Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aan de fiets rennen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chantal2004
Vaste gebruiker

aan de fiets rennen

Ongelezen bericht door Chantal2004 »

Hoe kan ik zora leren om naast de fiets te rennen,ze heeft zoveel veel energie,als ze haar inspanning niet krijgt zit ze heel de dag met een opgefokt gevoel.
Maar hoe ga ik dit aanpakken?
Afbeelding

Chantal en Zora

A dog is a man's best friend.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Hoe oud is Zora als ik vragen mag? Het beste kun je niet met de hond fietsen voordat ze is uitgegroeid. Verder geldt de regel voor de duur van het fietsen:

leeftijd van hond in maanden x 5 en dat weer delen door 4. Dus een hond van 12 maanden mag 12 x 5= 60 minuten / 4 = 15 minuten lopen aan de fiets. Als je net begint zul je echter rustiger moeten opbouwen. Begin met ongeveer 5 minuten en breidt dit steeds een beetje uit totdat je op het maximale aantal minuten voor haar leeftijd zit.

Verder is het belangrijk om de hond te laten wennen aan het lopen naast de fiets. Begin met de hond aangelijnd aan je rechterkant te laten lopen terwijl je de fiets in je linkerhand houdt. Je loopt dus tussen hond en fiets in. Als dit goed gaat ga je wisselen, fiets tussen jou en de hond in. Gaat dit goed dan stap je rustig op de fiets en fiets je heel rustig een stukje. Als de hond gewoon netjes naast je meeloopt is de tijd aangebroken om echt te gaan fietsen.

Een handig hulpmiddel is de springer. Hiermee bevestig je de hond aan een soort veer die aan de fiets is gemonteerd. De veer voorkomt dat de hond voor je wiel kan gaan lopen en tegelijkertijd heb je beide handen vrij om te sturen.

Zelf werk ik het liefste met een tuigje als ik Tara aan de fiets laat lopen. Als ze wat aan de lijn trekt komt de druk iig niet op haar keel maar op haar borst.

Tot slot is het belangrijk dat je de hond in draf houdt. Dat betekent dus dat zeker in het begin het tempo niet zo heel erg hoog zal liggen. Als de hond gaat galopperen is er sprake van een eenzijdige belasting, de ene helft van zijn lijf levert veel meer prestaties dan de andere helft. Deze gang kan de hond dan ook veel minder lang volhouden. In de draf worden zwel de linker als de rechterhelft van het lichaam gelijk belast. Deze gang kan een hond dus veel langer volhouden en is dus veel geschikter voor het lopen aan de fiets.
Ik heb Tara het "in draf blijven" aangeleerd door steeds als ze in galop sprong iets langzamer te gaan fietsen. Tegelijkertijd gaf ik haar een verbale correctie "nee, draven". Zodra ze weer terugviel in de draf kreeg ze een verbale beloning: "goed zo, braaf, dat is draven". Inmiddels kan Tara (kleine hond) met gemak 15 km/uur lopen zonder over te gaan in draf, maar daar hebben we wel maanden op getraind.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

gewoon aangelijnd. zeker niet aanleren met een springer, zorg ervoor dat je haar kunt corrigeren. als ze mooi volgt kun je zo'n springer veer op je fiets zetten.
Kijk uit dat je de mogelijkheid hebt tot vallen, zonder dat je onder een auto terecht komt, kies dus een rustige plek. Vallen is overigens een heel goede correctie voor de hond. Na twee keer vallen zal de hond keurig naast je blijven lopen.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

met mijn mormels gaat het nog steeds niet vlekkeloos, mee naast de fiets :roll: .

afgezien daarvan is het een kwestie van gezond verstand. niet op een snikhete dag gaan fietsen. geen uren achtereen. niet op drukke wegen.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

linlin schreef:met mijn mormels gaat het nog steeds niet vlekkeloos, mee naast de fiets :roll: .

afgezien daarvan is het een kwestie van gezond verstand. niet op een snikhete dag gaan fietsen. geen uren achtereen. niet op drukke wegen.
Lin, hoe ver laat jij je mormels naast de fiets lopen? Ik fiets nog wel eens met Mollie, maar dan loopt ze zo langzaam. Ze blijft keurig naast de fiets hoor, maar er zit zo weinig snelheid in.
Ik heb het idee dat wanneer ik gewoon wandel, ze het veel langer volhoudt, terwijl ze dan ook van hot naar her rent.
AfbeeldingAfbeelding
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Het is ook belangrijk dat de hond rechts van de fiets loopt. Dit is een stuk veiliger. Maar fietsen met de hond is conditietraining en spieropbouwend. In draf wel te verstaan.
Hierdoor zal ze nog meer energie opbouwen.

