Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dit gaat hem worden!!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Dit gaat hem worden!!!

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Chione schreef:
MonaToetje schreef:Chione, zolang je beide honden niet persoonlijk kent , kun je je commentaar maar beter voor je houden.
Want jij reageerd alleen op alles wat je irl heb gezien? .
Nee , maar zolang ik de honden in kwestie niet persoonlijk ken, kan ik er niet over oordelen of het wel/niet "zielig" is om er mee te fokken.
Nogmaals , ik heb er niks op tegen dat jij je mening hier neerkalkt ,het is de manier hoe jij het brengt dat mij niet aanstaat.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

MonaToetje schreef:
Chione schreef:
MonaToetje schreef:Chione, zolang je beide honden niet persoonlijk kent , kun je je commentaar maar beter voor je houden.
Want jij reageerd alleen op alles wat je irl heb gezien? Beetje onzin natuurlijk. Ik vind hun snuiten veel te plat en zodra een hond b.v. met warm weer niet eens meer stukken kan wandelen ( zoals jij zelf hier vaker hebt geschreven ) kan ik niet begrijpen waarom je dat in stand zou willen houden. :19:

Op zich vind ik het harstikke leuke hondjes om te zien en met een heel prettig karakter ( althans de paar die ik heb gezien ), maar die snuiten vind ik echt zonde en triest.
Gut , ik zal vast weleens ergens geschreven hebben dat ik geen verre stukken met ze wandel als het erg warm is. En met ECHT WARM bedoel ik een minstens 27/28 C. of hoger .
En er zullen er heus zijn die zelfs met 20 c geen lange stukken kunnen wandelen. Gelukkig hebben die van mij er geen last van.
Het is meestal zo dat IK het niet volhoud , omdat ik zelf niet goed tegen de hitte kan.
Ook zie ik hier als het warm is veel mensen met een Herder of Setter naast de fiets of in het bos lopen met de tong zowat op de grond. Volgens mij is het voor geen enkele hond goed om verre stukken te wandelen als het bloedjeheet is , platsnuit of niet.

Linda
Hijgen is weer wat anders, he, maar ik ben het met je eens dat bepaalde dingen nooit handig zijn, ongeacht ras. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Chione schreef: Wat raar dat jij dat onwaarschijnlijk vind, alleen de BBC doc van een tijdje terug zou je al wakker moeten hebben schudden. Niet gezegd dat dat voor TS zou gelden, maar doen alsof elke fokker alleen maar fokt als alles ok is, is nogal onzin.

De Bostons die ik ken rochelen, snurken en kunnen niet tegen hitte. Dat nog afgezien van de 'normale gezondheidsklachten' en de vele keizersnedes die de moeders ondergaan, onnatuurlijke dekkingen enz. Wellicht maakt dat voor jou niets uit, mij zou dat wel zorgen baren en dat soort ellende zou ik honden niet aan doen enkel omdat ik een bepaald uiterlijk wenselijk vind.
Ik heb die documentaire niet gezien, maar ook zonder een filmpje kan ik bedenken dat niet alle mensen alleen maar fokken als alles goed en gezond is. Het bewijs daar van zie je overal, niet alleen in een BBC filmpje.

Het is ook vast zo, dat er roggelende Bostons rondlopen die niet tegen de hitte kunnen, maar zo heeft elk ras wel wat, of niet dan? Dus dan lijkt het me heel goed, dat als mensen het Boston ras in ere willen houden, zij (zoals de TS) fokken met honden die niet roggelen of last van hun ademhaling hebben. Ik ken de TS niet persoonlijk en evenmin haar honden, maar als zij zegt dat haar honden gezond zijn en geen last van hun platte snuiten hebben, zou ik niet weten waarom ik dat niet zou geloven. Ik ken ze tenslotte niet.

