Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:
ranetje schreef: Je hebt enorm veel kritiek op de TT.
Waar staat al die kritiek dan?

Ik ben in dit topic nog niet eens toegekomen aan het geven van kritiek op de TT, aangezien ik al 11 pagina's moet verdedigen dat ik mijn honden op alternatieve manieren heb getraind. :roll:
Larie.
Je hebt nergens "moeten verdedigen" dat je je honden op een alternatieve manier hebt getraind.
Jij laat je honden doelbewust uit op terrein waar geen wild is. :ok:
En ik probeer je (nog steeds tevergeefs?) duidelijk te maken dat er verschil is tussen appels en peren.
En die kritiek?
Wat dacht je :19:
Jion schreef:Dat de honden van Veenmug zogenaamd orgastisch staan te juichen als ze worden gezapt wil niet zeggen dat het voor jouw hond zo'n goed idee is
Wilde je zeggen dat deze tekst helemaal geen onberip/afkeer/afwijzing/ laat zien voor het feit dat veenmug een TT gebruikt als noodrem?
Het is dus niet idioot?
Jion schreef:
ranetje schreef: Je hebt het steeds over mogen jagen op muizen en eekhoorns, en bij groter wild gaan ze gillen :U:
Je volgende opmerking over die boom is dus gewoon flauw.
Ja mag ik ook eens? :engel:

En dat één uit z'n verband gerukte phrase van mij in de vorm van een quote meerdere keren wordt aangehaald door diverse rellers, betekent dus niet dat ik het er steeds over heb. :Q:
Ah :idea:
Die eekhoorns zijn het grotere wild begrijp ik.
Zeg dat dan meteen :8):
Jion schreef:Sorry hoor, maar dit gaat echt nergens meer over. Waar heb ik nu weer gezegd dat mensen moeten gaan praktijkjagen in wildarm gebied?
Nergens.
Je laat niet blijken dat je het verschil ziet en snapt.
Want jij kan jouw honden in wildarm gebied redelijk onder controle houden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Jion schreef:
Muk schreef:
Jaap* schreef:Waarom wordt Nanna daar geen pagina's lang over aangevallen?
Niet dat dat hoeft voor mij hoor, maar een zekere selectiviteit in het aanvallen van mensen over bepaalde zaken valt mij wel eens op.
Als Nanna hier zou reageren zou ik dezelfde reactie hebben gegeven. :wink:
Dat denk ik ook. Het gaat jou om het rellen op zich, ten koste van wie het gaat is dan een detail. Junk. :F:
De enige die hier aan het zuigen is om dit topic te laten ontsporen tot een rel, ben jij.

Je kan niet tegen kritiek en ja jammer voor je, die krijg je weleens. Ook van mij, zoals nu dus. En dan probeer je het af te wenden dat ik op een rel uit ben. Dat is in dit geval te makkelijk gedacht.
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:
ranetje schreef: Je hebt enorm veel kritiek op de TT.
Waar staat al die kritiek dan?

Ik ben in dit topic nog niet eens toegekomen aan het geven van kritiek op de TT, aangezien ik al 11 pagina's moet verdedigen dat ik mijn honden op alternatieve manieren heb getraind. :roll:
Larie.
Je hebt nergens "moeten verdedigen" dat je je honden op een alternatieve manier hebt getraind.
Jij laat je honden doelbewust uit op terrein waar geen wild is. :ok:
En ik probeer je (nog steeds tevergeefs?) duidelijk te maken dat er verschil is tussen appels en peren.
Haha, je snapt gewoon echt nog steeds mijn punt niet hoor. Die hele jachtsport interesseert mij totaal niet, het topic is van Valerie die toch ook echt geen sportjager is, maar gewoon een hond heeft die regelmatig achter het wild aangaat.
Mijn enige punt in dit topic is om te laten zien dat er ook andere manieren zijn om met jachtgedrag om te gaan dat de TT. Dus inderdaad beginnen met trainen in wildarm (geen wildloos) gebied, trainen op gehoorzaamheid, terugkomen belonen, gebruikmaken van lange lijn. En met die technieken kan de gemiddelde hondenbezitter al een heel eind komen.

