Loek schreef:ranetje schreef:Jion schreef:ranetje schreef:
Als dat je enige punt is waarom kam je dan mensen met een gebruikshond af omdat ze een TTgebruiken in noodgevallen?
Want dat is waar je toch echt mee bezig was.
Laat dan maar eens zien waar ik dat allemaal gezegd heb, als jij dan zo goed kunt lezen, en kom dan niet voor de derde keer met datzelfde woordgrapje over Veenmug aan.

Dat was geen woordgrapje.
En dat weet je zelf ook wel.
Nee, ik ga er niet verder op zoeken.
Je bent intelligent genoeg om te weten dat je hebt zitten drammen.
Zonder te laten blijken dat in verschillende omstandigheden sommige oplossingen wel eens anders kunnen/moeten zijn.
Laat ik het eens anders stellen, je neemt een jachthond, gaat ermee op jachttraining maar beessie is alleen maar onder controlle te krijgen met een
stroomband.
Dan mag je dus concluderen dat of de geleider onvoldoende kennis in huis heeft of de jachthond gewoon niet geschikt is voor de jacht.
In beide gevallen doe je de hond dus onrecht aan door er een tt om te gooien

Laat ik het iets anders stellen zoals het in dit topic door veenmug is beschreven.
Je neemt een jachthond voor de praktijk.
Je gaat met die hond naar jachttraining.
Hond werkt voortreffelijk en doorstaat de testen met glans.
Het appèl op de hond is uitstekend, daar is iedereen het over eens.
Je neemt hem mee op jacht en op een gegeven moment raakt hij zo enthousiast (passie) dat hij een haas blijft achtervolgen de weg over.
Het loopt gelukkig goed af.
Of er was gelukkig geen enkele weg te bekennen, maar je weet dat dat soms ook anders kan zijn.
Je realiseert je dat een volgende keer minder goed zou kunnen aflopen.
Je roept hulp in en je gaat met ondersteuning de hond leren met een TT dat het commando "hier" of "stop" ook bij dat haas geldt.
Aanraking van de hond in passie kan hem wakker schudden uit zijn roes.
Een fluit of stem doet dat op dat moment niet altijd meer.
Is dat oneerlijk?
In zekere zin wel.
Want de ene keer moet hij achter een haas aan omdat die is aangeschoten
En de volgende keer wil hij achter een gezond haas aan en mag hij niet.
Er zijn honden die na verloop van tijd wel leren dat een ziek haas in te halen is en een gezond haas niet.
(Hoewel er ook honden zijn die een gezond haas kunnen pakken).
Dan moet je maar hopen dat hij dat leert voor hij onder een auto komt?
Is het begrijpelijk dat je dan een effectieve noodrem opzoekt?
Ja dat vind ik begrijpelijk.
Zou ik het in zo'n geval ook doen als dat bij mijn hond zou kunnen?
Ja.
Dat zelfde geldt voor een passievolle hond die niet bij een jager of voorjager zit, maar als huishond wordt gehouden.
En dat zijn er een hele boel.
Je wilt dat die hond los kan lopen (terecht), maar nergens in de wijde omtrek is een gebied te vinden zonder wild.
Je traint je het apezuur en het appèl op zich op de hond is goed.
Alleen met wild voor de neus wordt het verhaal anders.
De hond hoort je niet meer.
Het enige wat hij nog ziet is een haas of een ree.
Zou zo'n baas een TT overwegen?
Op een gegeven moment als alle trainingen bij elkaar onvoldoende tot resultaat hebben geleid zou ik dat heel goed kunnen begrijpen.
Dat laatste vind ik in dat geval beslist wel een voorwaarde.
Je eigen idee dat je je hond inderdaad goed onder appèl hebt is niet altijd de werkelijkheid