En je laatste stukje, snap ik sowieso niet helemaal. Onnatuurlijke dekkingen, keizersnedes? Is dat hier ter sprake of gaat dit over fokken in het algemeen?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
Irisz schreef:
Chione schreef: Nogal stomme vergelijking trouwens, zoals zo vaak :wink: AB's zijn totaal verschillend onderling en een evt kans op gezondsheidsproblemen als HD, ondanks vooraf testen van de ouders, is iets totaal anders dan van te voren al weten dat de gezondheid zodanig slecht zal zijn dat honden niet eens kunnen wandelen als het warm is.
Sorry hoor, maar wat een vooroordelen en wat een bekrompen beeld heb jij. :blauwoog:
Er zijn vast en zeker Bostons die roggelend door het leven gaan en inderdaad, dat is sneu, maar wie zegt dat dit hier het geval is?
Zoals de TS al heeft verteld, zijn haar honden kerngezond en lopen in de warmte niet roggelen of andere piepende/gillende/snurkende geluiden te maken.
Ik kom regelmatig Bostons tegen in Rozendaal op de hei en ik heb er nog geen een horen roggelen. Dus schijnbaar zijn die er ook.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand gaat fokken met zijn hond terwijl ze "van te voren al weet dat de gezondheid zodanig slecht zal zijn dat de honden niet kunnen wandelen als het warm is".
Bijna elk ras heeft op een bepaald gebied gezondheidsproblemen. Lijkt me dat je daarom juist met honden gaat fokken die deze problemen niet hebben als je het ras in ere wil houden.
Wat raar dat jij dat onwaarschijnlijk vind, alleen de BBC doc van een tijdje terug zou je al wakker moeten hebben schudden. Niet gezegd dat dat voor TS zou gelden, maar doen alsof elke fokker alleen maar fokt als alles ok is, is nogal onzin.

De Bostons die ik ken rochelen, snurken en kunnen niet tegen hitte. Dat nog afgezien van de 'normale gezondheidsklachten' en de vele keizersnedes die de moeders ondergaan, onnatuurlijke dekkingen enz. Wellicht maakt dat voor jou niets uit, mij zou dat wel zorgen baren en dat soort ellende zou ik honden niet aan doen enkel omdat ik een bepaald uiterlijk wenselijk vind.
Hoeveel Bostons ken jij ??? Zoveel zijn er namelijk niet in Nederland ... :roll:
Daarbij worden veel nestjes met de keizersnee gehaald omdat de meeste fokkers het NIET AANDURVEN om hun teef op natuurlijke wijze een nestje te laten krijgen , bang dat ze uiteindelijk toch een keizersnee moeten laten doen of pups verliezen . Dus Niet omdat de teef het niet zelf zou kunnen .
Ik ben voor gek verklaard toen ik zei dat ik het mijn teven eerst zelf wil laten proberen.
Het 1e nest is geheel op natuurlijke wijze geboren. Bij het tweede nest heb ik helaas na de 1e pup wel een keizersnee moeten doen , omdat madam ineens geen weeen meer had.
Ik werk nauw samen met een paar fokkers die er standaard voor kiezen OM NIET een keizersnee te laten uitvoeren en in Duitsland is het ook standaard om het de teef zelf te laten proberen.
Er zijn dus heus wel fokkers die er zich voor inzetten om zo gezond mogelijke honden te fokken die WEL op natuurlijke wijze kunnen bevallen.

wbt die onnatuurlijke dekkingen. Kun je dat eens nader verklaren?? :denken:
(met dank aan Desi)
Chione
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Chione schreef:
Want jij reageerd alleen op alles wat je irl heb gezien? .
Nee , maar zolang ik de honden in kwestie niet persoonlijk ken, kan ik er niet over oordelen of het wel/niet "zielig" is om er mee te fokken.
Nogmaals , ik heb er niks op tegen dat jij je mening hier neerkalkt ,het is de manier hoe jij het brengt dat mij niet aanstaat.
Nuja dat vind ik kolder, je kunt nu 1maal niet alles en iedereen kennen.