Dat ik er op een gegeven moment voor heb gekozen om mijn honden na een tijd alsnog op beperkte wijze te laten jagen, omdat ze dat gewoon heel graag doen, is mijn eigen persoonlijke keuze waarbij ik echt wel het één en ander tegen elkaar heb afgewogen. Dus ja, nu mogen ze op bepaalde stukken van de wandeling wél van het pad af om eekhoornsporen te volgen of een muizennest uit te graven. Zolang het niveau van opwinding niet boven een bepaald punt komt, blijven ze dan gewoon luisteren.
Een ander hoeft die keuze niet te maken, die kan de hond gewoon alleen op het pad laten lopen. Maar dat neemt niet weg dat er een wereld van mogelijkheden bestaat tussen de TT en het altijd aangelijnd moeten laten.
Als dat je enige punt is waarom kam je dan mensen met een gebruikshond af omdat ze een TTgebruiken in noodgevallen?
Want dat is waar je toch echt mee bezig was.
Elke uitleg daarover werd beantwoordt met de opmerking dat jij in wildarm gebied je honden nu los kunt laten.
Zonder dat je daarvoor een TT hebt hoeven gebruiken.

Je schijnt het gevoel te hebben dat je jouw manier moet verdedigen terwijl dat nergens gevraagd wordt.
Je laat gewoon niet blijken dat in verschillende omstandigheden sommige oplossingen wel eens anders kunnen/moeten zijn.

En dat bedoel ik dus met "volg je eigen advies eens op."
Stap 1: Span de spieren van je oogleden aan.
Stap 2: Open je ogen en doe je best om ze even open te houden.
Stap 3: Focus je ogen op het beeldscherm.
Stap 4: LEES wat er op het beeldscherm staat.
:wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Muk schreef:
Niet dat dat hoeft voor mij hoor, maar een zekere selectiviteit in het aanvallen van mensen over bepaalde zaken valt mij wel eens op.
HAHAHA :LOL: :LOL: :LOL:
Sommige mensen zijn echt niet van de eerste leugen gebarsten heh Muk :mrgreen:
Muk

Loek schreef:
Muk schreef:
Hoe verrassend, jij ook hier.

Maar goed, dat jij het niet gelooft verbaast mij ook niets. Jij bent nu ook aan het zuigen voor een rel en nee, daar heb ik geen zin in.
Loek
Zeer actief

Nanna schreef:
Jion schreef:
Nanna schreef:
Jion schreef:
Wat mijn 'intelectuele' capaciteiten betreft: Ik loop er normaal niet mee te koop maar ik heb twee Msc titels, en twee artikelen op mijn naam in gerenommeerde tijdschriften op het gebied van diergedrag, die na 16 jaar nog steeds hoog staan in de SCI.
intellectueel
:mrgreen:
Nice try. :wink:

Miranda schreef 'intelectuele', zie de quote. :F:
Wie de schoen past ;-)
Wanneer trek jij die maat zeilschip dan eens aan wat betreft het hetzen van je windhond ?
Daar ga je toch zo ongelofelijk prat op :mrgreen:
Loek
Zeer actief

Muk schreef:
Loek schreef:
Muk schreef:
Hoe verrassend, jij ook hier.

Maar goed, dat jij het niet gelooft verbaast mij ook niets. Jij bent nu ook aan het zuigen voor een rel en nee, daar heb ik geen zin in.
Ik zag de naam Muk verschijnen en aangezien die alleen maar tevoor schijn komt in rellen dacht ik laat ik eens even een kijkje nemen en warempel, ik had weer gelijk :E:
Muk

Loek schreef: Ik zag de naam Muk verschijnen en aangezien die alleen maar tevoor schijn komt in rellen dacht ik laat ik eens even een kijkje nemen en warempel, ik had weer gelijk :E:
Ik ben niet eens aan het rellen, jij daarentegen wel. Dus de pot verwijt hier de ketel dat die zwart ziet. :ok:
Loek
Zeer actief

Muk schreef:
Loek schreef: Ik zag de naam Muk verschijnen en aangezien die alleen maar tevoor schijn komt in rellen dacht ik laat ik eens even een kijkje nemen en warempel, ik had weer gelijk :E:
Ik ben niet eens aan het rellen, jij daarentegen wel. Dus de pot verwijt hier de ketel dat die zwart ziet. :ok:
Ik rel niet hoor lieverd, ik geef alleen mijn mening en dat is wat anders :ok:
Geeft niks dat je dat verschil niet kent hoor :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef: Als dat je enige punt is waarom kam je dan mensen met een gebruikshond af omdat ze een TTgebruiken in noodgevallen?
Laat dan maar eens zien waar ik dat allemaal gezegd heb, als jij dan zo goed kunt lezen, en kom dan niet voor de derde keer met datzelfde woordgrapje over Veenmug aan. :roll:
Dat was geen woordgrapje.
En dat weet je zelf ook wel.