Maar om haar energie kwijt te raken kun je beter zoekspelletjes met de hond doen. Dit is heel inspannend en meer hond eigen. Aangezien een hond een geurdier is. Vijf minuten zoeken is inspannender dan 15 minuten fietsen. Maar ook hier geldt dat je het niet bij hoge temperaturen moet doen. Als het 25 graden is dan is het op de grond een heel stuk warmer. Dat merk je zelf als het een poosje heet is geweest dat je dan soms niet meer met je blote voeten over stenen of zand kunt lopen.
groetjes monique
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door TaMa »

mechelaar_fan schreef:gewoon aangelijnd. zeker niet aanleren met een springer, zorg ervoor dat je haar kunt corrigeren. als ze mooi volgt kun je zo'n springer veer op je fiets zetten.
Kijk uit dat je de mogelijkheid hebt tot vallen, zonder dat je onder een auto terecht komt, kies dus een rustige plek. Vallen is overigens een heel goede correctie voor de hond. Na twee keer vallen zal de hond keurig naast je blijven lopen.
Ik heb dus net zo'n springer aangeschaft :roll: omdat ik dacht dat het de manier was om het Batish aan te leren maar dat is dus niet zo??
Rust zacht mijn lieve Batish 15-03-2003 - 18-04-2005
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

cuatro schreef:Het is ook belangrijk dat de hond rechts van de fiets loopt. Dit is een stuk veiliger. Maar fietsen met de hond is conditietraining en spieropbouwend. In draf wel te verstaan.
Hierdoor zal ze nog meer energie opbouwen.

Maar om haar energie kwijt te raken kun je beter zoekspelletjes met de hond doen. Dit is heel inspannend en meer hond eigen. Aangezien een hond een geurdier is. Vijf minuten zoeken is inspannender dan 15 minuten fietsen. Maar ook hier geldt dat je het niet bij hoge temperaturen moet doen. Als het 25 graden is dan is het op de grond een heel stuk warmer. Dat merk je zelf als het een poosje heet is geweest dat je dan soms niet meer met je blote voeten over stenen of zand kunt lopen.

:ok:

Zo ken ik iemand die ook met de hond ging fietsen om hem moe te maken . Dat ging 1 maand goed en toen moest hij steeds langer gaan fietsen . Na een half jaar zag de hond er uit als een bodybuilder en had energie genoeg om 3 dagen aan een stuk lastig te zijn ... :mrgreen:
Fietsen doe je idd om je hond zijn conditie te verbeteren niet om hem moe te maken . Speuren , dingen verstoppen ed zijn daar veel betere dingen voor
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

met de springer kun je niet corrigeren, je moet eerst de hond naast je leren lopen, dit doe je door lijncorrecties en door er eens over heen te vallen als hij voor je wielen loopt.
als hij mooi volgt naast de fiets, dan kun je met zo'n springer werken, maar je hebt dus helemaal geen controle meer over je hond.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:met de springer kun je niet corrigeren, je moet eerst de hond naast je leren lopen, dit doe je door lijncorrecties en door er eens over heen te vallen als hij voor je wielen loopt.
als hij mooi volgt naast de fiets, dan kun je met zo'n springer werken, maar je hebt dus helemaal geen controle meer over je hond.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Dankje voor je antwoord, dan haal ik die springer weer van mn fiets af en ga eerst maar eens met de lijn fietsen... ojeee hahaha :mrgreen:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

tbeast schreef:
linlin schreef:met mijn mormels gaat het nog steeds niet vlekkeloos, mee naast de fiets :roll: .