Dat kan en dat begrijp ik ook wel, ik was ook niet heel tactisch. Ik blijf het echter onbegrijpelijk vinden dat mensen bewust bepaalde misvormingen in stand houden, wetende dat het de gezondheid niet ten goede komt.

Als jij juist de snuiten langer wil fokken enz, dan bied ik bij deze mijn excuses aan voor mijn dan te snelle reactie.

~
Afbeelding
~
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MonaToetje schreef:
Daarbij worden veel nestjes met de keizersnee gehaald omdat de meeste fokkers het NIET AANDURVEN om hun teef op natuurlijke wijze een nestje te laten krijgen , bang dat ze uiteindelijk toch een keizersnee moeten laten doen of pups verliezen . Dus Niet omdat de teef het niet zelf zou kunnen .
Ik ben voor gek verklaard toen ik zei dat ik het mijn teven eerst zelf wil laten proberen.
Het 1e nest is geheel op natuurlijke wijze geboren. Bij het tweede nest heb ik helaas na de 1e pup wel een keizersnee moeten doen , omdat madam ineens geen weeen meer had.
Ik werk nauw samen met een paar fokkers die er standaard voor kiezen OM NIET een keizersnee te laten uitvoeren en in Duitsland is het ook standaard om het de teef zelf te laten proberen.
Er zijn dus heus wel fokkers die er zich voor inzetten om zo gezond mogelijke honden te fokken die WEL op natuurlijke wijze kunnen bevallen.
Je klinkt als iemand die er in ieder geval heel verantwoordelijk mee om gaat. :ok:
Ik heb zelf nog nooit een Boston meegemaakt, behalve dat ik ze wel eens op een show gezien heb. Maar de manier waarop jij je honden hebt en houdt, vind ik er een die prima is.
Dat ik die korte snuiten en vooruit stekende onderkaken gewoon niet mooi vind is natuurlijk gewoon persoonlijke smaak. Wat ik van dit ras wel heel leuk vind is dat ze gewoon lekker lange poten hebben en daarmee zo te zien op jouw foto's prima uit de voeten kunnen.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
MonaToetje schreef:

Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt ;-)
Ik denk dat er verwarring is ontstaan met de EB; daar is het geloof ik wèl redelijk usance dat reuen geen dekdrift hebben.
Nou...die ik ken willen maar al te graag :N: :smile:
(met dank aan Desi)
Chione
Zeer actief

MonaToetje schreef: Hoeveel Bostons ken jij ??? Zoveel zijn er namelijk niet in Nederland ... :roll:

Mooi, dat zou vooruitgang zijn voor de honden.

KI.

~
Afbeelding
~
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
Want jij reageerd alleen op alles wat je irl heb gezien? Nee , maar zolang ik de honden in kwestie niet persoonlijk ken, kan ik er niet over oordelen of het wel/niet "zielig" is om er mee te fokken.
Nogmaals , ik heb er niks op tegen dat jij je mening hier neerkalkt ,het is de manier hoe jij het brengt dat mij niet aanstaat

Nuja dat vind ik kolder, je kunt nu 1maal niet alles en iedereen kennen.

Dat kan en dat begrijp ik ook wel, ik was ook niet heel tactisch. Ik blijf het echter onbegrijpelijk vinden dat mensen bewust bepaalde misvormingen in stand houden, wetende dat het de gezondheid niet ten goede komt.

Als jij juist de snuiten langer wil fokken enz, dan bied ik bij deze mijn excuses aan voor mijn dan te snelle reactie.
Excuses aanvaard :ok:

Die platgeslagen snuiten ( en vaak uitpuilende ogen met logge lichaampjes ) ziet er erg imposant uit voor op shows , maar persoonlijk prefereer ik toch het " type " dat ze in Amerika in de jaren 40-50 fokten . ( Ook pas nadat ik van een vriendin een oud boekje van de jaren 40 cadeau kreeg en nadat ik van andere kennissen hun oude Boston Bulletins uit de jaren 50 t/m 80 heb mogen lenen :wink: )
Die honden stonden veel hoger op de poten , dan de honden die je tegenwoordig veel op shows ziet. Ook waren ze veel eleganter van bouw en was de snuit niet zo platgeslagen.

