malinois schreef:Chatterbox schreef:Ik ben natuurlijk geen gedragsdeskundige. Maar als er iemand dreigend op mijn honden af komt rennen zou ik echt niet weten hoe ze reageren. Het lijkt me een behoorlijke stressvolle situatie, voor welke hond dan ook.
nee vind ik ook erg vreemd....
Dat hoeft natuurlijk niet. Ik heb 1 hond (Beertje) waar je dat gerust bij kan doen, maar de ander (Toby) reageert daar wel op. Is denk ik een kwestie van zelfvertrouwen wat de ene hond wel heeft en de andere niet.
En ik denk inderdaad dat Sho momenteel heel veel te verwerken heeft, dus dat heeft tijd nodig. Maar ik ben het met Eline eens dat afleiden vaak ook beter kan werken. Ik heb met Toby in de eerste instantie ook getraind op af en blijf in afleidende situaties. Nou, je traint je gek en je krijgt het er nooit echt goed in. Daarvoor is het karakter van de hond te sterk. En ik ben bang dat dit bij Sho ook zo is. Maar ik oefen nu telkens met balletje en voertje als Toop iets ziet waar ie op wil reageren en dat lukt perfect (behalve bij katten, dat win ik nog steeds niet.

)
Want daarmee maak ik mijzelf veel leuker en zodra hij maar mijn kant op kijkt, Click of bal, koekie, hij vindt het prachtig. En dan werk je op een meer positieve manier, waardoor het een leuk spelletje wordt en het uitlaten ook niet constant een kwestie van "controle houden over" wordt. Want dat is veel vermoeiender. Zeker bij een hond die momenteel toch al zoveel moet leren. Dus ik zou dat eens bespreken met Sho's peutje, Maartje.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby