Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Felle, happende pup
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
Felle, happende pup
Wie wil meedenken? Pim, mijn pup (kruizing Maltezer, reu, morgen 4 maanden) is soms fel tegen andere honden. Meestal speelt hij leuk, kan ik z’n taal en houding begrijpen. Andere honden reageren goed op hem. Hij heeft, naar mijn idee, nog nooit iets naars meegemaakt met honden.
Maar soms (sinds een week of 3) gaat hij heel fel en snel (als in snel achter elkaar) happen in de wang/bij de bek van de andere hond. Je ziet dan echt z’n tandjes. Eigenlijk nagenoeg uit het niets. Ik kan er geen peil op trekken. Grote, kleine, rustige, drukke hond, aan het begin/eind wandeling of Pim nu moe is of relaxed: 10/15 keer gaat het goed, dan een keer is hij plots een fel en happend mormel om daarna weer keurig vele andere honden te begroeten/spelen. Ik weet echt niet waarom hij dit doet, heb het ook aan de betreffende hondeneigenaren gevraagd maar die zagen ook geen aanleiding. Meestal speelt hij met een buurhond lief, maar gister ging hij die zelfs happen.
Rare is dat de honden die hij dan zo fel hapt rustig blijven. Je zou toch denken dat ze hem op z’n donder geven. Pim is nu nog een (meestal dus) lieve pup. Maar ik ben bang dat z’n voor mij onbegrijpelijke felle happen/gedrag toeneemt naarmate hij ouder wordt. Hoe moet ik hiermee omgaan? Nu haal ik hem vanzelfsprekend weg en stel hem gerust.
Hij rijdt soms ook op andere honden, naar mijn gevoel als het hem wat veel wordt/hij te overprikkeld is. Het rijden lijkt (nog?) geen dominantie te zijn en gezien z’n leeftijd ook geen seksuele lading te hebben.
Kortom; voor deze gedragingen de spuigaten uitlopen; hoe begeleid ik mijn hond hierin? Wat kan ik doen om het gedrag te laten stoppen of in elk geval niet heftiger laten worden?
Pim is enthousiast, leergierig, heel lief, wel wat snel overprikkeld, als hij iets niet begrijpt/kent wat zenuwachtig. Ik wil hem (tot nu toe dan) niet (sterk) corrigeren omdat ik merk dat hij dan juist overprikkeld raakt en hij in een vicieuze cirkel terecht komt. Maar ja, dit gedrag felle bij andere honden is ook niet toelaatbaar. Toch?!
Maar soms (sinds een week of 3) gaat hij heel fel en snel (als in snel achter elkaar) happen in de wang/bij de bek van de andere hond. Je ziet dan echt z’n tandjes. Eigenlijk nagenoeg uit het niets. Ik kan er geen peil op trekken. Grote, kleine, rustige, drukke hond, aan het begin/eind wandeling of Pim nu moe is of relaxed: 10/15 keer gaat het goed, dan een keer is hij plots een fel en happend mormel om daarna weer keurig vele andere honden te begroeten/spelen. Ik weet echt niet waarom hij dit doet, heb het ook aan de betreffende hondeneigenaren gevraagd maar die zagen ook geen aanleiding. Meestal speelt hij met een buurhond lief, maar gister ging hij die zelfs happen.
Rare is dat de honden die hij dan zo fel hapt rustig blijven. Je zou toch denken dat ze hem op z’n donder geven. Pim is nu nog een (meestal dus) lieve pup. Maar ik ben bang dat z’n voor mij onbegrijpelijke felle happen/gedrag toeneemt naarmate hij ouder wordt. Hoe moet ik hiermee omgaan? Nu haal ik hem vanzelfsprekend weg en stel hem gerust.
Hij rijdt soms ook op andere honden, naar mijn gevoel als het hem wat veel wordt/hij te overprikkeld is. Het rijden lijkt (nog?) geen dominantie te zijn en gezien z’n leeftijd ook geen seksuele lading te hebben.