Lin, hoe ver laat jij je mormels naast de fiets lopen? Ik fiets nog wel eens met Mollie, maar dan loopt ze zo langzaam. Ze blijft keurig naast de fiets hoor, maar er zit zo weinig snelheid in.
Ik heb het idee dat wanneer ik gewoon wandel, ze het veel langer volhoudt, terwijl ze dan ook van hot naar her rent.
misschien vindt ze er gewoon niks aan :denken: . ik fiets met boeboe kleine endjes. vindt hij wel aardig. ursula vindt er ook geen zak aan. die doe je een groot plezier met uren door het bos raggen.
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Hier ging naast de fiets meelopen héél goed eigenlijk vanaf het begin. Hij moest heel even wennen aan niet van links naar rechts kunnen lopen. En ik moet hem wel eerst heel goed uitlaten. Voor de rest is me dat zo meegevallen.

Hij is namelijk best groot en sterk, dus ik zag mezelf al met een bloedgang een kruispunt overvliegen, terwijl de remkabels me om de oren vliegen als ze spontaan knappen. Rook van de banden en complete chaos int verkeer :smile:

Maar tegenwoordig (heb nu pas 3x gefietst) loopt hij keurig mee. Trekt zich niks aan van katten en eendjes of andere honden. Ik zie zelfs kans om met een klein kind achterop veilig rond te fietsen :wink:
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

sample schreef: Hij is namelijk best groot en sterk, dus ik zag mezelf al met een bloedgang een kruispunt overvliegen, terwijl de remkabels me om de oren vliegen als ze spontaan knappen. Rook van de banden en complete chaos int verkeer :smile:
Zo zie ik mezelf dus ook gaan haha :smile: Ik laat vanmiddag wel even weten hoe het gegaan is :smile:
Afbeelding
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Nou ik heb mn eerste fietstocht met meneer gehad en ow wat heb ik gelachen zeg!
Eerst een goed kwartier gelopen met hem naast de fiets en hij snapte er maar niks van, maar het ging goed
Toen ik dus de fiets opstapte zat hij me met grote ogen aan te kijken net alsof hij wou zeggen "wat gaat zij nou weer doen ?"
In de eerste 5 minuten ging het dus al fout, meneer luisterde niet naar "naast"en deed maar wat hij wou en ja hoor daar gingen we.. we kwamen allebei best hard terrecht en ik denk vanaf dat moment dat Batish zoiets had van ok, ik luister vanaf nu maar want dat wil ik niet nog eens meemaken hahaha.. een betere correctie was er eigenlijk niet, alleen jammer dat ik me ook pijn heb gedaan, maar goed je moet er wat voor over hebben..
We hebben in totaal 15 minuten gefiets, lang genoeg voor de eerste keer :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Ik heb Kastor direct aan de springer gedaan,en dat ging goed.
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

We hebben in totaal 15 minuten gefiets, lang genoeg voor de eerste keer
Hihi, 15 minuten gefíetst of is dit inclusief de tijd die je nodig had om de sterretjes na je val te tellen, hond te vangen en uitgerekte arm weer in het gelid te schuiven :smile: :wink:

Komt goed, hou vol :ok:
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha nee nee echt gefietst!.. van die sterretjes had ik iets langer nodig :mrgreen: :smile:
Afbeelding
Rianne
nieuw lid

Ongelezen bericht door Rianne »

Ik ben met Randa ook aan het fietsen, we zijn begonnen toen ze 10 maanden was met 10 minuten om de dag, we zitten nu op 3 km om de dag en het gaat best goed. We zijn zo vroeg begonnen op advies van de fokker, omdat ze op 12 maanden geröndgend gaat worden. Dan schijnt het beter te zijn als ze al wat gefietst heeft. Ze vond het in het begin echt helemaal niet leuk, als ik de fiets pakte ging ze met haar staart tussen haar poten vlug weer naar binnen. Dus heb ik een bal mee genomen en we gaan vaak halverwege even ballen. Ze begint de lol er nu een beetje van in te zien. Het probleem is alleen dat ze heel schrikkerig is, als er een grote vrachtwagen langskomt (op 3m) dan gaat ze langzamer lopen en kijken. Ook heb ik haar zowat overreden vandaag toen er een fietser heel hard ging bellen achter me. Heeft iemand een goede suggestie hoe ik haar wat minder schrikkerig kan maken?
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik fiets sinds een paar maanden met Mees. Ik heb het langzaam opgebouwd. We zitten nu op 45 minuten. We fietsen 2-3 keer per week. Mees vindt het helemaal geweldig om naast de fiets te lopen. Ik heb geen springer, ik houd gewoon de riem vast. Mees is heel braaf als we aan het fietsen zijn, hij trekt niet. Mees loopt in draf, al vanaf het begin had hij daar geen probleem mee. Af en toe stop ik even en dan mag hij even snuffelen en plassen.
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

mechelaar_fan schreef:met de springer kun je niet corrigeren, je moet eerst de hond naast je leren lopen, dit doe je door lijncorrecties en door er eens over heen te vallen als hij voor je wielen loopt.
Er zijn ook honden die helemaal geen correctie's nodig hebben en die direct keurig naast de fiets lopen......