Deze honden vind ik erg mooi :
Afbeelding

Afbeelding
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
MonaToetje schreef: ik kan je verzekeren dat dat 100% meevalt. Ik krijg zelfs kritiek van andere fokkers dat mijn honden, en dan met name mijn pups te " lange snuiten " hebben.
Daarbij, gaat er geeneen van mijn honden snorkelend en happend naar lucht door het leven. Ik wandel er dagelijks 3 x per dag minstens een uur anderhalf uur mee.
Dat zouden ze niet echt niet volhouden als de snuit veel te kort was. :19:
Portia komt notabene van een fokker waarvan bekend is dat zij vaak Bostons met langere snuitjes , hoger op de pootjes heeft .
dan vind ik het eigenlijk nog jammerder dat je niet op die ingeslagen weg door blijft gaan, zo zou je stilaan wat stabiliteit in het ras kunnen krijgen voor wat de snuiten betreft :wink: .
MonaToetje schreef: Ik ben voor gek verklaard toen ik zei dat ik het mijn teven eerst zelf wil laten proberen.
fok je nu weer met dat teefje of is het een ander?
Ja, maar ik heb besloten dat mocht ze nu weer een keizersnee nodig hebben dat ik dan niet meer met haar zal fokken.

Haar eerste pup is na een aantal persweeen met het suitje eerst geboren. Was best zwaar. Wat er daarna gebeurde is , dat ze wel persweeen had maar dan stopte het weer en dan duurde het weer 10-20 minuten eer ze weer persweeen kreeg.

Het kan zijn dat ik haar te vroeg naar de DA heb gebracht hoor, want de DA zei dat haar pups nog vrij hoog lagen en er was ook nog geen vruchtblaasje uit haar vulva te zien. :wink:
(met dank aan Desi)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Succes met je nestje!

Die laatste hond van die oude foto's vind ik prachtig voor een Boston. Een normale neus die gewoon rechtop staat en niet achterover.
Zijn lijf ziet er ook mooi uit hij staat stevig en mooi stabiel op zijn pootjes.
Zijn dat soort snuitjes nog steeds te vinden ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Succes met je nestje!

Die laatste hond van die oude foto's vind ik prachtig voor een Boston. Een normale neus die gewoon rechtop staat en niet achterover.
Zijn lijf ziet er ook mooi uit hij staat stevig en mooi stabiel op zijn pootjes.
Zijn dat soort snuitjes nog steeds te vinden ?
Jawel , je ziet ze nog wel maar meestal niet op shows.
Ik heb de indruk dat veel fokkers het idee hebben dat een Boston een plat vierkant hoofd MOET hebben. Maar er staat in de standaard dat de lengte van de snuit niet meer dan 1/3 v.d lengte van het voorhoofd mag bedragen.
Ook heb ik de indruk dat er TEVEEL op het hoofd wordt gelet en dat er vaak wordt vergeten dat een Boston niet op zijn hoofd loopt LOL EEn van de oudere fokkers heeft mij zelfs een keer verteld dat er vroegah - in de jaren 70 - heel veel op het hoofd werd gelet. Dat sommige keurmeesters van toen een hond met een supermooi hoofd maar met bijvoorbeeld een karperrug ( GROTE FOUT in ons RAS ) eerder zouden plaatsen dan een hond met een iets minder -maar nog wel typisch - hoofd met een goede bouw.