Kortom; voor deze gedragingen de spuigaten uitlopen; hoe begeleid ik mijn hond hierin? Wat kan ik doen om het gedrag te laten stoppen of in elk geval niet heftiger laten worden?
Pim is enthousiast, leergierig, heel lief, wel wat snel overprikkeld, als hij iets niet begrijpt/kent wat zenuwachtig. Ik wil hem (tot nu toe dan) niet (sterk) corrigeren omdat ik merk dat hij dan juist overprikkeld raakt en hij in een vicieuze cirkel terecht komt. Maar ja, dit gedrag felle bij andere honden is ook niet toelaatbaar. Toch?!
-
- Zeer actief
Re: Felle, happende pup
Mijn tip: voorkomen! Hij is dus te moe, je vraagt teveel van 'm. En dat uitsluitend op basis van deze info. Voor betere begeleiding is denk ik je hondenschool een goede. Zij kunnen het gedrag ook zien en daarop inspelen.
Suzanne
Suzanne
-
- Zeer actief
nou als je het niet toelaatbaar vind dan lijn je aan en brengt hem naar huis kan ie even slapen- al dan niet in de bench, hij heeft nu nog puppy krediet dus ze zullen hem nog niet heel snel corrigeren, maar vroeg of laat kun je er een( correctie) verwachten denk ik ..
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Ik kijk altijd naar hoe andere honden reageren. Blijkbaar zien die er nu nog geen probleem in. Uiteindelijk zal hij wel gecorrigeerd worden. Als je het zelf naar vindt kan je de pup uiteraard ook gewoon laten stoppen met spelen. Mijn jongste kon niet normaal spelen met de kinderen( happen). En dus mochten ze alleen maar met speelgoed met haar spelen maar ze mocht hen niet bijten. Toen was het ook geen probleem meer
-
- geregistreerd lid
Het is (helaaas) niet alleen als hij moe is; dan begreep ik de aanleiding. Ook als hij een poos heeft geslapen, bij het starten van de dag zelfs, begin vd wandeling kan bet voorkomen. Ik herken overprikkeling/vermoeidheid wel bij Pim; dan wordt het een ongeleid projectiel. Dat voorkom ik en lukt meestal. Maar dit happen is dus iets wat ook gebeurd zonder die overprikkeling.
Ik ga zeker m’n hondenschool advies vragen maar was ook nieuwsgierig naar jullie kunde en omgang hierin.
Ik ga zeker m’n hondenschool advies vragen maar was ook nieuwsgierig naar jullie kunde en omgang hierin.
-
- Zeer actief
het kan ook gewoon opwinding zijn.. dan kun je hem uit de situatie halen, doorlopen.. klaar
- dagmar88
- Zeer actief
Wat is er zo erg dan? Hij is nog jong, dan hebben ze "puppycredits" bij andere honden.Crmn1983 schreef:Het is (helaaas) niet alleen als hij moe is; dan begreep ik de aanleiding. Ook als hij een poos heeft geslapen, bij het starten van de dag zelfs, begin vd wandeling kan bet voorkomen. Ik herken overprikkeling/vermoeidheid wel bij Pim; dan wordt het een ongeleid projectiel. Dat voorkom ik en lukt meestal. Maar dit happen is dus iets wat ook gebeurd zonder die overprikkeling.
Ik heb ook zo'n felle rat, een klein keesje. Buiten speelt hij vrijwel niet met anderen, daar vind ik hem te kwetsbaar voor. Hij vertrouwt het zelf ook niet.
Ik heb nog een grote husky x malamute en een huskiemix middenmaatje. Hij hangt in hun neus, keel, oren, tong, loopt over ze heen, beukt er tegenop en pikte hun eten.
Pas nu met 9 maanden beginnen ze hem meer te begrenzen. Z'n balletjes zijn al groot en ze zien hem als reu, niet meer als pup.
-
- geregistreerd lid
Ja, dat is wat ik nu ook doe. Het direct stoppen, (het gebeurd in de meeste gevallen aangelijnd) weg gaan. Daarna (andere hond uit zicht) stel ik hem gerust. Maar is dit alles voor nu voldoende? Ik wil niet dat ik het met m’n te weinig hondenkennis juist vererger.
