventjes zien om te kijken hoe dat ging.
Xavi reageerde niet negatief (1e keer wel focus op die hond maar liep zo weer mee) op de hond die hij zag, wat ik wel verwacht had omdat ik die hond eerder had gezien.
Hij kwam ook meteen mee als ik zijn naam riep.
De tweede oefening was binnen. Xavi mocht door een tunnel lopen.
Er waren nu dus wel mensen bij, dat was even spannend.
Maar de tunnel kende hij wel (al was deze wel groter
En kwam daarna direct bij me om met Spookje te spelen!
Super knap dus, want dat verwachtte ik eigenlijk niet. Dat hebben we een paar keer herhaald en toen was de volgende aan de beurt.
Daarna deden we buiten een oefening, iedere hond weer achter de auto.
Nu deden we een oefening met een speeltje/voertje in de hand en dan moest Xavi naar mij kijken ipv naar Spookje.
Die oefening kende hij ook al en deed hij meteen goed! Ondertussen speelde hij zelfs met de stok en wilde hij wel meerdere keren die oefening met mij doen.
Ook voor de auto (dichter naar de andere hond) ging het goed
Tussendoor hebben we alles steeds besproken en kregen we uitleg en tips.
Al met al duurde het anderhalf uur en dat was ook lang genoeg, Xavi viel direct in slaap in de auto toen we wegreden.
Het klinkt misschien als iets heel iets simpels en saais maar om dit met een reactieve hond te durven en te doen is heel wat.
Ik had niet gedacht dat hij Spookje/stok als beloning aan wilde nemen en dus echt iets samen met mij wilde doen!
Normaal is het 1 en al focus op de andere honden die er zijn, het was zo fijn dat hij bereikbaar bleef. Hij kwam echt bij me voor zijn beloning.
Volgende week weer een les, ik vind het erg leuk dat we nu lekker elke week naar een les kunnen.
Ik ben benieuwd wat we dan gaan doen en hoe het gaat. Maar deze fijne ervaring hebben we maar weer!