Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedingsadvies A.U.B. !

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Voedingsadvies A.U.B. !

Ongelezen bericht door Takkie »

Pffff het is wat zo'n pup! Ik wil graag het allerbeste voor haar en dat ze gezond opgroeid en een gezonde, mooie dame wordt :mrgreen:

Bij de fokker kreeg ze vanalles. Brood, Pedigree Puppybrok. Ze fokster zei dat ze vanalles kregen, dus echt een goed beeld ervan heb ik niet :roll:

Omdat het allemaal heel onverwachts en snel ging heeft mijn vader nog net voordat de dierenwinkel dicht ging op zaterdagmiddag een zak Prins Puppybrok gehaald.

Omdat ze best wel een grote meid gaat worden, wil ik haar goed voeren.

Is Prins een goede brok om te combineren met versvlees? Want op de verpakking staat, Bijvoeren niet aan te raden.

Graag zou ik haar brok willen voeren in combinatie met versvlees (Rodi of Smuldier is hier in de buurt alleen verkrijgbaar).

Wat ik ook raar vind: op de verpakking van Prins staat een voedingstabel, maar de aantal grammen wat je moet geven, wordt steeds minder naar mate ze ouder worden. Ik heb die tabel echt heel goed bekeken, maar ik snap er echt niets van.

Ze weegt nu ongeveer 6 kilo en ze is 7 weken.
Kunnen jullie een voedingsadvies opstellen? Please?

Alvast bedankt!
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Kan niet een echt voedingsadvies voor je opstellen want zelf voer ik op het zicht dus houd me niet aan tabellen.
Waarom ga je jou hondje niet helemaal vers voeren en lees je je daar goed bij in dan komt het vast wel goed.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Als je haar helemaal op Rodi zet dan heb ik hier een voedingstabel voor je waar je makkelijk kan zien hoeveel je ongeveer moet geven naargelang gewicht en leeftijd.
Maar je zal toch ook altijd een beetje op het oog moeten voeren, dus meer geven als ze te mager wordt, of minder als ze te dik wordt.
http://www.rodipetfood.nl/voedingaanb.htm (zou nu ongeveer 5 schijfjes Rodi per dag zijn denk ik)
De Prins puppybrok voedingstabel:
http://www.prinspetfoods.nl/consum/hond ... unior.html
Voor deze brok is dat nu voor jouw hond van 7 weken en 6kg ongeveer 250gr per dag. Voor een hond van bvb 14 weken en 15kg (ik zeg maar wat) ongeveer 365gr per dag.
Dit zijn richthoeveelheden.
Als je beide voersoorten gaat mengen wordt het dus nog wel wat moeilijker, en moet je zeker in de gaten houden of je niet teveel of te weinig geeft. :wink:
Oh ja, bijna vergeten, heel veel succes met de nieuwe pup, het is echt een schatje om te zien! :ok:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Re: Voedingsadvies A.U.B. !

Ongelezen bericht door Renske »

Takkie schreef:
Is Prins een goede brok om te combineren met versvlees? Want op de verpakking staat, Bijvoeren niet aan te raden.

Graag zou ik haar brok willen voeren in combinatie met versvlees (Rodi of Smuldier is hier in de buurt alleen verkrijgbaar).

Wat ik ook raar vind: op de verpakking van Prins staat een voedingstabel, maar de aantal grammen wat je moet geven, wordt steeds minder naar mate ze ouder worden. Ik heb die tabel echt heel goed bekeken, maar ik snap er echt niets van.
Een combinatie van brok en versvlees kan prima, mits je versvlees kiest waarop kompleet staat. Dan zitten alle minimale hoeveelheden waar het voedsel voor de hond aan moet voldoen erin. De meeste soorten van Rodi zijn kompleet, maar niet allemaal. Pens bijvoorbeeld niet. Lees het doosje, daar staat het op.

Een jonge pup moet nog groeien en deze krijgt daarom ook meer te eten dan wanneer hij ouder is. Gevoelsmatig kan dit vreemd overkomen. Een pup verbrand nou eenmaal veel, aangezien hij voeding om moet zetten in een extra groot formaat. Stel dat jouw pup in een week een halve kilo aankomt, dit gewicht moet ergens vandaan komen. Uit zijn voeding dus!

Verder staat er vaak op de verpakking zo'n 10-25% meer gram als aanbevolen hoeveelheid dan dat de meeste honden nodig hebben. Voer dus ook met je ogen, wordt hij te dik, geef dan iets minder, is hij mager, dan iets verhogen. Voor een pup van 7 weken zou ik de porties over minimaal 4 keer per dag verspreiden. Geef je naast de brok ook versvlees, maak er dan zelf een verhouding van wat je goed vindt. Bijvoorbeeld 1 plak Rodi en de rest aangevuld met een brok.