-
- geregistreerd lid
Wat ik er erg aan vind is dat ik bang ben dat het erger wordt naarmate hij groter wordt, dat hij een fel en weinig sociaal is in omgang met honden en we daardoor juist veel leuks missen (een hond die lekker los mag lopen, kan spelen met soortgenoten geeft veel meer hondengeluk)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Denk ook even na over wat je 'sociaal' vindt. Is dat spelen met andere honden? Is dat elke soort interactie met andere honden aan kunnen? Of is dat rekening houden met de grenzen van anderen, opkomen voor de eigen grenzen en verder niet zoveel met andere honden hoeven? Moet hij wat jou betreft met andere honden omgaan, of mag het ook zonder contact met andere honden? Niet elke hond houdt van spelen. Niet elke hond heeft zoveel behoefte aan contact met andere hondenCrmn1983 schreef:Wat ik er erg aan vind is dat ik bang ben dat het erger wordt naarmate hij groter wordt, dat hij een fel en weinig sociaal is in omgang met honden en we daardoor juist veel leuks missen (een hond die lekker los mag lopen, kan spelen met soortgenoten geeft veel meer hondengeluk)
- Miezemuis
- Zeer actief
Waarom stel je hem gerust?Crmn1983 schreef:Ja, dat is wat ik nu ook doe. Het direct stoppen, (het gebeurd in de meeste gevallen aangelijnd) weg gaan. Daarna (andere hond uit zicht) stel ik hem gerust. Maar is dit alles voor nu voldoende? Ik wil niet dat ik het met m’n te weinig hondenkennis juist vererger.
-
- geregistreerd lid
Dank je, dat is zeker iets om bewust van te worden. Zeker hoeft hij niet met elke hond te spelen, blij van te worden. Eigen grenzen bewaken lijkt mij zeker belangrijk; juist om escalatie te voorkomen. Wat ik wel belangrijk vind is dat hij andere honden niet “zomaar aanvalt”. Dat hij honden kan passeren/negeren/spelen/snuffen (wat hij wil) maar niet dat hij uitvalt.Fotogravinnetje schreef:Denk ook even na over wat je 'sociaal' vindt. Is dat spelen met andere honden? Is dat elke soort interactie met andere honden aan kunnen? Of is dat rekening houden met de grenzen van anderen, opkomen voor de eigen grenzen en verder niet zoveel met andere honden hoeven? Moet hij wat jou betreft met andere honden omgaan, of mag het ook zonder contact met andere honden? Niet elke hond houdt van spelen. Niet elke hond heeft zoveel behoefte aan contact met andere hondenCrmn1983 schreef:Wat ik er erg aan vind is dat ik bang ben dat het erger wordt naarmate hij groter wordt, dat hij een fel en weinig sociaal is in omgang met honden en we daardoor juist veel leuks missen (een hond die lekker los mag lopen, kan spelen met soortgenoten geeft veel meer hondengeluk)
Daarnaast schrok ik ook omdat hij al zulk fel gedrag op jonge leeftijd laat zien; het bevreesde mij voor de toekomst.
-
- geregistreerd lid
Omdat hij nadien opgewonden en zenuwachtig is. Beter om dat niet te doen?Miezemuis schreef:Waarom stel je hem gerust?Crmn1983 schreef:Ja, dat is wat ik nu ook doe. Het direct stoppen, (het gebeurd in de meeste gevallen aangelijnd) weg gaan. Daarna (andere hond uit zicht) stel ik hem gerust. Maar is dit alles voor nu voldoende? Ik wil niet dat ik het met m’n te weinig hondenkennis juist vererger.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik zou weinig anders doen dan doorlopen wanneer hij niet gezellig doet. Maar "happen" bij het spelen vind ik niet per definitie raar of verkeerd. Onderling kunnen puppies in het nest ook best fel/hard spelen.Crmn1983 schreef:
Daarnaast schrok ik ook omdat hij al zulk fel gedrag op jonge leeftijd laat zien; het bevreesde mij voor de toekomst.