Het teefje dat ik van mijn laatste nest heb aangehouden heeft ook hetzelfde type hoofd als " Chappie`s Little Man " Haar lichaamsbouw is ook super , vind ik dan.
okej , haar snuit had van mij iets korter mogen zijn , maar het is niet te lang.
Toen ik haar laatst op de BT clubmatch showde kreeg ik daar ook al opmerkingen over . Dat het het beste hondje van het nest is , maar dat haar hoofd niet haar sterkste punt is. Dat terwijl zij qua type hetzelfde is als de Bostons uit de 40-70 er jaren . :wink:

Afbeelding
Afbeelding
(met dank aan Desi)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind dat gewoon je eigen gang moet gang en je niets van aan trekken wat er scoort op shows.
Dat die mensen een rasstandaard niet kunnen lezen is hun makke. Het zou fijn zijn als ALLE keurmeesters honden zouden keuren met in de eerste plaats liefde voor honden en daarna kennis van de standaard.
Wat ik lees in jullie standaard is iets heel anders dan ik zie op shows.

Een goed zichtbare stop.
Hoofd vrij van rimpels.
De voorsnuit kort en vierkant, wijd en diep en in verhouding met de schedel. Vrij van rimpels en niet langer dan dan ongeveer 1/3 van de lengte van de schedel.
De voorsnuit loopt parallel aan het schedeldak.

Wat mij betreft voldoet die oude reu daar voor 200% aan.
Om eerlijk te zijn in mijn ogen veel meer dan de reu die je hebt uitgekozen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik vind dat gewoon je eigen gang moet gang en je niets van aan trekken wat er scoort op shows.
Dat die mensen een rasstandaard niet kunnen lezen is hun makke. Het zou fijn zijn als ALLE keurmeesters honden zouden keuren met in de eerste plaats liefde voor honden en daarna kennis van de standaard.

Een goed zichtbare stop.
Hoofd vrij van rimpels.
De voorsnuit kort en vierkant, wijd en diep en in verhouding met de schedel. Vrij van rimpels en niet langer dan dan ongeveer 1/3 van de lengte van de schedel.

De reden waarom ik heb heb gekozen is omdat Portia uit een lijn met veel lange neusjes komt . De vader van haar eerste nest is weer van een lijn met vrij korte neuzen. Ik heb evengoed 2 pups met vrije lange neuzen gekregen . Waar ik bang voor ben - en wat je ook vrij vaak ziet - is dat als ik er een reu met een lange neus op zet , dat ze straks pups met veel te lange neuzen krijgt , met als gevolg dat ze niet meer op een Boston lijken. :wink:En dat wil ik niet. :wink: ik moet daar echt een balans in zien te vinden.
(met dank aan Desi)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:
sirene schreef:Ik vind dat gewoon je eigen gang moet gang en je niets van aan trekken wat er scoort op shows.

Een goed zichtbare stop.
Hoofd vrij van rimpels.

De reden waarom ik heb heb gekozen is omdat Portia uit een lijn met veel lange neusjes komt . De vader van haar eerste nest is weer van een lijn met vrij korte neuzen. Ik heb evengoed 2 pups met vrije lange neuzen gekregen . Waar ik bang voor ben - en wat je ook vrij vaak ziet - is dat als ik er een reu met een lange neus op zet , dat ze straks pups met veel te lange neuzen krijgt , met als gevolg dat ze niet meer op een Boston lijken. :wink:En dat wil ik niet. :wink: ik moet daar echt een balans in zien te vinden.
Hmmm, ik zou liever proberen wat ik voor elkaar kon krijgen qua langere neusjes met het risico dat er pups bijzitten met een te lange snuit waar de honden geen enkele last van ondervinden, dan het risico lopen op een te korte snuit waar honden wel last van hebben.
Daarbij vind ik dat ook de pups uit het eerste nest nog lang die 1/3 niet overschreiden.
Het is altijd jammer dat "niet langer dan...." door veel fokkers en keurmeesters wordt gelezen als "liefst veeeeeeeel korter" met alle gevolgen van dien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”