Nee, ik ga er niet verder op zoeken.
Je bent intelligent genoeg om te weten dat je hebt zitten drammen. :8):
Zonder te laten blijken dat in verschillende omstandigheden sommige oplossingen wel eens anders kunnen/moeten zijn.
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Miranda schreef:Hetzende honden zijn overigens de voornaamste oorzaak van reeën en ander wild die onder auto's lopen, zich verwonden aan draad en dergelijke en daarna gewond soms urenlang liggen te sterven. Vraag er maar eens een boswachter naar. Kijken of die jagende honden ook zo onschuldig vindt.

Héél diervriendelijk allemaal. Nou ja. Voor de hónd dan toch. Die mag 'lekker' jagen. Zonder onder appèl te staan. En dat gewonde en stervende wild zie je toch niet, dus daar heeft het tere zieltje dan geen last van.
Er zijn zat gebieden waar geen reeën lopen hoor, Jion heeft al meerdere malen geschreven dat ze in een park wandelt, je weet wel met eendjes, muisjes en molletjes :mrgreen:
Loek
Zeer actief

ranetje schreef:
Jion schreef:
ranetje schreef: Als dat je enige punt is waarom kam je dan mensen met een gebruikshond af omdat ze een TTgebruiken in noodgevallen?
Laat dan maar eens zien waar ik dat allemaal gezegd heb, als jij dan zo goed kunt lezen, en kom dan niet voor de derde keer met datzelfde woordgrapje over Veenmug aan. :roll:

Zonder te laten blijken dat in verschillende omstandigheden sommige oplossingen wel eens anders kunnen/moeten zijn.
Laat ik het eens anders stellen, je neemt een jachthond, gaat ermee op jachttraining maar beessie is alleen maar onder controlle te krijgen met een stroomband.
Dan mag je dus concluderen dat of de geleider onvoldoende kennis in huis heeft of de jachthond gewoon niet geschikt is voor de jacht.
In beide gevallen doe je de hond dus onrecht aan door er een tt om te gooien :roll:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Jion schreef:
Inge schreef:Jion, heb je ooit een goed TT gebruik gezien?
Of bazeer je jouw mening op "horen zeggen"?
Laat ik eerst even vragen wat jij denkt dat mijn mening over de TT is, en waar jij dat op baseert. :wink:

Wellicht zou je beter aan me kunnen vragen wat mijn mening is over de TT.
Uit alles wat je schrijft haal ik dat je tegen het gebruik van een TT bent. Klopt dat niet dan?
Vandaar mijn vraag :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nou het was niet mijn bedoeling om een jager aan te schaffen maar ze jaagt werkelijk op alles :schrik: Ik denk verder dat ik geen onrealistische verwachtingen heb van haar.
De TT moet je ook niet gebruiken om trucjes aan te leren maar in dit soort gevallen kun je er best baat bij hebben. Zeker als je moet kiezen tussen je hond op een veilige manier loslaten of wachten tot hij/zij aangereden wordt. Doe mij dan maar optie 1.
Verder vind ik het wel zonde dat het nu een of andere wellus nietus discussie moet worden. Dit is toch een serieus topic met een onderwerp waar meer eigenaren last van hebben. Jammer dat het niet informatief kan blijven.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Loek schreef:
Miranda schreef:Hetzende honden zijn overigens de voornaamste oorzaak van reeën en ander wild die onder auto's lopen, zich verwonden aan draad en dergelijke en daarna gewond soms urenlang liggen te sterven. Vraag er maar eens een boswachter naar. Kijken of die jagende honden ook zo onschuldig vindt.