Maar goed, voor de topicschrijfster...
Onthou inderdaad dat je met fietsen alleen maar meer uithoudingsvermogen kweekt.
De eerste paar keer zijn ze moe maar je zult steeds langer moeten fietsen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Daphne schreef:
Er zijn ook honden die helemaal geen correctie's nodig hebben en die direct keurig naast de fiets lopen......

Onthou inderdaad dat je met fietsen alleen maar meer uithoudingsvermogen kweekt.
De eerste paar keer zijn ze moe maar je zult steeds langer moeten fietsen om hetzelfde resultaat te krijgen.
En je kunt je hond ook aan de lijn doen EN aan de springer zodat je toch kunt corrigeren :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Hutsje schreef:
Daphne schreef:

En je kunt je hond ook aan de lijn doen EN aan de springer zodat je toch kunt corrigeren :wink:
Idd, was het 1e dat bij mij opkwam. Zo hebben wij het met Jari ook gedaan. Het was n.l. een ramp om hem naast de fiets te leren lopen aan alleen een lijn. We hebben toen een springer kunnen overnemen van iemand, maar ook dat ging niet helemaal lekker. Dus een extra lijn erbij.
Tegenwoordig weet ie al als ie zijn halsband omkrijgt en we een fiets pakken wat er gaat gebeuren. Hij staat dan al te springen bij het hek. En als ie dan het commando 'fiets' krijgt loopt ie al keurig aan de goed kant.

Nog even een tip voor de mensen die met hun hond gaan fietsen: controleer regelmatig de voetzooltjes. Want de hond loopt op hard terrein en dus kunnen de zooltjes slijten. Dan moet je even wat langer wachten voordat je weer gaat fietsen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef: We gooien de hele dag met ballen en laten honden zo veel als ze willen spelen met andere honden maar als het woord fietsen valt wordt het ineens een vreselijk ingewikkeld verhaal.

Mijn honden lopen zonder onzin naast de fiets. De riemen heb ik in mijn hand en ik zie aan hun gedrag of het iets sneller kan, iets langzamer moet en wanneer het genoeg geweest is. Daar hoef je geen genie voor te zijn.

De pest met dit soort formules vind ik dat ze geen rekening met het type hond houden. Een doberman van 8 maanden kan veel langer lopen dan een volwassen engelse bull. Een husky is lichamelijk beter geschikt voor lange afstanden dan een mastino.

Kijk gewoon naar je hond en zorg dat hij niet overdreven buiten adem raakt en maak er geen slijtageslag van. Al je niet verder fiets dan je wandelt op je lange wandeling is er niets aan de hand.
Hoef je je ook geen zorgen over de voetzolen te maken.

:ok:

ik ben het helemaal met je eens.

de mensen verschuilen zich teveel achter regels en formules en vergeten dat het enige wat telt is leren naar je hond te kijken en zijn taal te begrijpen
Afbeelding
dutske
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutske »

maar neem nu dat ik 8 km ga gaan wandelen,
men pup kan dit gemakkelijk volhouden, ze loopt ook wel, maar als ze moe wordt gaat ze trager
in groep doen we er 2.5 uur over
maar ik ben er zeker van als ik ga gaan fietsen, op een rustig draftempo voor haar, dat ze na 20 minuten bekaf is en dat we belange er niet zijn...
just put the mike down and walk away, you still have a little bit of dignity
*eminem, nail in the coffin*
duck, R.I.P homie,love you...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hutsje schreef:
Daphne schreef:

Dat dacht ik dus ook :denken: Ik heb Job altijd aan de springer en nog een halsband met lijn eraan. Anders donder ik zo van mn fiets af.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”