Kijk verder naar de ontlasting. Is deze donker van kleur en stevig? Of is deze dun en licht bruin. Ontlasting dient vrij donker van kleur en stevig van substantie te zijn. Wisselen van voer zou ik niet te vaak doen, als je pup het goed op Prins doet dan zou ik dit blijven voeren. Iedere hond reageert anders op ieder soort voer. Je kunt dus ook niet direct zeggen dat merk voer is goed en dat merk niet.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ben heel tevreden over Prins, ik voer procare super maar dat heeft volgens mij dezelfde samenstelling als de puppiebrok.
De geperste brok van Prins kun je heel goed combineren met versvoeding :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

Goede adviezen heb je al gekregen. :ok:

Wat is het een schatje trouwens, jullie nieuwe aanwinst. :wink:

Wij hebben sinds 4 weken onze pup Nanou en zij krijgt 3 vers ( compleet) vleesvoedingen en 1 brokmaaltijd per dag. Ik voer dus ook op het oog, moet de verhouding en verdeling toch een beetje inschatten. Gaat prima zo. De pupbrok voer ik niet te lang door, hooguit nog 2 maanden en dan alleen nog de vers vlees maaltijden.

Succes met jullie puppekind en heel veel plezier met haar!
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Tegenwoordig is er ook Carnibest in Apeldoorn te krijgen: www.dogs-only.nl

Mocht ze het niet op voorraad hebben, ligt er hier wel wat in de vriezer, mocht je het willen proberen :wink:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Takkie schreef:Wat ik ook raar vind: op de verpakking van Prins staat een voedingstabel, maar de aantal grammen wat je moet geven, wordt steeds minder naar mate ze ouder worden. Ik heb die tabel echt heel goed bekeken, maar ik snap er echt niets van.
Dit is correct. Als je niet meer groeit heb je daar ook geen extra energie voor nodig en kan de hoeveelheid naar beneden. Is er een Welkoop in Apeldoorn? Kijk eens of ze daar vers vlees hebben (niet iedere Welkoop verkoopt vers vlees).
AfbeeldingAfbeelding
Takkie
Zeer actief

Heel erg bedankt voor de antwoorden!
Afbeelding
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

In ieder geval niet de raad van je fokker opvolgen, pedigree is echt troep!! Prins is een goede brok , en hoe meer vers hoe beter!
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

Takkie schreef:Pffff het is wat zo'n pup! Ik wil graag het allerbeste voor haar en dat ze gezond opgroeid en een gezonde, mooie dame wordt :mrgreen:

Ze weegt nu ongeveer 6 kilo en ze is 7 weken.
Kunnen jullie een voedingsadvies opstellen? Please?

Alvast bedankt!
Als antwoord op je vraag hierbij, geheel vrijblijvend, ons voedingsadvies.

WAAROM MAAR EEN SOORT VOEDER VOOR ALLE HONDEN ??

Wanneer de NRC-normen worden gehanteerd bij de bereiding van hondenvoer,
dan is dit voer geschikt voor ALLE honden, ongeacht leeftijd of omstandigheden.
Doordat honden zoveel eten als nodig is om in hun ENERGIEBEHOEFTE te voorzien, krijgen ze bij een goed samengesteld voer ook alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid en verhouding binnen.
Jonge honden, lakterende teven en honden die prestaties moeten leveren eten MEER dan de gemiddelde volwassen hond, en daardoor wordt aan de totale behoefte aan de verschillende voedingsstoffen voldaan. Hetzelfde geldt voor de oudere honden waaraan geen bijzondere eisen worden gesteld, deze eten MINDER dan de gemiddelde volwassen hond.
Omdat honden in verhouding een zeer kort darmkanaal hebben, moet het voer per kg droge stof veel energie bevatten opdat de stofwisseling niet nadelig wordt beïnvloed door teveel ballaststoffen.
Hoe meer hoogwaardig vet een voer bevat, des te meer energie is in de droge stof van dat voer aanwezig.
Kompleet Versvleesvoer heeft per kg. droge stof meer energie dan FARM FOOD HE omdat het meer vet bevat.

WAAROM COMPLEET VERSVLEESVOER NAAST FARM FOOD HE ??