Hij is vier maanden. Nog even dan krijgt hij wel een correctie wanneer het andere honden niet aanstaat.
Doe hier eens een oproepje om met volwassen, stabiele honden te wandelen.
- Miezemuis
- Zeer actief
Ik zóu gewoon aanlijnen en doorlopen.Crmn1983 schreef:Miezemuis schreef:Waarom stel je hem gerust?Crmn1983 schreef:Ja, dat is wat ik nu ook doe. Het direct stoppen, (het gebeurd in de meeste gevallen aangelijnd) weg gaan. Daarna (andere hond uit zicht) stel ik hem gerust. Maar is dit alles voor nu voldoende? Ik wil niet dat ik het met m’n te weinig hondenkennis juist vererger.
Omdat hij nadien opgewonden en zenuwachtig is. Beter om dat niet te doen?
Mijn middelste hond heeft weinig geduld met pups. Zodra ze in haar ogen brutaal doen corrigeert ze. Heel netjes zonder echt te bijten maar wel duidelijk. En elke pup snapt dat. Laatst kwamen er een reu van 5 maanden tegen die steeds wilde rijden. Mijn jongste stond een beetje onnozel om zich heen te kijken en de pup bleef aan de gang. Mijn middelste corrigeerde meteen en bij haar dacht hij er niet meer aan. Honden zijn opportunisten vaak weten ze precies hoe ver ze kunnen gaan. En is duidelijkheid alleen maar fijn.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 16 okt 2018 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- geregistreerd lid
Bedankt! Jullie stellen mij gerust. Een wandeloproep vind ik een puik plan. Ga ik doen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Zoals je het omschrijft is het volgens mij gewoon spel. Hij wordt ouder en durft wat meer, wil de andere hond uitdagen tot meer spel en dat doet hij zo. Een andere hond zal daar wel wat van zeggen als het niet te tolereren is. Niet elke hond, maar vaak zie je wel aan de houding van de ander wat die er van vindt en of ze niet hoeven in te grijpen of dat niet durven. In dat laatste geval zou ik wel ingrijpen, in het eerste geval niet. Honden kunnen dat namelijk het allerbeste zelf.
- dagmar88
- Zeer actief
Crmn1983 schreef:Bedankt! Jullie stellen mij gerust. Een wandeloproep vind ik een puik plan. Ga ik doen.

Het is niet alsof het schade aanricht of bij de andere hond voor een slechte ervaring zorgt. In dat geval zijn andere honden altijd duidelijker dan dat jij kunt zijn, mits ze netjes gedoseerd kunnen corrigeren.
Duurt echt niet meer lang voor hij een keer straf krijgt.
Dat prul van mij was zo erg dat hij waarschuwingen nog vrolijk negeerde ook. Wat nou grommen of met een opgetrokken lip tanden laten zien, ik doe lekker toch wat ik wil

Inmiddels weet zelfs die kleine drammer dat hij daar toch maar beter gehoor aan kan geven

-
- Zeer actief
Prachtig, maar het is niet aan andere mensen / andermans honden om JOUW pup op te voeden. Dat moet je zelf doen. Het doet namelijk ook wat met de hond die corrigeert. Ik leen er de mijne althans niet voor uit.
Suzanne
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Tutut, nergens blijkt dat TS daar niet me bezig is. Integendeel.~Suzanne~ schreef:Prachtig, maar het is niet aan andere mensen / andermans honden om JOUW pup op te voeden. Dat moet je zelf doen. Het doet namelijk ook wat met de hond die corrigeert. Ik leen er de mijne althans niet voor uit.
Doe toch niet steeds zo mal en houd je beperkinkjes lekker bij jezelf. Of zet het in je onderschrift

Even zodat ik het ook snap, wat doen happende spelende pupjes van 2.5 kilo met andermans honden?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als ik Xena nog had gehad dan had ze best even met haar mee kunnen wandelen hoor. Ook op 14 jarige leeftijd hoefde ze maar te kijken en t gepeupel droop af... als dat niet hielp kon ze t perfect en duidelijk oplossen zonder zich moe te maken. Ze ging er vrijwillig tussenin staan als een pup vervelend was...niet alle honden maken er een drama van.~Suzanne~ schreef:Prachtig, maar het is niet aan andere mensen / andermans honden om JOUW pup op te voeden. Dat moet je zelf doen. Het doet namelijk ook wat met de hond die corrigeert. Ik leen er de mijne althans niet voor uit.