Héél diervriendelijk allemaal. Nou ja. Voor de hónd dan toch. Die mag 'lekker' jagen. Zonder onder appèl te staan. En dat gewonde en stervende wild zie je toch niet, dus daar heeft het tere zieltje dan geen last van.
Er zijn zat gebieden waar geen reeën lopen hoor, Jion heeft al meerdere malen geschreven dat ze in een park wandelt, je weet wel met eendjes, muisjes en molletjes :mrgreen:
Ja, en konijnen en zo :lees:
En buiten het wild ook katten, trouwens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Loek
Zeer actief

Miranda schreef:
Loek schreef:

In stadsparken kom je weinig konijnen tegen hoor :mrgreen:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Loek schreef:In stadsparken kom je weinig konijnen tegen hoor :mrgreen:
In de meeste stadsparken ritselt het van de konijnen, hoor.
And few will ever climb
Loek
Zeer actief

Miranda schreef:
Loek schreef:In stadsparken kom je weinig konijnen tegen hoor :mrgreen:
In de meeste stadsparken ritselt het van de konijnen, hoor.
Oh ? Geloof er helemaal niks van, wel van de homo's, dat wel :engel:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Loek schreef:
Miranda schreef:
Loek schreef:

In stadsparken kom je weinig konijnen tegen hoor :mrgreen:
Nou,

Als je iets tegenkomt in stadsparken is het wel konijnen (en katten) :schrik:
Ik loop op braakliggend terrein: onverwacht veel reeën, vossen en hazen :schrik: :schrik:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Loek schreef: Laat ik het eens anders stellen, je neemt een jachthond, gaat ermee op jachttraining maar beessie is alleen maar onder controlle te krijgen met een stroomband.
Dan mag je dus concluderen dat of de geleider onvoldoende kennis in huis heeft of de jachthond gewoon niet geschikt is voor de jacht.
In beide gevallen doe je de hond dus onrecht aan door er een tt om te gooien :roll:
Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat je noch verstand hebt van de jacht noch van de jachtpassie die bij een hond vrijkomt bij een opgaand haas noch van een correct gebruik van de tt.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Veenmug schreef:
Loek schreef: Laat ik het eens anders stellen, je neemt een jachthond, gaat ermee op jachttraining maar beessie is alleen maar onder controlle te krijgen met een stroomband.
Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat je noch verstand hebt van de jacht noch van de jachtpassie die bij een hond vrijkomt bij een opgaand haas noch van een correct gebruik van de tt.
maar daar gaat het jion en loek toch ook helemaal niet om :U:
die willen hun gelijkje en als dat niet lukt houdt meteen de discussie op, gaan ze drammen en helpen het zoveelste topic om zeep.
geweldige aanwinst voor het forum die twee :ok: :ok: :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Veenmug schreef:Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat je noch verstand hebt van de jacht noch van de jachtpassie die bij een hond vrijkomt bij een opgaand haas noch van een correct gebruik van de tt.
Ik ben de eerste om toe te geven dat jacht(honden) niet mijn field of expertise is, maar dat was mij al even duidelijk :F:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Loek schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:

Laat ik het eens anders stellen, je neemt een jachthond, gaat ermee op jachttraining maar beessie is alleen maar onder controlle te krijgen met een stroomband.
Laat ik het iets anders stellen zoals het in dit topic door veenmug is beschreven.
Je neemt een jachthond voor de praktijk.
Je gaat met die hond naar jachttraining.
Hond werkt voortreffelijk en doorstaat de testen met glans.
Het appèl op de hond is uitstekend, daar is iedereen het over eens.
Je neemt hem mee op jacht en op een gegeven moment raakt hij zo enthousiast (passie) dat hij een haas blijft achtervolgen de weg over.
Het loopt gelukkig goed af.
Of er was gelukkig geen enkele weg te bekennen, maar je weet dat dat soms ook anders kan zijn.
Je realiseert je dat een volgende keer minder goed zou kunnen aflopen.
Je roept hulp in en je gaat met ondersteuning de hond leren met een TT dat het commando "hier" of "stop" ook bij dat haas geldt.
Aanraking van de hond in passie kan hem wakker schudden uit zijn roes.
Een fluit of stem doet dat op dat moment niet altijd meer.

Is dat oneerlijk?

In zekere zin wel.
Want de ene keer moet hij achter een haas aan omdat die is aangeschoten
En de volgende keer wil hij achter een gezond haas aan en mag hij niet.
Er zijn honden die na verloop van tijd wel leren dat een ziek haas in te halen is en een gezond haas niet.
(Hoewel er ook honden zijn die een gezond haas kunnen pakken).
Dan moet je maar hopen dat hij dat leert voor hij onder een auto komt?

