Marjoleine schreef:bellabeest schreef:ikzelf werkte toen nog niet bij de praktijk dus de precieze situatie weet ik niet, weet dat er bij de eerste gevallen niet meteen aan weil gedacht werd, maar toen er meerdere honden dus waren wel, toen is er dus op getest en 2 honden waren dood voor de test gedaan werd daar is sectie op verricht dacht ik. was idd 1 van de varianten die in de nieuwe enting zit
Misschien een rare vraag maar hoe kan het dat dat opeens gebeurt nu?
Waarom gebeurde dat nooit voor die nieuwe enting er was? (...)
Hilde schreef:En Marjoleine, wat verschrikkelijk

Ik weet dat er dierenartsen zijn die er alles aan doen om nog zoveel mogelijk de oude enting in huis te hebben, omdat er zoveel ellende bekend is van de nieuwe enting

Ja, klopt.
Maar als we bellabeest moeten geloven gaan ze dood van een nieuwe variant en is het dus allemaal onze eigen schuld dan.
Maar inderdaad, er is behoorlijk wat ellende bekend van de L4.
Het is niet zo dat "het" niet gebeurde voordat de nieuwe enting er was. In de richtlijnen van de WSAVA uit 2010 is dit te lezen over het "oude"
Weil (Leptospirose)-vaccin:
Non-core. Vaccination should be restricted to use in geographical areas where a significant risk of exposure has been established or for dogs whose lifestyle places them at significant risk. These dogs should be vaccinated at 12–16 weeks of age, with a second dose 3–4 weeks later, and then at intervals of 9–12 months until the risk has been reduced. This vaccine is the one least likely to provide adequate and prolonged protection, and therefore must be administered annually or more often for animals at high risk. Protection against infection with different serovars is variable. This product is associated with the greatest number of adverse reactions to any vaccine. In particular, veterinarians are advised of reports of acute anaphylaxis in toy breeds following administration of leptospi- rosis vaccines. Routine vaccination of toy breeds should only be considered in dogs known to have a very high risk of exposure.
http://www.wsava.org/sites/default/file ... es2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Van het
Weil-vaccin is altijd bekend geweest dat het gemiddeld genomen vaker bijwerkingen geeft dan andere vaccins; dat geldt dus logischerwijs ook voor het L4-vaccin. Die bijwerkingen zijn overigens lang niet altijd ernstig. Maar dit is nu juist de reden om zorgvuldig af te wegen. Ik woon in een heel waterrijk gebied waar het stikt van de ratten, ik zie ze zwemmen, langs de kanten van de sloten rennen en vind regelmatig dode ratten in de polder. En mijn hond drinkt uit de sloot, als ik dat wil voorkomen zal ik haar altijd moeten aanlijnen. Dus laat ik haar
enten tegen
Weil, ik durf gewoon de gok niet te nemen. Om dezelfde reden zijn onze vorige honden ook altijd tegen
Weil geënt, evenals de honden van mijn ouders, en allemaal nooit last gehad. Als ik ergens anders woonde waar het risico veel lager was, zou ik waarschijnlijk niet laten
enten tegen
Weil, maar in de omgeving waar ik woon vind ik het niet verantwoord om het niet te doen.