Suzanne

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- geregistreerd lid
Dank dames! .
@cleva Goed om ook weer bij mijzelf de puntjes op de i te zetten en inderdaad die broodnodige rust te creëren. Dat probeer en doe ik ook vaak, maar juist hierin natuurlijk ook belangrijk. Ik ga weer wat ‘bewust ontspannen’ lopen.
hij kan ook ontzettend leuk spelen, dat is heerlijk om te zien. Zal die situaties proberen op te zoeken (en dus spel belonen) en bij fel happen in gezichten van honden = weg/uit met het contact (en zelf cool blijven)
@suzanne. Balen zeg. Moet ik ‘m echt zelf opvoeden? Dacht; post een berichtje hier en hup opgelost of het wordt voor me opgelost. Tegenvaller..!
@cleva Goed om ook weer bij mijzelf de puntjes op de i te zetten en inderdaad die broodnodige rust te creëren. Dat probeer en doe ik ook vaak, maar juist hierin natuurlijk ook belangrijk. Ik ga weer wat ‘bewust ontspannen’ lopen.

@suzanne. Balen zeg. Moet ik ‘m echt zelf opvoeden? Dacht; post een berichtje hier en hup opgelost of het wordt voor me opgelost. Tegenvaller..!
Laatst gewijzigd door Crmn1983 op 16 okt 2018 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vertrouwen hebben in de andere honden en niet denken het als mens te moeten regelen. Regel dat hij genoeg contact heeft met fijne honden en vertrouw in die honden. Je zegt dat die honden het prima vinden. Dan is het prima. Echt waar. Laat het los.
En als hij werkelijk vervelend is dan laat je een eerlijke hond hem de waarheid zeggen. Niks maar dan ook niks is funester voor de interactie tussen honden dan een menselijke interpretatie. En niks is funester dan menselijke bemoeienis.
En niks is beter en de mening en de correctie van een andere hond als jouw hond zich misdraagt. Dus kies zijn maatjes bewust. Laat hem geen stafford klieren of een rottweiler opnaaien. Maar een leuke sociale buitenlander of een pittige labrador teef mogen hem best even laten weten wat wel en wat niet goed is.
En blijkbaar doet hij echt niks verkeerd want mijn honden moeten niks weten van wangedrag en ze zijn echt de enige niet. Dat hij er constant en altijd mee weg komt zegt dat hij niks verkeerd doet.
En als hij werkelijk vervelend is dan laat je een eerlijke hond hem de waarheid zeggen. Niks maar dan ook niks is funester voor de interactie tussen honden dan een menselijke interpretatie. En niks is funester dan menselijke bemoeienis.
En niks is beter en de mening en de correctie van een andere hond als jouw hond zich misdraagt. Dus kies zijn maatjes bewust. Laat hem geen stafford klieren of een rottweiler opnaaien. Maar een leuke sociale buitenlander of een pittige labrador teef mogen hem best even laten weten wat wel en wat niet goed is.
En blijkbaar doet hij echt niks verkeerd want mijn honden moeten niks weten van wangedrag en ze zijn echt de enige niet. Dat hij er constant en altijd mee weg komt zegt dat hij niks verkeerd doet.
Toen mijn kleinste nog een pup was, hing ze ook regelmatig in de schouders van m'n grote hond, tot bloedens toe. Pure opwinding en niet weten wat anders te doen. Daar werd ze ook niet op gecorrigeerd door die hond. Ik onderving het door haar een tuig om te doen met een lange lijn eraan en elke keer als ik ook maar zág dat ze het van plan was, hengelde ik haar binnen. Dat gedrag is toen vrij snel doodgebloed. Succes