Is het begrijpelijk dat je dan een effectieve noodrem opzoekt?
Ja dat vind ik begrijpelijk.
Zou ik het in zo'n geval ook doen als dat bij mijn hond zou kunnen?
Ja.

Dat zelfde geldt voor een passievolle hond die niet bij een jager of voorjager zit, maar als huishond wordt gehouden.
En dat zijn er een hele boel.
Je wilt dat die hond los kan lopen (terecht), maar nergens in de wijde omtrek is een gebied te vinden zonder wild.
Je traint je het apezuur en het appèl op zich op de hond is goed.
Alleen met wild voor de neus wordt het verhaal anders.
De hond hoort je niet meer.
Het enige wat hij nog ziet is een haas of een ree.
Zou zo'n baas een TT overwegen?
Op een gegeven moment als alle trainingen bij elkaar onvoldoende tot resultaat hebben geleid zou ik dat heel goed kunnen begrijpen.

Dat laatste vind ik in dat geval beslist wel een voorwaarde.
Je eigen idee dat je je hond inderdaad goed onder appèl hebt is niet altijd de werkelijkheid :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 17 sep 2012 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

malinois schreef:
Inge schreef:
Jion schreef: Dit meiske zou het met een herder helemáál makkelijk vinden.
Spuit 11 komt ook even langs :wink:
Ik kan niet oordelen over de jachtpassie van podenco's maar wél over die van herders en ik denk dat je die zwaar onderschat gezien deze opmerking. :oeps:
dat weet ik wel zeker :wink:
Nog nooit wat van gemerkt :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ranetje werk jij ook met zo ding?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Pepie schreef:Ranetje werk jij ook met zo ding?
Dat heb ik al een paar keer aangegeven in mijn postings in dit topic. :wink:
Nee ik gebruik geen TT .
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

ranetje schreef:
Pepie schreef:Ranetje werk jij ook met zo ding?
Dat heb ik al een paar keer aangegeven in mijn postings in dit topic. :wink:
Nee ik gebruik geen TT .
Vond het al niks voor jou :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jion schreef: Hier mogen ze alleen op muizen en eekhoorns jagen. Het enige dat ze tot nu toe echt gevangen (en opgegeten) hebben is muizen.
Gemiddeld genomen nemen ze 2 keer per wandeling een spurt naar iets wat ze denken te hebben gezien in de bosjes. En soms zit er dan inderdaad een eekhoorn (meestal was het een merel die tegen die tijd allang is opgevlogen) en dan gaan ze met z'n tweeën tegen de boom op staan blaffen, in de hoop dat ik de rest van het werk doe. :mrgreen: De rest van de wandeling wordt er gewoon gelopen, gesnuffeld, gescheten en gespeeld.

Overigens is mijn correctie wanneer ze een spurt willen nemen naar een gebied waar ze niet mogen komen van mij (twee stukken bos in het park waar wél konijnen zitten) luid, duidelijk en effectief hoor. Alleen zorg ik dat ik corrigeer vóór het vergrijp, niet erna wanneer ze juist dolenthousiast weer terug zijn komen rennen. :wink:
In de periode dat ik bezig was om dat opjaag gedrag, reactie gedrag op alles wat maar bewoog of potentieel op te jagen was, mocht ze helemaal níets. Iedere verandering van houding waar ik haar allert zag worden werd met een Nee! beantwoord, en beloond als ze zich dus op mij richtte (maar goed, zoals ik eerder zei is dat met een herder wat makkelijker te bereiken dan met een gemiddelde jachthond denk ik)
Vond dat ik zwart wit moest zijn, niet jagen of opjagen is niet jagen of opjagen. Kon haar niet vertellen dat ze de reiger bijvoorbeeld wel mocht laten opvliegen, maar dat achter het konijn in duin niet aangegaan mocht worden.
Daarin vonden veel mensen mij erg strict in, "ach wat kan het nu voor kwaad dat ze de eenden de vijver injaagd" in mijn visie was ik dan weer terug bij af. Nu ben ik zover dat ze eerst kijkt (negen van de tien keer) dat heb ik liever dan dat ik weer achter feiten aan moet lopen zoals in het begin.
En ik heb dus niet gecorrigeerd achteraf, nooit als ze blij terug kwam rennen en het bij wijze van 1-0 stond voor haar :oohja: ben niet gek om dan te straffen met het risico dat ze dan niet naar me terug zou komen. Correctie aan de lange lijn kreeg ze door nee, hier te negeren, in een spurt erachteraan te gaan en ze dus zelf de lijn inrende. Verbaasd draaide ze zich dan om naar mij en had ik de aandacht weer. Dit is een tweetal keren gebeurd en toen viel het kwartje.
Maar goed, heb veel met beloningen uiteraard ook gewerkt en aandachtsoefeningetjes. Even fluiten ook al was het niet noodzakelijk dat ze kwam etc.
Maar een ieder doet het op zijn manier en afhankelijk van waar de hond makkelijker mee te bereiken/motiveren is om wat beter te luisteren :mrgreen:
Loek
Zeer actief

