Hier nog even een update. Ben ontzettend positief verrast! Ik ben een paar dagen echt intensief met de slagroombus aan de slag gegaan en ik heb nu weer een 'nieuwe' hond. Het hele erge stressen is eruit. Nu scheelt het denk ik wel dat hij eerst ook niet bang was en dat het pas na de storm eind oktober (waar 8 meter schutting tegen het huis is geslagen en het dak er deels afwaaide en hij alleen thuis was) zo was dat hij bang werd voor knallen.
Maar hij ging wel ontzettend stressen bij elke knal. Het duurde voor ik begon met het
counter conditioning principe bijna een uur voor hij hersteld was van een knal (dus constant trillen, hijgen, ronddrentelen, niet willen gaan liggen etc) En voor hij weer volledig hersteld was kwam de volgende knal dus zo bleven we doorgaan. 's Nachts gewoon in de kamer slapen ging ook niet meer. Hij brak door de deur heen om bij me te komen.
Koekjes nam hij niet meer aan (doet hij nu nog niet) de slagroom ging er wel in en was op de momenten dat hij het niet aannam wel op zijn snuit te doen waar hij het dan wel aflikt. Het zorgde er in elk geval voor dat hij uit zijn stressmoment kwam. Van totaal niet bereikbaar werd hij wel bereikbaar. Met een blij 'dat is een mooie knal' erbij (niet te blij, dan sprong hij me meteen helemaal hyper op schoot

) was hij wel uit zijn angst te halen. Het doorbreekt het patroon. Omdat hij nu weer bereikbaar was kon ik hem gewoon steunen en jutte hij zichzelf niet zo erg op als eerst. Het was even doorzetten en de hele dag met slagroombus rondlopen en ook 's nachts zorgen dat hij niet compleet in paniek raakte (heb hem maar boven laten slapen) en langzaam begon ik verbetering te zien. Heb ook voor meerdere plaatsen gezorgd waar hij veilig kan liggen. Hij probeerde steeds in hoekje naast de bank te komen, dus daar heb ik nu ook een hoekje gecreëerd, verder ligt hij nu het liefst in de achterkamer tussen de kast en de deur naar de kelder. Normaal lag hij daar nooit, maar nu is het zijn favoriete plek. Prima, gooien we daar ook een kussen neer.
Nu is het niet meer te doen om bij elke knal slagroom te geven. Er wordt non stop geknald, maar Morris ligt op het moment gewoon rustig naast me! Hij probeert nu knallen weg te blaffen, komt steun zoeken bij mij en rent dan snel naar achteren waar hij op zijn nieuwe favoriete schuilplek gaat liggen. Maar het stressniveau is nu zo ontzettend veel lager! Hij gaat dan achter liggen op zijn kussen en niet dat hij dan rustig ligt te slapen, maar hij ligt wel gewoon rustig.