ALLE droogvoeders ondergaan bij de productie een bepaalde verhitting (FARM FOOD HE ca 72 ° C) Hierdoor worden de in de grondstoffen aanwezige enzymen en bacteriën vernietigd.
Hoewel dit nimmer wetenschappelijk is aangetoond, hebben wij de ervaring dat voor een goede opbouw en de instandhouding van de darmflora enkele van deze verloren gegaande enzymen en bacteriën noodzakelijk zijn. Om deze reden adviseren wij het gebruik van zgn. versvleesdagen. Met versvlees bedoelen wij de diepvries complete versvlees op basis van vuile pens. Vuile pens bevat voor de darmflora van de hond alle noodzakelijke bacteriën en enzymen. Zoals u zult begrijpen geeft u het ontdooide versvlees rauw om het gewenste effect te krijgen. Koken, verhitten of ontdooien in de magnetron is daarom uit den bozen. Tevens is het van belang om na elke antibioticakuur en darminfectie de hond een aantal dagen versvlees te voeren. De darmflora kan zich dan op een natuurlijke manier herstellen.
100 gram FARM FOOD HE komt overeen met 230 gram versvlees.

VOEDINGSADVIES;

Hoeveel voer dient men per dag te verstrekken? Zoveel de hond lust of zoveel als goed is volgens de eigenaar?.
De ervaring heeft geleerd dat niet alle honden bij onbeperkt eten maat kunnen houden.

Kleine hondenrassen kunnen tijdens de groeiperiode meestal wel zoveel eten als ze lusten, maar wanneer ze volwassen zijn worden ze makkelijk te dik.

Grote rassen groeien tijdens de groeiperiode soms te snel wanneer ze onbeperkt te eten krijgen, hetgeen afwijkingen kan veroorzaken. Daarentegen wordt wanneer ze volwassen zijn de voedingsbehoefte meestal bepaald door hun energiebehoefte en deze is weer sterk afhankelijk van hun prestaties.

Ten allen tijde geldt: VOER MET UW OGEN, want niet één hond is gelijk aan de andere.
De hoeveelheden voer, die in de tabel van dit voedingsadvies zijn opgenomen,
zijn bedoeld als uitgangspunt om de behoefte van uw hond te bepalen.

ZORG DAT ER ALTIJD VERS DRINKWATER TER BESCHIKKING VAN DE HOND(en) STAAT!!

A. 1e. GROEIFASE: (tot een leeftijd van ca. 3 maanden.)

In deze fase ontwikkelt de hond zich zeer snel. Goede voeding is zeer
belangrijk om een stevige basis te leggen voor de verdere ontwikkeling van de hond.

"Zonder een goede darmflora, geen goede gezondheid" is een slogan die, naar onze ervaring, steeds belangrijker wordt. Steeds vaker zien we diarree en andere darmproblemen (en niet alleen bij puppies) tengevolge van een te schrale darmflora. We spreken van een te schrale darmflora wanneer er te weinig verschillende bacteriekolonies in de darm aanwezig zijn. Is dit het geval, dan wordt het voedsel niet voldoende afgebroken en vindt er rotting en gisting plaats in de dikke darm, met als gevolg diarree. Dus een eerste vereiste is, dat er in een zeer vroeg stadium een stabiele darmflora wordt opgebouwd.

Hierbij verdienen 3 feiten extra aandacht!

A. Puppies worden geboren zonder enige vorm van darmflora!
B. Tijdens de puppyfase moet d.m.v. opname van (goedaardige) bacteriën, via de voeding, deze darmflora zich vormen!
C. Droogvoer (ook Farm Food HE) is per definitie steriel en bouwt dus geen darmflora op!

Met de bovenstaande feiten als uitgangpunt, hebben we reeds jarenlang een standaard advies, hoe om te gaan met puppyvoeding. Namelijk; naast het leveren van voedingstoffen moet de voeding vooral gericht zijn op de opbouw van een stabiele darmflora.
Zeer vele fokkers volgen ondertussen ons advies en zijn daar niet meer vanaf te brengen.

Voedingsadvies puppy’s

1. Vanaf een leeftijd van 3 - 4 weken begint u met de bijvoeding van de pups. Behoudens uitzonderingen, is het geven van pap is niet aan te bevelen (bedenk dat er in de natuur ook geen “papboompjesâ€
Takkie
Zeer actief

Jeetje....daar is niets meer aan toe te voegen...

Heel erg bedankt! Het si helemaal duidelijk zo!

Ik ga haar nu 2 weken versvlees geven, omdat ze dit bij de fokker niet heeft gehad. Daarna zal ik het schema hanteren.

Heel erg bedankt!
Afbeelding
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Een hond kan je niet voeren met schema's. Een schema is een uitgangspunt maar verder zal je toch echt op het oog moeten voeren.
Jasparov
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jasparov »

Dat staat er toch ook :

"Ten allen tijde geldt: Voer met uw ogen!! Want geen enkele hond is gelijk aan de andere. "
Groeten Ursula
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Jasparov schreef:Dat staat er toch ook :

"Ten allen tijde geldt: Voer met uw ogen!! Want geen enkele hond is gelijk aan de andere. "
Ik reageerde dan ook op Takkie.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”