ranetje schreef:
Loek schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef: Laat dan maar eens zien waar ik dat allemaal gezegd heb, als jij dan zo goed kunt lezen, en kom dan niet voor de derde keer met datzelfde woordgrapje over Veenmug aan. :roll:

Laat ik het iets anders stellen zoals het in dit topic door veenmug is beschreven.
Je neemt een jachthond voor de praktijk.
Je gaat met die hond naar jachttraining.
Hond werkt voortreffelijk en doorstaat de testen met glans.
Het appèl op de hond is uitstekend, daar is iedereen het over eens.
Je neemt hem mee op jacht en op een gegeven moment raakt hij zo enthousiast (passie) dat hij een haas blijft achtervolgen de weg over.
Het loopt gelukkig goed af.
Of er was gelukkig geen enkele weg te bekennen, maar je weet dat dat soms ook anders kan zijn.
Je realiseert je dat een volgende keer minder goed zou kunnen aflopen.
Je roept hulp in en je gaat met ondersteuning de hond leren met een TT dat het commando "hier" of "stop" ook bij dat haas geldt.
Aanraking van de hond in passie kan hem wakker schudden uit zijn roes.
Een fluit of stem doet dat op dat moment niet altijd meer.

Is dat oneerlijk?

In zekere zin wel.
Want de ene keer moet hij achter een haas aan omdat die is aangeschoten
En de volgende keer wil hij achter een gezond haas aan en mag hij niet.
Er zijn honden die na verloop van tijd wel leren dat een ziek haas in te halen is en een gezond haas niet.
Dan moet je maar hopen dat hij dat leert voor hij onder een auto komt?

Is het begrijpelijk dat je dan een effectieve noodrem opzoekt?
Ja dat vind ik begrijpelijk.
Zou ik het in zo'n geval ook doen als dat bij mijn hond zou kunnen?
Ja.

Dat zelfde geldt voor een passievolle hond die niet bij een jager of voorjager zit, maar als huishond wordt gehouden.
En dat zijn er een hele boel.
Je wilt dat die hond los kan lopen (terecht), maar nergens in de wijde omtrek is een gebied te vinden zonder wild.
Je traint je het apezuur en het appèl op zich op de hond is goed.
Alleen met wild voor de neus wordt het verhaal anders.
De hond hoort je niet meer.
Het enige wat hij nog ziet is een haas of een ree.
Zou zo'n baas een TT overwegen?
Op een gegeven moment als alle trainingen bij elkaar onvoldoende tot resultaat hebben geleid zou ik dat heel goed kunnen begrijpen.

Dat laatste vind ik in dat geval beslist wel een voorwaarde.
Je eigen idee dat je je hond inderdaad goed onder appèl hebt is niet altijd de werkelijkheid :wink:
Bedankt voor je uitleg Ranetje :ok:
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.

TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door laura23 »

Tara schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef: Er zijn honden die na verloop van tijd wel leren dat een ziek haas in te halen is en een gezond haas niet.
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Zelfs specialisten als windhonden krijgen maar zelden of nooit een gezond haas te pakken. Wellicht wèl als ze samenwerken maar alleen? Nee.
Als een hond eenmaal doorheeft hoe hij een haas in het leger kan houden, dan heeft hij snel door hoe hij hem moet pakken.
Idd, heb ooit eens tijdens de jacht meegemaakt dat er een gezonde haas werd gevangen, idd vanuit zijn leger opgestoten en daarna gevangen...gelukkig voor de haas was de hond zacht in de bek en werd ie keurig afgegeven aan de baas, waarna de haas de vrijheid kreeg!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”